Citat:
Ursprungligen postat av
temptedmania
Larrys syn på saken är väl ungefär som min
Därför som jag skrev något i stil med att jag inte tror detta handlar om Assad i ett inlägg igår.
Man behöver bara lyssna på de 5 första minuterna.
https://www.youtube.com/watch?v=5WDb2tKhcEw&ab_channel=DialogueWorks
Ja alltså det där är ju självklart, så har det varit från början och den enda anledningen till att det blev något krig. Upproret hade slåtts ned utan större problem om de inte fått massiv hjälp utifrån.
Har nog till stora delar centralasiatiska jihadister beväpnade av väst/turkiet/oljestater som varit huvudstyrkan i det så kallade inbördeskriget mot Assad.
Samtidigt måste man se det från det Syriska folkets synvinkel. Jag har egentligen full förståelse att regimen egentligen varit tvungen att vara hårda och brutala när det kommer till att bekämpa den inhemska islamisterna, men för många andra har kommit i kläm.
Kriget har slagit ekonomin i kras, Assad har varit beroende av allmosor från Iran bara för att få statsapparaten att någorlunda fungera. Statsanställda får inte löner och resultatet blir galloperande korruption. Assad och staten har inget att erbjuda längre vilket gör att en stor del av folket hellre ser skäggiga islamister tar över. Det sista är kanske en överdrift för i samma paraply ingår också en del relativt vettiga faktioner som flytt det politiska trycket i Syrien.
Vad som händer med dessa återstår att se, men tror få av finansiärerna till kriget ser HTS som en framtida lösning.