2024-12-07, 12:42
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Tror ni verkligen på en slutstrid om Damaskus och efterföljande strider mellan vinnarfraktionerna?

Är det inte mer troligt att Assad flyr som den fega råtta han är och man förhandlar om en överlämning av makten för att just förhindra mer blodspillan?

Så blir det nog.
Citera
2024-12-07, 12:42
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
En del städer har "fallit" efter förhandlingar. Jag tror att rebellerna försöker övertala de som "försvarar" Homs att ge upp.

Dom får en chans att utrymma staden.

Någon utfartsväg lämnas öppen för att lämna.

De som inte lyder kommer att nedkämpas som ohyra.

Ungefär som med Hama? Där den södra vägen (M5) lämnades öppen samtidigt som det såg ut som en "hästsko" av grönt runt staden innan den föll.
Citera
2024-12-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Larrys syn på saken är väl ungefär som min

Därför som jag skrev något i stil med att jag inte tror detta handlar om Assad i ett inlägg igår.

Man behöver bara lyssna på de 5 första minuterna.

https://www.youtube.com/watch?v=5WDb2tKhcEw&ab_channel=DialogueWorks

Ja alltså det där är ju självklart, så har det varit från början och den enda anledningen till att det blev något krig. Upproret hade slåtts ned utan större problem om de inte fått massiv hjälp utifrån.
Har nog till stora delar centralasiatiska jihadister beväpnade av väst/turkiet/oljestater som varit huvudstyrkan i det så kallade inbördeskriget mot Assad.

Samtidigt måste man se det från det Syriska folkets synvinkel. Jag har egentligen full förståelse att regimen egentligen varit tvungen att vara hårda och brutala när det kommer till att bekämpa den inhemska islamisterna, men för många andra har kommit i kläm.

Kriget har slagit ekonomin i kras, Assad har varit beroende av allmosor från Iran bara för att få statsapparaten att någorlunda fungera. Statsanställda får inte löner och resultatet blir galloperande korruption. Assad och staten har inget att erbjuda längre vilket gör att en stor del av folket hellre ser skäggiga islamister tar över. Det sista är kanske en överdrift för i samma paraply ingår också en del relativt vettiga faktioner som flytt det politiska trycket i Syrien.
Vad som händer med dessa återstår att se, men tror få av finansiärerna till kriget ser HTS som en framtida lösning.
Citera
2024-12-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Ja alltså det där är ju självklart, så har det varit från början och den enda anledningen till att det blev något krig. Upproret hade slåtts ned utan större problem om de inte fått massiv hjälp utifrån.
Har nog till stora delar centralasiatiska jihadister beväpnade av väst/turkiet/oljestater som varit huvudstyrkan i det så kallade inbördeskriget mot Assad.

Samtidigt måste man se det från det Syriska folkets synvinkel. Jag har egentligen full förståelse att regimen egentligen varit tvungen att vara hårda och brutala när det kommer till att bekämpa den inhemska islamisterna, men för många andra har kommit i kläm.

Kriget har slagit ekonomin i kras, Assad har varit beroende av allmosor från Iran bara för att få statsapparaten att någorlunda fungera. Statsanställda får inte löner och resultatet blir galloperande korruption. Assad och staten har inget att erbjuda längre vilket gör att en stor del av folket hellre ser skäggiga islamister tar över. Det sista är kanske en överdrift för i samma paraply ingår också en del relativt vettiga faktioner som flytt det politiska trycket i Syrien.
Vad som händer med dessa återstår att se, men tror få av finansiärerna till kriget ser HTS som en framtida lösning.

Nu tog jag egentligen bort min kommentar för jag ville inte vara med i diskussionen för tillfället men nu när du svarade så..

Jag tror inte heller Assad är världens bästa på något sätt men jämfört med HTS så framstår nog han som en hedersknyffel kan jag tänka mig.

Vi får se vad som händer. Om jag förstår det rätt så möts utrikesministrarna whatever för Iran Ryssland och Turkiet i Doha eller om de redan har gjort det.
Senast redigerad av temptedmania 2024-12-07 kl. 12:56.
Citera
2024-12-07, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MightyMax
Trump bombade ju Assad sist han satt vid makten varför skulle han hjläpa den här gången?

Han bombade även IS, vilket HTS i princip är. Islamister med stor del "ex-is"
Citera
2024-12-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Nu tog jag egentligen bort min kommentar för jag ville inte vara med i diskussionen för tillfället men nu när du svarade så..

Jag tror inte heller Assad är världens bästa på något sätt men jämfört med HTS så framstår nog han som en hedersknyffel kan jag tänka mig.

Vi får se vad som händer. Om jag förstår det rätt så möts utrikesministrarna whatever för Iran Ryssland och Turkiet i Doha eller om de redan har gjort det.

Bashar är/var nog inte så illa. Han kom ju in med en målsättning om att börja demokratisera, att det ens gick så långt som det gick är ett resultat av att man släppte ut ett antal politiska fångar och släppte lite på de mest förtryckande lagarna. Man måste samtidigt ha klart för sig att han bara är en galjonsfigur för Baath-partiet och den maktapparat som byggdes upp på hans fars tid. Där låg och ligger antagligen den verkliga makten oavsett vad Bashar vill och inte vill göra. Möjligtvis kunde den stolte krigaren Bassel som groomats i hela sitt liv som efterträdare fått alla med sig, men inte den lågmälde och europeiserade reservenplanen Bashar.
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Frågan är vart Assad flyr? Moskva, Teheran eller UAE?

En annan viktigt händelse som är värt att nämna är att Assads fru blev diagnoserade med en aggressiv form av leukemi i våras. Detta kan ju vara så att Assad känner en total likgiltighet nu och inser att det är bättre att fly med familjen till den ort som är bäst. Ifall hans armé knappt orkar slåss för hans regim, varför skall han stanna kvar och kämpa. Även om han är en fruktad tyrann så var han aldrig tänkt som ledare och levde i London innan hans bror dog som gjorde så att han blev nummer ett på tronen. Och nu är han ännu mer ensam än vad han var 2015 innan Ryssland gick in och hjälpte till med flygunderstöd.
Citera
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpericus
Det här liknar kollapsen i Afghanistan, där Afghanistans militära styrkor smälte bort inom loppet av några dagar. Alla al Assads tidigare allierade har nu gett honom kalla handen och hans dagar är förmodligen räknade. Den stora frågan är vad som kommer med ske med Syrien efter al Assad? Ett nytt Taliban-liknande styre eller splittras landet upp i olika delar?

Ja Assad förtjänar att lynchas som den diktator han är.
Men vi har sett tidigare i ex Irak att dessa länder behöver starka ledare annars växer olika terror organisationer och extrema Islamiska värderingar fram.
Flera av rebellerna i Syrien är ju IS / Al Quaida terrorister och diverse Islamister dvs skit folk
Så att det blir någon annan skruvad dåre kan man nog räkna ut tar plats
Citera
2024-12-07, 13:23
Avslutad
Många syrianer i Sverige verkar tycka att HTS är en befrielsearme, att de är "äkta syrianer" och dom lovar demokrati osv osv.. de verkar tro på det också
Citera
2024-12-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Ungefär som med Hama? Där den södra vägen (M5) lämnades öppen samtidigt som det såg ut som en "hästsko" av grönt runt staden innan den föll.

Just så föreställer jag mig hur man tar Homs.

Det gäller också att bryta ned motståndaren. Jag tror det fräter inifrån, även om officerskårens löner är goda saknas motivation för att rädda diktatorn.
Citera
2024-12-07, 13:42
Medlem
Ken Drydens avatar
Lite gott och blandat:

HTS har passerat ringleden runt Homs och stöter nu in mot stadens norra förorter.

Södra fronten står nu 1,2 km från Damaskus södra stadsgräns med sina mest framskjutna förband.

Den amerikanskstödda arabmilisen, Fria syriska armén, har lämnat den USA-kontrollerade Al Tanfzonen vid "treriksröset" mellan Syrien, Jordanien och Irak och intagit Palmyra.
Senast redigerad av Ken Dryden 2024-12-07 kl. 13:46.
Citera
2024-12-07, 13:47
Medlem
X3treams avatar
Tur att Syrien har Ryssland som sin beskyddare, kommer gå bra detta, Assad är trygg..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in