2024-12-06, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Mmm du känner både honom och henne, enligt dig själv... Lite som Forrest Gump? Du känns annars inte direkt som en chalmerist, men visst, hennes sätt att skriva ger inte heller sådana vibbar, kanske har nivån sjunkit , man kunde ju läsa det nyligen att högskolestudenter knappt kan skriva begripligt ....

Har du något av substans komma med som kan bekräfta det du skriver så kan du gärna komma med det. Vilka är dessa "alla" som vet att hon ljuger?

Jag känner inte henne jag känner till henne men ni vantolkar allt precis som ni gör i FUP och dom, att hon är mytoman är välkänt, visst nu kan även en mytoman bli våldtagen men eftersom hon själv bjöd in Viking till sin säng och dessutom kalla honom fuckboy vilket betyder att hon är kåt på honom så kan vi helt utesluta sett till fakta att hon blivit våldtagen, hon har heller inga skador värt namnet och hennes historia är krystad och konstruerad
Citera
2024-12-06, 10:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Säger kvinnan att det är våldtäkt så är det våldtäkt enligt feminister, är hon full är det också våldtäkt är mannen full och kvinnan nykter är mannen dock fortfarande förövare.

Sen räcker det med kvinnans ord det spelar ingen roll om hon helt saknar trovärdighet. Det spelar även ingen roll hur hon beter sig efteråt eftersom allt beteende är ett "bevis" på att det skett en våldtäkt du har förstått saken helt rätt.

Ja du har helt rätt. Jag bara väntar på ett fall där en kille blir dömd för oaktsam våldtäkt på grund av att han är för ful jämfört med den anmälande donnan eller att hon är en kändis.
D.v.s. att han åtminstone borde ha förstått att MÄ inte deltog frivilligt eftersom att hon är så mycket snyggare/mer känd än honom.
Citera
2024-12-06, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Usch då, ännu ett sådant fall. En ung kille, förmodligen begåvad, som fått sitt liv förstört, och kanske tjejen också om hon mått väldigt dåligt av detta (både själva händelsen och rättegången, den senare kan ju upplevas som ytterligare ett övergrepp, alla kan läsa FUP med alla detaljer o.s.v.)..

Som jag alltid brukar säga i sådana här trådar: vi måste tillbaka till de gamla umgängesreglerna! För 55 år sedan och i alla tider dessförinnan, hade det varit helt otänkbart att en ung kvinna och en ung man övernattat ensamma (eller en kvinna och flera män såklart). Utan någon pålitlig äldre kvinna med i bostaden som "förklä". Mannen hade inte ens frågat kvinnan, för han hade vetat att man inte FÅR göra så, och att det är fruktansvärt oförskämt att ens fråga. Och kvinnan hade inte hamnat i dilemmat om hon skulle vara safe, men då avvisa en kompis och kanske bli osams, eller om hon skulle ta risken.

Jag tycker också det. Förr fick pojkar och unkarlar övernatta på ladan, långt borta från gårdens ungmön.

I vår mer urbana samhälla kan man möjligtvisst tänka sig att kan de övernatta på olika rum, om såda finns. Men att dela rum och säng är i princip att bädda för utomäktenskapligt köttsligt umgänge.

Jag ber för mannen att han ska göra bot och att kvinnan ska återhämta sig och inte göra abort om det skulle bli aktuellt.
Citera
2024-12-06, 11:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag tycker också det. Förr fick pojkar och unkarlar övernatta på ladan, långt borta från gårdens ungmön.

I vår mer urbana samhälla kan man möjligtvisst tänka sig att kan de övernatta på olika rum, om såda finns. Men att dela rum och säng är i princip att bädda för utomäktenskapligt köttsligt umgänge.

Jag ber för mannen att han ska göra bot och att kvinnan ska återhämta sig och inte göra abort om det skulle bli aktuellt.

Nu anar jag att du är ironisk? Fast du själv ser hur det blir, när man frångår de gamla reglerna. Det här var liksom inte det första fallet, där en ung kvinna blivit våldtagen på en "efterfest", eller för att hon låtit en "killkompis" sova över. I den åldern också, med alla hormoner, och efter alkoholintag... vad TROR man kommer att hända?

Eller den där kvinnan som anklagar den svarta franska fotbollsstjärnan som börjar på M för våldtäkt. Killen beställer alltså dit tjejer han aldrig träffat, och bjuder på en lyxig fest med fri sprit. Vad TRODDE hon att han ville? Titta lite på tjejerna, diskutera kulturella skillnader mellan länderna med dem? Det är väl klart att han vill ha valuta för sina pengar... och nu valde han just henne, och då skriker hon "våldtäkt!" och förstör hans karriär.
Citera
2024-12-06, 11:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nu anar jag att du är ironisk? Fast du själv ser hur det blir, när man frångår de gamla reglerna. Det här var liksom inte det första fallet, där en ung kvinna blivit våldtagen på en "efterfest", eller för att hon låtit en "killkompis" sova över. I den åldern också, med alla hormoner, och efter alkoholintag... vad TROR man kommer att hända?

Eller den där kvinnan som anklagar den svarta franska fotbollsstjärnan som börjar på M för våldtäkt. Killen beställer alltså dit tjejer han aldrig träffat, och bjuder på en lyxig fest med fri sprit. Vad TRODDE hon att han ville? Titta lite på tjejerna, diskutera kulturella skillnader mellan länderna med dem? Det är väl klart att han vill ha valuta för sina pengar... och nu valde han just henne, och då skriker hon "våldtäkt!" och förstör hans karriär.

Det verkar som att du tycker att det är fastställt utom allt tvivel att det har begåtts en våldtäkt i det aktuella fallet?
Citera
2024-12-06, 11:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det verkar som att du tycker att det är fastställt utom allt tvivel att det har begåtts en våldtäkt i det aktuella fallet?

Nej. Det kan vara tjejen som ljuger också. Men DET skulle ju inte heller hända, om umgängesreglerna skulle säga att man INTE FÅR fråga en person av motsatt kön om man ska sova under samma tak, ensamma. Såvida man inte redan är tillsammans och har väntat in tillfället för första sexet, såklart! Inte ens om sista bussen har gått...
Citera
2024-12-06, 12:14
Avslutad
Citat:
Nej. Det kan vara tjejen som ljuger också. Men DET skulle ju inte heller hända, om umgängesreglerna skulle säga att man INTE FÅR fråga en person av motsatt kön om man ska sova under samma tak, ensamma. Såvida man inte redan är tillsammans och har väntat in tillfället för första sexet, såklart! Inte ens om sista bussen har gått...

Inte får fråga? Hur är det relevant i denna tråd? Frös judo-tjejen till is och blev traumatiserad redan när V frågade om sovplats?
Citera
2024-12-06, 12:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Inte får fråga? Hur är det relevant i denna tråd? Frös judo-tjejen till is och blev traumatiserad redan när V frågade om sovplats?

Nej, men det kan vara svårt att säga nej. Särskilt om man är uppfostrad så - som många tjejer är som går på prestigelinjerna på universiteten, de kommer ju från övre medelklassen oftast - att man alltid ska vara trevlig och vänlig och tillmötesgående. Men om reglerna skulle säga att man INTE FÅR fråga, så är det mycket lättare att säga nej. Och visa sin indignation.
Citera
2024-12-06, 12:32
Avslutad
Citat:
Nej, men det kan vara svårt att säga nej. Särskilt om man är uppfostrad så - som många tjejer är som går på prestigelinjerna på universiteten, de kommer ju från övre medelklassen oftast - att man alltid ska vara trevlig och vänlig och tillmötesgående. Men om reglerna skulle säga att man INTE FÅR fråga, så är det mycket lättare att säga nej. Och visa sin indignation.

Är det inte lika bra att omyndigförklara alla hjälplösa kvinnor så de inte är en fara för sig själva, som de flesta verkar vara numera?

Som tur är känner jag inga sådana hjälplösa våp som inte självständigt tar ansvar för sig själv.
Citera
2024-12-06, 12:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Om du vill få det till att tjejen i det aktuella fallet skulle vara så väluppfostrad och komma från den övre medelklassen så får du svårt att övertyga mig i alla fall. I sådana fall är nog Sveriges problem större än vad jag trott och jag är ganska så pessimistisk av mig.

Jag tror du bara vill försöka förlöjliga oss som tycker att nuvarande lagstiftning gått för långt och blivit rättsosäker.
Citera
2024-12-06, 13:08
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Har du något av substans komma med som kan bekräfta det du skriver så kan du gärna komma med det. Vilka är dessa "alla" som vet att hon ljuger?

1.Finns det något beteende från en MÄ i ett våldtäktsmål när denne kontaktar "stödbevisningen" som kan tyda på att MÄ inte har varit med om det som MÄ påstår sig varit med om?

2. Kan ett inledande ja (samtycke) i en sexuell situation senare övergå till ett nej (icke samtycke)?

3. Kan ett inledande nej (icke samtycke) i en sexuell situation senare övergå till ett ja (samtycke)?

4. Förstår du att uttrycket "trubbigt våld" inte per automatik betyder att det har utförts våld?

5. Låt säga att två personer som inte känner varandra sedan tidigare hamnar hemma hos ena parten efter en utekväll. De hamnar i sängen och killen börjar smeka och kyssa tjejen. Tjejen blir (som MÄ påstår att hon blir) rädd och tänker att det är bäst att han får som han vill så att han inte blir arg. Hon säger inte ifrån och hon gör inget fysiskt motstånd och de har sex.
Dagen efter polisanmäler hon för våldtäkt eftersom hon säger att hon egentligen inte ville men agerade som hon gjorde eftersom hon var rädd enligt henne.
Är detta en våldtäkt enligt dig?

6. Två ganska så fulla unga personer hamnar i en lägenhet efter en blöt utekväll. De känner inte varandra sedan tidigare. De är båda påtagligt fulla och hamnar i säng. Dagen efter har tjejen kontakt med sina kompisar och hon beskriver natten som att hon inte minns så mycket eftersom hon var full men att hon har någon minnesbild av att killen är inne i henne. Kompisarna blir förfärade och säger att hon blivit våldtagen. De övertalar henne att anmäla killen för våldtäkt. Killen erkänner i förhör att de hade sex men att det var frivillig sex.

Vad tror du killen har för möjlighet att klara sig ifrån att bli åtalad och fälld i en sådan här situation?

Anser du själv att det alltid är våldtäkt (oaktsam) om den anmälande personen varit påtagligt full?
Citera
2024-12-06, 13:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman

Jag tror du bara vill försöka förlöjliga oss som tycker att nuvarande lagstiftning gått för långt och blivit rättsosäker.

Nu skäller du upp i fel träd, för så tycker jag också. Jag har BÅDE en son och en dotter i den där åldern, så jag kan i högsta grad se båda perspektiven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in