Citat:
Man ska vara mycket försiktig med vittnesuppgifter. När det gäller färger så kan man nog utan problem ta en blå färg för att vara svart. För några månader spelade jag pingis och jag blev förvånad när den jag spelade mot hade ett blått gummi på ena sidan. Jag blev då tvungen att gå fram och titta. När jag höll i hans racket såg jag att gummit var svart som brukligt är. Detta var iofs i dagsljus. Men det bevisar att det även går att ta en svart färg för att vara blå.
Jag har inte sett ett enda bra argument varför personen som YN mötte skulle vara någon annan än den person som sprang från brottsplatsen även om det naturligtvis är möjligt. Vittnen är inga kameror. De tolkar olika. Det är helt normalt. Jag har erfarenhet inom området och har själv sett saker och personer i dagsljus - då andra sett något helt annat. Precis som i fallet LJ och YN. Erfarenheten har fått mig att inse att det är betydligt svårare än jag någonsin kunnat föreställa mig.
Det är nog svårt att utesluta någon person med de vittnesuppgifter som ligger om vederbörande var någorlunda normalt byggd. Beskrivningen av GM som vi gör här blir efter tycke och smak sålunda.
Jag har inte sett ett enda bra argument varför personen som YN mötte skulle vara någon annan än den person som sprang från brottsplatsen även om det naturligtvis är möjligt. Vittnen är inga kameror. De tolkar olika. Det är helt normalt. Jag har erfarenhet inom området och har själv sett saker och personer i dagsljus - då andra sett något helt annat. Precis som i fallet LJ och YN. Erfarenheten har fått mig att inse att det är betydligt svårare än jag någonsin kunnat föreställa mig.
Det är nog svårt att utesluta någon person med de vittnesuppgifter som ligger om vederbörande var någorlunda normalt byggd. Beskrivningen av GM som vi gör här blir efter tycke och smak sålunda.
Känner inte till att någon har uteslutit något. Det handlar om vad som talar emot. Det finns två vittnen på att DBG-mannen bar svart rock. Yvonne och Zahir uttrycker sig identiskt om den svarta rocken. Ingen av dem tar någonsin ordet blå i sin mun i något av sina förhör.
Så för att hävda att SE sprang på DBG får man i princip hävda att Fauzzi misstog en i det närmaste svart rock för en nästan klarblå jacka som var förväxlingsbar med Björkmans. Och detta från ett vittne som var så pass noga med detaljer att han korrekt identifierade det exakta skyltfönstret där Lennart på La Carterie uppenbarade sig. Han kunde också korrekt återge vem av Lisbeth och Olof som gick på vänster respektive höger sida.
Han återger intervallet mellan skotten korrekt. Han återger korrekt att det står en klunga vid Olof när han vänder sig om. Han minns till och med att någon skymde fötterna men sedan avlägsnade sig. Det kan mycket väl ha varit till exempel Hans Johansson som rapporterar ett liknande rörelsemönster.
Fauzzi återger korrekt att Björkman lutar sig ut från porten ett par gånger.
Sammantaget förefaller Fauzzi vara ett bra vittne med hög tillförlitlighet. Det är en hel rad detaljer han återger helt korrekt.
Men för att SE ska vara Tensonmannen ska alltså Fauzzi plötsligt ha gjort den brutalt grova missen att missta en svart rock för en nästan klarblå jacka som är förväxlingsbar med Björkmans. Man kan också notera att SE själv säger att han bar svart rock.
Jag säger inte att det är fysiskt omöjligt. Jag säger att var och en får bedöma sannolikheten i det. Och de behöver nog inga pingisrack för att kunna bilda sig en uppfattning om det på egen hand.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-15 kl. 13:47.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-15 kl. 13:47.