Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Han kan dock ha sett dem innan han gick in på Skandia i 21-tiden.
Två väktare är inne på att han kom tillbaka då. Det stämmer rätt bra tidsmässigt, om än knappt.
En observation runt kl. 20:50 stämmer som hand i handsken? ALG går ut på rond kl. 21?
SE är annars påfallande lik den hockeyledare som MP tyckte att "Grandmannen" var lik.
Men hur detta ska gå ihop tidsmässigt och logistiskt vette tusan. Ett par biobesökare som var på samma förställning kom visserligen fram till Bohemia en 3-4 minuter innan det hände nåt i korsningen.
Fast varför skulle SE bemöda sig om att gå in och stämpla ut om han ämnade avsluta statsministern?
Är det något som vi missar?
Ett annat alternativ, det som jag föredrar, är att SE är "Tensonmannen". Han blev uppretad och vände uppe vid Sari. Men varför hade han en revolver med sig. Var han less på livet men tog ut det på OP?
Vapengåtan gäckar Skandiamannen-spåret. Men han var där, och han var lik den man som sprang iväg.
Varken "Tensonmannen" eller SE förefaller vara kvar på platsen efter skotten.
Om det inte vore för kepsen och handledsväskan skulle jag tveka ...
Men nu är de en del av pusslet. Är vi för dåliga på att lägga pussel, helt enkelt?
Att lägga pussel är något som hamnade i fokus åtminstone i början av utredningen .
Holmer pratade om att lägga pussel.
SE svarade med att de inte var så duktiga på att lägga pussel.
Holmer hämnades på SE och skämtade om att SE tydligen var duktig på att lägga pussel och lät honom således inte vara med på rekonstruktionen, till palmegruppens stora förtjusning. Han var därmed avdiskad som varande på brottsplatsen.
Ska framföra mitt pussel, men det passar nog bättre i huvudtråden.
Tensonmannen har jag alltid förknippat med vittnet AB.
SEs maniska behov av sin utstämplingstid är ett mysterium. I början är den 23.20 sen i tingsrätten 23 21 för att sen i hovrätten bli 23.23, vilket han visserligen backar på och hänvisar till det han uppgav i tingsrätten.
Det märkliga är att han vill placera sig så nära mördaren som möjligt i förhör och dessutom förneka ett längre samtal med väktarna samtidigt som han genom att dribbla med utstämplingstiden tycks vilja placera sig så långt bort från mordet som möjligt.
Är det någon som vet hur full SE var den här kvällen egentligen.. Han luktade ju uppenbarligen sprit när han kom tillbaka efter att ha varit ute.
SE gav nog intrycket av att vara mycket noggrann, är verbal och eftertänksam, men i själva verket verkar han ha rätt dålig koll på vad som sker runt omkring honom.