Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-25, 21:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du tycker det verkar troligt att GM-SE sköt OP på måfå och hoppades att det var han?

GM-SE har en väldig tur att det var just OP han hade skjutit. Det får jag medge.
Inte alls. Om det har gått till som TP är inne på så har ju SE sett makarna Palme ganska tydligt vid Grand, hur de är klädda och så, och känner därför igen dem redan på håll när han sedan stöter på dem igen efter utstämplingen. Menar bara att helt säker på att det var Palme han sköt kan han bara vara efter att han har kommit hem och tagit del av nyheterna i radio/TV.
Senast redigerad av Draifos 2024-11-25 kl. 21:10.
Citera
2024-11-25, 21:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ha ha, tillbakadragen är det få som beskrivit SE av vad jag fått med mig, vill dock minnas att en person beskrivit honom som lite avvaktande och tystlåten på arbetet. Annars är det ju som bekant motsatsen. En social, glad och trevlig prick. Ett socialt geni, som någon sa.

Aningen bisarrt egentligen, att auktionera ut en personlig skål som tillhört den numera misstänkta Palmemördaren. Säkert någon som skrivit ett långt och argt mejl, och sajten fick kalla fötter.

Det är väl ingen omöjlighet att OPs söner agerat i saken?

De om några borde tyckt att auktionen var minst sagt osmaklig. Det förstår till och med jag.
Citera
2024-11-25, 21:08
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Det är väl ingen omöjlighet att OPs söner agerat i saken?

De om några borde tyckt att auktionen var minst sagt osmaklig. Det förstår till och med jag.

Inte omöjligt. Och så klart förståeligt. De har ju accepterat nerläggningen och utpekandet av SE.
Citera
2024-11-25, 21:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hur är det, menar du att SE med 23.20 avser 23.20.59?

Jag har svårt att se att någon rimligen skulle kunna tänka sig att det kan innebära alibi att placera sig fem sekunder bakom brottsoffret och styrka denna belägenhet med en tidigare tidsstämpel. Marginalen är ju enstaka sekunder och stämpeluret anger hela minuter dessutom.

SE äger heller inte den stämplade tiden.
Släpp den där "sekundstriden" nu, och tag i stället fasta på att han helt konsekvent och genom alla år säger sig ha befunnit sig just vid Götabanken när det smäller. Talar han sanning här så kan han alltså omöjligen vara den som sköt Palme.
Citera
2024-11-25, 21:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Inte omöjligt. Och så klart förståeligt. De har ju accepterat nerläggningen och utpekandet av SE.

Vi får avvakta lite så dyker det tids nog upp några personer med tindrande rinniga ögon i antikrundan med SEs silverskål bland antika vapen och patinerade guldspadar.

För att rädda hedern så får producenten klippa in någon presentation av silversmeden och en obegripligt tafflig power point om MOP för yngre tittare så de ska förstå vem SE var.

Hypotetisk dalog:
- Och värdet på liknande skålar brukar vara runt 2000 Sek, men med den historia som denna skål har borde den vara värd 50 miljoner kronor.

- Oj. Jag tänker nog behålla den ändå. Farbror Stig var en så skojig människa med ett utsirat sätt bland alla tomflaskor och tidningsklipp.
Citera
2024-11-25, 21:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hur är det, menar du att SE med 23.20 avser 23.20.59?

Jag har svårt att se att någon rimligen skulle kunna tänka sig att det kan innebära alibi att placera sig fem sekunder bakom brottsoffret och styrka denna belägenhet med en tidigare tidsstämpel. Marginalen är ju enstaka sekunder och stämpeluret anger hela minuter dessutom.

SE äger heller inte den stämplade tiden.

Ja, om han bara var 5-6 sekunder bakom så behöver han bara vara 5-6 sekunder snabbare för att vara GM. Istället går han 5-6 sekunder bakom en snarlik man, också denne med trekvartslångt mörkblått ytterplagg, keps och handledsväska. Sicken otur, SE!

Men som GM, rädd för att ha blivit sedd, MÅSTE han ju lägga sig 5-6 sekunder bakom.

Budskap: Nej, det var inte jag. Det var en som liknade mig. Ni har förväxlat mig med GM.

Kommer du inte ihåg det, LP, jag stod här och pratade med dig!

Kommer du inte ihåg det, LJ, du stod och stirrade på mig när jag stod här på Sveavägen.

Det är en djärv plan. Hade den lyckats om Linder plockat in honom i februari 1987?
Citera
2024-11-25, 21:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, om han bara var 5-6 sekunder bakom så behöver han bara vara 5-6 sekunder snabbare för att vara GM. Istället går han 5-6 sekunder bakom en snarlik man, också denne med trekvartslångt mörkblått ytterplagg, keps och handledsväska. Sicken otur, SE!

Men som GM, rädd för att ha blivit sedd, MÅSTE han ju lägga sig 5-6 sekunder bakom.

Budskap: Nej, det var inte jag. Det var en som liknade mig. Ni har förväxlat mig med GM.

Kommer du inte ihåg det, LP, jag stod här och pratade med dig!

Kommer du inte ihåg det, LJ, du stod och stirrade på mig när jag stod här på Sveavägen.

Det är en djärv plan. Hade den lyckats om Linder plockat in honom i februari 1987?

Borde inte vittnena utesluta att det var två likadana personer så nära varandra vid mordplatsen? Jag fattar inte hur det är tänkt att fungera ens i fantasin.
Citera
2024-11-25, 21:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Borde inte vittnena utesluta att det var två likadana personer så nära varandra vid mordplatsen? Jag fattar inte hur det är tänkt att fungera ens i fantasin.

Heureka! Just det, de är en och samma. "Tensonmannen" är SE.
Citera
2024-11-25, 22:41
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Han kan dock ha sett dem innan han gick in på Skandia i 21-tiden.

Två väktare är inne på att han kom tillbaka då. Det stämmer rätt bra tidsmässigt, om än knappt.

En observation runt kl. 20:50 stämmer som hand i handsken? ALG går ut på rond kl. 21?

SE är annars påfallande lik den hockeyledare som MP tyckte att "Grandmannen" var lik.

Men hur detta ska gå ihop tidsmässigt och logistiskt vette tusan. Ett par biobesökare som var på samma förställning kom visserligen fram till Bohemia en 3-4 minuter innan det hände nåt i korsningen.

Fast varför skulle SE bemöda sig om att gå in och stämpla ut om han ämnade avsluta statsministern?

Är det något som vi missar?

Ett annat alternativ, det som jag föredrar, är att SE är "Tensonmannen". Han blev uppretad och vände uppe vid Sari. Men varför hade han en revolver med sig. Var han less på livet men tog ut det på OP?

Vapengåtan gäckar Skandiamannen-spåret. Men han var där, och han var lik den man som sprang iväg.

Varken "Tensonmannen" eller SE förefaller vara kvar på platsen efter skotten.

Om det inte vore för kepsen och handledsväskan skulle jag tveka ...

Men nu är de en del av pusslet. Är vi för dåliga på att lägga pussel, helt enkelt?

Att lägga pussel är något som hamnade i fokus åtminstone i början av utredningen .
Holmer pratade om att lägga pussel.
SE svarade med att de inte var så duktiga på att lägga pussel.

Holmer hämnades på SE och skämtade om att SE tydligen var duktig på att lägga pussel och lät honom således inte vara med på rekonstruktionen, till palmegruppens stora förtjusning. Han var därmed avdiskad som varande på brottsplatsen.

Ska framföra mitt pussel, men det passar nog bättre i huvudtråden.

Tensonmannen har jag alltid förknippat med vittnet AB.

SEs maniska behov av sin utstämplingstid är ett mysterium. I början är den 23.20 sen i tingsrätten 23 21 för att sen i hovrätten bli 23.23, vilket han visserligen backar på och hänvisar till det han uppgav i tingsrätten.

Det märkliga är att han vill placera sig så nära mördaren som möjligt i förhör och dessutom förneka ett längre samtal med väktarna samtidigt som han genom att dribbla med utstämplingstiden tycks vilja placera sig så långt bort från mordet som möjligt.

Är det någon som vet hur full SE var den här kvällen egentligen.. Han luktade ju uppenbarligen sprit när han kom tillbaka efter att ha varit ute.

SE gav nog intrycket av att vara mycket noggrann, är verbal och eftertänksam, men i själva verket verkar han ha rätt dålig koll på vad som sker runt omkring honom.
Citera
2024-11-26, 00:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Att lägga pussel är något som hamnade i fokus åtminstone i början av utredningen .
Holmer pratade om att lägga pussel.
SE svarade med att de inte var så duktiga på att lägga pussel.

Holmer hämnades på SE och skämtade om att SE tydligen var duktig på att lägga pussel och lät honom således inte vara med på rekonstruktionen, till palmegruppens stora förtjusning. Han var därmed avdiskad som varande på brottsplatsen.

Ska framföra mitt pussel, men det passar nog bättre i huvudtråden.

Tensonmannen har jag alltid förknippat med vittnet AB.

SEs maniska behov av sin utstämplingstid är ett mysterium. I början är den 23.20 sen i tingsrätten 23 21 för att sen i hovrätten bli 23.23, vilket han visserligen backar på och hänvisar till det han uppgav i tingsrätten.

Det märkliga är att han vill placera sig så nära mördaren som möjligt i förhör och dessutom förneka ett längre samtal med väktarna samtidigt som han genom att dribbla med utstämplingstiden tycks vilja placera sig så långt bort från mordet som möjligt.

Är det någon som vet hur full SE var den här kvällen egentligen.. Han luktade ju uppenbarligen sprit när han kom tillbaka efter att ha varit ute.

SE gav nog intrycket av att vara mycket noggrann, är verbal och eftertänksam, men i själva verket verkar han ha rätt dålig koll på vad som sker runt omkring honom.

Inte så lätt att se för NF, på andra sidan av en korsning och på över 120 meters håll, huruvida mannen i porten var samma man som han mötte. Det var flera med mörkblått ytterplagg på språng den kvällen.

Ja, SE hade säkert druckit tidigare, men de sena kvällarna kan ha varit för att han ville hinna "kvickna till". Däremot kan alkohol försämra måendet, om man går på vissa mediciner. Man faller som en gråsten ...

SE hade förvånansvärt bra koll. LJ står i positionen framför brunnslocket, synlig från krönet och från Sveavägen, under högst 30 sekunder. SE är den ende på platsen som lyckas se honom just där.

Utom möjligtvis GM, som också kan ha sett LJ där. GM och SE delar inte bara signalement, och att de gick strax bakom LOP och sprang i gränden, de delar även observationen av LJ vid det där brunnslocket.

Vilket sammanträffande!
Citera
2024-11-26, 01:39
Medlem
Citat:
Inte så lätt att se för NF, på andra sidan av en korsning och på över 120 meters håll, huruvida mannen i porten var samma man som han mötte. Det var flera med mörkblått ytterplagg på språng den kvällen.

Ja, SE hade säkert druckit tidigare, men de sena kvällarna kan ha varit för att han ville hinna "kvickna till". Däremot kan alkohol försämra måendet, om man går på vissa mediciner. Man faller som en gråsten ...

SE hade förvånansvärt bra koll. LJ står i positionen framför brunnslocket, synlig från krönet och från Sveavägen, under högst 30 sekunder. SE är den ende på platsen som lyckas se honom just där.

Utom möjligtvis GM, som också kan ha sett LJ där. GM och SE delar inte bara signalement, och att de gick strax bakom LOP och sprang i gränden, de delar även observationen av LJ vid det där brunnslocket.

Vilket sammanträffande!

Skulle man slå ihop alla sammanträffande med GM och SE så skulle det bli en hel del faktiskt...

Lägger man till det lilla fönster att om man sett Palme gå på bio och att Engström var faktiskt var ute då är det också en tillfällighet...

23:19 är också en tillfällighet

Keps och handledsväska...är tillfällighet

Gå på utsidan av trottoaren efter LOP är tillfällighet...

Se LJ är tillfällighet

Springa i gränden är en märklig tillfällighet

Hade man kunnat resa i tiden så hade 28feb 1986 varit en häftig resa...

Du och jag och CA hade suttit på fiket och spanat ut...Sen hade vi tagit en öl på Bohemia vid 23:25 och träffat CP och SE ....
Citera
2024-11-26, 06:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är väl ingen som på allvar menar att det är ett alibi han far efter genom att placera sig 20 meter bakom LOP? Som jag (nåja inte bara jag) ser det ska det istället (bort)förklara att hans signalement var i luften eller skulle kunna komma att vara i luften. Samma som med den påhittade språngmarschen in i gränden, han springer och när han kommer tillbaka så är det ett vittne som beskriver hans klädsel. Det här var han om inte tydlig med så åtminstone levererade han det på sitt lite underfundiga sätt dagen efter mordet när han ringde det som jag kallar för förväxlingssamtalen till jobbet och polisen: "så var ju jag klädd", "kan gälla honom själv".

Det handlar alltså mer om förväxling än alibi. Idén om att det skulle handla om ett uppmärksamhetsbehov är en kvarleva från Holmérs tid som jag inte köper. För mig handlar det om en gärningsman som försöker rädda upp en knepig situation men jag kan naturligtvis inte veta säkert.

I det inlägg jag besvarade var det någon som, på allvar antar jag, menade att SE försåg sig med alibi genom att placera sig fem sekunder från mordplatsen och samtidigt ange någon sekundanpassad utstämplingstid.

Det är heller ingen ny tanke, den att SE på något vis försöker skaffa sig skydd mot utpekande enligt det du anger och samtidigt ha alibi några meter från mordplatsen i och med påhittad stämplad tid.

Att GM-SE påstås mixtra med utstämplingstiden handlar väl för övrigt om någon alibi-liknande ambition, eller?

Allt handlar inte om "uppmärksamhetsbehov", utan det är väl så att vittnet SE faktiskt menar att inslag i signalementet faktiskt avser honom. Men den saken oaktad, så drivs han uppenbarligen av att framstå som betydelsefull i skottens efterspel.

Och det även som GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in