2024-12-15, 09:00
Medlem
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Jag ställde frågan eftersom sociala medier svämmar över av ni kamphund aktivister som gör allt ni kan för att stackars kamphundar ska få en andra chans.

Hade man gjort det olagligt att avliva "friska" djur så hade ni kamphund aktivister definitivt utnyttjat en sådan lag för att era skadedjur ska få fortsätta terrorisera samhället.

En sådan lagändring bör isåfall paras ihop med att man gör det olagligt att äga pitbull/amstaff m.fl.

Oj, du mår inte så bra märker jag.
Citera
2024-12-15, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Jag tycker det känns VÄLDIGT sannolikt att en person som bestämt sig för att avliva en hund bara för att man vill åka på semester och inte kan skaffa hundvakt antagligen har sisådär 0.0% empati och ganska garanterat kommer att försöka avliva hunden själv istället på nåt mycket sämre och gissningsvis mer plågsamt och ångestfyllt vis om veterinären inte ställer upp på att göra det.

Vägra gärna avliva djuret men då bör det helst finnas någon alternativ lösning på plats som tar bort hunden från ägaren och ger den en möjlighet att omplaceras till någon som bryr sig om den åtminstone någon liten gnutta, än att bara lämna den åt sitt öde hos ägaren som knappast lär bli vackert.
Borde upprättas någon form av polisanmälan. Jag är ok med djurförbud, dagsböter och förflyttning av djuret till hem för adoption.
Slödder ska varken ha djur eller barn.
Citera
2024-12-15, 09:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Bra gjort, man skall inte skaffa djur om man inte är beredd att ta hand om dem. De måste också sakna empati så de borde ju inte ha djur; men skaffa inga då från början.
Citera
2024-12-15, 09:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Borde upprättas någon form av polisanmälan. Jag är ok med djurförbud, dagsböter och förflyttning av djuret till hem för adoption. Slödder ska varken ha djur eller barn.

Ja hur är de som föräldrar? Kan man döda sitt djur för att man skall på semester tycker man nog barnen är väldigt jobbiga också. Faktum är att det är mer jobb med ett barn än med ett husdjur.
Citera
2024-12-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja hur är de som föräldrar? Kan man döda sitt djur för att man skall på semester tycker man nog barnen är väldigt jobbiga också. Faktum är att det är mer jobb med ett barn än med ett husdjur.
Skulle önska att vi hade ett samhälle med färre privilegier och fler rättigheter man förtjänar.
Går ju inte att sätta in spiraler i folk som kina gjorde men man kan villkora barnbidrag, högkostnadsskydd för sjukvård etc.
Citera
2024-12-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Vilken någorlunda frisk människa som helst anser att det är sinnessjukt att skaffa ett djur på skoj för att sedan avliva det. Det behövs inga juridiska argument. Idiot.
Jag vet att rätt många skaffar höns, grisar, kor, får och sedan avlivar djuren på löpande band, ja, de har det till och med som intäktskälla! Helt lagligt till allmänhetens glädje. Du tänker med hjärtat, inte huvudet.
Citera
2024-12-15, 09:53
Medlem
EpicUsernames avatar
Helt rätt av klinken.

Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
Jag vet att rätt många skaffar höns, grisar, kor, får och sedan avlivar djuren på löpande band, ja, de har det till och med som intäktskälla! Helt lagligt till allmänhetens glädje. Du tänker med hjärtat, inte huvudet.
Det är inte ett sällskapsdjur som hund är. Vi behöver äta kött därav är avlivning av sådana djur(efter ett värdigt bra långt liv) något vi inte kan bortse från. Givetvis hade jag inte klarat av att göra det själv t.ex. men det måste ju göras av någon åtminstone dessvärre. Så är livet och naturen är inte snäll. Andra djur äter andra djur, människan är inte ensam om det.

Äter inte människan kött så drabbas hen istället, och jag värderar människan högt i djurriket.
Senast redigerad av EpicUsername 2024-12-15 kl. 09:58.
Citera
2024-12-15, 09:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
Snart får husdjur rösträtt också. Detta är typiskt för djurrättsaktivister. Sådana som hellre räddar hundar än människor ur brinnande hus. Om man ska ha en djurskyddslag får den helt enkelt inkludera en skyldighet att djurvården avlivar husdjur på ett skonsamt sätt, oavsett orsak. Annars får man avskaffa djurskyddslagen så att folk kan gå runt knuten och ta djuren av daga som de finner lämpligt.
Jag räddar hellre en hund eller katt ur ett brinnande hus än en människa. Människor är onda. Det är inte djur. Valet för mig är lätt. För övrigt röstar jag på SD om någon undrar.
Citera
2024-12-15, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelestialTales
Jag räddar hellre en hund eller katt ur ett brinnande hus än en människa. Människor är onda. Det är inte djur. Valet för mig är lätt. För övrigt röstar jag på SD om någon undrar.
Nej, det förvånar inte, SD vill ju slänga ut så många människor de kan ur landet. Inga hundar eller katter, vad jag vet.
Citera
2024-12-15, 10:29
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Bra, bara de förstår att djuret kan vara fysiskt friskt men psykiskt sjukt.
Du syftar på djuret människan antar jag?
Folk som anger semester som skäl borde anmälas och förbjudas införskaffa djur i framtiden.
Citera
2024-12-15, 11:00
Medlem
Så länge kliniken kan se till att djuret får ett annat hem borde ingen djurägare ha något problem med att deras djur inte avlivas utan får fortsätta leva någon annanstans än hos dem.
Jag tycker dock att det är stor skillnad på att vilja avliva ett djur för att man vill åka på semester och att "vilja" avliva ett djur för att man inte har råd att betala hundratusen för en operation.
Vad man anser är ett friskt djur kan ju variera, ett djur som har ett komplicerat benbrott kan väl anses vara friskt i övrigt men med de priserna som är nu kan jag tänka mig att det kostar multum att fixa detta även om man har försäkring.
Citera
2024-12-15, 11:04
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Då får man nog definera om själva ägandeförhållandet vad gäller djur.

Ja, det bör man nog göra. Ett djur bör inte jämställas med ett par byxor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in