Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Det du nämner här har du nämnt. Men du har inte nämnt något om det jag frågade efter.
Du har nämnt att din fråga är otydlig, och jag förstår fortfarande inte vad det är du menar att du frågar efter.
Jag tror att du försöker förstöra den här vetenskapliga diskussionen (enligt kategorin tråden ligger i) genom att gång på gång komma med inlägg som gör att diskussionen faller platt och mynnar ut i ingenting.
Jag vet faktiskt inte vad annars det kan vara. Det kan också vara att du helt enkelt är dum. Korkad. Fattar ingenting.
Jag tycker att jag tålmodigt beskrivit det här på så många sätt att en gymnasie-elev borde fattat för länge sedan.
Jag kan ta det en gång till då, på ytterligare ett nytt sätt.
Ta Ocean heat content [J], derivera (tidsderivata) för att få ocean heat flow [W]. Dividera med totala havsytan för att få det specifika värmeflödet [W/m²]. Resultatet är att det specifika värmeflödet varierar med ca 1W/m² under en solcykel. ibland mer, ibland mindre. För att få variationen i medeltal kan vi klippa upp kurvan i perioder med samma längd som respektive solcykel, dvs ca 11 år, summera perioderna, och dividera med antalet perioder. Det ger då en sinus-liknande kurva med en amplitud på 1W/m².
Utgå från TSI-kurvan, som varierar periodiskt under solcykeln. Klipp upp, summera, dividera på samma sätt som ovan. Vi får en ny sinus-liknande kurva med en amplitud på 0,1W/m².
Enligt etablerad vetenskap bör dessa kurvor ha samma amplitud, då den uppmätta inkommande strålningen varierar med 0,1W/m², medan haven tar upp 1W/m². Det skiljar alltså en faktor 10. Etablerad vetenskap saknar alltså förklaring till något som jag skulle säga är fundamentalt.
Jag har försökt diskutera två olika förklaringar. Den ena handlar om absorbtion av solstrålning, en indirekt proportionell modulation av moln via kosmisk strålning. Den andra handlar om varierande utstrålning av IR i arktis, en indirekt och icke linjär modulation av värmetransporten till arktis via solens ultravioletta strålning, vilken varierar solcyklerna. Oavsett om ingen, bägge, eller endast en av dessa förklaringar stämmer, så består faktum att den etablerade vetenskapen inte kan förklara svängningarna i OHC under en solcykel. Utan att kunna förklara denna skillnad anser jag att den etablerade vetenskapen inte har tillräckligt med pusselbitar för att kunna dra några säkra slutsatser om andra delar av klimatet.
Citat:
Du menar att värme ackumuleras i haven trots att TSI borde ge en negativ forcing. Det går inte ihop. Värme fortsätter inte att ackumuleras om energibalansen är negativ.
Nu är det inte variationen i TSI som ligger bakom. Utan det är variationen i kosmisk strålning och/eller UV som ger indirekta effekter. UV och kosmisk strålning varierar också över en solcykel, och relativt sett mycket mer. TSI kan vara konstant, svagt stigande, eller svagt fallande, utan att det påverkar resultatet av nämnda mekanismer.
Citat:
Så, du har inget svar på frågan då? Varför det får något vetenskapligt genomslag öht? Varför påstod du då det?
Vet inte exakt vad du menar. Nej, dessa teorier verkar inte få något vetenskapligt genomslag, vad jag sett.