Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-07, 14:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Finns det i förhöret den 1:a mars någon indikation på att mannen inte skulle vara i rörelse?

Ja, att mannen syns "mot" väggen och befinner sig "vid" väggen.

Annars skulle väl SE ha sagt att mannen passerade (hörnet på) väggen, d.v.s. sprang därifrån.

Det finns ingen mening med att beskriva en fast position, vid väggen, om mannen är i rörelse.
Citera
2024-12-07, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, att mannen syns "mot" väggen och befinner sig "vid" väggen.

Annars skulle väl SE ha sagt att mannen passerade (hörnet på) väggen, d.v.s. sprang därifrån.

Det finns ingen mening med att beskriva en fast position, vid väggen, om mannen är i rörelse.

I första kommentaren i Svd, guldgruvan, säger han:

När Engström tittade in i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett. Han var klädd i blå täckjacka.

Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare,
Senast redigerad av Ballalaila 2024-12-07 kl. 15:27.
Citera
2024-12-07, 15:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Denna fråga går att få svar på om man kontaktar Folke. Men gillar inte att ringa vittne som moppare. Hade jag haft podd eller youtube-kanal hade det varit gjort.
Så har sa Folke Rydén till DN i november 2011:

"Som jag minns det framstod Skandiamannen som polerad, artig och verserad under de två, tre timmar vi tillbringade tillsammans (vi hade båda gått i samma skola, Sigtuna Humanistiska Läroverk. Där hade Olof Palme för övrigt också studerat).

Skandiamannen gav även ett lite sorgligt och ömkligt intryck. Han sökte tydligt uppmärksamhet och bekräftelse. Han spelade över när han teatraliskt gestaltade sina rörelsemönster under mordnatten, och han formulerade sig tillgjort när han talade om polisens bristfälliga förmåga att lägga pussel.
"

https://www.dn.se/kultur/folke-ryden-jag-tror-att-skandiamannen-rakade-bli-vittne-till-mordet/

Frågan är om språngmarschen också ingår "rörelsemönstret", i så fall skulle man kunna tolka det som att det är på Engströms initiativ den finns med i reportaget eller syftar han enbart på det intensiva klocktittandet under den påfallande hastiga promenaden mot mordplatsen. Men som du skrev, här har vi en fråga som det åtminstone skulle kunna gå svar på.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-07 kl. 15:37.
Citera
2024-12-07, 15:36
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
I första kommentaren i Svd, guldgruvan, säger han:

När Engström tittade in i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett. Han var klädd i blå täckjacka.

Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare,

Så han ”stod still” ett tag alltså. Fullt kompatibelt med LJ som också stod still för att sedan ”springa vidare” efter GM.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så har sa Folke Rydén till DN i november 2011:

/.../

Skandiamannen gav även ett lite sorgligt och ömkligt intryck. Han sökte tydligt uppmärksamhet och bekräftelse.

Ännu ett karaktärsomdöme som ligger i linje med det bekräftelsesökande efterspelsvittnet.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-07 kl. 15:40.
Citera
2024-12-07, 15:38
Medlem
Om Engström är GM: Anledningen till att han just tittade åt höger vid Luntmakargatan kan bero på att han inte kunde orientera sig i den riktningen förrän han hade passerat barackerna. Om man tittar på foton, var vänstra sidan av Luntmakargatan, inklusive Kulturhuset, synlig när man kom nerifrån Dekorimahörnet. Man kan också tänka sig att Lars inte kunde se GM på samma sätt som GM kunde se honom, eftersom Lars hade motljus. Lars själv var däremot upplyst för GM.
Citera
2024-12-07, 15:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det där är en grej jag inte funderat på. Är det några på platsen han borde ha kunnat peka ut?

Är det 10 ungdomar på plats? Man kan tänka sig att dom är lätt att blanda ihop iofs. AH och SG kanske man skulle känna igen pga av sin centrala roll.

LP tar en central roll givetvis.

Vilka "vuxna" har vi på plats? Någon som sticker ut?

Det är JÅS, 35, och SE, 52, som är "de vuxna i rummet", under de första 90 sekunderna?

Sen kommer BP, 40, och LL, 42, kliver ur?

AB, 39, gömmer sig i porten, och HJ, 33, är upptagen med att ringa?
Citera
2024-12-07, 15:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Om Engström är GM: Anledningen till att han just tittade åt höger vid Luntmakargatan kan bero på att han inte kunde orientera sig i den riktningen förrän han hade passerat barackerna. Om man tittar på foton, var vänstra sidan av Luntmakargatan, inklusive Kulturhuset, synlig när man kom nerifrån Dekorimahörnet. Man kan också tänka sig att Lars inte kunde se GM på samma sätt som GM kunde se honom, eftersom Lars hade motljus. Lars själv var däremot upplyst för GM.

Bra där! Nästan lite för bra.

Är du en av de gamla goda SE-teorimotståndarna som jobbar undercover?

Eller har du ett ärligt uppsåt att naila SE?
Citera
2024-12-07, 15:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Ännu ett karaktärsomdöme som ligger i linje med det bekräftelsesökande efterspelsvittnet.
Snacka om understatement om han bara var ett låtsas- och efterspelsvittne.

Jag hade kunnat förstå hans dramatiseringar om han varit ett riktigt vittne som blivit nonchalerad, men han blev ju inte nonchalerad av vare sig polis eller media och som vittne hade han ju absolut inget att komma med.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-07 kl. 15:56.
Citera
2024-12-07, 15:59
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Lars var dold bakom barackens hörn för GM. Han stod inte i själva korsningen när GM passerade utan en liten bit in i passagen på södra sidan om barackerna.

Andra förhöret:

”Jeppsson vänder sig om för att se den springande personen. Jeppsson själv befinner sig då några steg in på Tunnelgatan på söder sida om baracken.”

Tredje förhöret:

F: Nehej, utan du fortsätter Luntmakargatan fram till korsningen Tunnelgatan?
J: Ja.
F: Hur har du sedan tänkt dig fortsättningen?
J: Då gick jag -, jag gick några tveksamma steg in mot Tunnelgatan så hade jag.-, stod på södra sidan av byggbaracken som finns står där.

Tredje förhöret:

J: Jag ser honom bara snett bakifrån då så att han korsade -
F: Jaha, så du ser aldrig ansiktet?
J: Nehej.
F: Vad kommer det sig att du inte ser honom framifrån då?
J: Nehej, för det var på motsatta sidan vid barackerna va'. Jag brydde mig inte om och gå till hans sida om barackerna.
F: Nehej. Men stod du så till att du inte kunde se -?
J: Nehej, jag stod inte så till.
F: Vad menar du, du - ?
J: Jag stod så till så att jag då jag först fick syn på honom var bara snett bakifrån då.
F: Du kunde alltså inte se honom på annat sätt?
F: Han dök upp på det sättet att du hade ingen möjlighet att se honom vare sig framifrån eller från sidan?
J: Javisst, inte framifrån och inte från sidan ut-, då snett bakifrån.

Försök nu inte göra det till en trådsanning att GM tittade snett bakom sig utan att LJ märkte det trots att han hade full uppsikt mot honom.
Citera
2024-12-07, 16:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Lars var dold bakom barackens hörn för GM. Han stod inte i själva korsningen när GM passerade utan en liten bit in i passagen på södra sidan om barackerna.

Andra förhöret:

”Jeppsson vänder sig om för att se den springande personen. Jeppsson själv befinner sig då några steg in på Tunnelgatan på söder sida om baracken.”

Tredje förhöret:

F: Nehej, utan du fortsätter Luntmakargatan fram till korsningen Tunnelgatan?
J: Ja.
F: Hur har du sedan tänkt dig fortsättningen?
J: Då gick jag -, jag gick några tveksamma steg in mot Tunnelgatan så hade jag.-, stod på södra sidan av byggbaracken som finns står där.

Tredje förhöret:

J: Jag ser honom bara snett bakifrån då så att han korsade -
F: Jaha, så du ser aldrig ansiktet?
F: Vad kommer det sig att du inte ser honom framifrån då?
J: Nehej, för det var på motsatta sidan vid barackerna va'. Jag brydde mig inte om och gå till hans sida om barackerna.
F: Nehej. Men stod du så till att du inte kunde se -?
J: Nehej, jag stod inte så till.
F: Vad menar du, du - ?
J: Jag stod så till så att jag då jag först fick syn på honom var bara snett bakifrån då.
F: Du kunde alltså inte se honom på annat sätt?
F: Han dök upp på det sättet att du hade ingen möjlighet att se honom vare sig framifrån eller från sidan?
J: Javisst, inte framifrån och inte från sidan ut-, då snett bakifrån.

Försök nu inte göra det till en trådsanning att GM tittade snett bakom sig utan att LJ märkte det trots att han hade full uppsikt mot honom.

GM-SE hade redan tittat åt höger när LJ fick fokus på honom.

Varför skulle man inte titta vänster och höger när man korsar en gata?

I vallningsförhöret står LJ dessutom vid hörnet av korsningen snarare än bakom baracken.

Ritar inte SE ut LJ:s första position på sin skiss i tidningen?
Citera
2024-12-07, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Bra där! Nästan lite för bra.

Är du en av de gamla goda SE-teorimotståndarna som jobbar undercover?

Eller har du ett ärligt uppsåt att naila SE?

Mina procent är: Engström 85 %, Christer A 10 %, Teatermordet 5 % 🤓
Citera
2024-12-07, 16:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Mina procent är: Engström 85 %, Christer A 10 %, Teatermordet 5 % 🤓

Låter bra! Ungefär som jag själv då, minus teatermordet.

Lägg till, två agenter: en som följer och en som väntar, i The Americans-style: 10%. CA: 5%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in