Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-08, 21:17
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Peer-reviewed innebär inte per automatik att artikeln uppfyller vetenskaplliga kriterier, bara att de uppfyller de kriterier som vetenskapsmän/kvinnor själv bestämt vad som ska anses vara acceptabelt eller inte.

Det är sant, men när det handlar om peer review i riktiga vetenskapliga journaler så är det åtminstone något sorts garanti att det inte bara är nys det handlar om, till skillnad från det när Totius postar "artiklar" skrivna av random dementa gubbar som har publicerat sina "findings" på sin privata bloggar (eller på hemsidan till lobbyinstitut drivna av oljeindustrin).
Citera
2024-12-08, 21:21
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är sant, men när det handlar om peer review i riktiga vetenskapliga journaler så är det åtminstone något sorts garanti att det inte bara är nys det handlar om, till skillnad från det när Totius postar "artiklar" skrivna av random dementa gubbar som har publicerat sina "findings" på sin privata bloggar.

JAG litar helt klart mer på Totius artiklar och Whatsupwiththat som inte har någon agenda, de är inte samma som vetenskapsmän som lever 5-6 månader på inkomsten från en enkel "it's worse than we thought" artikel.
Citera
2024-12-08, 21:23
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
JAG litar helt klart mer på Totius artiklar och Whatsupwiththat som inte har någon agenda, de är inte samma som vetenskapsmän som lever 5-6 månader på inkomsten från en enkel "it's worse than we thought" artikel.

Det gör du som du vill, men det tyder i så fall på att din källkritiska förmåga är lika låg som Totius. Totius källor har mer eller mindre alltid kopplingar till oljeindustrins lobbyinstitut, vilka har en lång historia av att producera och sprida desinformation om klimatforskningen av marknadsmässiga skäl.
Citera
2024-12-08, 21:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...] kris inte är något ord som hör hemma i vetenskapliga rapporter [...]
Men sluta då att tjafsa om ”klimakris” hela tiden i en tråd som handlar om vetenskap.

Resten av ditt inlägg är bara ditt vanliga OT-nonsens med lögner och personangrepp som jag inte bemöter.
Citera
2024-12-08, 22:03
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Det gör du som du vill, men det tyder i så fall på att din källkritiska förmåga är lika låg som Totius. Totius källor har mer eller mindre alltid kopplingar till oljeindustrins lobbyinstitut, vilka har en lång historia av att producera och sprida desinformation om klimatforskningen av marknadsmässiga skäl.

Det där är en seglivad myt, oljebolagen har redan på något år tjänat mer pengar än vad de någonsin kommer behöver i sina liv, finns ingen anledning till att de ens skulle vilja fortsätta tjäna pengar när de redan nått sin peak so to speak, de kommer bli fattiga kyrkråttor när olja redan nästa år bara ligger på 60 dollar per fat.
Citera
2024-12-08, 22:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Som vanligt ren lögn och helt OT. Här är de tre senaste källorna jag länkat till:

https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.aba1981

https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2319228121

https://ibb.co/1MGwMF8

Det du skriver är alltså som vanligt ren lögn och bryter mot flera av forumets regler. Förklara varför du håller på såhär hela tiden.
Citera
2024-12-08, 23:22
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Det där är en seglivad myt, oljebolagen har redan på något år tjänat mer pengar än vad de någonsin kommer behöver i sina liv, finns ingen anledning till att de ens skulle vilja fortsätta tjäna pengar när de redan nått sin peak so to speak, de kommer bli fattiga kyrkråttor när olja redan nästa år bara ligger på 60 dollar per fat.

Ifrågasätter du på riktigt att oljebolagen finansierar lobbyinstitut som motarbetar klimatforskningen? Vi har gått igenom det så många gånger i tråden redan. Denna branschs lobbyarbete mot klimatforskningen är så välkänd och omskriven att det i det närmaste är din plikt att veta bättre om du ska diskutera saken. Du kan lika gärna påstå att jorden är platt som ifrågasätta den där saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som vanligt ren lögn och helt OT. Här är de tre senaste källorna jag länkat till:

https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.aba1981

https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2319228121

https://ibb.co/1MGwMF8

Det du skriver är alltså som vanligt ren lögn och bryter mot flera av forumets regler. Förklara varför du håller på såhär hela tiden.

Jag orkar inte kolla vad du har länkat till nu, men som jag känner dig har du antagligen inte förstått ett dugg av vad de där källorna kommer fram till ändå, utan säkert bara tittat på bilderna och gissat dig fram till resten. Du brukar hur som helst länka till alla möjliga tvivelaktiga, skrotiga och inte sällan helt otillförlitliga källor. Som exempelvis Whattsupwiththat.biz eller vad sidan nu heter.
Citera
2024-12-09, 09:46
Medlem
SVT skriver idag om smältande glaciärer i Sverige och att 2024 blir ett rekordår för värme enligt EU:s klimatövervakningstjänst Copernicus:

https://www.svt.se/nyheter/sapmi/arets-avsmaltning-tog-glaciarforskarna-pa-sangen-ar-det-verkligen-sant

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/bekraftat-2024-varmaste-aret-som-uppmatts
Citera
2024-12-09, 10:06
Medlem
Brittiska tidningen the Guardian, som finns att läsa gratis på nätet, skriver om att klimatförändringarna bidrar till att torra marker breder ut sig och minskar Afrikas BNP:

https://www.theguardian.com/environment/2024/dec/09/drylands-now-make-up-40-of-land-on-earth-excluding-antarctica-study-says

"An area of land nearly a third larger than India has turned from humid conditions to dryland – arid areas where agriculture is difficult – in the past three decades, research has found.

Drylands now make up 40% of all land on Earth, excluding Antarctica. Three-quarters of the world’s land suffered drier conditions in the past 30 years, which is likely to be permanent, according to the study, by the UN Science Policy Interface, a body of scientists convened by the United Nations.

Africa lost about 12% of its GDP owing to the increasing aridity between 1990 and 2015, the report found. Even worse losses are forecast: Africa will lose about 16% of its GDP, and Asia close to 7%, in the next half decade."
Citera
2024-12-09, 10:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
CO2 varierar inte under en solcykel. Du håller alltså med om att den etablerade vetenskapen inte har någon förklaring till de här mätningarna?

Att OHC ökar? Nej det håller jag inte med om beroende på vilka observationer du menar.
Frågan vad som händer inom en solcykel är också tämligen irrelevant när det är klimatologiska förändringar frågan gäller.

Citat:

OHC ökar snabbare under starka solcykler. Många starka solcykler på rad leder alltså till att mycket energi lagras i haven. Vilket var vad som hände under 1900-talet. Utöver detta ökar även CO2, vilket också leder till att OHC ökar.

Såklart det gör. Och när solaktiviteten går ner, som den gjort de senaste ca 50 åren, borde vi alltså på precis samma sätt förvänta oss ett lägre/avtagande OHC och inte ett accelererande.
Citat:

Två värmande faktorer på samma gång: stark sol och ökande CO2. Forskningen fokuserar bara på CO2, och avskriver solen, trots att det är tydligt från paleoklimatologin att solen har en betydande effekt.
Forskningen fokuserar inte endast på CO2. TSI har gått ned och inte upp. Hade den gått upp, hade det blivit till att kvantifiera för att avgöra vilken som haft störst betydelse. Och det är ju där dina x10 kommer in för att magiskt plocka bort alla effekter utom solens.
Som bara verkar verka vid växande TSI inom en solcykel. När TSI går ner kanske du vill reducera till 1/10 istället?
Konstigt att jorden inte brunnit upp under sin 4.5 miljarder år långa vistelse runt solen.

Citat:

Det är du som hittar på att jag skulle välja signal som passar mig.

Du inte bara väljer signal som passar dig. Du misshandlar den också.
Citat:

Jag har aldrig påstått att TSI skulle ligga bakom uppvärmningen. TSI är ju i princip konstant, den varierar ju mindre än 0.1%.

Men UV varierar 3% under en solcykel.
Och GCR varierar 10% under en solcykel.

De är alltså kandidater att göra betydande skillnad för klimatet.

Jag får väl ställa samma fråga till dig som till Totius. Går det att titta på någon solparameter och utifrån förändringen i denna säga åt vilket håll temperaturen borde förändras?

Vilka solparametrar kan vi titta på? Åt vilket håll går de för att orsaka en uppvärmning?
Citat:

Varför vill du inte sätta dig in i forskningen och ge relevanta synpunkter?
Du kommer ju inte med några relevanta invändningar. Du förstör ju bara tråden med upprepande av allt möjligt irrelevant. Det kommer ju inte få mig att sluta skriva om det här. Kom med något riktigt, något som har betydelse i saken.
Om du menar forskningsläget med "forskningen" (vad skulle du annars kunna mena) har du ju explicit tidigare erkänt att det är just denna du vägrar ta till dig och som just jag accepterar. Varför försöker du ge intryck av att din föreställning grundar sig i forskningen när du själv vet om att den inte grundar sig i forskningen?

Citat:

Något annat du kan fundera över är att när solaktiviteten är hög under en solcykel, då förändras rotationshastigheten på jorden. Vilket beror på att solaktiviten får väder och vind att förändras.
Okidoki.
Citera
2024-12-09, 10:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...] oljebolagen [...]
Tråden handlar om vetenskapliga aspekter på global uppvärmning och växthuseffekten – inte dina åsikter om oljebolagen.

Det du konsekvent håller på med är en kombination av misstänkliggörande, lögner, personangrepp och andra argumentationsfel. Sådär håller du på oavsett vilka sakfrågor och källor som tas upp.

När det gäller dina påståenden om kopplingar till oljebolagen, sanna eller osanna, så är ditt resonemang sådant att det är argumentationsfelet associationsskuld:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Associationsskuld

Du bemöter aldrig något sakinnehåll utan kommer bara med argumentationsfel av olika slag.

I övrigt är dina påståenden om mig åter rena lögner och förolämpningar som jag inte bemöter eftersom de är helt OT.
Citera
2024-12-09, 10:17
Medlem
Brittiska tidningen the Guardian, som finns att läsa gratis på nätet, skriver om en studie som med data från Mexiko pekar på risken för unga att dö av extrem värme, tidigare har man mest fokuserat på äldre:

"As the world heats up, it will be younger people that will suffer disproportionately as the mortality burden shifts, with the new study estimating a 32% increase in deaths of people under 35 years old this century from heat if greenhouse gases emissions aren’t radically cut.

“Most discussion of vulnerability to heat focuses on the elderly, but we found a surprising source of inequality in that most heat mortality is in younger people,” said Andrew Wilson, a Columbia University researcher who led the study, published in Science Advances, with a group of nine other scientists. “We didn’t think we’d find this.” "

https://www.theguardian.com/us-news/2024/dec/06/young-adults-heat-related-deaths-climate-crisis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in