Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-26, 07:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Släpp den där "sekundstriden" nu, och tag i stället fasta på att han helt konsekvent och genom alla år säger sig ha befunnit sig just vid Götabanken när det smäller. Talar han sanning här så kan han alltså omöjligen vara den som sköt Palme.

Ja, var skottet närmast påsittande, så kan GM ju inte ha befunnit sig några meter ifrån platsen.

Du torgför idén att SE skaffar sig alibi vid en på metern exakt punkt på Sveavägen genom att hitta på en utstämplingstid som du bestämmer är 23.20.59.

Alibi innebär som jag varit inne på ett antal gånger att befinna sig på annan plats och att det kan styrkas.

Men du "släpper" idén nu, är det korrekt?

Citat:
Det kan mycket väl vara så att han inte var helt säker på att det var Palme han hade skjutit. Kanske gick han alltså norrut efter utstämplingen och mötte på lite avstånd ett par som han då anade kunde vara makarna Palme, och i så fall drog han sig nog tidigt ut mot mörkret vid trottoarens ytterkant för att inte exponera sig i onödan. Det var inte läge att gå in nära ansikte mot ansikte för att få en säker identifikation. Sedan enligt exfrun var ju både radio och TV igång hemma i Täby under natten, och det var kanske inte var förrän de extrainsatta nyheterna började gå ut som han kunde vara säker på att det var Palme han hade skjutit (jämför med alla de här skjutningarna de senaste åren, där man verkar ha råka skjuta fel person i hälften av fallen).

Ok, ja, det var ju tur för SE att han som GM var osäker på offrets identitet på samma vis som personer som befann sig på mordplatsen efteråt var. Då låter det ju nästan som att han var där.
Citera
2024-11-26, 07:10
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag vet inte om det är jag som ska lämna en förklaring på varför Vittnet-SE inte är mediakåt på brottsplatsen...!

Nej, du ska ange skäl till att anta den premiss din frågeställning implicerar, det vill säga den att vittnet SE borde ha sökt upp reportrar direkt efter mordet om möjlighet fanns.

Om du ger goda skäl till att anta den saken, då bör man kunna "förklara" varför han inte gjorde så.

Citat:
För jag anser INTE att han ljuger för att få uppmärksamhet utan ofta folk i tråden som menar att han kan tänka sig ljuga i förhör pga uppmärksamhet..

Då menar jag att det är jävligt konstigt att han är så anonym på brottsplatsen att han skippar det helt...

Men då blir min slutsats att han inte är på brottsplatsen återigen...

Det hela bygger eg på att jag tycker det är orimligt att "linslusen" befinner sig på brottsplatsen 23:30...
Citera
2024-11-26, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, du ska ange skäl till att anta den premiss din frågeställning implicerar, det vill säga den att vittnet SE borde ha sökt upp reportrar direkt efter mordet om möjlighet fanns.

Om du ger goda skäl till att anta den saken, då bör man kunna "förklara" varför han inte gjorde så.

Jag är faktiskt väldigt förvånad över folk som väldigt lätt påstår att Engström kan sitta och ljuga I såpass viktiga förhör enbart pga uppmärksamhet...!

Att ljuga litegrann inför grannen eller en arbetskamrat är väl en sak men i förhör blir det märkligt !

Men om man trots det gör det så lider man av en uppmärksamhets törst som är väldigt hög....! Då är det märkligt att lämna brottsplatsen i samma stund som man faktiskt får höra att det är en av världens kändaste människor som just blivit avrättad !

Han borde väl blivit sjukt nyfiken i denna stund !? T.ex tänkt "Herregud sa du Olof Palme ?? Va är det Palme som blivit skjuten..osv osv ..Dom första journalister dyker dessutom upp när han lämnar !

Jag påstår inte att alla människor behöver uppträda eller reagera på detta sätt , men om man anser att Engström bara 10 timmar senare ringer som en tok och sen börjar ljuga I denna händelse som sen blir hans viktigaste stund i livet så är det väldigt märkligt att vara så ointresserad på mordnatten !

Håller du med ?
Citera
2024-11-26, 09:04
Medlem
Citat:
Ja, var skottet närmast påsittande, så kan GM ju inte ha befunnit sig några meter ifrån platsen.

Du torgför idén att SE skaffar sig alibi vid en på metern exakt punkt på Sveavägen genom att hitta på en utstämplingstid som du bestämmer är 23.20.59.

Alibi innebär som jag varit inne på ett antal gånger att befinna sig på annan plats och att det kan styrkas.

Men du "släpper" idén nu, är det korrekt?

Ok, ja, det var ju tur för SE att han som GM var osäker på offrets identitet på samma vis som personer som befann sig på mordplatsen efteråt var. Då låter det ju nästan som att han var där.

Det är ju inte så att alla på brottsplatsen får ett sms av staten i samma stund som Olof blir skjuten att det var Palme...

Men vi har dragit tidigare i tråden att efter ca 5min efter skotten så var det känt att det var Olof Palme...Sen dök det säkert upp fler folk efterhand till brottsplatsen som inte visste såklart...

Men det spred sig snabbt och Lisbeth var mkt tydlig att det rör sig om Olof Palme...Sen sprang även ett vittne och sa et är Palme som blivit skjuten Det är Palme som blivit skjuten...

Men om du menar att för varje person som kommer fram till brottsplatsen som frågar vad som skett och kallar det osäker så vill du bara driva i tråden...!
Citera
2024-11-26, 10:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag är faktiskt väldigt förvånad över folk som väldigt lätt påstår att Engström kan sitta och ljuga I såpass viktiga förhör enbart pga uppmärksamhet...!

Att ljuga litegrann inför grannen eller en arbetskamrat är väl en sak men i förhör blir det märkligt !

Men om man trots det gör det så lider man av en uppmärksamhets törst som är väldigt hög....! Då är det märkligt att lämna brottsplatsen i samma stund som man faktiskt får höra att det är en av världens kändaste människor som just blivit avrättad !

Han borde väl blivit sjukt nyfiken i denna stund !? T.ex tänkt "Herregud sa du Olof Palme ?? Va är det Palme som blivit skjuten..osv osv ..Dom första journalister dyker dessutom upp när han lämnar !

Jag påstår inte att alla människor behöver uppträda eller reagera på detta sätt , men om man anser att Engström bara 10 timmar senare ringer som en tok och sen börjar ljuga I denna händelse som sen blir hans viktigaste stund i livet så är det väldigt märkligt att vara så ointresserad på mordnatten !

Håller du med ?

Jag ser inte att en individ som framställer sig som lite mer betydelsefull och central än han i själva verket var nödvändigtvis går runt med en ständig och osläckbar uppmärksamhetstörst. Med det sagt, så tror jag inte att SE ogillade att stå i centrum och framstå som "viktig". Och han älskade att mala om MOP i sin sociala omgivning.

Dagen efter -agerandet överdrivs kraftigt som så ofta. Vad jag känner till ringer han SvD en gång, han ringer ett samtal till en funktionär på Skandia för att få rätt nummer vilket han även det ringer en gång och han ringer ett samtal till polisen. Han skjuter upp sin resa en dag.

Det här är ingen manisk tok-aktivitet.

Han framträder i SvD (och Aftenposten, med det är knappast han som kontaktat dem). Sedan händer ingenting. Vid någon tid kontaktar han SvD ånyo och det för att driva sin sak, den att han förbises trots sin centrala betydelse. Han tjatar om detta tills de tröttnar.

I samband med rekonstruktionen i april kontaktar han Rapport, eftersom han återigen anser att han förbigås. Efter sändningen poserar han stort uppslagen i flera tidningar. Det är måhända här vi ser den "linslus" som borde tagit varje chans att få insupa medieuppmärksamhet minuterna efter mordet.

Nu var dock inte linslusen på topp vid tillfället. Var han inte chockad, medtagen, uppskrämd och såg ut att ha sett något otäckt på grund av att han skjutit statsministern, så var han det eftersom han var ett vittne som just upplevt något obehagligt.
Citera
2024-11-26, 13:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//
//
Ja SE menade alltså att han befann sig på annan plats än just i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan när det smällde, och att när han sedan småspringande nådde fram till mordplatsen så låg Palme redan skjuten där. Till stöd för den här berättelsen anförde SE sin utstämplingstid, som skulle göra det svårt för honom att rent tidsmässigt hinna längre än till Götabanken innan det smäller. I hovrätten 1989 blev det en del diskussioner om just det här med utstämplingstiden, men man lyckades till slut slå fast att han stämplade ut kl. 23:21. Trots att han skyndade sig väldigt och "nästan småsprang", så skulle han alltså inte ha kunnat hinna fram till mordplatsen i tid för att kunna skjuta Palme. Det här kan säkert (precis som Ströms olyckliga PM) ha bidragit till att intresset för SE sedan var ganska lågt i många år framöver:

Åkl: Sen när det gäller tiden som du stämplade ut, då sade du vid tingsrätten att stämpelklockan visade på 23.20 men att det har visat sig att det var, att den gick lite fel och att det betyder att du har stämplat ut 23.21.
E Då är det den uppgiften som är rätt och inte den jag sa nu.
Åkl: Mmmm ja för du sade också att du hade kontrollerat den.
E: Då hade jag kollat det samma dag, ja.
Åkl: Så det är 23.21 du stämplar ut.
E: Ja riktigt.
Åkl: Tack då har jag inget.

Ordf: Frågor? Då är förhöret avslutat.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-i-Svea-hovrätt.pdf
Citera
2024-11-26, 13:13
Medlem
Citat:
Jag ser inte att en individ som framställer sig som lite mer betydelsefull och central än han i själva verket var nödvändigtvis går runt med en ständig och osläckbar uppmärksamhetstörst. Med det sagt, så tror jag inte att SE ogillade att stå i centrum och framstå som "viktig". Och han älskade att mala om MOP i sin sociala omgivning.

Dagen efter -agerandet överdrivs kraftigt som så ofta. Vad jag känner till ringer han SvD en gång, han ringer ett samtal till en funktionär på Skandia för att få rätt nummer vilket han även det ringer en gång och han ringer ett samtal till polisen. Han skjuter upp sin resa en dag.

Det här är ingen manisk tok-aktivitet.

Han framträder i SvD (och Aftenposten, med det är knappast han som kontaktat dem). Sedan händer ingenting. Vid någon tid kontaktar han SvD ånyo och det för att driva sin sak, den att han förbises trots sin centrala betydelse. Han tjatar om detta tills de tröttnar.

I samband med rekonstruktionen i april kontaktar han Rapport, eftersom han återigen anser att han förbigås. Efter sändningen poserar han stort uppslagen i flera tidningar. Det är måhända här vi ser den "linslus" som borde tagit varje chans att få insupa medieuppmärksamhet minuterna efter mordet.

Nu var dock inte linslusen på topp vid tillfället. Var han inte chockad, medtagen, uppskrämd och såg ut att ha sett något otäckt på grund av att han skjutit statsministern, så var han det eftersom han var ett vittne som just upplevt något obehagligt.

Men sammantaget av allt det du skrev plus vänner och inne på Skandia...plus skydd och säkerhet...

Så måste du väl erkänna att det var en väldigt stor händelse för honom.

Tycker du inte att han borde vara lite mer nyfiken när du vet allt detta !?

Han får ju just reda på att det är statsminister som blivit skjuten...Journalister och TV är väl på g...

Sen måste jag säga en detalj till...

Om han nu inte är 100% säker på Palme.innan han lämnar, borde inte nyfikenheten vara ännu större då ?

Är du med hur jag tänker ?
Citera
2024-11-26, 13:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Skulle man slå ihop alla sammanträffande med GM och SE så skulle det bli en hel del faktiskt...

Lägger man till det lilla fönster att om man sett Palme gå på bio och att Engström var faktiskt var ute då är det också en tillfällighet...

23:19 är också en tillfällighet

Keps och handledsväska...är tillfällighet

Gå på utsidan av trottoaren efter LOP är tillfällighet...

Se LJ är tillfällighet

Springa i gränden är en märklig tillfällighet

Hade man kunnat resa i tiden så hade 28feb 1986 varit en häftig resa...

Du och jag och CA hade suttit på fiket och spanat ut...Sen hade vi tagit en öl på Bohemia vid 23:25 och träffat CP och SE ....

En utmärkt plan! Frågan är hur sikten var från fiket.

Kunde man ens se mordplatsen därifrån?

Skulle gärna ha en GPS-puck i Skandiamannens handledsväska och skor. Inte för att den tekniken väl fanns, 1986, men men... Ja, det hade varit nåt att vara på plats den kvällen.

Lite väl många sammanträffanden för att kunna utesluta SE.
Citera
2024-11-26, 13:29
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja SE menade alltså att han befann sig på annan plats än just i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan när det smällde, och att när han sedan småspringande nådde fram till mordplatsen så låg Palme redan skjuten där. Till stöd för den här berättelsen anförde SE sin utstämplingstid, som skulle göra det svårt för honom att rent tidsmässigt hinna längre än till Götabanken innan det smäller. I hovrätten 1989 blev det en del diskussioner om just det här med utstämplingstiden, men man lyckades till slut slå fast att han stämplade ut kl. 23:21. Trots att han skyndade sig väldigt och "nästan småsprang", så skulle han alltså inte ha kunnat hinna fram till mordplatsen i tid för att kunna skjuta Palme. Det här kan säkert (precis som Ströms olyckliga PM) ha bidragit till att intresset för SE sedan var ganska lågt i många år framöver:

Åkl: Sen när det gäller tiden som du stämplade ut, då sade du vid tingsrätten att stämpelklockan visade på 23.20 men att det har visat sig att det var, att den gick lite fel och att det betyder att du har stämplat ut 23.21.
E Då är det den uppgiften som är rätt och inte den jag sa nu.
Åkl: Mmmm ja för du sade också att du hade kontrollerat den.
E: Då hade jag kollat det samma dag, ja.
Åkl: Så det är 23.21 du stämplar ut.
E: Ja riktigt.
Åkl: Tack då har jag inget.

Ordf: Frågor? Då är förhöret avslutat.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-i-Svea-hovrätt.pdf

Om han nu tyckte att 23:21 var den ideala tiden att stämpla ut, varför tror du han genomgående sa 23:20 i polisförhör och i tidningar?

Under flera års tid fram till 1989 var det bara den tiden som gällde.
Senast redigerad av Knattarna 2024-11-26 kl. 13:46.
Citera
2024-11-26, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Om han nu tyckte att 23:21 var den ideala tiden att stämpla ut, varför tror du han genomgående sa 23:20 i polisförhör och i tidningar?

Under flera års tid fram till 1989 var det bara den tiden som gällde.

Varför lyckas han aldrig säga 23:19 ..?

Han vill ju så gärna vara först på brottsplatsen och då är det ju dumt att lägga till 1min
Citera
2024-11-26, 14:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Varför lyckas han aldrig säga 23:19 ..?

Han vill ju så gärna vara först på brottsplatsen och då är det ju dumt att lägga till 1min
Det är väl en viss skillnad på att vara allmänt dum och att vara en mördare?
Det ena är vanligare än det andra kan man ana.
Citera
2024-11-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är väl en viss skillnad på att vara allmänt dum och att vara en mördare?
Det ena är vanligare än det andra kan man ana.

Engström var väl inte känd för att vara dum ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in