2024-12-15, 05:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Finns en speciell plats i helvetet för de som skaffar djur och dödar dom trots att de är friska. Om anledningen är att du vill på semester hoppas jag planet kraschar.

Fy fan.

Tycker veterinärerna borde sagt nej sedan långt tillbaka och man borde kunna polisanmäla dessa ägare.
Jag känner samma sak, men samtidigt tänker jag också att om en veterinär vägrar avliva ett friskt djur så vad är alternativet för det djuret? Mest troligt blir det att hamna i omplaceringskarusellen och det mår inget djur bra av. Ett dött djur lider åtminstone inte.
Det föds alldeles för många djur och det är där det största felet är.
Det avlas och pytsas ut en mångfald av olika djur och det har ökat nu när folk fått det dåligt ställt, man använder djur för att tjäna pengar på.
Lagstifta hellre kring all denna avel och uppfödning av allsköns olika husdjur så har man redan där stramat åt tillgången för att vem som helst ska kunna skaffa sig ett husdjur.
Sedan ska de kosta också de djur som är till salu.
Citera
2024-12-15, 05:56
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snappelsin
Jag känner samma sak, men samtidigt tänker jag också att om en veterinär vägrar avliva ett friskt djur så vad är alternativet för det djuret? Mest troligt blir det att hamna i omplaceringskarusellen och det mår inget djur bra av. Ett dött djur lider åtminstone inte.
Det föds alldeles för många djur och det är där det största felet är.
Det avlas och pytsas ut en mångfald av olika djur och det har ökat nu när folk fått det dåligt ställt, man använder djur för att tjäna pengar på.
Lagstifta hellre kring all denna avel och uppfödning av allsköns olika husdjur så har man redan där stramat åt tillgången för att vem som helst ska kunna skaffa sig ett husdjur.
Sedan ska de kosta också de djur som är till salu.
Nej, problemet är att det föds alldeles för många idioter till människor. Avliva sitt husdjur för att man ska på semester? Mycket har man hört men det tar fan priset.
Citera
2024-12-15, 05:58
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Och när började vi moderna människor använda förnuftet när vi såg en jättegullig kanin, valp osv
(Jag har tillhört naturligtvis den skaran själv några ggr) men har stor respekt för djur i alla avseenden men kan utan att tveka avliva om jag anser det riktigt!
När anser du det riktigt då? När du ska på skidsemester i Sälen?
Citera
2024-12-15, 06:03
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villianlol
När anser du det riktigt då? När du ska på skidsemester i Sälen?
Nää, det är knappast en bra anledning, hade snöat in på detta med friskt djur!
Citera
2024-12-15, 06:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snappelsin
Lösningen får nog ses på sikt och då tänker jag att finns det inte denna lätta utvägen att skaffa djur för att man bara behöver gå till veterinären med det om man tröttnar, eller varför man nu inte längre vill ha det eller det djuret kvar, så borde fler börja tänka efter före, då blir de ju redan i tanken tvungen att tänka sig för.
Men dit kan vi nog ha långt, innan oansvariga djurägare stoppar sig själva från att skaffa djur.

Absolut, avlivningsförbud är en lösning på sikt.

I Sverige ses husdjur som en handelsvara vilken som helst, och man behöver inte ens ha något skäl som semesterresa för att avliva. Att göra som Cruella deVil, köpa 100 valpar för att göra sig en päls, är helt lagligt, så länge avlivningen sker humant.

Men vi behöver definitivt ha ett fungerande stödsystem på plats. Vissa katthem t ex är under all kritik. Blocket-omplaceringar finns det skräckhistorier om. En som härjade runt för några år sedan svarade på många annonser och tog emot diverse djur. Det uppdagades att hon sålde djurens saker, som transportbur koppel osv, själva djuren avlivade hon på löpande band genom att stoppa in det i frysen.

Vi behöver ha en attitydförändring. Inse att vi inte är något föregångsland bara för att korna får gå ute några veckor på sommaren. I mitt första inlägg i tråden har jag sammanställt en del.

Om man vet med sig att man ansvarar för djurets omplacering ifall man inte kan eller vill ha det kvar, kommer det leda till att färre djur blir dumpade och övergivna. Men då behövs det lagändringar.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2024-12-15 kl. 06:27.
Citera
2024-12-15, 07:08
Medlem
Jan Emanuel kom med ett förslag för drygt 23 år sedan, kanske vore något idag?
Samtidigt så blir det så jävla äckligt svenskt över det att folk i andra länder skulle skratta åt en. Vad hände med sunt jävla förnuft? Folk har blivit galna och det ligger i vår tid, vi har det för bra helt enkelt. Minsta lilla motstånd och vi ger upp, allt från förhållanden till våra stackars husdjur.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/korkort-for-hundagare-och-uppfodare_gq02mj477/
Citera
2024-12-15, 07:21
Avslutad
Beror väl på vad de menar med "friska".
Är en kamphund som precis bitit ihjäl en 5 månader gammal bebis frisk?
Citera
2024-12-15, 07:38
Medlem
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Beror väl på vad de menar med "friska".
Är en kamphund som precis bitit ihjäl en 5 månader gammal bebis frisk?

Men du, kära idiot. Om en labrador bitar ihjäl en 5 måndrs baby, ska den då överleva?

Märker på ditt inlägg att du är ytterst intellekt begränsad. Så nästa du får för dig att skriva något, tänk efter 1 gång. Sen tänk efter 50 gånger till.
Jävla idiot!
Citera
2024-12-15, 07:41
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Du skrev det själv. Tvingas avliva, inte avliva för att någon tycker det är bekvämt.

Ja, någon betalar kliniken för en service. Dom tvingas utföra den.
Citera
2024-12-15, 08:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Men du, kära idiot. Om en labrador bitar ihjäl en 5 måndrs baby, ska den då överleva?

Märker på ditt inlägg att du är ytterst intellekt begränsad (reds anm ) . Så nästa du får för dig att skriva något, tänk efter 1 gång. Sen tänk efter 50 gånger till.
Jävla idiot!
Jag ställde frågan eftersom sociala medier svämmar över av ni kamphund aktivister som gör allt ni kan för att stackars kamphundar ska få en andra chans.

Hade man gjort det olagligt att avliva "friska" djur så hade ni kamphund aktivister definitivt utnyttjat en sådan lag för att era skadedjur ska få fortsätta terrorisera samhället.

En sådan lagändring bör isåfall paras ihop med att man gör det olagligt att äga pitbull/amstaff m.fl.
Senast redigerad av Twitterturken 2024-12-15 kl. 08:28.
Citera
2024-12-15, 08:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Den gruppen av människor som du tänker på är enormt liten och de lägger inte pengar på veterinär. Än mindre på resor. De köper knappt mat till sina djur. Andra människor lägst ner kan istället lägga allt de äger på djuren på så vis att deras barn istället vanvårdade för att ekonomin egentligen inte räcker till för husdjur och veterinärbesök.

Det finns många barn i misär för att föräldrarna prioriterar husdjur de inte har råd med.

Nej, det är bara riktigt störda människor som skulle göra djuren sjuka och de inom alla klasser. Normala människor ger inte djur sådant de kommer få svårare problem av. Att inte orka när man tagit sig an för mycket innebär inte att man inte får panik när valpen slagit ner en betongprydnad över sig, ätit lampor från adventsljusstaken osv. Kallar du Försvarsmakten och polis för white trash? Jag fick som repressalier en massa skäll för att jag vägrade blind lydnad och gett en valp lugnade för hund och trotsat att jag inte under några omständigheter fick undersöka munnen när den hade trasiga tänder då får skitmyndighet, vägrar att tillåta veterinärbesök för hundvalpar som inte är dömdes. Ordagrant var det endast om valparna blev döende de fick tas till veterinären och enbart efter godkännande från Försvarsmaktens subbor.

Jag tror deras klasstillhörighet annars är medelklass.
Du diskuterar fortfarande uppfostran, vilket inte har någonting med tråden att göra. Är du helt jävla efterbliven eller vad är ditt problem?

Vad gäller din anekdotiska bevisföring så är den lika intetsägande som din övriga argumentation.
Citera
2024-12-15, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Helt rätt av kliniken. Djur är levande varelser och ska inte behandlas som ett klädesplagg som man slänger bort när man har tröttnat på det. Enda acceptabla anledningen till att avliva är om det är sjukt eller har attackerat människor.

Då får man nog definera om själva ägandeförhållandet vad gäller djur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in