2025-01-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag upplever inte SE som så särskilt misslyckad person 1986.
Han hade jobb, fru och villa i Täby.

Däremot tror jag drickandet av alkohol ökade successivt allt eftersom åren gick.

Hans karriär hade avstannat. Han fick inte chefsjobb som han trodde han kunde få. Hans självbild var att han var ett chefsämne. Det tyckte inte dom högre cheferna.

Han försökte bli framstående moderat politiker. Blev avpolletterad när han gick emot partilinjen i Täby

Två stora grejer som inom honom rimligen kändes som ett misslyckande. Objektivt kan vi nog sluta oss till att andra tyckt det också.
Citera
2025-01-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hans karriär hade avstannat. Han fick inte chefsjobb som han trodde han kunde få. Hans självbild var att han var ett chefsämne. Det tyckte inte dom högre cheferna.

Han försökte bli framstående moderat politiker. Blev avpolletterad när han gick emot partilinjen i Täby

Två stora grejer som inom honom rimligen kändes som ett misslyckande. Objektivt kan vi nog sluta oss till att andra tyckt det också.

Om jag jämför mig med SE då blir jag ännu mera misslyckad men jag har ändå inte mördat någon .
Sen är det mycket möjligt att andra människor ser mig som en misslyckad varelse.
Citera
2025-01-03, 17:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror naturligtvis att anledningen till att han inte lämnar vittnesmål till polis eller media är för att han inte är på brottsplatsen....

Jag tror också att anledningen till att inte åker till Idre och möjligen ringer ett samtal därifrån och säger : Jag såg nästan ingenting , är för att han har panik som GM och vill befästa sig på mordplatsen!

Svar på din fråga ...

Jasså är han så medtagen på brottsplatsen att han inte kan prata med media ?

Stod han inte i kö men blev nekad vittnesmål av polis enligt egen utsaga ??

Sprang han inte i gränden för att lämna signalement till Polis men blev av med dom ?

Hans vittnesmål tyder ju på att han ville lämna avtryck på brottsplatsen men misslyckades !! Men när media dyker upp så springer han plötsligt in på Skandia och kan knappt prata !!

För mig låter hela hans berättelse från start till mål som en lögn...

Jag begriper faktiskt inte hur andra får det till annat ...

Då har du ju en uppfattning om hur vittnet SE borde ha agerat, vilken innebär att han i den rollen är oförenlig med att inte springa runt och prata med reportrar på platsen.

En betraktelse gällande detta sett i ett vidare perspektiv är att det är nog inte mycket SE skulle kunnat gjort som inte hade varit "märkligt" och misstänkt.

Hade han stuckit till Sälen på lördagsmorgonen hade det utan tvekan märkts som märkligt. Gör han det inte så är det misstänkt. Hade han sprungit runt och pratat med reportrar efter återkomsten till Skandia så hade det sannerligen beskrivits som märkligt, misstänkt och som en del i olika strategier. Gör han det inte, är det anmärkningsvärt.

Och sådär kan man väl hålla på gällande det mesta. Det blir som freudiansk teoribildning. Alla utfall stöder den.
Citera
2025-01-03, 17:30
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Gällande kommunpolitiken så får jag inte den uppfattningen.

Jag tror att han fick rejäla doser positiv uppmärksamhet för sitt principfasta mod, som det säkert sågs som. Och det av såväl väljare som partivänner, eftersom många moderater i fullmäktige delade hans åsikt men var lojala med partilinjen.

Han deltog i aktionsgruppens arbete och får väl sägas ha räddat skolan. Det var utan tvekan poppis i lokalsamhället, där frågan var av stor vikt. Han tog folkets parti mot kommunpamparna, skulle det populistiskt kunna uttryckas.

Priset blev att han inte kunde sitta kvar i fullmäktige, men det tyckte han till skillnad från andra som satt där att saken tydligen var värd.
Citera
2025-01-03, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Då har du ju en uppfattning om hur vittnet SE borde ha agerat, vilken innebär att han i den rollen är oförenlig med att inte springa runt och prata med reportrar på platsen.

En betraktelse gällande detta sett i ett vidare perspektiv är att det är nog inte mycket SE skulle kunnat gjort som inte hade varit "märkligt" och misstänkt.

Hade han stuckit till Sälen på lördagsmorgonen hade det utan tvekan märkts som märkligt. Gör han det inte så är det misstänkt. Hade han sprungit runt och pratat med reportrar efter återkomsten till Skandia så hade det sannerligen beskrivits som märkligt, misstänkt och som en del i olika strategier. Gör han det inte, är det anmärkningsvärt.

Och sådär kan man väl hålla på gällande det mesta. Det blir som freudiansk teoribildning. Alla utfall stöder den.

Jag tror man utgår lite enklare..

Hela hans berättelse stinker lögn och antingen ser man det eller inte...
Citera
2025-01-03, 17:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag inledde med att föreslå att ME och SE spelade bridge 19.30 på söndag 6 april 1986.

Det valde du att ignorera.

Jag tycker inte det är så förtvivlat konstigt att missa något på TV som många här verkar tycka.

ME var sjuksköterska och jobbade kanske på Söndagkvällen när Rapportinslaget sändes.

ME var kanske besatt av sällsynta elefanter och valde att titta på en dokumentär om dessa (eller det program som sändes) i den andra kanalen när Rapport sändes?

Jag får inte "puls" av att ME uppger att hon inte sett SE i Rapport.

Hör du inte hur korkat det låter att alla alltid tittade på båda kanalerna samtidig? Det är inte ens fysiskt möjligt i verkligheten.

I andra kanalen sändes samtidigt som Rapport tydligen detta https://www.youtube.com/watch?v=hswmuaAogDo. Ett sketschprogram med Cia Berg, Måns Herngren, Hannes Holm och Uffe Larsson.

Elefanterna kommer först kl. 21 samma kväll då Vetenskapens världs sändning avhandlar sjöelefanter.

Apropå ME:s obefintliga minnen av SE:s MOP-aktivitet så förstår jag inte riktigt varför den saken är relevant. Den är väl lika märklig eller inte oavsett om SE är GM eller vittne.

Man kan anta att somliga menar att även denna sak pekar mot SE som GM oavsett hur det förhåller sig. Hade ME haft järnkoll på SE:s MOP-förehavanden hade väl det ansetts "märkligt".

Men jag kan låta föra till protokollet att ME är lite mer än okunnig om hans förehavanden än vad man omedelbart kan tugga i sig. Att det skulle peka mot något särskilt kan jag, som sagt, dock inte se.

Edit: Skämtas en del om Palmemordet i programmet.
Senast redigerad av Roerlig 2025-01-03 kl. 17:52.
Citera
2025-01-03, 17:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag tror man utgår lite enklare..

Hela hans berättelse stinker lögn och antingen ser man det eller inte...

Och då blir det problematiskt när man anar doften av att hans berättelse hade ansetts stinka lögn (samt pekat mot att han är GM) även om han hade agerat på andra sätt.
Citera
2025-01-03, 18:10
Medlem
Citat:
Och då blir det problematiskt när man anar doften av att hans berättelse hade ansetts stinka lögn (samt pekat mot att han är GM) även om han hade agerat på andra sätt.

Nej , jag uppfattar det inte så..

Gick in i CA-TRÅDEN och kollade genom på alla punkter där ni misstänker CAs beteende och ev lögner och vad som skribenterna anser...!

Du är med och skriver...

Dubbelmoral va ?

Allt han gör blir fan misstänkt..haha
Citera
2025-01-03, 18:59
Medlem
Citat:
Nej , jag menar att om man är väldigt intresserad av Palmemordet och anser att Engström bara är oskyldig så är det märkligt att man enbart lägger ner tid i denna tråd !

Måste ju vara mkt roligare att hänga i en tråd där man diskuterar andra GM som man tror mer på ?

Eller så är Engström så mkt mer intressant att skriva om ?

Jag skulle kunna tänka mig SE som en del i en konspirerande grupp men längre än så har jag inte kommit.
Jag har skrivit lite grand i gruppen för Christer Andersson och en del i ordinarie moptråden.

Jag vill inte hamna i samma fälla som Hans Holmer och bli besatt av ett enda spår PKK.
Jag tror PU hade haft större chans att lyckas om man sökt bredare de första viktiga åren.
Citera
2025-01-03, 19:43
Medlem
Citat:
Gällande kommunpolitiken så får jag inte den uppfattningen.

Jag tror att han fick rejäla doser positiv uppmärksamhet för sitt principfasta mod, som det säkert sågs som. Och det av såväl väljare som partivänner, eftersom många moderater i fullmäktige delade hans åsikt men var lojala med partilinjen.

Han deltog i aktionsgruppens arbete och får väl sägas ha räddat skolan. Det var utan tvekan poppis i lokalsamhället, där frågan var av stor vikt. Han tog folkets parti mot kommunpamparna, skulle det populistiskt kunna uttryckas.

Priset blev att han inte kunde sitta kvar i fullmäktige, men det tyckte han till skillnad från andra som satt där att saken tydligen var värd.

Intrycket är att han hade dåligt konsekvenstänk. I det korta loppet bra för honom, i det långa dåligt för hans egen karriär.
Citera
2025-01-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om jag jämför mig med SE då blir jag ännu mera misslyckad men jag har ändå inte mördat någon .
Sen är det mycket möjligt att andra människor ser mig som en misslyckad varelse.

Beror på vilka man jämför sig med och vilka krav man har på sig själv.

Vi diskuterar inte om han är GM eller ej.

Jag replikerar på att din beskrivning inte stämde med min bild. Då ville jag lägga till det som var dom största punkterna.

Vi kan också lägga till att han levde över sina tillgångar periodvis.
Citera
2025-01-03, 19:52
Medlem
Citat:
Beror på vilka man jämför sig med och vilka krav man har på sig själv.

Vi diskuterar inte om han är GM eller ej.

Jag replikerar på att din beskrivning inte stämde med min bild. Då ville jag lägga till det som var dom största punkterna.

Vi kan också lägga till att han levde över sina tillgångar periodvis.

Vet du om hans ekonomi blev förbättrad strax efter mordet på Olof Palme?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in