Citat:
Ursprungligen postat av
henrikofsweden
Det är min och andras slutsats efter ha läst materialet.
Kan du förklara varför JA inte pekar ut JÅS?
Om det är så vaga petrifiera minnesbilder som JA hittar SE i leken med foton, kan det likväl vara att han känner igen SE som GM.
Han såg en keps på AB, någon sådan hade han inte på sig.
Kom den minnesbilden från GM?
Var det som GM JA mindes SE?
Ja, det kan jag.
Det är skillnad på vem han pratar om och vilka han pekar ut på bild.
Först kommer en redogörelse om vilka han har pratat om i tidigare förhör.
Såhär inleds förhörsdelen.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-01-C
"Andersson
berättar före visning att när de svängt runt sin bil och stannat gjorde han de iakttagelser som han tidigare berättat om"
Då kommer en redogörelse när han bland annat beskriver JÅS.
Sedan kommer fotovisningen. Den inleds såhär.
"
Vid visningen av fotografierna stannar han vid Björkman E13-00 och säger att dennes jacka och väska liknar den man han särskilt höll ögonen"
Sedan fastnar har vid SEs fotografi.
"När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad.
Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto."
Det är inte uttalat att det ska röra den man han tidigare har pratat om. Det är fullt möjligt att det är JÅS han letar efter här. Men han säger enbart att han har en minnesbild av den här mannen, som är SE. Vilket stärks av att han korrekt placerar en keps på hans huvud.
Så ett utpekande är väl fel ord egentligen. Det vi får ut av det här är att JA har en minnesbild av SE. Det finns dock en möjlighet att den minnesbilden kommer från media. Men att han här skulle förväxla SE och JÅS är inte någon sanning. Det är väldigt svårt att tänka sig då de ser väldigt annorlunda ut. Och då skulle han ju placera kepsen felaktigt på JÅS.
Sedan skiljer han ju också på den här kepsmannen och JÅS i tingsrätten och utvecklar minnet av kepsmannen. Vilket dels stärker att det är två olika män han pratar om här, och dels att det inte rör sig om något från media.
https://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-jan.html?m=1
"Ja, det kom väl fram någon äldre karl, lite bastant.. äldre karl och pratade väl också. Men vad vi pratade om, det har jag svårt att komma ihåg, vad vi diskuterade fram och tillbaks. Ja, sedan var det väl ytterligare någon som bara helt plötsligt dök upp där, som pratade väldigt mycket tycker jag, men vad han sa, det har jag svårt att komma ihåg."
Lägg märke till här då att JÅS då är den andra mannen. Inte den äldre. Den mannen beskriver han ytterligare här.
"F: Kan du ta om det där, hur var det med mannen med keps
J: Det var en äldre man, mellan 50-60-årsåldern".
Det är alltså två män det rör sig om. En med keps i 50-60 årsåldern och en som dök upp där och pratade väldigt mycket, vilket är JÅS.
Kepsen de frågar om där är förövrigt den han placerar på AB tidigare. Det förklarar då JA att det är fel och att det var på mannen i 50-60 årsåldern.