2024-11-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Helena går ut från Stadt och den sista som pratar med henne är BW, efter samtalet med BW så finns det inte ett enda spår av henne.

Hon kliver in i en bil och får lift från Stadt, givet då är att hon känner den eller de som hon åker med, det är glasklart, annars skulle hon ej hoppat in i bilen. Frågan blir då hur långt får hon skjuts, är det ända hem?

Vad är det GW säger, hata slumpen eller ngt liknade, BW är den som pratar med henne sist av alla, BW har även en liten ljus bil, är det bara en slump?
Bra tänkt ,själv tycker jag att den här Volvon är intressant, kroppen kanske fraktades i den?
Citera
2024-11-12, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det här är ingen "efterhandskonstruktion". Jag har hela tiden skrivit att Freija21 skrev till mig att brovittnet hade "pekat ut" KM, ingen annat. Jag har flera gånger varit tydlig med att jag inte vet om det skedde redan 1992 eller om det skedde vid en efterföljande kontakt 1998. Jag vet heller inte exakt vad Freija21 menade med "pekade ut", men tillät mig igår att spekulera om olika möjligheter. Men vi kan ju konstatera att brovittnets "utpekande" av detaljer kring mannen på bron direkt ledde polisen till KM, så nog bör brovittnets "utpekande" ha varit tämligen "utpekande". Ok?!

Igår förklarade jag för dig turerna med Freija21. Remember? Men jag ska försöka hjälpa dig. Här kommer det igen:

"Jag vill rikta ett stort tack till dig (Tuna, min anm.), för du har just bevisat det som jag har skrivit till bland andra RFT: Att jag kritiskt granskade Freija21. Ja, jag till och med ställde Freija21 mot väggen! Tack, Tuna, du har verkligen varit till stor hjälp!

Den första kontakten med Freija21 skedde 2017-07-09, i vilken jag frågade en sak. Sedan dröjde det till 2017-07-20 innan vi fortsatte att PM:a! Och just där i början var det lite otydligt om det mesta som handlade om radiodokumentären, danujska, Zeke, vem KM var - och vem KB var. Dock: Efter bara ytterligare några PM, var allt utrett. Jag kan idag ångra att jag var väl het på gröten redan den 21:a och den 23:e."

Helt enkelt: Med tiden reddes frågetecknen ut.

Och när du börjar bli desperat för att alla ser stt dina "bevis" för att KM och HA gick på bron inte håller, så drar du det här kortet ur röven...efter sju år...
Citera
2024-11-12, 07:21
Medlem
RFTs avatar
Citat:

KM hade varit intresserad av Helena sedan en tid tillbaka innan Helena försvann, men av allt det som vi känner till hade KM:s flickvän KB ingen aning om det."

När det gäller PU har jag SÅ MÅNGA GÅNGER (!!!) DETALJERAT beskrivit varför jag misstänker PU. Och just DU (!) har varit.

”Av allt det som vi känner till”. Men vi känner inte till allting i denna soppa, så möjligheten att KB anade hur det förhöll sig, måste tas med i diskussionen.

KM’s samtal hem till KB beskrivs här i diskussionen som att han ”ville försäkra sig om vad han hade där hemma”.
Vad betyder det? Kan det betyda att han ville lugna sin oroliga flickvän?

Ang PU: ja, du har skrivit om det, men dina resonemang är ju något ”haltande”.
Har vi t ex säkra uppgifter på att PU sedan tidigare var MYCKET intresserad av H.

Till sist en liten reflektion från min sida (den är inte avsedd att gå i polemik med dig):
När man läser i tråden från allra första början får man lätt uppfattningen att ALLA unga män i Mariestad var intresserade av H. Var hon stadens prinsessa som alla män trånade efter, eller är det tråden som framställer henne som sådan.
Citera
2024-11-12, 09:52
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Du, Freija21, det är tyvärr dags att dra ner brallorna på dig lite samt att vända dig lite mot väggen. Det som jag ska skriva nu har jag tänkt skriva länge men aldrig riktigt orkat att ta tag i - förrän nu.

2017-07-21 skrev du så här till mig i ett PM: "Hej! Tänkte bara titta in och säga att jag håller på att försöka få fram vad initialerna KB är. Jag har pratat med tre olika personer* (*jag har bytt ut originalordet, min anm.) idag och hoppas att de ska återkomma med namnet på denna tjej!" 2017-07-23 skrev du detta i ett PM: "Om det här nu är pilot (du verkade i alla fall då vara osäker på KM, min anm.) så har jag ett dilemma för jag känner KB!"

Varför behöver du först be tre olika "personer" att ta reda på vilken tjej som är "KB" när du bara två dagar senare (!) skriver att du känner "KB"? Så klart att du direkt visste vem "KB" var. Varför denna charad? Detta är helt obegripligt i mina öron!
-------
-------
Du skriver ovan: "Det är sant, att BW inte är misstänkt av polisen betyder inte att han kan vara inblandad. Jag vet att BW och HJ var vänner men jag umgicks inte med varken HJ eller MO och DO. Så jag vet ej."
Men detta är inte sant, för du skrev i ett PM till mig från 2017-07-21 att du visst träffade bröderna Olsson i ett återkommande sammanhang. Samma sak här: Hur fanken kan du nu påstå att du inte träffade bröderna Olsson ibland när du förra året skrev att du gjorde det? Detta är hur konstigt som helst.

Det är något skumt med dig, Freija21. När du äntrade tråden var du en gammal nära vän till Helena och allt det där, men när vi började ställa frågor visste du inte mycket. Och det är likadant än idag. Du visste till exempel inget om var Helena gick i gymnasiet eller var KB gick i gymnasiet. Allt detta fick bland andra jag och rattugglan skaka fram från gamla skolkataloger (jag tvingades lägga ner en massa tid på att ringa runt för att få tag i dem). Sedan har det rullat på med "din dåliga koll". Varje gång som någon ber dig om närmare information om till exempel personer nära Helena - nu senast divadnil - så lyser du nästan alltid med din frånvaro (eller så vet du inte). Jag har aldrig riktigt litat på dig, för jag känner att det finns en betydande osäkerhetsfaktor kring dig.

Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Märk väl att Ugglans inställning till Freija verkar ha svängt så pass att ett påstått PM nu helt plötsligt får Uggan att lita på Freija21 utan betänkligheter.

Det är anmärkningsvärt att Ugglans inställning till Freija21 har svängt så radikalt. Jag tror att Ugglan är så desperat att ha kvar KM på bron tillsammans med Helena för att det inte ska komma fram vad som i själva verket hände. Med stor sannolikhet har Ugglan modifierat det PM som vidarebefordrades till Prinzezzan för bekräftelse. Någon önskade en skärmdump på PM:et men den har uteblivet och det säger också en del. Observera att inlägget av Ugglan ovan skrevs 2018-08-28! Se även min fetmarkering under "visa mer".

Ugglan skrev inte något i tråden på över en vecka och skyllde då på att det hade varit val i USA, men troligtvis tog det lite tid att få ihop ett svar som skulle ses som trovärdigt. Svaret du fick blev dock ett rejält magplask.

Citat:
Jag vill rikta ett stort tack till dig, för du har just bevisat det som jag har skrivit till bland andra RFT: Att jag kritiskt granskade Freija21. Ja, jag till och med ställde Freija21 mot väggen! Tack, Tuna, du har verkligen varit till stor hjälp!

Den första kontakten med Freija21 skedde 2017-07-09, i vilken jag frågade en sak. Sedan dröjde det till 2017-07-20 innan vi fortsatte att PM:a! Och just där i början var det lite otydligt om det mesta som handlade om radiodokumentären, danujska, Zeke, vem KM var - och vem KB var. Dock: Efter bara ytterligare några PM, var allt utrett. Jag kan idag ångra att jag var väl het på gröten redan den 21:a och den 23:e.

Ugglan tar här upp PM från 2017-07-09 och 2017-07-20 och skriver "Efter bara ytterligare några PM, var allt utrett." Men 2018-08-28 alltså mer än ett år efter dessa PM, så skriver Ugglan "dra ner brallorna-inlägget" och då är fortfarande inget utrett och Ugglan litar fortfarande inte på Freija21.
Citera
2024-11-12, 10:50
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
”Av allt det som vi känner till”. Men vi känner inte till allting i denna soppa, så möjligheten att KB anade hur det förhöll sig, måste tas med i diskussionen.

KM’s samtal hem till KB beskrivs här i diskussionen som att han ”ville försäkra sig om vad han hade där hemma”.
Vad betyder det? Kan det betyda att han ville lugna sin oroliga flickvän?

Ang PU: ja, du har skrivit om det, men dina resonemang är ju något ”haltande”.
Har vi t ex säkra uppgifter på att PU sedan tidigare var MYCKET intresserad av H.

Till sist en liten reflektion från min sida (den är inte avsedd att gå i polemik med dig):
När man läser i tråden från allra första början får man lätt uppfattningen att ALLA unga män i Mariestad var intresserade av H. Var hon stadens prinsessa som alla män trånade efter, eller är det tråden som framställer henne som sådan.

Den natten jobbade KB vid Kärnsjukhuset i Skövde.
Citera
2024-11-12, 10:54
Medlem
Flumerides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zukiyaki
Ett uppmärksammat fall för några år sedan som avhandlats i press och TV i flera år är fallet med Helena Andersson, 22, som försvann från Stadshotellet i Mariestad. Någon som vet om detta är löst eller något nytt som hänt i ämnet? Satt inte pojkvännen häktad ett tag?

.................................

Häktningsframställan (2021-08-25): (FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Sammanfattning (2021-08-29): (FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Karta över området: (FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

/Mod
En journalist var barndomskompis med BO och gjorde några reportage om detta.
Citera
2024-11-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Helena går ut från Stadt och den sista som pratar med henne är BW, efter samtalet med BW så finns det inte ett enda spår av henne.

Det har ju fragats forr i denna trad, manga ganger. Men eftersom jag inte kan hitta nagot svar sa fragar jag igen : vad/vem/vilka ar BW's alibi ?
Citera
2024-11-12, 16:09
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Det har ju fragats forr i denna trad, manga ganger. Men eftersom jag inte kan hitta nagot svar sa fragar jag igen : vad/vem/vilka ar BW's alibi ?

BW har väl inget alibi efter 0200, hur han har kommit undan polisens ögon är obegripligt då han bevisligen är den siste att se och prata med Helena, att han dessutom är nära vän till Ulrika gör inte saken mindre intressant!
Helena skulle utan vidare tackat ja till skjuts hem om BW var med, så kom de kanske trots allt hem, hände det ngt olyckligt i anslutning av hemmet? Det skulle som sagts tidigare isf förklara Ulrikas många märkliga ageranden!

(BW hade ju även en liten vit bil vid tidpunkten.)
Senast redigerad av UnitedKingdom 2024-11-12 kl. 16:11.
Citera
2024-11-12, 16:54
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Den natten jobbade KB vid Kärnsjukhuset i Skövde.

Det finns ju uppgift i tråden om att han Ri ges hem till henne från telefon-kiosk på torget. Är det fel alltså?
Citera
2024-11-12, 17:10
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Det är anmärkningsvärt att Ugglans inställning till Freija21 har svängt så radikalt. Jag tror att Ugglan är så desperat att ha kvar KM på bron tillsammans med Helena för att det inte ska komma fram vad som i själva verket hände.
[...]

Ugglan skrev inte något i tråden på över en vecka och skyllde då på att det hade varit val i USA, men troligtvis tog det lite tid att få ihop ett svar som skulle ses som trovärdigt. Svaret du fick blev dock ett rejält magplask.

Ugglan tar här upp PM från 2017-07-09 och 2017-07-20 och skriver "Efter bara ytterligare några PM, var allt utrett." Men 2018-08-28 alltså mer än ett år efter dessa PM, så skriver Ugglan "dra ner brallorna-inlägget" och då är fortfarande inget utrett och Ugglan litar fortfarande inte på Freija21.

Givetvis var orsaken till Ugglans frånvaro från tråden att hon än en ggn hade blivit avslöjad som en lögnerska, att då försvinna ett tag och samla sej blev hennes taktik. Tyvärr för fågeln så vet sedan tidigare varenda skribent och varenda läsare att hon ljuger dygnet runt i tråden så detta blev bara en förstärkning av vad hon gör, sedan varför hon gör det och vad hennes agenda egentligen är får man själv gissa sej till!
Citera
2024-11-12, 18:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det finns ju uppgift i tråden om att han Ri ges hem till henne från telefon-kiosk på torget. Är det fel alltså?

Han ska ha ringt till sambon på hennes jobb vid ca kl 02.15 från telefonkiosk på torget samt även runt kl 04 (när han ringde hemifrån). Sambon jobbade natt.
Citera
2024-11-12, 18:46
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Han ska ha ringt till sambon på hennes jobb vid ca kl 02.15 från telefonkiosk på torget samt även runt kl 04 (när han ringde hemifrån). Sambon jobbade natt.
Ok, tack, då hade jag inte missuppfattat något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in