2024-12-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Och så ska man komma ihåg att åldern som alla vittnen uppger är fel. Det mörka håret är fel. De breda axlarna/muskulösa kroppsbyggnaden är fel.

Det är en direkt osanning att påståt att signalementet stämmer bra in. Då har man cherrypickat något rejält och dessutom bestämt sig för att en väska som kanske är en handlovsväska och som endast ett vittne sett och beskriver likt, men ej identiskt med SEs, är en likadan väska som SE har.

Sedan är inte problemet enbart att SE måste vara både tensonmannen och YNs man. Han får heller inte vara grandmannen eller ACR/GS man. Vilket gör att man löser det påstådda problemet med att två i brottsplatsens närhet har liknande drag med att istället ha minst tre. En briljant lösning.

Sedan är det roligt att läsa om sannolikhetsproblemen framförallt problem2020 har. "Det är osannolikt att två personer har keps och väska på ungefär samma plats samtidigt. Det måste betyda att en äldre tidigare ostraffad man av en slump hade på sig en laddad revolver ut på gatan och skjöt Palme utan en klar anledning. Och sedan utförde årtusendets märkligaste drag att cirkulera runt brottsplatsen, återvända till den, och sedan göra en invecklad historia om att han var ett centralt vittnen och vilt chansa om detaljer som hände på plats" det är ren logisk magi att lösa ett sannolikhetsproblem (som dessutom är falskt då det är cherrypickat och anpassat) med att istället anta en mycket mer osannolik händelse.

Det blir, om man ska hårddra det, som att anta att en utomjording har använt en kraftstråle för att flytta tärningarna, utan att man märkt det, för att man tycker att det är för osannolikt att få sju sexor i rad.

Cherrypicka sannolikheten ?

Han stämplar ut 23:19

Han påstår han kan blivit förväxlad

Han har trekvartlång överdel , keps , handledsväska..

Det är du som cherrypickar bort honom för att chockade människor inte kunde se åldern på honom !

Hur många såg GM i lugn och ro eg ?

Möjligt NF och han sa äldre...
Citera
2024-12-15, 12:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Visst. Detsamma gäller Tensonmannen. Hans signalement verkar vara en konstant i MOP-sammanhang. Min erfarenhet säger att det NF tolkade inte alls behöver stämma med verkligheten.

Vill man dra en linje Grand-Tensonmannen-LJ-YN är det fullt möjligt. Kan Tensonmannen vara AB trots allt? Inte omöjligt skulle jag vilja hävda.

Skulle man kunna tänka sig att YN inte såg någon väska utan att hon inbillade sig? Enligt mina erfarenheter är det möjligt, eftersom jag själv varit med om ett liknande scenario. Så fruktansvärt illa kan det vara tyvärr. Nu känner jag dock mig säker i det här fallet på att hon såg en mindre väska.

Tycker du själv det pekar mer för eller emot att Tensonmannen kan vara samma person som YN såg? Såg YN mördaren enligt dig?

De tidsanalyser som gjorts talar till viss del bort från att YN såg GM.

Att påstå att NF och YN är helt samstämmiga är också att dra på sanningen lite, men kan de ändå sett samma man? Ja helt orimligt är det inte. NF är också lite svävande när det gäller var han hörde skottet, så han gick kanske i egna tankar när han mötte OP.

Jag håller öppet för att YN såg GM men avfärdar inte hypotesen att hon sett någon annan heller.
Citera
2024-12-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
"SE som GM" verkar vara lite av "guldstandarden" hos vissa i denna tråd.

Det tossiga påhittet av Maggan på Åland får inte ifrågasättas helt enkelt. Dansen runt "Guldsaltskalven" vill aldrig riktigt ta slut och kritiken rinner av hypotesen "GM-SE" som vatten på en dum gås.

Är man inte drabbad av "GM-SE-feltänket" är det lätt att glömma att det kan vara svårt att 'tänka sig loss' när man 'tänkt fast' sig eller rent av 'tänkt ned sig' i GM-SE-diket.

Nu heter ju den här tråden Skandiamannen, att just Skandiamannen dyker upp som möjlig gm borde vel egentligen inte överraska dig.

Jag tycker fortfarande att SE är intressant. Hans uppenbara lögner, signalemente och gula linjen är svåra att komma runt.

Det som gör gula linjen så intressant är att INGEN har sett honom på mordplatsen efter mordet.
Citera
2024-12-15, 13:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om vi tillåter oss att spekulera lite så kan Stig Engström ha varit

1) En förbindelse för mellanmän med intresse av vidareexporten av Fälthaubits och vidarebefordrat uppgifter om förhandlingsläget som Stig Engström fått via ambassaden i New Delhi, Indien. Sådan information skulle kunna ge Stig Engström en större summa pengar om affären slutfördes.

2) Såväl Iran som Indien hade intresse av "fullskaletest" av Fälthaubits 77B och "de första 18 pjäserna" (tre (3) per batteri ger sex batterier eller två Haubitskompanier" kan ha prövats i strid i Iran.

Stig Engström kan ha bidragit direkt genom att utforma manualer och "sprängskisser" på Fälthaubits 77B för mellanhändernas räkning i deras förhandlingar med involverade parter. Bofors/Erik Penser - Indien - Iran.

Jag lyfter på hatten!

Äntligen en förklaring till varför SE visat en sprängskiss på en kanon (Haubits 77B) för en kollega.

SE kan så klart blivit itutad att han bara arbetade med "försäljningsbefrämjande åtgärder" åt Bofors. Inte konstigt att SE ville låsa dörren då detta material skulle knåpas ihop på betald övertid.

Edit: Att skjuta OP i ryggen med det grova artilleriet kan väl i någon överförd bemärkelse kunna ses som "försäljningsbefrämjande åtgärder" det också?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-15 kl. 13:16.
Citera
2024-12-15, 13:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nu heter ju den här tråden Skandiamannen, att just Skandiamannen dyker upp som möjlig gm borde vel egentligen inte överraska dig.

Jag tycker fortfarande att SE är intressant. Hans uppenbara lögner, signalemente och gula linjen är svåra att komma runt.

Det som gör gula linjen så intressant är att INGEN har sett honom på mordplatsen efter mordet.

Lätt att glömma:
"INGEN har sett honom [SE] på mordplatsen efter mordet" förutom vittnet JA som pekar ut SE på en bild av SE där ansiktet syns i bilden.
Citera
2024-12-15, 13:15
Medlem
Citat:
Jag lyfter på hatten!

Äntligen en förklaring till varför SE visat en sprängskiss på en kanon (Haubits 77B) för en kollega.

SE kan så klart blivit itutad att han bara arbetade med "försäljningsbefrämjande åtgärder" åt Bofors. Inte konstigt att SE ville låsa dörren då detta material skulle knåpas ihop på betald övertid.

Denna uppgift

har jag ett minne av att jag sett tidigare.

Har du eller någon annan en länk till något uppslag vore det intressant?
Citera
2024-12-15, 13:16
Medlem
Citat:
Lätt att glömma:
"INGEN har sett honom [SE] på mordplatsen efter mordet" förutom vittnet JA som pekar ut SE på en bild av SE där ansiktet syns i bilden.

Han var osäker, jag tolkar det som JÅS.
Citera
2024-12-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Att det måste ha funnits en dubbelgångare till SE för att han ska vara oskyldig är trådens största myt.

Det finns alldeles för dålig samstämmighet bland vittnesmålen för att man ska kunna hävda att mördaren var klädd som SE. Det finns också mycket som pekar bort från honom.

Och om man hävdar att SE var mannen som Yvonne såg får man stora problem med Tensonmannen. Yvonnes man och Tensonmannen har så gott som ingenting gemensamt med varandra. Fauzzi såg en närmast klarblå jacka som var förväxlingsbar med Björkmans. Yvonne och Zahir nämner svart rock. Varken Yvonne eller Zahir tar ordet blå i sin mun.

Fauzzi nämner heller ingen huvudbonad, glasögon, handledsväska eller något annat i klädseln som påminner om SE.

Han tyckte att mannen gick underligt – ett omdöme som går igen ända från Najics korvkiosk fram till Tunnelgatan där bland annat Hans Johansson reagerade på den mycket märkliga löpstilen. Hans Johansson hade första parkett och kanske bäst möjligheter av alla att bedöma den saken. Det finns ingenting som tyder på att SE hade det minsta avvikande gång- eller löpstil. Tvärtom ser han ovanligt rapp och koordinerad ut när han går på trottoaren i Rapport och springer på Tunnelgatan.

En stor svaghet med GM-SE är att han nästan måste vara både Tensonman och DBG-man. Andra ensamma gärningsmän kan undvika att vara Tensonmannen genom att följa efter från Grand på västra Sveavägen och korsa gatan vid reklampelaren. Då slipper de den svåra krocken mellan Fauzzis och Yvonnes vittnesmål.

Om Tensonmannen är gärningsman tog han troligen av till höger på Malmskillnadsgatan medan Yvonnes man var en knarklangare eller liknande. Då undviker man också den svåra krocken mellan vittnesmålen. Men då försvinner hela huvudvittnet mot SE och man tvingas överge väskan.

Och hävdar man att SE är GM utan att han sprang på David Bagares Gata borde man fråga sig varför man ens misstänker SE över huvud taget. Just kombinationen att GM-SE nästan måste vara både Tensonman och DBG-man är en stor svaghet i teorin.

Engström är ju tvärtom en perfekt GM som kan undvika vara Tensonmannen genom att komma ut från Skandia...

Andra GM så måste du ha att dom sneddar in från andra sidan gatan...
Citera
2024-12-15, 13:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Denna uppgift

har jag ett minne av att jag sett tidigare.

Har du eller någon annan en länk till något uppslag vore det intressant?

Jag vet att källan är av sämsta tänkbara kvalité men jag tror det står i TPs bok.

Edit: Hittade bättre källa:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-53
Stig var mycket trevlig och lugn till sättet. vet att Stig arbetade vid armétygförvaltningen och Stig hade vid ett tillfälle uppvisat en sprängskiss på en kanon som Stig ritat.
Om man vore petig med detaljer hade väl inte Haubits 77B sett dagens ljus när SE jobbade på tygförvaltningen?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-15 kl. 13:26.
Citera
2024-12-15, 13:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Han var osäker, jag tolkar det som JÅS.

Fast utan att "tollka/vantolka" så pekar JA faktiskt ut SEs utseende på bild. Jag tror vi ser lite olika på detta.
Citera
2024-12-15, 13:28
Medlem
Citat:
Fast utan att "tollka/vantolka" så pekar JA faktiskt ut SEs utseende på bild. Jag tror vi ser lite olika på detta.

Förlåt jag glömmer bort erat kronvittne Ljungqvist också. Han såg Engström på mordplatsen.

I den intervju jag såg sa han att Engström kom dit flera minuter efter mordet. Sen sa han att GM var 20cm längre än Engström också.

Nu vet vi att Engström var 1.82 så mördaren måste ha varit en bit över 2 meter lång. Det här VET vi.

Kejs klosed!
Citera
2024-12-15, 13:33
Medlem
https://www.domstol.se/nyheter/2020/12/kammarratten-sekretessprovar-stig-engstrom-utredningen/

Publicerad 2020-12-22 av
Kammarrätten i Stockholm
Mål: 5005-20, 5077-20, 5079-20

"Polismyndigheten har efter begäran lämnat ut ett stort antal uppgifter i den del av utredningen om mordet på Olof Palme som gäller Stig Engström (den så kallade Skandiamannen) som misstänkt gärningsman.
Kammarrätten anser emellertid att Polismyndigheten vid sin sekretessprövning inte tillräckligt har tagit hänsyn till att Stig Engström är avliden sedan tjugo år och saknar närstående efterlevande. Även med avseende på uppgifter om den så kallade vapensamlaren och om Stig Engströms bror har Polismyndigheten varit för restriktiv i sitt utlämnande av uppgifter."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in