Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
1.Finns det något beteende från en MÄ i ett våldtäktsmål när denne kontaktar "stödbevisningen" som kan tyda på att MÄ inte har varit med om det som MÄ påstår sig varit med om?
2. Kan ett inledande ja (samtycke) i en sexuell situation senare övergå till ett nej (icke samtycke)?
3. Kan ett inledande nej (icke samtycke) i en sexuell situation senare övergå till ett ja (samtycke)?
4. Förstår du att uttrycket "trubbigt våld" inte per automatik betyder att det har utförts våld?
5. Låt säga att två personer som inte känner varandra sedan tidigare hamnar hemma hos ena parten efter en utekväll. De hamnar i sängen och killen börjar smeka och kyssa tjejen. Tjejen blir (som MÄ påstår att hon blir) rädd och tänker att det är bäst att han får som han vill så att han inte blir arg. Hon säger inte ifrån och hon gör inget fysiskt motstånd och de har sex.
Dagen efter polisanmäler hon för våldtäkt eftersom hon säger att hon egentligen inte ville men agerade som hon gjorde eftersom hon var rädd enligt henne.
Är detta en våldtäkt enligt dig?
6. Två ganska så fulla unga personer hamnar i en lägenhet efter en blöt utekväll. De känner inte varandra sedan tidigare. De är båda påtagligt fulla och hamnar i säng. Dagen efter har tjejen kontakt med sina kompisar och hon beskriver natten som att hon inte minns så mycket eftersom hon var full men att hon har någon minnesbild av att killen är inne i henne. Kompisarna blir förfärade och säger att hon blivit våldtagen. De övertalar henne att anmäla killen för våldtäkt. Killen erkänner i förhör att de hade sex men att det var frivillig sex.
Vad tror du killen har för möjlighet att klara sig ifrån att bli åtalad och fälld i en sådan här situation?
Anser du själv att det alltid är våldtäkt (oaktsam) om den anmälande personen varit påtagligt full?
Hon var ju inte berusad så jag förstår inte poängen med en massa hypotetiska fall. Jag tänker inte sätta mig in i dina tankelekar.
jag tänker så här istället.
Jag har också haft kvinnliga vänner. Exempelvis under studietiden. Om man pratar med en sådan så tror hon man är vänner, någon lita på. Om jag hade sagt att sista bussen gått och hon säger du kan sova över, hade jag inte ansett att nu är det fritt fram och hon får skylla sig själv. (givetvis hade jag tänkt att möjligheten finns)
Till saken hör att hon var 19 år (om jag förstår det rätt), inte 25 eller 30. Hon trodde hon kunde lita på killen hon snackat med i ett par dagar. Hon hade pratat om att hon varit på dejt t.ex.
Tyvärr men inte alla unga kvinnor i världen tänker att om de låter en kille sova över så innebär det att de ställer upp på sex. Detta var inget krogragg, vilket är vad du ständigt jämför med. Det var ingen blöt utekväll.