Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Eftersom SE flyttar runt sig själv i skottögonblicket, så är det vanskligt att använda andra uttalanden av honom för att slå fast vad han menar.
SE refererar dock tillbaka till vad han sa i förhöret den 11 mars när han hörs igen den 25 april. Då låter det så här:
”Jag var ju borta en vecka på skidsemester och när jag kom tillbaka så blev jag uppringd fem sex gånger ifrån kriminalen. Jag vet att vid de tillfällena så var någon eller några ganska dåligt orienterad i hur det såg ut.
Jag kan nämna ett exempel, jag sa att jag befann mig vid en annonspelare i höjd med Götabanken när jag hörde skottet, och att det skulle vara 20 meter som det skulle vara frågan om.”
Här menar han att han sa ”vid”, och det kan han mycket väl ha gjort eftersom förhöret den 11 mars är ett referat. Möjligen gjorde förhörsledaren en övertolkning – en känsla som stärks av att Engström den 11 mars ger en specifik anledning till att han inte såg något. Och då nämner han ingenting om reklampelaren:
”Han gjorde ingen särskild notis om smällen på grund av att han höll på med klockan. Han såg inte upp förrän han hunnit fram till korsningen.”
Och sedan:
”På fråga om Engström såg någon person mellan sig och platsen för skottet så svarar han nej och beroende på att han tittade på sin klocka.”
Jag håller öppet för att SE
kan ha menat att han var skymd av annonspelaren den 11 mars. Men jag menar att det åtminstone finns rimligt tvivel där.
Citat:
Ursprungligen postat av
pojkpingis
Annonspelaren blockerade ljudet av skottet.
I media, eller hur? Inte i polisförhör.
Det finns ingen som förnekar att SE
i vissa sammanhang har poängterat att han gick på trottoarens ytterkant och att han dessutom sneddade ända in till Götabanken. Men eftersom sneddningen in till Götabanken inte förekommer i polisförhör kan man med rätta fråga sig vad det är SE sysslar med som GM.
Det blir långsökt, för att uttrycka det milt, att han som GM skulle utgå från att något han yttrade i en pytteliten kommunisttidning med utgivning i Göteborgsområdet skulle komma polisen i Stockholm till del.