Citat:
Ursprungligen postat av
bears
Detta exempel du lyfter fram bekräftar ju det jag säger, att det inte går att göra en generell bedömning från något som innehåller så extremt olika scenarion, och att vi i stället borde utgå från helhetskontexten och göra en nyanserad och objektiv bedömning kring lidande för varje unikt fall. Förövrigt är situationen du beskriver inte någon form av naturlig heterosexuell handling som personen (jag i ditt exmpel) normalt hade samtyckt till, eller ens kan förväntas samtycka till, utan sodomi som kan förväntas väcka äckel och obehag och med stor risk leder till skador, så det är ju inte en ärlig jämförelse. En ärlig jämförelse hade varit en kvinna som befann sig i en maktposition (hon skulle t.ex kunna va beväpnad) och som tvingade till sig heterosexuellt sex mot min vilja.
Om vi utgår från vad vetenskapen säger, så råder det inga tvivel om att våra individuella medvetanden är en illusion, och att allt medvetande egentligen är ens eget. Allt lidande är alltså ditt. Så jag skulle inte vilja se något sadistiskt straff som generera mer lidande, eftersom min utgångspunkt logiskt är att behandla andra som jag själv vill bli behandlad, eftersom jag inte längre betraktar världen från ignoransen av min individuella existens.
Sen är det lite märkligt hur vi bedömer djur jämfört med människor. Ingen vettig människa hade velat straffa och plåga en stackars hund som hålls inlåst i en bur år efter år, bara för den hade bitit. Så varför har vi inte samma förhållningssätt till människor? Med det sagt så måste vi givetvis få stopp på destruktiva och sadistiska människor (och galna hundar) som skapar lidande för andra, här föreslår jag rehabilitering om möjligt, och i de svårare fallen avlivning.
Det låter väldigt märkligt att man låter något sådant fortgå, under en sådan lång tidsintervall som var aktuell i detta fall. Finns många tillfällen att försöka göra motstånd, fly, låsa in sig på toan och ringa polisen etc. Om man dessutom är nykter och tränad i kampsport borde det ytterligare ge ett övertag, speciellt gentemot någon som är full. Men han kanske också var kampsporttränad, och mycket större och starkare? I vilket fall vore det intressant om hon faktiskt blev dömd för falsk tillvitelse, för då borde, om rättsystemet är konsekvent, hon även riskera att dömas för våldtäkt.
Du verkar, liksom många andra jag diskuterat detta med, ha svårt att fatta att det inte handlar om "heterosexualitet". Vill en kvinna
inte ha sex med en viss man och han våldtar henne, så är detta givetvis helt och hållet jämförbart med om en man våldtar en annan man. Förnedringen, obehaget, skammen, rädslan etc. är
precis exakt den samma. En kvinna som
inte vill ha sex med en viss man, kommer känna samma äckel av att våldtas av honom, som du skulle känna över om en man våldtog dig. Hon är ju
inte attraherad av honom, precis som du
inte är attraherad av män.
Kan du nu försöka förstå kvinnors känsla av total förnedring när de våldtas av män som de inte vill ha sex med? Och ja. absolut. Tänk dig en kvinna som du verkligen äcklas av tanken att ha sex med... Någon kvinna du verkligen
inte vill ha sex med. och tänk sedan att hon tvingar sig på dig sexuellt. Samma sak där. Samma förnedring.
Nej, varför tycker du det är märkligt? Målsägande var rädd. Rädd att Vi*king skulle skada henne. Vi vet inte vad målsägande har i sitt bagage. Vi vet inte hur Vi*king ser ut/hans eventuella våldskapital etc. Han tränade för övrigt också kampsport. Och är man. Vad vi däremot vet är att rädsla kan göra att en person gör vad som helst för sin överlevnad... Fly, fäkta, frysa. Vart skulle hon fly mitt i natten? Hon blev ju våldtagen i sitt eget hem. Fäkta? Hon både sa ifrån och tog bort hans händer, men han forcerade sig fram och hon blev rädd att han skulle skada henne.
"Bunkerkvinnan" berättade att hennes kidnappare gav henne en pistol att skjuta honom med osv. När de var på polisstationen så sitter hon bredvid honom och berättar ingenting för polisen förens hon är ensam med polis i ett rum med stängd dörr. Utanför sitter hennes kidnappare och väntar.
Rädsla gör som sagt en hel del med människor och människor kan behöva bete sig på ett sätt som de tror ska rädda livet på dem/minimera skador på dem. Och det är väl det målsägande helt enkelt gör... När hon märker att hennes motstånd inte biter på Vi*king, blir hon rädd att skadas av honom, hon fattar vad som komma skall och ser till att göra som han instruerar för att slippa skadas (mer än psykiskt) vid våldtäkten.