Citat:
Ursprungligen postat av
Ballalaila
Javisst var det LJ. Frågan är bara från vilket håll SE såg honom.
Jag tror SE såg LJ från trappan. Om SE funnits kvar på brottsplatsen och gjort det han påstår hadde dom andra vittnerna sett honom och gett honom alibi.
Men alibi det har han altså inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Packetipiketen menar att han har alibi. Du får ta det med honom. Själv vågar jag inte uttala mig om det förrän jag åtminstone läst Inuti labyrinten och annat nödvändigt material för att bilda mig en bestämd uppfattning om den saken.
Det är ytterst få som menar att SE har vattentätt alibi med en officiell mordtid. Det betyder inte att han blir en trolig GM eller ens rimlig GM. Cluedo-leken ”Har han inte alibi är han mördaren” får du leka med någon annan.
Då får jag lov att svara på det här då. Och då svarar jag att det är skillnad på alibi och alibi.
1. Engström har inget normalt "vittnesalibi" i meningen att det finns säkra vittnesuppgifter som placerar honom på mordplatsen under minuterna direkt efter skotten. Inte ens om man inför Engströms egna uppgifter och påståenden och stämmer av dem mot vad andra vittnen säger räcker det till något alibi. Däremot räcker det nog till att uppnå "rimligt tvivel", vilket omöjliggör en fällande dom.
2. Engström har ett tekniskt "tidsalibi" som ensam gärningsman, och det har han även om man utgår från den officiella mordtiden. Han måste ju få reda på att paret Palme är på intågande (informationskriteriet) och det enda sättet att få reda på det är att ta höger när han kommer ut på gatan, möta dem en bit upp i kvarteret och sedan vända på klacken och följa efter – alltså ikläda sig rollen som "Tensonmannen". Den här varianten går heller inte att få ihop tidsmässigt, vilket jag visat i detalj i tidigare inlägg. Dessutom fungerar det inte förloppsmässigt av samma skäl som att ingen efterföljande gärningsman fungerar, dvs "Fauzzis 43 sekunder". Enda sättet att komma runt informationskriteriet blir att Engström har någon medhjälpare som plingar på någon personsökare eller dylikt för att varsko "torpeden" Engström när Palme är på ingående. Ett sådant scenario blir naturligtvis löjligt.
3. Min totalgenomgång av tiderna i materialet ger vid handen att den officiella mordtiden ligger fel, med cirka två och en halv minuter. Den korrigerade mordtiden ska heta 23.19.00 och då har Engström ett "kategoriskt tidsalibi" – han befinner sig fortfarande inne på Skandia när skotten avfyras och kan alltså inte vara gärningsman.
Det är då sammanfattningsvis vad jag sagt om de här sakerna. Just nu har jag annat för mig och vill inte gå in i någon debatt utan får hänvisa till vad jag skrivit tidigare och som förklarar alla detaljer i det här. Men i och med att Knattarna lyfte det här så tyckte jag att jag borde skriva en slags sammanfattande förklaring av vad jag menar med alibi. Som ni ser är det alltså skillnad på alibi och alibi, men vad jag ser är alltså att Engström har just "kategoriskt tidsalibi" och då spelar ju resten ingen roll.