Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-25, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Du vet alltså vad som är felaktiga minnen och inte och dessutom att JÅS inte är med.

Du måste väl ändå förstå att du inte vet det här?

Det är min och andras slutsats efter ha läst materialet.

Kan du förklara varför JA inte pekar ut JÅS?

Om det är så vaga petrifiera minnesbilder som JA hittar SE i leken med foton, kan det likväl vara att han känner igen SE som GM.

Han såg en keps på AB, någon sådan hade han inte på sig.

Kom den minnesbilden från GM?

Var det som GM JA mindes SE?
Citera
2024-06-25, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenOsannolika
Men kort sagt, enda källan till att Stig Engström skulle ha varit full på mordkvällen eller någon annan gång på jobbet är journalisten Thomas Petterssons bok samt Netflix-serien? Det finns ingenstans i polisförhören med de Skandia-anställda?

Konstigt att det blev en sanning i alla medier att Skandiamannen ”druckit middag” när det är så pass obekräftade uppgifter.

Vem har påstått att det finns bevis för att han "druckit middag" den 28 feb 1986 ?
Citera
2024-06-25, 06:40
Medlem
[quote=Faderlig|88680176][quote=Makarov.24|88680057]
Citat:
Skillnaden mellan mig och de flesta är väl att jag faktiskt har gått igenom materialet och faktiskt räknat på sträckor osv.

Man får givetvis förklara för mig varför jag har fel. Och om jag har det så ändrar jag mig. Men när man ber om vad folk har baserat sina tankar på och hur de har kommit fram till saker så uteblir svaret oftast. Likt här.

Jag undrar lika mycket varför folk som inte ens försöker sätta sig in i materialet hänger här så mycket. Det är ju mer av tidslöseri.

Det är faktiskt ungefär så säkert att SE är oskyldig. Man får ju komma ihåg att vi pratar om en man som man inte kan få ihop ett rimligt scenario med, som inte går att koppla ett vapen till, som inte stämmer med signalementet, som har flera vittnen som utesluter honom, som kan uppge en lång rad korrekta observationer om vad som hände på plats och är först att berätta om vissa av dom, som troligtvis är beskriven av flertalet vittnen på plats osv osv.

"Man får givetvis förklara för mig varför jag har fel"

Finns flertalet inlägg som gör det. Och de motiverar varför. Fast du har ändå rätt.

"Det är faktiskt ungefär så säkert att SE är oskyldig"

Som sagt, du bekräftar vad jag tidigare skrivit.
Citera
2024-06-25, 07:06
Medlem
[quote=Faderlig|88680176][quote=Makarov.24|88680057]
Citat:
Skillnaden mellan mig och de flesta är väl att jag faktiskt har gått igenom materialet och faktiskt räknat på sträckor osv.

Man får givetvis förklara för mig varför jag har fel. Och om jag har det så ändrar jag mig. Men när man ber om vad folk har baserat sina tankar på och hur de har kommit fram till saker så uteblir svaret oftast. Likt här.

Jag undrar lika mycket varför folk som inte ens försöker sätta sig in i materialet hänger här så mycket. Det är ju mer av tidslöseri.

Det är faktiskt ungefär så säkert att SE är oskyldig. Man får ju komma ihåg att vi pratar om en man som man inte kan få ihop ett rimligt scenario med, som inte går att koppla ett vapen till, som inte stämmer med signalementet, som har flera vittnen som utesluter honom, som kan uppge en lång rad korrekta observationer om vad som hände på plats och är först att berätta om vissa av dom, som troligtvis är beskriven av flertalet vittnen på plats osv osv.

"Det är ju mer av tidsslöseri"

Jag tycker att många ägnar en ofattbart stor del av sina liv åt mordet på OP, men det är ju upp till var och en. För mig är det lättare att förstå om man tror på något men inte är övertygad än om man avfärdar allt och är bombsäker. Ungefär som att dag ut och dag in sitta och debattera angående om Brasilien vann VM 1994. Exakt vad får man ut av det? Jag tror, obervera tror, att de som debatterar med dig skulle vilja veta om det finns någonting som du anser är graverande för SE och därmed öppnar för att han kan vara mördaren. Men det gör det inte, du skjuter ner allt. Hela tiden. Och det är givetvis okej men då kanske det inte är så konstigt om folk tappar lusten att diskutera om det var 12 meter eller 14 meter mellan x och y?
Citera
2024-06-25, 09:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men kort sagt, enda källan till att Stig Engström skulle ha varit full på mordkvällen eller någon annan gång på jobbet är journalisten Thomas Petterssons bok samt Netflix-serien? Det finns ingenstans i polisförhören med de Skandia-anställda?

Konstigt att det blev en sanning i alla medier att Skandiamannen ”druckit middag” när det är så pass obekräftade uppgifter.

Det bekräftas från flera håll, bland annat från exfrun, att SE brukade dricka på kontoret. Detta sker i den nya utredningens undersökning.

Är knappast osannolikt att det skedde just denna kväll. Han hade fyllt år ett par dagar innan, vilket kan ge en ursäkt för att ta några glas.

Och då är man väl som alkoholist "igång igen" ...

Hade de tagit ett varv till är det möjligt att de anställda hade lättat på munlädret redan 1987. Sa inte ALG det inofficiellt till TP?

HO är fortfarande relativt ung? Han borde kunna bekräfta det.

Sånt där, gubben som dricker, brukar alla känna till på en arbetsplats.

Inte minst HO, eftersom SE förlade det strategiskt till kvällstid?

Jobba över ett par dagar i veckan handlade nog inte bara om att jobba.

Vad gäller den aktuella kvällen så kan han ha nykrat till hyfsat till kl. 23. Men drickande påverkar måendet, inte minst om man går på mediciner.

Varav en kort stubin vid avsnäsningen ...

(Observera! Hypotetiska resonemang.)
Citera
2024-06-25, 10:07
Medlem
Faderligs avatar
[quote=Makarov.24|88682618][quote=Faderlig|88680176]
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

"Man får givetvis förklara för mig varför jag har fel"

Finns flertalet inlägg som gör det. Och de motiverar varför. Fast du har ändå rätt.

"Det är faktiskt ungefär så säkert att SE är oskyldig"

Som sagt, du bekräftar vad jag tidigare skrivit.
Det enda de gör är att upprepa samma mantra om och om igen. Tex. "Ingen har sett SE"

När jag pratar om att förklara varför så menar jag att peka på var i materialet man får stöd för sina tankar.

Det är inte att förklara varför att bara säga att det inte är så.

Jag håller mig till vad som faktiskt står där.
Citera
2024-06-25, 10:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är min och andras slutsats efter ha läst materialet.

Kan du förklara varför JA inte pekar ut JÅS?

Om det är så vaga petrifiera minnesbilder som JA hittar SE i leken med foton, kan det likväl vara att han känner igen SE som GM.

Han såg en keps på AB, någon sådan hade han inte på sig.

Kom den minnesbilden från GM?

Var det som GM JA mindes SE?
Ja, det kan jag.

Det är skillnad på vem han pratar om och vilka han pekar ut på bild.

Först kommer en redogörelse om vilka han har pratat om i tidigare förhör.

Såhär inleds förhörsdelen. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-01-C
"Andersson berättar före visning att när de svängt runt sin bil och stannat gjorde han de iakttagelser som han tidigare berättat om"

Då kommer en redogörelse när han bland annat beskriver JÅS.

Sedan kommer fotovisningen. Den inleds såhär.

"Vid visningen av fotografierna stannar han vid Björkman E13-00 och säger att dennes jacka och väska liknar den man han särskilt höll ögonen"

Sedan fastnar har vid SEs fotografi.

"När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad.
Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto."

Det är inte uttalat att det ska röra den man han tidigare har pratat om. Det är fullt möjligt att det är JÅS han letar efter här. Men han säger enbart att han har en minnesbild av den här mannen, som är SE. Vilket stärks av att han korrekt placerar en keps på hans huvud.

Så ett utpekande är väl fel ord egentligen. Det vi får ut av det här är att JA har en minnesbild av SE. Det finns dock en möjlighet att den minnesbilden kommer från media. Men att han här skulle förväxla SE och JÅS är inte någon sanning. Det är väldigt svårt att tänka sig då de ser väldigt annorlunda ut. Och då skulle han ju placera kepsen felaktigt på JÅS.

Sedan skiljer han ju också på den här kepsmannen och JÅS i tingsrätten och utvecklar minnet av kepsmannen. Vilket dels stärker att det är två olika män han pratar om här, och dels att det inte rör sig om något från media.
https://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-jan.html?m=1

"Ja, det kom väl fram någon äldre karl, lite bastant.. äldre karl och pratade väl också. Men vad vi pratade om, det har jag svårt att komma ihåg, vad vi diskuterade fram och tillbaks. Ja, sedan var det väl ytterligare någon som bara helt plötsligt dök upp där, som pratade väldigt mycket tycker jag, men vad han sa, det har jag svårt att komma ihåg."

Lägg märke till här då att JÅS då är den andra mannen. Inte den äldre. Den mannen beskriver han ytterligare här.

"F: Kan du ta om det där, hur var det med mannen med keps
J: Det var en äldre man, mellan 50-60-årsåldern".

Det är alltså två män det rör sig om. En med keps i 50-60 årsåldern och en som dök upp där och pratade väldigt mycket, vilket är JÅS.

Kepsen de frågar om där är förövrigt den han placerar på AB tidigare. Det förklarar då JA att det är fel och att det var på mannen i 50-60 årsåldern.
Citera
2024-06-25, 10:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Du anar inte hur många saker som har blivit en sanning bara genom upprepning och obekräftade uppgifter.
Citera
2024-06-25, 11:21
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ja, det kan jag.

Det är skillnad på vem han pratar om och vilka han pekar ut på bild.

Först kommer en redogörelse om vilka han har pratat om i tidigare förhör.

Såhär inleds förhörsdelen. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-01-C
"Andersson berättar före visning att när de svängt runt sin bil och stannat gjorde han de iakttagelser som han tidigare berättat om"

Då kommer en redogörelse när han bland annat beskriver JÅS.

Sedan kommer fotovisningen. Den inleds såhär.

"Vid visningen av fotografierna stannar han vid Björkman E13-00 och säger att dennes jacka och väska liknar den man han särskilt höll ögonen"

Sedan fastnar har vid SEs fotografi.

"När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad.
Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto."

Det är inte uttalat att det ska röra den man han tidigare har pratat om. Det är fullt möjligt att det är JÅS han letar efter här. Men han säger enbart att han har en minnesbild av den här mannen, som är SE. Vilket stärks av att han korrekt placerar en keps på hans huvud.

Så ett utpekande är väl fel ord egentligen. Det vi får ut av det här är att JA har en minnesbild av SE. Det finns dock en möjlighet att den minnesbilden kommer från media. Men att han här skulle förväxla SE och JÅS är inte någon sanning. Det är väldigt svårt att tänka sig då de ser väldigt annorlunda ut. Och då skulle han ju placera kepsen felaktigt på JÅS.

Sedan skiljer han ju också på den här kepsmannen och JÅS i tingsrätten och utvecklar minnet av kepsmannen. Vilket dels stärker att det är två olika män han pratar om här, och dels att det inte rör sig om något från media.
https://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-jan.html?m=1

"Ja, det kom väl fram någon äldre karl, lite bastant.. äldre karl och pratade väl också. Men vad vi pratade om, det har jag svårt att komma ihåg, vad vi diskuterade fram och tillbaks. Ja, sedan var det väl ytterligare någon som bara helt plötsligt dök upp där, som pratade väldigt mycket tycker jag, men vad han sa, det har jag svårt att komma ihåg."

Lägg märke till här då att JÅS då är den andra mannen. Inte den äldre. Den mannen beskriver han ytterligare här.

"F: Kan du ta om det där, hur var det med mannen med keps
J: Det var en äldre man, mellan 50-60-årsåldern".

Det är alltså två män det rör sig om. En med keps i 50-60 årsåldern och en som dök upp där och pratade väldigt mycket, vilket är JÅS.

Kepsen de frågar om där är förövrigt den han placerar på AB tidigare. Det förklarar då JA att det är fel och att det var på mannen i 50-60 årsåldern.

Jag menar att det är omöjligt att JA tror att SE och JÅS är samma person vid fotovisningen.

(FB) Skandiamannen
Citera
2024-06-25, 11:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Jag menar att det är omöjligt att JA tror att SE och JÅS är samma person vid fotovisningen.

(FB) Skandiamannen
Ja, det hävdar jag också.
Det han säger i den där fotokonfrontationen är ju att han har en minnesbild av SE.

SE och JÅS är inte alls lika. Den sammanblandningen är svår att se.

Han pratar ju dessutom om två olika personer i tingsrätten. Varav en är JÅS. Den andra en man i 50-60 årsåldern med keps.
.
Citera
2024-06-25, 13:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt

(FB) Skandiamannen

Citat:
Ja, det hävdar jag också.
Det han säger i den där fotokonfrontationen är ju att han har en minnesbild av SE.

SE och JÅS är inte alls lika. Den sammanblandningen är svår att se.

Han pratar ju dessutom om två olika personer i tingsrätten. Varav en är JÅS. Den andra en man i 50-60 årsåldern med keps.
.

Jag menar också att det är fullständigt uteslutet att JA pekar ut SE 'felaktigt'. JA reagerar på SEs utseende och lägger till att SE hade keps på sig på mordkvällen vilket han inte hade på bilden.

Att JA senare tydligt uppger att det handlar om två olika individer SE och JÅS i rättegången gör spekulationen att JA 'pekat fel' helt bisarr.

JA pekar ut SEs utseende på bild. Det är inte svårt att läsa innantill.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-06-25 kl. 13:05.
Citera
2024-06-25, 13:18
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag menar också att det är fullständigt uteslutet att JA pekar ut SE 'felaktigt'. JA reagerar på SEs utseende och lägger till att SE hade keps på sig på mordkvällen vilket han inte hade på bilden.

Att JA senare tydligt uppger att det handlar om två olika individer SE och JÅS i rättegången gör spekulationen att JA 'pekat fel' helt bisarr.

JA pekar ut SEs utseende på bild. Det är inte svårt att läsa innantill.
Vi är alltså minst 3 i den här tråden som hävdar det. Henrikofswedens uppskattning om att 98% tycker annorlunda innebär alltså att han måste skrapa ihop i alla fall 98 mop-intresserade som alla unisont hävdar att vi tänker fel för att den beräkningen ska vara rätt.

Det känns svårt med tanke på att bara ca 20% trodde på SE som gm efter att ha blivit matade med en kraftig vinklad presentation om honom som gm.

Och eftersom huvudargumentet till att vi har fel verkar vara för att det måste vara så om SE är gm så har jag svårt att se att de som inte tror på SE som GM bestämt hävdar att vi har fel.

Iofs så sker ju jämt en förvrängning av vad vi säger. Det är ingen som hävdar att mannen som beskrivs skulle vara SE. Det är alla med på att det är JÅS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in