2024-12-07, 13:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Klarar de hålla ut och samtidigt avsätta Al-Assad så är det nog inte omöjligt de kan bli de första som närmar sig väst. Ryssarna kan nog försvara sina baser, men bjuder väst in Alawitistan mot att de kastar ut ryssen så är frågan om Putin har så mycket att sätta emot?
Samtidigt har de ju blivit kvitt alla jobbiga islamister.

Ryssland har väl redan övergett hamnen i Tartus?
Citera
2024-12-07, 13:58
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
The New Atlas Tar upp detta och använder källor som underlag

https://www.youtube.com/watch?v=-xN-_fuEdi0&t=17s&ab_channel=TheNewAtlas

Det är bara att se de första 10 minuterna så få man en bild av vem som stöder vem

Så fint då! Där är ju dåren Scott Ritter som hos Danny Haiphong, den 3 december, tvärsäkert slog fast att HTS-milisen var "helt chanslös" och skulle "krossas" av "Putin" och "Assad" i Aleppo eftersom "ingen kan stå emot BRICS överlägsna makt".

Noll trovärdighet och helt sjuka konspirationsteorier i sändningen.
Citera
2024-12-07, 13:59
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

De är tillbaka. Flera fregatter, korvetter och tankers på plats.
Citera
2024-12-07, 14:01
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej, satellitbilder från igår visade 1 u-båt och 2 fregatter (?) tillbaka i hamnen.

Angående Damaskus, när tänker regeringstrupperna sluta dra sig tillbaka?
Borde man inte försöka stabilisera en front en bit bort från staden?
Kommer man försöka retirera in i Libanon?
Citera
2024-12-07, 14:01
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja Assad förtjänar att lynchas som den diktator han är.
Men vi har sett tidigare i ex Irak att dessa länder behöver starka ledare annars växer olika terror organisationer och extrema Islamiska värderingar fram.
Flera av rebellerna i Syrien är ju IS / Al Quaida terrorister och diverse Islamister dvs skit folk
Så att det blir någon annan skruvad dåre kan man nog räkna ut tar plats

Exakt. Av dåliga ting är nog Assad att föredra ändå annars är risken att det blir ett nytt Afghanistan. Han har ju jobbat emot de extremare elementen inom Islam under lång tid. Allt det här "frihetskämpandet" mot förtrycket är ju egentligen något värre än det som varit. Det är inte precis fria demokratiska val vi snackar om och detta borde USA ha förstått och hjälpt Assad. Tyvärr är ju USA helt förblindade av att cancelera ryssarna och anser att allt de tagit i är paria.
Citera
2024-12-07, 14:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
De är tillbaka. Flera fregatter, korvetter och tankers på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
Nej, satellitbilder från igår visade 1 u-båt och 2 fregatter (?) tillbaka i hamnen.

Ok. Helt missat det
Citera
2024-12-07, 14:12
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Jag upplever att det finns stora likheter med då Afghanska staten föll. Det fanns utrustade och tränade regeringsstyrkor i numerär men då det ställdes på sin spets så var deras motivation att strida obefintlig.

Det känns som att vi har samma mentala mindset här. Man må kanske tom vara en Assadist men mentalt har man redan ställt in sig på att landet lika gärna kan "testa någonting nytt".

Det här är varför vi inte ser en stabiliseringslinje. Styrkorna bara upplöses helt enkelt. Det finns ingen eller få som genomför en given order att börja infinna sig vid en stabiliseringslinje.

Däremot så tror jag om jag få spekulera att det är möjligt att Tartus och Latakia kommer att försvaras med visst engagemang och det är i så fall dit de som drar sig tillbaka beger sig mot.

Där finns en topografi som gör de två regionerna naturligt lätta att försvara. Man kan även gissa att Ryssland då de talar om begränsat stöd menar just detta.

Ryssland hade en vinst i att Assad kontrollerade hela landet men om de vill ha kvar de viktigaste för dem så kommer de att fokusera på att Tartus och Latakia inte faller pga strider. Då kan de iaf förhandla med det som kommer härnäst om att få hyra flottbasen.

Beträffande Damaskus så tror jag det här kommer hända:
Idag fortsätter oppositionen/rebellerna att ta fler områden runt om Damaskus och vi kommer få se någonting som liknar en snäv omringning.

Någonstans här så blir det känt att Syriens elit flytt och Assad lämnat staden för att antingen ta sig utomlands eller till Tartus. Detta kan ske under sen natt idag eller tidig morgon i morgon så uppstår ett maktvakum och de Överstar och Generaler som är kvar ger inga ordrar om försvar av staden och oppositionen rullar in i sina Toyota Highlux utan stridigheter.

Förutom Latakia och Tartus kan detta vara relativt klart redan i morgon kväll.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2024-12-07 kl. 14:31.
Citera
2024-12-07, 14:16
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Mycket bra inlägg, exakt, Iran är den största förloraren i den här smörjan och lägg till att Trump kommer in som president. Bara se hur Iran regerarade när han blev vald, plötsligt stod de där med mössan i handen och tonade ner sin retorik kraftigt. Ryssland är också en klar förlorare ifall nu Assad faller helt, vilket det lutar allt mer åt. De kan förlora sin enda varmvattensbas i Medelhavet och även deras viktiga flygplats, Khmeimim, som är en landbrygga mellan Ryssland och deras afrikanska verksamheter i kuppbältet. Det blir mycket intressant att följa hur de hela kommer sluta, ifall Assad flyr med svanens mellan benen till Teheran/Moskva eller ifall han stannar kvar och blir en Gaddafi.

Har även förstått att alawiterna i längs kustremsorna där de har sina starkaste fästen börjat tröttna på Assad och hans kumpaner då de bara berrikat sig själva medan låt Latakia och Tartus inte få den ekonomiska upprustning som Damascus tex.

Tänka sig att lilla Hamas skapade sådana vågor, efter 7:e oktober, att de destabiliserade hela regionen för deras allierade.

Minnet är kort. Var det verkligen lilla Hamas? Eller var det återigen "mästerstrategen" Putins totalt misslyckade missbedömningar?

Det var Putin som behövde avlastning från misslyckandet i Ukraina och västvärldens splittring av fokus på kriget i Ukraina runt 7:e oktober 2023. Hamas var inte i behov av ett krig med Israel.
Citera
2024-12-07, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Exakt. Av dåliga ting är nog Assad att föredra ändå annars är risken att det blir ett nytt Afghanistan. Han har ju jobbat emot de extremare elementen inom Islam under lång tid. Allt det här "frihetskämpandet" mot förtrycket är ju egentligen något värre än det som varit. Det är inte precis fria demokratiska val vi snackar om och detta borde USA ha förstått och hjälpt Assad. Tyvärr är ju USA helt förblindade av att cancelera ryssarna och anser att allt de tagit i är paria.

Assad regim har varit otroligt brutal mot den egna befolkningen: kemiska vapen mot civila, bombat civila, fängslat, torterat och avrättat oliktänkande, använt svält som vapen osv. Uppkomsten extrema islamistiska organisationer i Syrien är ett direkt svar på Assads brutalitet. Assad har haft alla möjligheter till eftergifter och försoning men har alltid svarat med att anfalla civila. Bara nu under veckan har sjukhus i Aleppo bombats intensivt. Jag vet inte vad som kommer att komma efter Assadregimen men det är svårt att överträffa vad de har gjort.
Citera
2024-12-07, 14:25
Medlem
BunkerDvaerjens avatar
Medan de imperialistiska amerikanernas reträtt från Afghanistan var en befrielse för befolkningen skulle ett tillbakadragande av de fredsbevarande ryska trupperna från Syrien vara en katastrof för dess befolkning.
Citera
2024-12-07, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Så fint då! Där är ju dåren Scott Ritter som hos Danny Haiphong, den 3 december, tvärsäkert slog fast att HTS-milisen var "helt chanslös" och skulle "krossas" av "Putin" och "Assad" i Aleppo eftersom "ingen kan stå emot BRICS överlägsna makt".

Noll trovärdighet och helt sjuka konspirationsteorier i sändningen.

Vad svamlar du om, Scott Ritter?

Råkade du omedvetet svara på fel inlägg eller menar du att State Department och typ CNN vara konspirationsteorier?

För du försöker väl inte medvetet förvilla andra läsare?
Citera
2024-12-07, 14:32
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Hade jag varit syrisk president, så hade jag övergett Damaskus och tagit allt vad jag hade i truppväg till Lattakia/Tartus och befäst en linje längs med bergsryggen från turkiska gränsen och ned till Krak-des-Chevaliers och förlita mig på den alawitiska befolkningens nationalkänsla och skräck för sunnimuslimerna. Samtidigt hade jag försökt få till stånd en deal med ryssarna för att behålla dem i området. Resten av Syrien hade jag överlämnat till araber och kurder att slåss om.

Jag hade ju inte varit syrisk president längre, men i gengäld hade jag utnämnt mig till generalsekreterare i Folkrepubliken Lattakia och överborgmästare i Fria Staden Tartus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in