Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-19, 22:43
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vad baserar du det på? Hur menar du att du kan dra den slutsatsen?

Naturligtvis kan man inte lita på materialet. Det går att fantisera om vad som helst och det kan stämma.

Däremot kan man jobba med sannolikheter utifrån materialet som det ligger. Enligt SE själv så stack han från mordplatsen tämligen omgående när piketpoliserna drog iväg. Det måste ha varit i tidsmässigt samband med när GP försökte få uppgifter ur LP.

Redan när ambulansmännen lastade in OP hade hon berättat vem som hade blivit skjuten. Inget av detta har SE vittnat om. Inte ens när han var som värst på krigsstigen mot GS.

Däremot vittnar SE om att GS och IW negligerade LP initialt och sa att hon skulle typ lugna ner sig. Bryskheten är inte SEs ord. Det är ALGs tolkning av någonting.

Hennes tolkning av bryskhet behöver inte införliva någon fysisk kontakt. På sid 2 i länkat dokument säger en polis ”hur vet ni det” på ett mycket bryskt sätt.

https://drive.google.com/file/d/1fXrs36bfoGaHIUoh7iwtN1PJJ_qmG3rk/view

Svårare än så behöver det inte vara.
Senast redigerad av csvens 2024-12-19 kl. 22:49.
Citera
2024-12-19, 22:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det påminner i varje fall om Anders Björkmans beskrivning av huvudbonad.

Det var för upplyst där AB befann sig så där beror det inte på själva ljuset att AB ser "fel" på mössan.

Där är "förklaringen" tydligen att AB var berusad vilket gör att han misstar SEs keps för en stickad mössa.

Hur man än vrider och vänder på det hela passar det bara in på SE som GM om man anstränger sig lite.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-19 kl. 22:49.
Citera
2024-12-19, 22:45
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ali satt vid tipstelefonen den dag polisen ska ha tagit emot ettusen tipssamtal. Han torde i efterhand inte kunnat erinra sig detaljer i enskilda tips?

Jag håller med om att det låter som att det kan ha tillkommit mer information än det som framkommer i referatet. Spelade man in samtalen? Kan tipsmottagarna ha skrivit referaten i efterhand?

Tror att du kan vara något på spåren här. I och med den oerhört höga tipsvolymen i början kanske man förlitade sig på stödanteckningar och/eller inspelningar vid den inledande kontakten över telefon, för att sedan ”skriva rent” tipsen som prydliga spaningsuppslag.

Det kan vara dessa stödanteckningar eller inspelningar som PU grävt fram och som sedan kommit PH till del.

Om SE sa i första förhöret att han passerade dörrarna i skottögonblicket är jag nästan beredd att tro på det. Det klaffar tidsmässigt med en LJ-observation från mordplatsen och erbjuder en prydlig förklaring på varför han bara hör ett skott. En koll på klockan precis när han kom ut också så att han missar att se något väsentligt i inledningsskedet.

Fauzzi har jag inga problem med. SE behöver inte ha gått precis i linje med OP ur hans synvinkel. Fauzzi kan ha nämnt SE i förbifarten utan att det kom med i det korthuggna Håkan Ström-referatet. Fauzzis första förhör gjordes för övrigt vid personligt besök och kan ha spelats in. På det bandet kan ett SE-alibi finnas.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-19 kl. 23:03.
Citera
2024-12-19, 22:46
Medlem
Citat:
Det kan också stått i de 24 kasserade sidorna som SE skrev till Anér innan Anér skickade sitt otrevliga brev.

Det hade varit intressant att se vad som hade hänt om SE och Aner fortsatt att hålla kontakten.
Citera
2024-12-19, 22:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Naturligtvis kan man inte lita på materialet. Det går att fantisera om vad som helst och det kan stämma.

Däremot kan man jobba med sannolikheter utifrån materialet som det ligger. Enligt SE själv så stack han från mordplatsen tämligen omgående när piketpoliserna drog iväg. Det måste ha varit i tidsmässigt samband med när GP försökte få uppgifter ur LP.

Redan när ambulansmännen lastade in OP hade hon berättat vem som hade blivit skjuten. Inget av detta har SE vittnat om. Inte ens när han var som värst på krigsstigen mot GS.

Däremot vittnar SE om att GS och negligerade LP initialt och sa att hon skulle typ lugna ner sig. Bryskheten är inte SEs ord. Det är ALGs tolkning av någonting.

Hennes tolkning av bryskhet behöver inte införliva någon fysisk kontakt. På sid 2 i länkat dokument säger en polis ”hur vet ni det” på ett mycket bryskt sätt.

https://drive.google.com/file/d/1fXrs36bfoGaHIUoh7iwtN1PJJ_qmG3rk/view

Svårare än så behöver det inte vara.

Jag tolkar denna "besatthet" över ordvalet "bryskt" som ett tecken på att själva hypotesen att SE mördade OP är så lövtunn att fokus får flyttas till ett enstaka ord och dess tillämpning.

Övertygar gör det inte. Varför inte istället diskutera konkreta saker som pekar mot SE som GM?

Tja? Finns de ens? Jag har frågat om dem, konkreta uppgifter, men får inga svar.
Citera
2024-12-19, 22:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det hade varit intressant att se vad som hade hänt om SE och Aner fortsatt att hålla kontakten.

Enligt Wall bjöd SE på skorpor när trojkan Wall, Anér och SE drack kaffe tillsammans på Skandia.

Som den fikabrödsuttolkare jag är tyder skorpor på en mer styvmoderlig och avvaktande hållning än snitsiga, familjära tigerkakor och SE markerar redan vid mötet en viss distans till de båda MOP-veteranerna.

Jag är därför inte säker på att det klickade mellan kommunisten Wall, kverulanten Anér och den underhållande moderaten SE.

Men visst hade man velat få veta hur det hade utvecklat sig.
Citera
2024-12-19, 22:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det kan också stått i de 24 kasserade sidorna som SE skrev till Anér innan Anér skickade sitt otrevliga brev.

De 48 sidorna, menar du? Ja, de hade man gärna velat läsa.

Anér var lite för het på gröten där, och ältade sedan SE i Palme-Nytt under hela 90-talet ...
Citera
2024-12-19, 23:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Anér var lite för het på gröten där, och ältade sedan SE i Palme-Nytt under hela 90-talet ...

Vi som kan materialet vet att SE skrivit 24 sidor och kommit halvvägs. Några 48 färdiga sidor har aldrig funnits enligt SE.

Men sitt du gärna och hitta på egna fakta. Du har ju vanan inne.
Citera
2024-12-19, 23:01
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Jag tolkar denna "besatthet" över ordvalet "bryskt" som ett tecken på att själva hypotesen att SE mördade OP är så lövtunn att fokus får flyttas till ett enstaka ord och dess tillämpning.

Övertygar gör det inte. Varför inte istället diskutera konkreta saker som pekar mot SE som GM?

Tja? Finns de ens? Jag har frågat om dem, konkreta uppgifter, men får inga svar.

Hypotesen att SE såg GS slita i LP är det lövtunnaste jag sett i MOP.

Hypotesen som jag pratar om har däremot stöd i materialet, både tidsmässigt och med det SE själv berättade om.
Citera
2024-12-19, 23:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Hypotesen att SE såg GS slita i LP är det lövtunnaste jag sett i MOP.

Hypotesen som jag pratar om har däremot stöd i materialet, både tidsmässigt och med det SE själv berättade om.

Jag håller med. Bryskheten kan mycket väl varit rent verbal.

Hur man än vrider och vänder på det har valet av ordet "bryskt" ingen bäring på själva skuldfrågan vad jag kan se.
Citera
2024-12-19, 23:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vi som kan materialet vet att SE skrivit 24 sidor och kommit halvvägs. Några 48 färdiga sidor har aldrig funnits enligt SE.

Men sitt du gärna och hitta på egna fakta. Du har ju vanan inne.

Om han hade skrivit 24 sidor, och detta var halvvägs, så var tanken att få iväg minst 48 sidor till Anér.

Om denne gett sig till tåls.

Men för all del, 24 hade varit intressant nog ...

Gissar att han även där missar det uppenbara.
Citera
2024-12-19, 23:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Om han hade skrivit 24 sidor, och detta var halvvägs, så var tanken att få iväg minst 48 sidor till Anér.

Om denne gett sig till tåls.

Men för all del, 24 hade varit intressant nog ...

Gissar att han även där missar det uppenbara.

Ja. Som du ser av de citat jag bifogar är det helt enkelt så att jag har koll och du gissar som vanligt fritt.

Men som sagt vore det intressant att fått se de 24 kasserade sidorna, om de verkligen fanns. Vi har faktiskt bara SEs uppgifter på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in