Citat:
Ursprungligen postat av
olofzzon
Må så vara. Mitt intryck av att de flesta folk skriver utifrån egen bias är till syvende och sist mitt intryck av diskussionen. Andras uppfattningar kan såklart skilja sig från min egen.
Samtidigt är inte Sverige en samlad marknad: Sverige är ett till ytan ganska stort land: Så faktum är att bostadsmarknaden skiljer sig mellan olika delar och städer.
Så uppenbarligen kan vi ha olika utgångspunk beroende på vilken marknad man tittar på.
Vissa små lokala marknader kommer att sticka ut rejält jämfört med snittet.
Jag håller lite koll på några orter i svealand: Just i mitt närområde så har hösten varit rätt spretande: Eftertraktade bostäder har gått upp i pris medan bostäder i mindre atraktiva områden har fallit samt BR i mindre fördelaktiga föreningar störtdykt.
Personligen så tror jag inte på några nya hastiga rörelser generellt: Men BR med bra lägen och välskötta föreningar kommer nog att fortsätta gå upp mer än inflationen(Då motsvarande HR blir dyrare alternativt svårare att få tag i).
BR i mindre välskötta föreningar kommer nog fortsätta falla.
Nu pratar jag mellanstora städer i svealand.
Sen kommer lokala satsningar i småorter påverka priset rejält: Så uppgången i skellefteå kommer nog tvärnita och fallhöjden är nog ganska stor.
Som en parantes: Jag själv bodde i en mindre ort under 90 talet: Bodde då i ett radhus som vi köpte 1992 för 420 K och sålde för samma summa 1997 (En dålig affär kanske men faktum var att vi sparade 3000 K varje månad på att äga kontra hyra). Samma radhus köptes 2021 för 1.7 m 2021 och såldes igen i höstas för 1.2 m: Så ingen jätteaffär: Billigt boende men ingen jätteaffär.
Min kompis köpte 1993 en villa i stockholm för 1.5 miljoner värderad idag till 13 M: En betydligt bättre affär.
Så vi måste komma ihåg att sveriges bostadsmarknad inte enbart består av Stockholm eller Mellerud: Utan det finns många lokala marknader.