Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-09, 17:03
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har ju svarat: Jag håller mig till fakta och IPCC varken definierar eller påstår att det råder klimatkris. Punkt.

Dina kunskaper behöver jag inte ”tro” något om – du avslöjar själv hela tiden att du inte kan någonting om ämnet.

Nä där har du fel
Citera
2024-12-09, 17:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin
Nä där har du fel
Detta är ditt tredje typiska troll-inlägg i tråden. Vad är det du menar är fel?
Citera
2024-12-09, 17:20
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Detta är ditt tredje typiska troll-inlägg i tråden. Vad är det du menar är fel?

Du har ju inga faktiska bevis mot att CO2 ökar och att det är p.g.a människan.

Du tror att om du bara skriver tillräckligt långa texter och spammar tillräckligt mycket i denna tråden kommer realiteten ändras till vad du tycker den borde vara.

Men så blir det tyvärr inte gosse
Citera
2024-12-09, 17:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin
Du har ju inga faktiska bevis mot att CO2 ökar och att det är p.g.a människan.

Du tror att om du bara skriver tillräckligt långa texter och spammar tillräckligt mycket i denna tråden kommer realiteten ändras till vad du tycker den borde vara.

Men så blir det tyvärr inte gosse
Jag har aldrig påstått att CO2 inte ökar eller att ökningen inte beror på människan. Du fattar uppenbarligen inte vad du klagar på. Jag kan inte se att ditt inlägg har någonting med trådens ämne att göra.
Citera
2024-12-09, 17:34
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Tråden handlar om vetenskapliga aspekter på global uppvärmning och växthuseffekten – inte dina åsikter om oljebolagen.

Eftersom det är en diskussion om ett vetenskapligt ämne är sånt som källor och källkritik fullständigt fundamentala begrepp. Din fantasi är inte ett godtagbart argument i den här kontexten.

Du kan exempelvis inte påstå att solen är blå och sedan länka till en bild du har ritat i MS Paint för att bevisa det.

Oljebolagen har sedan länge motarbetat klimatforskningen genom att opinionsbilda mot den, sprida desinformation och tvivel. Detta är välkänd historia, väl belagt, inte minst av industrins egna dokumentation av det hela.

https://news.harvard.edu/gazette/story/2021/09/oil-companies-discourage-climate-action-study-says/

https://commonhome.georgetown.edu/topics/climateenergy/defense-denial-and-disinformation-uncovering-the-oil-industrys-early-knowledge-of-climate-change/

Det är alltså av central relevans för trådens ämne att en mycket mäktig industri har lagt miljarder på att under flera decennier kontaminera det offentliga samtalet med desinformation. Och det är av stor relevans för att diskutera dina argument och föredragna "källor" eftersom de mycket ofta är direkt hämtade från denna desinformationsindustri. Alla källor är inte lika mycket värda att ta på allvar.

Men, eftersom ditt ärende tycks vara att okritiskt föra vidare lögnerna från oljeindustrin så förstår jag att du ogärna pratar om den eller försöker argumentera för att den saknar relevans.

Citat:
Det du konsekvent håller på med är en kombination av misstänkliggörande, lögner, personangrepp och andra argumentationsfel. Sådär håller du på oavsett vilka sakfrågor och källor som tas upp.

När det gäller dina påståenden om kopplingar till oljebolagen, sanna eller osanna, så är ditt resonemang sådant att det är argumentationsfelet associationsskuld:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Associationsskuld

Du bemöter aldrig något sakinnehåll utan kommer bara med argumentationsfel av olika slag.

I övrigt är dina påståenden om mig åter rena lögner och förolämpningar som jag inte bemöter eftersom de är helt OT.

Vem är det som går OT hela tiden egentligen? Du kan nästan aldrig hålla dig vid sak utan slirar ju av vägen ned i person i varannan mening.
Senast redigerad av anomalign 2024-12-09 kl. 18:03.
Citera
2024-12-09, 18:20
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Eftersom det är en diskussion om ett vetenskapligt ämne är sånt som källor och källkritik fullständigt fundamentala begrepp. Din fantasi är inte ett godtagbart argument i den här kontexten.

Du kan exempelvis inte påstå att solen är blå och sedan länka till en bild du har ritat i MS Paint för att bevisa det.

Oljebolagen har sedan länge motarbetat klimatforskningen genom att opinionsbilda mot den, sprida desinformation och tvivel. Detta är välkänd historia, väl belagt, inte minst av industrins egna dokumentation av det hela.

https://news.harvard.edu/gazette/story/2021/09/oil-companies-discourage-climate-action-study-says/

https://commonhome.georgetown.edu/topics/climateenergy/defense-denial-and-disinformation-uncovering-the-oil-industrys-early-knowledge-of-climate-change/

Det är alltså av central relevans för trådens ämne att en mycket mäktig industri har lagt miljarder på att under flera decennier kontaminera det offentliga samtalet med desinformation. Och det är av stor relevans för att diskutera dina argument och föredragna "källor" eftersom de mycket ofta är direkt hämtade från denna desinformationsindustri. Alla källor är inte lika mycket värda att ta på allvar.

Men, eftersom ditt ärende tycks vara att okritiskt föra vidare lögnerna från oljeindustrin så förstår jag att du ogärna pratar om den eller försöker argumentera för att den saknar relevans.

Vem är det som går OT hela tiden egentligen? Du kan nästan aldrig hålla dig vid sak utan slirar ju av vägen ned i person i varannan mening.
Då kan du komma med källa på ditt påstående om att oljebolagen använder "desinformation" om ditt kära CO2 halt!
Sedan kan du komma med en källa om att alla som inte delar din verklighetsuppfattning om CO2 är knasbollar!

Det är du som blandar in teologi och politik i den här tråden.
Du får näring för din närmaste religiösa livsåskådning om att (majoriteten) människor i västvärlden måste acceptera sänkt levnadsstandard för att rädda jorden från undergång.

Jag försöker förklara för dig att klimatet har och kommer förändras i all evighet här på jorden...

Citera
2024-12-09, 18:23
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Då kan du komma med källa på ditt påstående om att oljebolagen använder "desinformation" om ditt kära CO2 halt!
Sedan kan du komma med en källa om att alla som inte delar din verklighetsuppfattning om CO2 är knasbollar!

Det är du som blandar in teologi och politik i den här tråden.
Du får näring för din närmaste religiösa livsåskådning om att (majoriteten) människor i västvärlden måste acceptera sänkt levnadsstandard för att rädda jorden från undergång.

Jag försöker förklara för dig att klimatet har och kommer förändras i all evighet här på jorden...

Jag har två länkar ovan. Kan ge hur många som helst eftersom, som sagt, detta är ett välkänt historiskt faktum som bara någon djupt okunnig ifrågasätter.
Citera
2024-12-09, 19:36
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Brittiska tidningen the Guardian, som finns att läsa gratis på nätet, skriver om en studie som med data från Mexiko pekar på risken för unga att dö av extrem värme, tidigare har man mest fokuserat på äldre:

"As the world heats up, it will be younger people that will suffer disproportionately as the mortality burden shifts, with the new study estimating a 32% increase in deaths of people under 35 years old this century from heat if greenhouse gases emissions aren’t radically cut.

“Most discussion of vulnerability to heat focuses on the elderly, but we found a surprising source of inequality in that most heat mortality is in younger people,” said Andrew Wilson, a Columbia University researcher who led the study, published in Science Advances, with a group of nine other scientists. “We didn’t think we’d find this.” "

https://www.theguardian.com/us-news/2024/dec/06/young-adults-heat-related-deaths-climate-crisis

Dör av värme, jag det dör vissa av värme men minst 10ggr fler av kyla.

Sen är ju ditt inlägg presenterat på ett sånt sätt att man skall tro att människan skapat denna värme. Det är givetvis fel. Vi har en uppvärmning på vad man tror +0.6grad sedan lilla istiden. Den hette lilla istiden för att det var kallt. Därefter har den största delen av denna uppvärmning kommit innan den industriella revolutionen och befolkningsökningen.

Inget stämmer. Allt du hör på TV är lögn. Betala mer skatt och var glad så skall staten rädda dig från att dö...
Citera
2024-12-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Att OHC ökar? Nej det håller jag inte med om beroende på vilka observationer du menar.
Frågan vad som händer inom en solcykel är också tämligen irrelevant när det är klimatologiska förändringar frågan gäller.

Såklart det gör. Och när solaktiviteten går ner, som den gjort de senaste ca 50 åren, borde vi alltså på precis samma sätt förvänta oss ett lägre/avtagande OHC och inte ett accelererande.

Forskningen fokuserar inte endast på CO2. TSI har gått ned och inte upp. Hade den gått upp, hade det blivit till att kvantifiera för att avgöra vilken som haft störst betydelse. Och det är ju där dina x10 kommer in för att magiskt plocka bort alla effekter utom solens.
Som bara verkar verka vid växande TSI inom en solcykel. När TSI går ner kanske du vill reducera till 1/10 istället?
Konstigt att jorden inte brunnit upp under sin 4.5 miljarder år långa vistelse runt solen.

Du inte bara väljer signal som passar dig. Du misshandlar den också.

Jag får väl ställa samma fråga till dig som till Totius. Går det att titta på någon solparameter och utifrån förändringen i denna säga åt vilket håll temperaturen borde förändras?

Vilka solparametrar kan vi titta på? Åt vilket håll går de för att orsaka en uppvärmning?

Om du menar forskningsläget med "forskningen" (vad skulle du annars kunna mena) har du ju explicit tidigare erkänt att det är just denna du vägrar ta till dig och som just jag accepterar. Varför försöker du ge intryck av att din föreställning grundar sig i forskningen när du själv vet om att den inte grundar sig i forskningen?

Okidoki.

Det moderna "grand solar maximum" slutade kring millenieskiftet, och solaktiviteten, mätt i solfläckar, var nästan dubbelt så hög under denna period jämfört med snittet sedan observationerna startade år 1610.

Här följer några siffror för att ge en uppfattning om den ovanligt höga solaktiviteten de senaste 100 åren:

Snittet sedan observationerna startade 1610 är 55 fläckar.
Snittet innan 1922 (start "modern grand solar maximum") är 45 fläckar.
Snittet 1922-2008 ("modern grand solar maximum") är 97 fläckar.
Snittet 1997-2008 (sista solcykeln i "modern grand solar maximum") är 85 fläckar.
Snittet 2008 - 2019 (solcykeln som följde efter "grand solar maximum") är 45 fläckar, dvs tillbaka på "normal" nivå.

Vi kan för enkelhetens skull göra ett resonemang utgående ifrån att solen ger en forcing proportionell med antalet solfläckar. Vi utgår ifrån att havstemperaturen hamnat i jämvikt innan "modern grand solar maximum", och temperaturen är baserad på 45 fläckar i snitt. "Modern grand solar maximum" var en period på 85 år med 97 fläckar i snitt, vilket värmde haven. Solcykeln som följde hade återigen 45 fläckar i snitt, vilket antagligen kylde något, då haven värmts sedan innan 1922. Men någon stark avkylning kan det inte handlat om, då solaktiviteten inte var lägre än snittet innan 1922. Samtidigt har vi en ökande forcing pga CO2. Resultatet av ovanstående resonemang stämmer in på de mätningar vi har på temperatur, värme i haven, osv.

Varför är du så starkt emot att solen skulle ha en betydande effekt på klimatet när det finns starka belägg för det? Och då syftar jag inte på mitt enkla resonemang ovan, utan den forskning jag hänvisat till.
Senast redigerad av suppose 2024-12-09 kl. 21:32.
Citera
2024-12-09, 23:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Du har ju inte ett enda ord med vetenskaplig substans i hela ditt långa inlägg. Det finns ingenting som har minsta bäring på någon sakfråga som har diskuterats i tråden under överskådlig tid. Däremot kommer du som vanligt med lögnaktiga påhopp på mig. Ditt inlägg är helt OT och lögnaktigt.

Försök att motbevisa mig genom att visa ett enda inlägg som stämmer med det du påstår.
Citera
2024-12-09, 23:14
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Du har ju inte ett enda ord med vetenskaplig substans i hela ditt långa inlägg. Det finns ingenting som har minsta bäring på någon sakfråga som har diskuterats i tråden under överskådlig tid. Däremot kommer du som vanligt med lögnaktiga påhopp på mig. Ditt inlägg är helt OT och lögnaktigt.

Försök att motbevisa mig genom att visa ett enda inlägg som stämmer med det du påstår.

Inte alls. Detta eftersom:
Citat:
det är en diskussion om ett vetenskapligt ämne är sånt som källor och källkritik fullständigt fundamentala begrepp.

En diskussion om källors tillförlitlighet och bias hör självklart hemma här på grund av hur mycket desinformation som florerar.

Och vad gäller att motbevisa dig gör jag (och du) det i varje inlägg jag (och du) skriver, eftersom det du kommer med är till synes helt ogrundade anklagelser om OT.
Citera
2024-12-09, 23:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Inte alls. Detta eftersom:

En diskussion om källors tillförlitlighet och bias hör självklart hemma här på grund av hur mycket desinformation som florerar.

Och vad gäller att motbevisa dig gör jag (och du) det i varje inlägg jag (och du) skriver, eftersom det du kommer med är till synes helt ogrundade anklagelser om OT.
Ingen har ifrågasatt vikten av källkritik och det är inget fel på de källor som har tagits upp i tråden.

Vidare motiverar jag klart och tydligt varför det du skriver är OT. Jag kan inte hjälpa om du inte förstår vad jag skriver. Fråga om något är oklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in