Citat:
Ursprungligen postat av
veni.vidi.vomui
Nej, satellitbilder från igår visade 1 u-båt och 2 fregatter (?) tillbaka i hamnen.
Angående Damaskus, när tänker regeringstrupperna sluta dra sig tillbaka?
Borde man inte försöka stabilisera en front en bit bort från staden?
Kommer man försöka retirera in i Libanon?
Jag upplever att det finns stora likheter med då Afghanska staten föll. Det fanns utrustade och tränade regeringsstyrkor i numerär men då det ställdes på sin spets så var deras motivation att strida obefintlig.
Det känns som att vi har samma mentala mindset här. Man må kanske tom vara en Assadist men mentalt har man redan ställt in sig på att landet lika gärna kan "testa någonting nytt".
Det här är varför vi inte ser en stabiliseringslinje. Styrkorna bara upplöses helt enkelt. Det finns ingen eller få som genomför en given order att börja infinna sig vid en stabiliseringslinje.
Däremot så tror jag om jag få spekulera att det är möjligt att Tartus och Latakia kommer att försvaras med visst engagemang och det är i så fall dit de som drar sig tillbaka beger sig mot.
Där finns en topografi som gör de två regionerna naturligt lätta att försvara. Man kan även gissa att Ryssland då de talar om begränsat stöd menar just detta.
Ryssland hade en vinst i att Assad kontrollerade hela landet men om de vill ha kvar de viktigaste för dem så kommer de att fokusera på att Tartus och Latakia inte faller pga strider. Då kan de iaf förhandla med det som kommer härnäst om att få hyra flottbasen.
Beträffande Damaskus så tror jag det här kommer hända:
Idag fortsätter oppositionen/rebellerna att ta fler områden
runt om Damaskus och vi kommer få se någonting som liknar en snäv omringning.
Någonstans här så blir det känt att Syriens elit flytt och Assad lämnat staden för att antingen ta sig utomlands eller till Tartus. Detta kan ske under sen natt idag eller tidig morgon i morgon så uppstår ett maktvakum och de Överstar och Generaler som är kvar ger inga ordrar om försvar av staden och oppositionen rullar in i sina Toyota Highlux utan stridigheter.
Förutom Latakia och Tartus kan detta vara relativt klart redan i morgon kväll.