Citat:
Ursprungligen postat av
snappelsin
Lösningen får nog ses på sikt och då tänker jag att finns det inte denna lätta utvägen att skaffa djur för att man bara behöver gå till veterinären med det om man tröttnar, eller varför man nu inte längre vill ha det eller det djuret kvar, så borde fler börja tänka efter före, då blir de ju redan i tanken tvungen att tänka sig för.
Men dit kan vi nog ha långt, innan oansvariga djurägare stoppar sig själva från att skaffa djur.
Absolut, avlivningsförbud är en lösning på sikt.
I Sverige ses husdjur som en handelsvara vilken som helst, och man behöver inte ens ha något skäl som semesterresa för att avliva. Att göra som Cruella deVil, köpa 100 valpar för att göra sig en päls, är helt lagligt, så länge avlivningen sker humant.
Men vi behöver definitivt ha ett fungerande stödsystem på plats. Vissa katthem t ex är under all kritik. Blocket-omplaceringar finns det skräckhistorier om. En som härjade runt för några år sedan svarade på många annonser och tog emot diverse djur. Det uppdagades att hon sålde djurens saker, som transportbur koppel osv, själva djuren avlivade hon på löpande band genom att stoppa in det i frysen.
Vi behöver ha en attitydförändring. Inse att vi inte är något föregångsland bara för att korna får gå ute några veckor på sommaren. I mitt första inlägg i tråden har jag sammanställt en del.
Om man vet med sig att man ansvarar för djurets omplacering ifall man inte kan eller vill ha det kvar, kommer det leda till att färre djur blir dumpade och övergivna. Men då behövs det lagändringar.