Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-29, 22:01
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
De vittnen som såg GM på närmast håll, under längst tid och i bäst ljusförhållanden väger tyngre.

Du får tänka på att de på mordplatsen behövde orientera sig innan de såg och förstod någonting.

Rappast av dem verkar ha varit "ungdomarna" HJ och AD.

Jan-Åke Svensson är säker på mörk jacka och en mörkhårig gärningsman. Att han var observant visas av att han såg att det rykte till i snön. Han bekräftar även att Lisbeth Palme såg rätt, då det är exakt samma signalement. Hans Johansson uppger mörk jacka och mörk mössa. Även han bekräftar Lisbeths observation i och med att han noterade vändningen.

Jeppsson tillkommer naturligtvis till ekvationen vilket utgör de närmaste vittnena i tid och.rum.

"Den som inga byxor har..."
Citera
2024-11-29, 22:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Den som körde en man i taxi kl. 23:53 minns också en man med omodern, mörkblå täckjacka.
Det där låter inte som SE. Kan du länka?
Citera
2024-11-29, 22:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nja, just det problemet jag tog upp är ett ganska specifikt SE-problem faktiskt.

Andra ensamma GM kan ha följt efter från Grand på västra sidan Sveavägen och korsat gatan vid reklampelaren. Då undviker de att vara Tensonmannen. Men så som förloppet ser ut för GM-SE måste han nästan vara Tensonmannen.

OK, jag kanske missförstod och trodde att ni talade om signalement?
Och om det vare så, så gör Tensonmannen varken från eller till, då det totalt sätt handlar om täckjackor (blåa till mörkblåa) och rockar (ljusa till mörka).
Huvudbonader är också blandat till även barhuvad.
Kepsar med öronlappar vid grand, mössa och barhuvad vid mordplatsen o.s.v.

Gällande SE(som GM) så är det väl så att han i.s.f. borde vara Tensonmannen, ja. Varken AB eller hans kamrater ger ju stöd för att han(AB) skulle ha varit så långt norr ut. Trots att Fauzzi själv tror det är AB han sett.

Men det är enligt mig en stor slump att han(SE-GM) då springer in i paret Palme och minst lika mycket "slump" är det väl om han går ut precis då paret Palme passerar.
Och vem är då Tensonmannen, om det inte är AB... och inte SE-GM?
Citera
2024-11-29, 22:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Men det är enligt mig en stor slump att han(SE-GM) då springer in i paret Palme och minst lika mycket "slump" är det väl om han går ut precis då paret Palme passerar.
Som Hasse Aro säger här, "en uppradad pärlband av slumpar":
https://youtu.be/cOLf3en8N7o?t=482
Citera
2024-11-29, 22:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
En 1X2-gardering på Netflix-plagget där!

Samtidigt säger HO omodern, mörkblå täckjacka på SE, och RB minns att SE sa "trenchcoat".

Den som körde en man i taxi kl. 23:53 minns också en man med omodern, mörkblå täckjacka.

Det kan ha varit denna som NF och LJ såg.

YN såg ju mannen i betydligt sämre (ljus)förhållanden än vad NF och LJ gjorde.

I hennes fall är det andra detaljer som överensstämmer med SE.

I så fall tycks han ha svidat om innan han träffade frun.

Hittade inte polisen en mörkblå täckjacka i närområdet? Den borde i så fall DNA-testas!

Tänk om den innehåller spår av både OP och SE ...

P.S. Visst tusan! Han kan ju inte slänga ifrån sig den och åka taxi med den samtidigt. Hmm ...

Ja, håller med, Netflix-serien tummade en del på fakta och körde med lite "garderingar" där.
Tycker det är uselt, men upplever att ni som har SE som gärningsman mest tycker att det är bra utan vidare kritiskt tänkande eller objektivitet, om jag tillåts vara rak.

Ja, väktarna ger ju sin bild av vad SE hade haft på sig, vilket också spretar. Framförallt mot vad SE sagt sig ha haft på sig. Hur skulle han våga ljuga om det? Återigen tur att han kom undan?

Taxichauffören? Då är det inte Wesslén, för det var väl en rock på mannen han körde till Häggviksrondellen?

Ja, på tunnelbanan tror jag att man hittade någon kasse med bl.a. blå täckjacka.. (minns säkert galet)
Kanske finns den kvar, kanske inte.
SE's DNA har man ju, så det är bara att testa i.s.f. (men KP sa också att han tyckte att "man gjort vad man rimligen kunde begära")

Nej precis.. och inte åka tunnelbana och taxi samtidigt... eller buss.
Citera
2024-11-29, 22:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Som Hasse Aro säger här, "en uppradad pärlband av slumpar":
https://youtu.be/cOLf3en8N7o?t=482

Och vad vill du ha sagt med det?
Själv tycker jag att det är en bra beskrivning på när saker blir lite väl otroliga....som i fallet med SE.
Citera
2024-11-29, 22:23
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
OK, jag kanske missförstod och trodde att ni talade om signalement?
Och om det vare så, så gör Tensonmannen varken från eller till, då det totalt sätt handlar om täckjackor (blåa till mörkblåa) och rockar (ljusa till mörka).
Huvudbonader är också blandat till även barhuvad.
Kepsar med öronlappar vid grand, mössa och barhuvad vid mordplatsen o.s.v.

Gällande SE(som GM) så är det väl så att han i.s.f. borde vara Tensonmannen, ja. Varken AB eller hans kamrater ger ju stöd för att han(AB) skulle ha varit så långt norr ut. Trots att Fauzzi själv tror det är AB han sett.

Och vem är då Tensonmannen, om det inte är AB... och inte SE-GM?

Det handlar om signalement. Tensonmannen avviker markant från Yvonnes man signalementsmässigt. Zahir ger dessutom ytterligare stöd för att mannen verkligen bar svart rock, vilket minskar sannolikheten att Yvonne såg fel på den punkten. Han säger samma sak som Yvonne där.

Och som GM är SE ensam om att ha just den problematiken eftersom han nästan måste vara Tensonmannen. Andra GM kan undvika att vara Tensonmannen. Det är alltså ett av många skäl till att jag inte tror på GM-SE. Det talar emot honom som GM.

Därmed inte sagt att GM måste ha burit rock och att Tensonmannen inte kan vara GM. En Tensonman-GM kan ha tagit höger på Malmskillnadsgatan medan Yvonne såg en annan man. Men då faller hela kronvittnet för GM-SE-teorin totalt.
Citera
2024-11-29, 22:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det handlar om signalement. Tensonmannen avviker markant från Yvonnes man signalementsmässigt. Zahir ger dessutom ytterligare stöd för att mannen verkligen bar svart rock, vilket minskar sannolikheten att Yvonne såg fel på den punkten. Han säger samma sak som Yvonne där.

Och som GM är SE ensam om att ha just den problematiken eftersom han nästan måste vara Tensonmannen. Andra GM kan undvika att vara Tensonmannen. Det är alltså ett av många skäl till att jag inte tror på GM-SE. Det talar emot honom som GM.

Därmed inte sagt att GM måste ha burit rock och att Tensonmannen inte kan vara GM. En Tensonman-GM kan ha tagit höger på Malmskillnadsgatan medan Yvonne såg en annan man. Men då faller hela kronvittnet för GM-SE-teorin totalt.

Precis så. Och det jag skrev är att detta är oavsett gärningsman.
Men vi är i denna tråd nu.
Så eftersom signalementen inte är entydiga på GM, så går det heller inte att påstå att SE hade samma signalement som denne.

Kronvittne
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kronvittne
Citera
2024-11-29, 22:50
Medlem
Citat:
Som ensamagerande GM måste SE nästan vara Tensonmannen. Samtidigt påstås det vara Yvonne Nieminens signalement som är mest besvärande för GM-SE.

Synd bara att Tensonmannen har noll gemensamt med mannen som Nieminen såg. Fauzzi beskriver en nästan klarblå jacka som är förväxlingsbar med Björkmans. Nieminen beskriver en svart rock. Hon tar aldrig ordet blå i sin mun.

Om man i det läget hävdar att ”signalementet är grunden för misstankarna” har man redan gett upp.

Är YN verkligen ensam om att säga mörk rock ?

Om hon är det så blir det som du säger märkligt att endast hon säger det...

Men vi har fler...Eller hur...

Delsborn..ringer det en klocka ?

Då innebär det att det går tydligen att se fel på GMs rock eller jacka..

Annars bra försök..
Citera
2024-11-29, 22:53
Medlem
Citat:
Instämmer, men samtidigt är det precis så oavsett GM.
Se bara på mordplatsen där flera vittnen sett samma person, alltså gärningsmannen och hur det går isär.

Problemet i SE-teorin tycker jag är att han påkläds olika plagg beroende på, och att teorin då för den oinsatte inte ser ut att ha några avvikelser.
I Netflix-serien fick SE dessutom en mörkblå täckjacka med typ "rutor", som exempel. Även en keps med "öronlappar".

Det finns ett vittne som beskriver mörk täckjacka med rutor.
Citera
2024-11-29, 22:55
Medlem
Citat:
Nej, det gäller bara SE.

Andra ensamma GM kan ha följt efter från Grand på västra sidan Sveavägen och korsat gatan vid reklampelaren. Då undviker de att vara Tensonmannen. Men så som förloppet ser ut för GM-SE måste han nästan vara Tensonmannen.

Nu får du förklara....

Ja dom undviker att vara Tensonmannen men vart blir då Tensonmannen av ?
Citera
2024-11-29, 22:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där låter inte som SE. Kan du länka?

Det var taxichaufför W jag tänkte på. Han körde en man med runt ansikte, småländsk dialekt och mörkblått ytterplagg ...

Din favoritteori? GM åker taxi. Det stämmer med att SE lämnar före 23:50 i alla fall.

Det kanske var "rock" som taxichaufför W sa, minns inte.

Vet inte vitsen dock med att fastna i jacka/rock-labyrinten. Inte alltid lätt att komma ihåg sånt.

I synnerhet inte om det gäller ett omodernt plagg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in