Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Du, Mopp och Roerlig är knepiga på ett annat sätt än Dr U.
Vilka är användarna sim lämnat tråden och varför?
Vi får öppna en Skandiamannen terapitråd, så vi får tillbaka dem.
Vad är det som talar för SE som GM menar du?
Kan du ge dina fyra bästa punkter?
Knepiga? Oklart vad du lägger i ordet. Men det står dig fritt att tycka. Gällande Dr. U anser jag vederbörande vara en både klyftig och påläst person, och tramset kan i perioder vara upplyftande och befriande samt vara ögonöppnande, även om jag förstår att somliga får spader på det.
Du kanske kan öppna en sådan terapi-tråd i Laidback forumet? Inbillar mig att du skulle bli en välbesökt salong.
Mina bästa punkter spontant blir:
- Han befann sig bevisligen i Skandiahuset och på Sveavägen omkring mordet. Han kan alltså ha haft möjligheten. Vapenfrågan är det som skaver.
- Han berättar en förfärlig massa olika storys för alla som orkar lyssna, omgivning som media, han är rent av uppe på åsen och härjar i vissa berättelser och artiklar. Förvirrande minst sagt. Det är misstänkt ur ett avseende.
- Körsbärsplockar man, så stämmer signalementet in på honom (om än det inte går hundra att fastställa hans exakta klädsel), LJ nämner kepsen (eller kepsliknande, SE hade flera varianter på kepsar beroende på väder och vind)
- Hans psykiska profil, eller hur man ska uttrycka det. Även om SE oftast sågs som en pratglad och trevlig prick, är jag övertygad om att det fanns ett
stort mörker i honom, ett mörker som härleder till när han lämnades bort av sina föräldrar, sattes på en slags bar backe i det nya landet Sverige. Ett sår som sannolikt aldrig läkte. Ett sår jag får för mig skapade svår oro/ångest i honom, som han bedövade genom åren med alkohol (kanske även andra lagliga substanser).
Jag får för mig att han han hade komplikationer omkring närhet/kärlek, anknytningsproblem, etc via sin barndom, därför utvecklade han sitt enorma bekräftelsebehov, även gödde en frustration inombords, han kan ha varit en tickande bomb. Jag tror han bar på ett väldigt hat inombords. Och via sitt umgänge i Täby, kan han ha ryckts med i Palmehatet. Absorberat det. Han kan via sällskapet själv ha utveklat en fix idé kring OP. Det hela kan ha gått överstyr i mitten på åttiotalet. Han kan rent av blivit besatt av tanken på att knäppa OP.
Inte omöjligt att han smittats av tankar om "landsförräderiet" som rådde vid tidpunkten. Inte heller omöjligt att han avskydde Bofors och deras verksamhet, Palme vill ju kränga vapen till Indien, inte omöjligt att SE kände djupt för landet ännu? Jag tycker även att Anckarsäter gjorde en bra profil på SE. Finns mycket mer att spekulera i kring SEs psyke, person och mående. Det var en skör figur i grunden, som jag i mycket tror gömde sig bakom en fin och lustig fasad. Även om ME sa "att han inte har det i sig", så är jag inte lika övertygad.
Det är nog min spontana 4:a.