Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
CO2 varierar inte under en solcykel. Du håller alltså med om att den etablerade vetenskapen inte har någon förklaring till de här mätningarna?
Att OHC ökar? Nej det håller jag inte med om beroende på vilka observationer du menar.
Frågan vad som händer inom en solcykel är också tämligen irrelevant när det är klimatologiska förändringar frågan gäller.
Citat:
OHC ökar snabbare under starka solcykler. Många starka solcykler på rad leder alltså till att mycket energi lagras i haven. Vilket var vad som hände under 1900-talet. Utöver detta ökar även CO2, vilket också leder till att OHC ökar.
Såklart det gör. Och när solaktiviteten går ner, som den gjort de senaste ca 50 åren, borde vi alltså på precis samma sätt förvänta oss ett lägre/avtagande OHC och inte ett accelererande.
Citat:
Två värmande faktorer på samma gång: stark sol och ökande CO2. Forskningen fokuserar bara på CO2, och avskriver solen, trots att det är tydligt från paleoklimatologin att solen har en betydande effekt.
Forskningen fokuserar inte endast på CO2. TSI har gått ned och inte upp. Hade den gått upp, hade det blivit till att kvantifiera för att avgöra vilken som haft störst betydelse. Och det är ju där dina x10 kommer in för att magiskt plocka bort alla effekter utom solens.
Som bara verkar verka vid växande TSI inom en solcykel. När TSI går ner kanske du vill reducera till 1/10 istället?
Konstigt att jorden inte brunnit upp under sin 4.5 miljarder år långa vistelse runt solen.
Citat:
Det är du som hittar på att jag skulle välja signal som passar mig.
Du inte bara väljer signal som passar dig. Du misshandlar den också.
Citat:
Jag har aldrig påstått att TSI skulle ligga bakom uppvärmningen. TSI är ju i princip konstant, den varierar ju mindre än 0.1%.
Men UV varierar 3% under en solcykel.
Och GCR varierar 10% under en solcykel.
De är alltså kandidater att göra betydande skillnad för klimatet.
Jag får väl ställa samma fråga till dig som till Totius. Går det att titta på någon solparameter och utifrån förändringen i denna säga åt vilket håll temperaturen borde förändras?
Vilka solparametrar kan vi titta på? Åt vilket håll går de för att orsaka en uppvärmning?
Citat:
Varför vill du inte sätta dig in i forskningen och ge relevanta synpunkter?
Du kommer ju inte med några relevanta invändningar. Du förstör ju bara tråden med upprepande av allt möjligt irrelevant. Det kommer ju inte få mig att sluta skriva om det här. Kom med något riktigt, något som har betydelse i saken.
Om du menar forskningsläget med "forskningen" (vad skulle du annars kunna mena) har du ju explicit tidigare erkänt att det är just denna du vägrar ta till dig och som just jag accepterar. Varför försöker du ge intryck av att din föreställning grundar sig i forskningen när du själv
vet om att den inte grundar sig i forskningen?
Citat:
Något annat du kan fundera över är att när solaktiviteten är hög under en solcykel, då förändras rotationshastigheten på jorden. Vilket beror på att solaktiviten får väder och vind att förändras.
Okidoki.