2024-12-06, 22:42
Medlem
The New Atlas Tar upp detta och använder källor som underlag

https://www.youtube.com/watch?v=-xN-_fuEdi0&t=17s&ab_channel=TheNewAtlas

Det är bara att se de första 10 minuterna så få man en bild av vem som stöder vem
Citera
2024-12-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolotovEscobar
Garanterat att Turkiet ligger bakom terroristernas uppror. Finns bilder på när terroristerna hissar den turkiska flaggan. Jag har även sett bilder på terrorister med turkiska märken på uniformerna.

Jag tror dock inte Turkiet var beredda på att det skulle gå så bra för terroristerna. Utan planen var säkert "lite kanonmat" för att destabilisera Syrien och Hizbollah.

Tahrir Al-Sham, som är den största terroristgruppen i Syrien just nu, är sprungen ur Al Quaida och Al-Nusra-fronten. Lustigt att se alla Ukraina-vänner hålla på terroristerna i denna tråd.

Om Syrien faller så kommer inte den nya regimen vara demokratisk (eller pro-turkisk för den delen) och jag tror till och med Turkiet ångrar vad de nu satt igång.

Syrien kommer styckas upp i flera småländer eller bli ett nytt Afghanistan efter Taliban-modell.

En kompis påstod att Syriska armén mutats att inte strida, men av vem vet man inte, om det är sant.

Nog har det betalats mutor, men tror motivationen att strida får sig en törn när det är dåligt utrustade syriska värnpliktiga/frivilliga som ställs emot vältränade specialstyrkor med toppmodern utrustning och drönare. Få är nog så fanatiska Assad-supportrar att de väljer att slåss när de ser att de inte har någon direkt chans.
FPV-drönarna har ändrat hur slagfältet och stridsföringen ser ut jämfört med bara några år sedan och enligt uppgift har HTS många av dem och använder dem effektivt.
Blir lite som att slåss en elitstyrka mot en bondearme, så tror fan de flyr eller ger upp.

De Syriska elitsoldaterna bevakar Latakia och Damaskus, och de kommer nog stå emot lite bättre, men samtidigt tveksamt om de kan stå emot utan att ha egna förmågor att slå ut dronerna vilket jag tvivlar på att de har i tillräcklig grad.
Citera
2024-12-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Viktigt att EU tar sitt ansvar nu när USA och Israel skapar ännu en flyktingvåg till Europa. Man borde dela ut tillfälliga uppehållstillstånd till att börja med iallafall.
Skeppa flyktingarna till USA så de får ta sitt ansvar för att de stödjer terrorister och skapar kaos för att få till ett regimbyte. Låt mig gissa att det är USA som beväpnar dessa islamistgrupper. Nice att de även släppt ut diverse extremistskräp från fängelser.
Senast redigerad av Liljor 2024-12-06 kl. 23:15.
Citera
2024-12-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Glädjande nyheter. Bort med alaviter. Och ryZZråttorna springer för livet!
Erdogan kommer nog samla ihop Osmanska Riket igen.
När han tar kontroll över Syrien kommer olja/gas fr Arabiska halvön gå där och vidare till Turkiet och Europa. Putler kan hälsa hem. Smart, Erdi!
Vem fan gläds åt osmanska riket återuppstår igen? Nej tack. Hoppas Erdogan får hjärtattack och dör.
Citera
2024-12-06, 23:28
Medlem
jobbigt läge där.

Ingen gillar ryssland som förhindrade isis/isil/is sist, typ besegrade
turkiet tar chansen direkt
kurderna blossar upp
USA ockuperar östra syrien
hizbolla och hamas är gravt involverade samt israel.
tillika diverse muslimska inslag från andra länder som är frihetskämpar eller liknande.
iran och irak båda sidorna av muhammedanismen
trump tillträder snart.. likt innan så lär han ta creds av va andra gör
Citera
2024-12-06, 23:56
Medlem
Goynalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Frågan är om Ryssland drar sig ur och HTS tar makten, vad blir utgången? Kan det bli ett nytt krig i Irak och möjligen spilla in i Libanon och Jordanien? Känns som det är bäddat för flyktingvågor och allmänt kaos.
Dom har dragit sig ur

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63ydb0/putin-overger-assad-experten-om-framtiden

Citat:
Putin informerat Assad att han inte kan räkna med någon omfattande hjälp.
”Ryssland har informerat Damaskus att alla insatser skulle vara begränsade och att man har andra prioriteringar i nuläget”, skriver Sky News Arabia.
– Assad kan inte räkna med mer operativa insatser, utan mest politiskt stöd.
Citera
2024-12-07, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolotovEscobar
Garanterat att Turkiet ligger bakom terroristernas uppror. Finns bilder på när terroristerna hissar den turkiska flaggan. Jag har även sett bilder på terrorister med turkiska märken på uniformerna.

Jag tror dock inte Turkiet var beredda på att det skulle gå så bra för terroristerna. Utan planen var säkert "lite kanonmat" för att destabilisera Syrien och Hizbollah.

Tahrir Al-Sham, som är den största terroristgruppen i Syrien just nu, är sprungen ur Al Quaida och Al-Nusra-fronten. Lustigt att se alla Ukraina-vänner hålla på terroristerna i denna tråd.

Om Syrien faller så kommer inte den nya regimen vara demokratisk (eller pro-turkisk för den delen) och jag tror till och med Turkiet ångrar vad de nu satt igång.

Syrien kommer styckas upp i flera småländer eller bli ett nytt Afghanistan efter Taliban-modell.

En kompis påstod att Syriska armén mutats att inte strida, men av vem vet man inte, om det är sant.

Japp, det som är dåligt för Ryssland/Iran är bra.

Verkar vara stort folkligt stöd för att bli av med Assad. Sedan, skulle det inte förvåna mig om det blir ett skitstyre i vanlig ordning. Men, det får Syrierna själva styra upp.

En uppdelning vore nog det bästa, kurderna får en del, Alawiterna en och övriga sunniaraber en annan.
Citera
2024-12-07, 00:11
Medlem
Citat:
De som i svensk media kallas för ”rebeller” är alltså bl.a IS, lite snäll omskrivning kan tyckas efter alla brutala terrordåd de har begått.

Nä, detta är väl avknoppning är från Al Queda som förhoppningsvis blivit lite mer moderata.

Men, jag tror det när jag ser det.
Citera
2024-12-07, 00:15
Medlem
Citat:
USA och Israel har stöttat terroristerna ännu mer denna gång. Vi får se hur stort IS kalifat blir denna gång.

Nej, de har inte stöttat dem. Turkiet har gjort det.
Citera
2024-12-07, 00:18
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Japp, det som är dåligt för Ryssland/Iran är bra.

Verkar vara stort folkligt stöd för att bli av med Assad. Sedan, skulle det inte förvåna mig om det blir ett skitstyre i vanlig ordning. Men, det får Syrierna själva styra upp.

En uppdelning vore nog det bästa, kurderna får en del, Alawiterna en och övriga sunniaraber en annan.

För att inte tala om att vi i Europa kan börja skicka tillbaka de som flytt Syrien pga anal-sad.
Låt vem det än är som styr det där landet efter att "ögonläkaren" knuffats ned från tronen ta hand om de som kom till Europa.
Citera
2024-12-07, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ser ut som att SNA gått ut idag med att de ska ta över Manbij snarast och skickar trupper och material dit.

Två amerikanska jeepar där, och den offensiven är inställd. 😊
Citera
2024-12-07, 01:46
Medlem
någon annan som har reagerat på att svensk media kallar al qaida för "oppositonen" eller "rebellerna"?

äckliga medier vi har i sverige får jag säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in