2024-12-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Ja och det omöjligt att få tag på bra hantverkare i Stockholmsområdet, fråga mig hur jag vet...

Du vet av samma anledning som jag vet.

Nyligen fick en välrennomerad firma komma hem till mig och göra om hela det jobb de gjorde för 1 år sen. Var ett totalt klåparjobb visade det sig.

Du får tjata på dem i veckor för att ens få en offert. Men fakturan skickar de innan de ens lämnat kåken för sista gången. Den behöver man aldrig påminna om.
Citera
2024-12-04, 17:31
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Kan lika gärna vara rörmockare och elektriker som bor i tvåorna i fattigbromma.

Tittar man på bra föreningar i bra områden så går de bra. Äger marken, bra kassa och max kanske 4-5k per kvm i lån och bra underhållt hus. Dessa har gått upp rejält i pris sedan 2016-17 och kompenserar nedgången de sämre objekten (de du tittar på)

En fräsch sekelskiftslägenhet i innerstan utan lån i föreningen som äger marken är upp mer än inflationen sen 2017.

Köpa på tomträtt i närförort om man har tillgång till HR vore en urusel investering. Du skulle ju köpa kåk slemhog, vad hände? Du kan ju totalrenovera en hel kåk själv för 100k har du sagt. Där kan du ju göra klipp!

Nej nej de stämmer inte, varit med i flera budgivningar där 2-3or gått för 300-400 000 under slutpriset 2016-2017 bara senaste veckorna samt, även en skuldfri förening med låg avgift med lgh i superläge högst upp samt jämfört 100-tals lägenheter med varandra i olika närförortsområden vad de gått för nu resp 2015-2018. Ibland samma pris, ibland 200-300 000 rabatt.
Detta är nominella priser, räknar man med inflation har priserna sjunkit 15-20% på en hel del objekt vs 2016-2017 och ligger nära 2014 års prisnivåer inflationsjusterat.

Jag förstår det är jobbigt för dig att erkänna detta, att de som köpte 2016-2017 har gått back rätt rejält med både värdeutveckling samt mycket höga räntekostnader senaste 2 åren. De går ju emot ditt narrativ som någon slags inofficiell PR-megafon för byggbranschen och fastighetsägarna .

Du har onekligen mycket fritid till förfogande sitta här i tråden och posta flera ggr varje dag senaste åren, mycket mer tid än vad någon heltidsarbetare person i ett kärleksförhållande har till sitt förfogande. Min låga närvaro i tråden senaste 2 åren berodde på heltidsjobb och förhållande då man inte har tid el engagemang sitta här i tråden som du. Något jobb och/eller flickvän har du inte iaf.
Senast redigerad av slemhog 2024-12-04 kl. 17:45.
Citera
2024-12-04, 18:39
Medlem
slemhogs avatar
Vad tycker ni om Huvudsta/västra skogen som investering och bo i? Miljonprogram med bara BR, bra utsikt, ej lyhört, nära stan. Jag gillar Huvudsta på något sätt och lägre pris än övriga Solna, tycker dock de borde riva en del hus eller göra om fasaderna/måla för att balansera och piffa upp området. Fint knata ner till Huvudsta gård med hästar och strandpromenad till Karlberg. Priserna ligger samma som för 1.5 år i Huvudsta sen enligt hemnet statistik. Klientel av boende?
Flanders bolånius åsikt vill jag inte ha. Håll käft.
Citera
2024-12-04, 18:59
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vad tycker ni om Huvudsta/västra skogen som investering och bo i? Miljonprogram med bara BR, bra utsikt, ej lyhört, nära stan. Jag gillar Huvudsta på något sätt och lägre pris än övriga Solna, tycker dock de borde riva en del hus eller göra om fasaderna/måla för att balansera och piffa upp området. Fint knata ner till Huvudsta gård med hästar och strandpromenad till Karlberg. Priserna ligger samma som för 1.5 år i Huvudsta sen enligt hemnet statistik. Klientel av boende?
Flanders bolånius åsikt vill jag inte ha. Håll käft.

Västra skogen är väl lite mer ok men i Huvudsta kan man tro att man befinner sig i valfritt utanförskapsområde. Ta Släggbacken som exempel. Inte många svenska namn i portarna där. Ombildades för XX antal år sedan, fortfarande är typ 45 lgh av 175 lgh hyresrätter. Kan tänka mig att det är liknande i andra hus.

M.a.o. finns en anledning till att det är lägre priser, precis som Rissne och Hallonbergen i Sundbybergs kommun.
Citera
2024-12-04, 19:17
Medlem
Citat:
Nej nej de stämmer inte, varit med i flera budgivningar där 2-3or gått för 300-400 000 under slutpriset 2016-2017 bara senaste veckorna samt, även en skuldfri förening med låg avgift med lgh i superläge högst upp samt jämfört 100-tals lägenheter med varandra i olika närförortsområden vad de gått för nu resp 2015-2018. Ibland samma pris, ibland 200-300 000 rabatt.
Detta är nominella priser, räknar man med inflation har priserna sjunkit 15-20% på en hel del objekt vs 2016-2017 och ligger nära 2014 års prisnivåer inflationsjusterat.

Jag förstår det är jobbigt för dig att erkänna detta, att de som köpte 2016-2017 har gått back rätt rejält med både värdeutveckling samt mycket höga räntekostnader senaste 2 åren. De går ju emot ditt narrativ som någon slags inofficiell PR-megafon för byggbranschen och fastighetsägarna .

Du har onekligen mycket fritid till förfogande sitta här i tråden och posta flera ggr varje dag senaste åren, mycket mer tid än vad någon heltidsarbetare person i ett kärleksförhållande har till sitt förfogande. Min låga närvaro i tråden senaste 2 åren berodde på heltidsjobb och förhållande då man inte har tid el engagemang sitta här i tråden som du. Något jobb och/eller flickvän har du inte iaf.

Dina personliga anekdoter är inte värda något. Som helhet har marknaden gått upp sedan 2017 (+16% Br Sthlms län) så har du objekt som inte ökat är det sämre objekt än genomsnittet helt enkelt. Iom att du redan sagt att du tittar i områden där det bara finns högt belånade hus med tomträtt är det inget konstigt. (Eller för all del Huvudsta som i princip är ett utanförskapsområde något bättre än Tensta)

Om du hade varit med i budgivningar på bra lägenheter i innerstan hade du märkt av det enorma trycket där.

Jag har verkligen inget att klaga på. Bostadspriserna kan stå stilla i 10 år till for all I care. Jag har ändå så låga lån att jag inte berörs märkbart av ränteläget.

Vad hände med huset du skulle köpa slemhog? Du som kan renovera en hel villa själv för 100k borde ju göra det som heltidsjobb.
Senast redigerad av flanders 2024-12-04 kl. 19:23.
Citera
2024-12-04, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Stämmer på pricken med mina jämförelser. Det är några från 2018-19 som sålts lite lägre än idag men
annars är det samma som 2016-17.

Finns bara 3 stabila föreningarna i Bromma och såklart friköpt mark

Udden Ulvsunda
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/284263

Traneberg
Brf Nipfjället 10
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/45358

Traneberg
Brf Dalafjället
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/50902
Citera
2024-12-04, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Västra skogen är väl lite mer ok men i Huvudsta kan man tro att man befinner sig i valfritt utanförskapsområde. Ta Släggbacken som exempel. Inte många svenska namn i portarna där. Ombildades för XX antal år sedan, fortfarande är typ 45 lgh av 175 lgh hyresrätter. Kan tänka mig att det är liknande i andra hus.

M.a.o. finns en anledning till att det är lägre priser, precis som Rissne och Hallonbergen i Sundbybergs kommun.

Är väll bara husen ovan pampas som är intressant med utsikt över pampasviken
Johan enbergs väg
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/50617
Citera
2024-12-05, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Finns bara 3 stabila föreningarna i Bromma och såklart friköpt mark

Udden Ulvsunda
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/284263

Traneberg
Brf Nipfjället 10
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/45358

Traneberg
Brf Dalafjället
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/50902

Alviks torn vet jag också är friköpt men annars är det som du säger tomträtt.

Förmodligen köpte dessa tre föreningar loss marken redan på sent 90-tal när det var relativt humana priser.

En förening i Bromma som försöker sig på att köpa loss mark 2024 skulle hamna på 30-40k per kvm i lån för medlemmarna, mao är det i princip omöjligt. Föreningarna har i regel redan kass ekonomi utan att äga marken.

Med det i åtanke så är priserna i Bromma rätt höga. I Västra skogen kan du köpa lgh där föreningen äger marken för 40k per kvm i nämnda Traneberg får du betala 60-65k per kvm på tomträtt. Men i Traneberg får du bo med svennebananer.
Senast redigerad av flanders 2024-12-05 kl. 06:57.
Citera
2024-12-05, 07:21
Medlem
Finns såklart flera med friköpt mark men då är lånen högre
Ett fint läge (som kommer bli mkt bra i framtiden) längs bällsta till ån ) är Masugnsvägen med brommas låga skatt men med Sundbyberg runt hörnet 4min gångavstånd.
4matbutiker, pubar, rockklubb encore, Kjell o company samt Bromma blocks

Tvärbana utanför dörren med knytpunkt grön o blå tunnelbana
Kommer byggas mkt vid vattnet här
Gröna linjen har bedrövligt utbud
Sundbyberg är en levande o mysig stadsdel
Bromma plan är en kopia av Bredäng centrum
Traneberg/ Abrahamsbergs / Bromma plan mm är fett överreklamerat
Tror dessa områden lever på äppelviken och mot Nockeby
Där är det fint men oxå off
Men som småbarnsföräldrar helt ok
Citera
2024-12-05, 07:52
Medlem
Citat:

Nu är jag inte alls införstådd med stockholm: Då jag skyr staden efter mitt halvår där i mitten av 90talet.
Men det jag ser i de städer jag har lite koll på är att BR i välskötta BRF har stuckit i pris samtidigt som BR i mindre välskötta föreningar har sjunkit:
Detta har varit en ganska skev historia: Dä i princip alla BR fram till 2022 enbart prissatts efter yttre standarden i lägenheten.
Men där idag föreningens ekonomi och standard ger ett större påverkan på priset.
Framför allt i de städerna är det äldre fastigheter som ombildats till BRF ganska sent efter 2000 samt de som är på tomträtt som idag tar den största smällen.

Det kan vara så att i det område du tittar på tillhör flertalet föreningar den kategorin.
Citera
2024-12-05, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Finns såklart flera med friköpt mark men då är lånen högre
Ett fint läge (som kommer bli mkt bra i framtiden) längs bällsta till ån ) är Masugnsvägen med brommas låga skatt men med Sundbyberg runt hörnet 4min gångavstånd.
4matbutiker, pubar, rockklubb encore, Kjell o company samt Bromma blocks

Tvärbana utanför dörren med knytpunkt grön o blå tunnelbana
Kommer byggas mkt vid vattnet här
Gröna linjen har bedrövligt utbud
Sundbyberg är en levande o mysig stadsdel
Bromma plan är en kopia av Bredäng centrum
Traneberg/ Abrahamsbergs / Bromma plan mm är fett överreklamerat
Tror dessa områden lever på äppelviken och mot Nockeby
Där är det fint men oxå off
Men som småbarnsföräldrar helt ok

Hade valt lugnet och tryggheten i Abrahamsberg framför Sumpan C alla dagar i veckan.

Köparna tycker bevisligen detsamma iom att snittpriserna är högre i Abrahamsberg än i Mariehäll
Senast redigerad av flanders 2024-12-05 kl. 08:04.
Citera
2024-12-05, 08:12
Bannlyst
Citat:
Min låga närvaro i tråden senaste 2 åren berodde på heltidsjobb och förhållande då man inte har tid el engagemang sitta här i tråden som du. Något jobb och/eller flickvän har du inte iaf.

Nä vem fan har det?

Ett tecken iallafall på att bomarknaden går knackigt är att mäklarna i tråden tar en otrolig massa plats här. De har för mycket tid över för att de inte har särskilt många spekulanter till bostäderna de försöker sälja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in