2024-12-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelvetiskaDagar
Snacka om att sätta press på sig själv när man ska försöka bli gravid inför öppen ridå, och dessutom har fertilitetsproblem.
Toppenbra idé när hon inte mår så bra och går på antidepp.
Och dessutom ska flytta mitt i allt. Och äter socker hela tiden och aldrig rör på sig. Undrar varför hennes mentala hälsa sviktar?
Citera
2024-12-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartSomOst
Jag håller verkligen inte med. Inte det minsta omoraliskt att eventuellt kassera ett embryo, det är inget barn. Det har en potential att bli ett barn men är inget nu. De gör helt rätt som försöker på egen hand först.

Du är fri att tycka som du vill såklart. Jag har själv barn och tanken på att ett av min och min mans embryon skulle ligga redo att börja växa till en till underbar unge, en likt dom vi har idag, och sedan välja att skita i det, är helt otänkbar.
Citera
2024-12-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncloak
Håller med dig. Hur kan man kalla det omoraliskt att lämna ett embryo i frysen? Det är ett embryo - inget barn.

Vet man att det är ett embryo som 50/50 kunde blivit barnet man håller i famnen idag, och sen inte känner något för det, eller för alla barnlösa man skulle kunna donera det till så det fick chans till liv, så tycker jag personligen att det är omoraliskt, att kassera det embryot, ja. Tror de flesta som är föräldrar känner som jag där faktiskt.
Citera
2024-12-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treesandstuff
Vet man att det är ett embryo som 50/50 kunde blivit barnet man håller i famnen idag, och sen inte känner något för det, eller för alla barnlösa man skulle kunna donera det till så det fick chans till liv, så tycker jag personligen att det är omoraliskt, att kassera det embryot, ja. Tror de flesta som är föräldrar känner som jag där faktiskt.

Sen är ju frågan om Hanna och Kebaben är några gener folk vill avla på?
Jag hade nog hellre valt något annat embryo. Men folk tycker olika 🤷‍♀️
Citera
2024-12-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Sen är ju frågan om Hanna och Kebaben är några gener folk vill avla på?
Jag hade nog hellre valt något annat embryo. Men folk tycker olika 🤷‍♀️

Lol. Ja så kan det nog vara 😂
Men dom borde faktiskt använda det själva… jag hoppas verkligen inte att det har med att göra att det kostar att sätta in det iaf!
Citera
2024-12-10, 22:21
Medlem
Citat:
Lol. Ja så kan det nog vara 😂
Men dom borde faktiskt använda det själva… jag hoppas verkligen inte att det har med att göra att det kostar att sätta in det iaf!

Jag har för mig att de nämnde något om att nu då de har blivit gravida på egen hand så ville kliniken att de skulle försöka själva först. Förstår däremot inte hur Hanna som inte ens vill dricka kaffe när hon är gravid väljer att ta en medicin som i högsta grad påverkar ev foster negativt.
Citera
2024-12-10, 22:29
Medlem
Citat:

Jag har barn och känner inte så… ett embryo är ett embryo. Inget liv. Ska jag vara ledsen varje gång jag har mens… typ. (Ja, jag vet att det inte är befruktat men känns ungefär som på samma nivå…). Och varför är det 50% chans att det överlever? Tror inte procenten är så hög för Hanna till exempel. Hur som helst är det väl rimligt att vilja försöka lite själv innan man sätter in embryot! De vill väl ha ett ”säkert kort” kvar lite längre. Tror inte de är redo att sumpa sin extrabiljett riktigt än.
Citera
2024-12-10, 22:35
Medlem
Uncloaks avatar
Citat:

Man har noll skyldighet att känna ansvar för eller donera sina embryon till barnlösa (eller forskning för den delen). Vi har något som heter genetisk integritet i Sverige, rekommenderar dig att läsa mer om det.

Tycker du att det är mord att göra abort också? Eftersom att embryot inte får ett chans till liv? Eller är det enbart när det ligger i frysen som det inte får kasseras?
Citera
2024-12-10, 22:45
Medlem
När ska hon gå och gråta hos vården igen för att hon är trött? dags för en ny järnspruta snart igen, som hon bönade och bad om
Citera
2024-12-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncloak
Man har noll skyldighet att känna ansvar för eller donera sina embryon till barnlösa (eller forskning för den delen). Vi har något som heter genetisk integritet i Sverige, rekommenderar dig att läsa mer om det.

Tycker du att det är mord att göra abort också? Eftersom att embryot inte får ett chans till liv? Eller är det enbart när det ligger i frysen som det inte får kasseras?

Ja alltså moral är just moral och inte lag eller en skyldighet…

Mord är det väl inte med abort, men du släcker ju helt ofrånkomligt ett växande liv, det är lite svårt att komma ifrån. Jag kan också tycka att abort ofta anammas alltför frikostigt.
Citera
2024-12-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigNojd
Jag har barn och känner inte så… ett embryo är ett embryo. Inget liv. Ska jag vara ledsen varje gång jag har mens… typ. (Ja, jag vet att det inte är befruktat men känns ungefär som på samma nivå…). Och varför är det 50% chans att det överlever? Tror inte procenten är så hög för Hanna till exempel. Hur som helst är det väl rimligt att vilja försöka lite själv innan man sätter in embryot! De vill väl ha ett ”säkert kort” kvar lite längre. Tror inte de är redo att sumpa sin extrabiljett riktigt än.

Med 50/50 menade jag ifall läkaren satt in detta embryot istället för Lars så vore det Lars som låg där i frysen. Jag tycker iaf det blir väldigt påtagligt, när man tänker på det så, att man väljer bort ett eventuellt riktigt barn med alla anlag etc. Därför tycker jag också det är stor skillnad på ett faktiskt embryo och mens - embryot har precis alla de anlag mm som behövs för att bli en människa, allt som behövs är att få växa. Är medveten om att det sticker många i ögonen dock.
Citera
2024-12-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Jag har för mig att de nämnde något om att nu då de har blivit gravida på egen hand så ville kliniken att de skulle försöka själva först. Förstår däremot inte hur Hanna som inte ens vill dricka kaffe när hon är gravid väljer att ta en medicin som i högsta grad påverkar ev foster negativt.
Vad har du för belägg för att 25 mg sertralin i högsta grad påverkar fostret negativt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in