2024-12-15, 00:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Men vad är skillnaden menar du?

Det här handlade ju om personalens välmående. Personalen har väll inget förhållande med djuret. Precis som slaktaren inte har det?

Edit: Min robotgräsklippare står stilla på kvällar och nätter..

Ja skillnaden mellan en ko som blir hamburgare och en hund som blir jord är väl bara den första tanken?
Citera
2024-12-15, 00:43
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Gott djur?

Ja men grisar, kor, älg, ren. Grisar är exempelvis både socialare och intelligentare än hundar. Ingen grinar över att ha ihjäl dom i mängder. Dom är ju inte lika söta förståss. Kanske är det..
Senast redigerad av Newkie 2024-12-15 kl. 00:45.
Citera
2024-12-15, 00:44
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja skillnaden mellan en ko som blir hamburgare och en hund som blir jord är väl bara den första tanken?

Vad spelar det för roll för personalens välmående?
Citera
2024-12-15, 00:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Vad spelar det för roll för personalens välmående?

Nu var det inte personalens välmående jag svarade på. Utan ditt tidigare inlägg.
Citera
2024-12-15, 00:47
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Helt rätt av kliniken. Detta bevisar bara att alla husdjur förtjänar en ägare, men det är inte alla ägare som förtjänar husdjur. Vi borde införa något test för att få äga husdjur anser jag.
Citera
2024-12-15, 00:47
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Men personalens välmående har ju inget med det att göra? Samma förhållande som slaktaren har med grisen.
Nej, men personalens välmående är ju ett bra skäl att stoppa onödiga avlivningar på kliniken.
Jag antar att det är folk som gillar husdjur som väljer att jobba på ett sånt ställe.
Citera
2024-12-15, 00:48
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nu var det inte personalens välmående jag svarade på. Utan ditt tidigare inlägg.

Där ingick personalens välmående. Det verkar också i stort vara ämnet vi ska diskutera.
Citera
2024-12-15, 00:48
Medlem
kraftfoders avatar
[quote=HighwayDelight|90397232]
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om inte vet. vill ha ett läkarintyg på att husse/matte är allergisk för att avliva hunden. -Man vet ju aldrig?[/QUOTE

Jo, man vet!!

Hur vet man det?
Någon vet. som har krävt ett läkarintyg på "matte" för att avliva en hund, eller?
Citera
2024-12-15, 00:49
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Nej, men personalens välmående är ju ett bra skäl att stoppa onödiga avlivningar på kliniken.
Jag antar att det är folk som gillar husdjur som väljer att jobba på ett sånt ställe.

Men ska man verklige jobba på ett ställe där man ofta tvingas avliva djur om man inte kan hantera det?

Sen är det såklart alltid bättre att försöka hitta ett nytt hem än att avliva.
Citera
2024-12-15, 01:23
Medlem
Lätt att sympatisera med kliniken. Tyvärr ändrar det nog inte på den typen av djurägare. Risken är att de själva börjar avliva sina djur. Kanske förgiftar dem eller kör över dem med bilen.
Citera
2024-12-15, 01:23
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Men ska man verklige jobba på ett ställe där man ofta tvingas avliva djur om man inte kan hantera det?

Sen är det såklart alltid bättre att försöka hitta ett nytt hem än att avliva.
Du skrev det själv. Tvingas avliva, inte avliva för att någon tycker det är bekvämt.
Citera
2024-12-15, 01:38
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
https://www.svd.se/a/nyBq4L/djurklinik-i-orebro-vagrar-avliva-friska-djur-vacker-debatt

”Vi har, med anledning av personalens välmående, bestämt att vi inte längre accepterar att avliva friska djur.”
Så inleds det uppmärksammade Facebookinlägg där Smådjurskliniken Hjärtat i Örebro meddelar sitt nya beslut.
”Det är väldigt tungt för oss att gå från en sådan avlivning till nästa kund och vara på topp för denna. Avlivning är jobbigt oavsett, men att avsluta ett friskt liv tär lite extra”, fortsätter inlägget.
För P4 Örebro berättar chefsveterinären Vibeke Lem att smådjursägare anger flera skäl till varför man vill avliva sitt djur.
– Det kan vara så att de skaffat djur åt sina barn, som inte längre är intresserade av djuret. Det kan också vara så att det är höga kostnader för djuret som de inte hade förväntat sig, säger Vibeke Lem till kanalen och fortsätter:
– Senare skäl som vi också hört är att folk vill åka på semester, och att de inte hittar någon hundvakt".

Aningen ego och slött att avliva tex en frisk hund för att man ska åka på semester, eller?

När jag avlivade min katt som fått en stroke lr likn. i början av 2022 så kostade tot. 2800:- som billigast. Man ser ju att folk som jobbar 100% idag har mer pengar än de borde iom att de handlar Kinaprylar på fb & ig reklamsidor för 3-5x vad varorna egentligen kostar på Kina sidorna.

Tydligen är inte 3k tillräckligt dyrt att avskräcka vissa från att avliva sina husdjur av bekvämlighetsskäl såsom ex.vis en semesterresa. Bra att djurkliniker säger nej till detta lr inför 3-5x höjda priser för denna typ av avlivningar.

Om ägarna tvingas avliva sina husdjur själva vore iofs sämre, men då mår de förhoppningsvis dåligt själva efteråt och får fel person reda på det så väntar myndigheters inblandning samt dryga böter och ev. fängelse för brott mot djurskyddslagarna vi har i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in