2024-12-06, 13:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu skäller du upp i fel träd, för så tycker jag också. Jag har BÅDE en son och en dotter i den där åldern, så jag kan i högsta grad se båda perspektiven.

Fast jag tror i alla fall inte att det är många av oss som har stora invändningar mot lagen som vill lösa det genom att förbjuda människor av olika kön att sova över hos varandra.
Citera
2024-12-06, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
1.Finns det något beteende från en MÄ i ett våldtäktsmål när denne kontaktar "stödbevisningen" som kan tyda på att MÄ inte har varit med om det som MÄ påstår sig varit med om?

2. Kan ett inledande ja (samtycke) i en sexuell situation senare övergå till ett nej (icke samtycke)?

3. Kan ett inledande nej (icke samtycke) i en sexuell situation senare övergå till ett ja (samtycke)?

4. Förstår du att uttrycket "trubbigt våld" inte per automatik betyder att det har utförts våld?

5. Låt säga att två personer som inte känner varandra sedan tidigare hamnar hemma hos ena parten efter en utekväll. De hamnar i sängen och killen börjar smeka och kyssa tjejen. Tjejen blir (som MÄ påstår att hon blir) rädd och tänker att det är bäst att han får som han vill så att han inte blir arg. Hon säger inte ifrån och hon gör inget fysiskt motstånd och de har sex.
Dagen efter polisanmäler hon för våldtäkt eftersom hon säger att hon egentligen inte ville men agerade som hon gjorde eftersom hon var rädd enligt henne.
Är detta en våldtäkt enligt dig?

6. Två ganska så fulla unga personer hamnar i en lägenhet efter en blöt utekväll. De känner inte varandra sedan tidigare. De är båda påtagligt fulla och hamnar i säng. Dagen efter har tjejen kontakt med sina kompisar och hon beskriver natten som att hon inte minns så mycket eftersom hon var full men att hon har någon minnesbild av att killen är inne i henne. Kompisarna blir förfärade och säger att hon blivit våldtagen. De övertalar henne att anmäla killen för våldtäkt. Killen erkänner i förhör att de hade sex men att det var frivillig sex.

Vad tror du killen har för möjlighet att klara sig ifrån att bli åtalad och fälld i en sådan här situation?

Anser du själv att det alltid är våldtäkt (oaktsam) om den anmälande personen varit påtagligt full?

Hon var ju inte berusad så jag förstår inte poängen med en massa hypotetiska fall. Jag tänker inte sätta mig in i dina tankelekar.

jag tänker så här istället.
Jag har också haft kvinnliga vänner. Exempelvis under studietiden. Om man pratar med en sådan så tror hon man är vänner, någon lita på. Om jag hade sagt att sista bussen gått och hon säger du kan sova över, hade jag inte ansett att nu är det fritt fram och hon får skylla sig själv. (givetvis hade jag tänkt att möjligheten finns)

Till saken hör att hon var 19 år (om jag förstår det rätt), inte 25 eller 30. Hon trodde hon kunde lita på killen hon snackat med i ett par dagar. Hon hade pratat om att hon varit på dejt t.ex.
Tyvärr men inte alla unga kvinnor i världen tänker att om de låter en kille sova över så innebär det att de ställer upp på sex. Detta var inget krogragg, vilket är vad du ständigt jämför med. Det var ingen blöt utekväll.
Citera
2024-12-06, 13:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Fast jag tror i alla fall inte att det är många av oss som har stora invändningar mot lagen som vill lösa det genom att förbjuda människor av olika kön att sova över hos varandra.

Det är väl klart att det inte ska förbjudas i lag! Vi är ju inget muslimskt land (än). Men jag skulle vilja ha en återgång till att vi uppfostrar våra barn efter de äldre umgängesreglerna. Är det alltför fritt, så händer det så mycket tråkigt i den där åldern.
Citera
2024-12-06, 13:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Hon var ju inte berusad så jag förstår inte poängen med en massa hypotetiska fall. Jag tänker inte sätta mig in i dina tankelekar.

jag tänker så här istället.
Jag har också haft kvinnliga vänner. Exempelvis under studietiden. Om man pratar med en sådan så tror hon man är vänner, någon lita på. Om jag hade sagt att sista bussen gått och hon säger du kan sova över, hade jag inte ansett att nu är det fritt fram och hon får skylla sig själv. (givetvis hade jag tänkt att möjligheten finns)

Till saken hör att hon var 19 år (om jag förstår det rätt), inte 25 eller 30. Hon trodde hon kunde lita på killen hon snackat med i ett par dagar. Hon hade pratat om att hon varit på dejt t.ex.
Tyvärr men inte alla unga kvinnor i världen tänker att om de låter en kille sova över så innebär det att de ställer upp på sex. Detta var inget krogragg, vilket är vad du ständigt jämför med. Det var ingen blöt utekväll.

Varför är det så svårt att svara på frågorna? Alla frågor är relevanta vad gäller samtyckeslagen.

Tror du att jag tycker att det är fritt fram att göra vad jag vill med någon bara för att jag blivit inbjuden för att sova över? Tror du att det är det jag argumenterar för?

Vi är många här som är väldigt skeptiska till att det har förekommit någon våldtäkt i det aktuella fallet och att det finns väldigt många saker som kan ifrågasättas. Alla köper inte hennes berättelse rakt upp och ner men det som jag tror vi tycker är värst är att det verkar inte spela så stor roll om vad MÄ uppger i sin historia, spelar ingen roll att det finns noll teknisk bevisning, spelar ingen roll om det tom framgår att MÄ har givit samtycke och till viss del varit drivande i händelseförloppet, spelar ingen roll ifall DNA saknas från den misstänkte, spelar ingen roll hur MÄ uppträder under situationen eller efter situationen.
Samtyckeslagen bör skrivas om och jag tror faktiskt i sinom tid att det kommer att göras. Tyvärr är det många som kommer att hinna drabbas innan detta sker.
Citera
2024-12-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Jag garanterar att det stämmer, well frågan är om det är någon ide det går inte att använda det som motbevisning i detta fallet, varje fall prövas ju individuellt. På samma sätt som det inte går att döma någon för misshandel bara för att personen tidigare blivit dömd för misshandel om du förstår hur jag menar

Hej,
jag förstår hur du tänker men det handlar om trovärdighet. Han blev fälld i TR mycket beroende på att det ansågs att hon var den mest trovärdiga. Har hon då hittat på saker tidigare och gjort anmälningar som sedan visat sig inte stämma så falnar trovärdighetsbilden något även om det inte alls har med detta fallet att göra, och även om hon talar sanning denna gång. Det blir lite som att ropa på vargen..
Så absolut att man skall kontakta hans advokat om man känner till något som kan rädda honom från ett fängelsestraff. Om man läser vad Försvarsadvokaten(jurist?) skriver här i tråden så tror han att många oskyldiga döms i och med den nya samtyckeslagen. Lagen som klubbades igenom i riksdagen 2018, TROTS att Lagrådet dömde ut förslaget då man ansåg den vara rättsosäker.
Citera
2024-12-06, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Det där är en helt orimlig jämförelse. Jag läste FUPen när det var aktuellt och kan gräva fram den igen. Helt skilda händelser med helt olika motiv. Kan nog vara den sämsta jämförelsen jag sett på forumet.

det var inte en jämförelse mellan fallen. det var ett sätt att visa att blir en person tillräckligt rädd så kommer det inte bara vara för personen att gå därifrån och kämpa sig fri. gäller i regel de flesta våldtäkter. och märk väl: 300 anmälda våldtäkter/år sker mot män. även män blir rädda och får svårt att agera och göra sig fria vid våldtäkter. precis så som målsägande beskriver att hon blev.
Citera
2024-12-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frida2010
Hej,
jag förstår hur du tänker men det handlar om trovärdighet. Han blev fälld i TR mycket beroende på att det ansågs att hon var den mest trovärdiga. Har hon då hittat på saker tidigare och gjort anmälningar som sedan visat sig inte stämma så falnar trovärdighetsbilden något även om det inte alls har med detta fallet att göra, och även om hon talar sanning denna gång. Det blir lite som att ropa på vargen..
Så absolut att man skall kontakta hans advokat om man känner till något som kan rädda honom från ett fängelsestraff. Om man läser vad Försvarsadvokaten(jurist?) skriver här i tråden så tror han att många oskyldiga döms i och med den nya samtyckeslagen. Lagen som klubbades igenom i riksdagen 2018, TROTS att Lagrådet dömde ut förslaget då man ansåg den vara rättsosäker.

Ja jag kanske får se till att prata med hans advokat, hela lagstiftningen är ett skämt ett offer blir knappast mer trovärdig för att sprider ut det till fler personer
Citera
2024-12-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
det var inte en jämförelse mellan fallen. det var ett sätt att visa att blir en person tillräckligt rädd så kommer det inte bara vara för personen att gå därifrån och kämpa sig fri. gäller i regel de flesta våldtäkter. och märk väl: 300 anmälda våldtäkter/år sker mot män. även män blir rädda och får svårt att agera och göra sig fria vid våldtäkter. precis så som målsägande beskriver att hon blev.

Du vet väl att målsägande var judomästare, ett muskelberg som hade slagit ner Viking med en hand om hon inte ville ligga med honom, nu ville hon dock det men hon ville samtidigt kunna dra in pengar på det. Det är ungefär som att påstå att jag som man skulle bli så rädd för en liten tjej att jag tar henne i doggy pågrund av ren rädsla för vad hon skulle kunna göra. Det är så dumt och osannolikt att klockorna stannar, hennes version är uppenbart konstruerad och hon ljuger värre än en häst travar
Citera
2024-12-06, 17:37
Medlem
Citat:
Du vet väl att målsägande var judomästare, ett muskelberg som hade slagit ner Viking med en hand om hon inte ville ligga med honom, nu ville hon dock det men hon ville samtidigt kunna dra in pengar på det.
Hur stor var hon?
Citera
2024-12-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Hur stor var hon?

Svartbältare i judo i 70 kgs klassen inte en chans i helvete att hon skulle bli rädd för viking när han varken använder våld hot eller tvång.
Citera
2024-12-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ja du har helt rätt. Jag bara väntar på ett fall där en kille blir dömd för oaktsam våldtäkt på grund av att han är för ful jämfört med den anmälande donnan eller att hon är en kändis.
D.v.s. att han åtminstone borde ha förstått att MÄ inte deltog frivilligt eftersom att hon är så mycket snyggare/mer känd än honom.

Den dagen kommer vi män har fullt ansvar för kvinnors sexualitet, ångrar hon ligget är det våldtäkt även om det var med fullt samtycke vi borde förstått att hon bara låg med oss på grund av "rädsla" jag är jävligt försiktig med vem jag ligger med nuförtiden och vill först se att tjejen är stabil i psyket, inga engångsligg längre det är alldeles för riskabelt
Citera
2024-12-06, 17:48
Medlem
Citat:
Svartbältare i judo i 70 kgs klassen inte en chans i helvete att hon skulle bli rädd för viking när han varken använder våld hot eller tvång.

Hur vet du att den fyllekåta (och enlig dig manipulativa, dryga, arroganta) vikingen som kör MMA i 90-kilosklassen inte använde våld och tvång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in