2024-11-12, 19:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ok, tack, då hade jag inte missuppfattat något.

Lätt hänt med alla dessa inlägg och uppgifter. 🙂
Citera
2024-11-12, 19:45
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Det finns ju uppgift i tråden om att han Ri ges hem till henne från telefon-kiosk på torget. Är det fel alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Han ska ha ringt till sambon på hennes jobb vid ca kl 02.15 från telefonkiosk på torget samt även runt kl 04 (när han ringde hemifrån). Sambon jobbade natt.

Citat:
Ok, tack, då hade jag inte missuppfattat något.

Citat:
Lätt hänt med alla dessa inlägg och uppgifter. 🙂

Små detaljer, men det är fortfarande fel att han ringde hem till sambon då hon inte var hemma.
Citera
2024-11-12, 21:03
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Små detaljer, men det är fortfarande fel att han ringde hem till sambon då hon inte var hemma.

RFT menade kanske att han hade rätt i att KM ringer till sambon från telefonkiosk från torget? Men, som du skriver, han ringde inte hem till henne. Jag missade hans "inte".
Citera
2024-11-12, 21:57
Medlem
IB03s avatar
Citat:
RFT menade kanske att han hade rätt i att KM ringer till sambon från telefonkiosk från torget? Men, som du skriver, han ringde inte hem till henne. Jag missade hans "inte".

Ja tänka sig han hade rätt i detta i alla fall att KM ringde från en telefonkiosk på torget. . Mycket bra jobbat där RFT. Klapp på axeln.

I och med detta konstaterande så tycker RFT det är sak samma om det var till hemmet eller till jobbet då. Yes. Big deal va ? KM visste ju mycket väl att KB skulle jobba denna natt och inte skulle komma hem. Det är ju också därför han sätter in en allvarlig stöt på Helena just denna kväll. Sambons nära vän som han varit intresserad av en längre tid. IQ.

Det har alltså väldigt stor betydelse om vart detta samtal gick. KM hade då te x den nykterhet i vart fall att ha hjälpt Helena att ringa hem en halvtimme innan stängning och sedan gått ut med Helena vid stängning, skilts åt vid trappen som han säger då han går direkt mot torgplattan och ringer sambon från en telefonkiosk där. Han är också så pass nykter så han ringer samtalet och kommer ihåg numret utantill eller får upp lappen med numret på till den avdelning hon jobbar på.

Att han sedan skall ha denna lucka på 1 timma och 15 minuter efter detta där han inte kan redogöra för vad han gjort och varit stämmer väldigt dåligt med vad han är i skick att göra dessförinnan. Jag vet mycket väl vad som krävs för berusningsgrad för en sådan lucka, full var inte KM. Det är ju så här att dagen eller dagarna efter så får man ju dessa obehagliga flashbacks av fragment av minnen som kan pusslas ihop. Ibland med hjälp av andra som vet exakt vad man haft för sig sagt och gjort...dessvärre. Hm.

Har man dock varit helt själv och varit på platser där man "ej kan bevittnas av andra" så blir det svårare. Skillnaden var ju att KM sade ju att han "visst mindes och hade minnesbilder" men det är "inget som polisen bryr sig om". Just det. Hmm..hm..hmmm.
Senast redigerad av IB03 2024-11-12 kl. 22:16.
Citera
2024-11-13, 01:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr

Och när du börjar bli desperat för att alla ser stt dina "bevis" för att KM och HA gick på bron inte håller, så drar du det här kortet ur röven...efter sju år...

Jag har förklarat varför det "dröjde" sju år.
Citera
2024-11-13, 01:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Det är anmärkningsvärt att Ugglans inställning till Freija21 har svängt så radikalt. Jag tror att Ugglan är så desperat att ha kvar KM på bron tillsammans med Helena för att det inte ska komma fram vad som i själva verket hände. Med stor sannolikhet har Ugglan modifierat det PM som vidarebefordrades till Prinzezzan för bekräftelse. Någon önskade en skärmdump på PM:et men den har uteblivet och det säger också en del. Observera att inlägget av Ugglan ovan skrevs 2018-08-28! Se även min fetmarkering under "visa mer".

Ugglan skrev inte något i tråden på över en vecka och skyllde då på att det hade varit val i USA, men troligtvis tog det lite tid att få ihop ett svar som skulle ses som trovärdigt. Svaret du fick blev dock ett rejält magplask.

Ugglan tar här upp PM från 2017-07-09 och 2017-07-20 och skriver "Efter bara ytterligare några PM, var allt utrett." Men 2018-08-28 alltså mer än ett år efter dessa PM, så skriver Ugglan "dra ner brallorna-inlägget" och då är fortfarande inget utrett och Ugglan litar fortfarande inte på Freija21.

Den store Sherlock är i farten ...

Ja, det har varit val i USA och jag har haft mycket att göra. Jag har INTE behövt någon "betänketid".

Varför ska jag lägga upp en skärmdump på PM:et från Freija21 när du nu har bestämt att det är fejk? Du är nu pappa till att en sådan publicering är meningslös!
Det som står i det PM:et är att brovittnet hade "pekat ut" KM. Vad som sedan menas med "pekat ut" får var och en ha en egen idé om.

Jodå, vi redde ut alltsammans ganska snart. Mitt inlägg från 2018 bottnade i ett missförstånd från min sida, ett missförstånd som jag djupt ångrar att jag gav uttryck för i tråden. Allt det här finns självklart dokumenterat i PM:en (ja du vet, de där som jag har manipulerat enligt dig ...), men det är ju givetvis inget som du bryr dig om.
Citera
2024-11-13, 01:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
”Av allt det som vi känner till”. Men vi känner inte till allting i denna soppa, så möjligheten att KB anade hur det förhöll sig, måste tas med i diskussionen.

KM’s samtal hem till KB beskrivs här i diskussionen som att han ”ville försäkra sig om vad han hade där hemma”.
Vad betyder det? Kan det betyda att han ville lugna sin oroliga flickvän?

Ang PU: ja, du har skrivit om det, men dina resonemang är ju något ”haltande”.
Har vi t ex säkra uppgifter på att PU sedan tidigare var MYCKET intresserad av H.

Till sist en liten reflektion från min sida (den är inte avsedd att gå i polemik med dig):
När man läser i tråden från allra första början får man lätt uppfattningen att ALLA unga män i Mariestad var intresserade av H. Var hon stadens prinsessa som alla män trånade efter, eller är det tråden som framställer henne som sådan.

Och just därför skrev jag "av allt det som vi känner till” med den tydliga signalen om att det kan finnas sådant som vi inte känner till. Personligen har jag väldigt svårt att tro att KB kände till att KM hade varit intresserad av Helena en tid före försvinnandet. Allt pekar på att det var förhören från 1998 fram till 2001 - alltså vid tiden för uppbrottet - som KB förstod att KM hade varit intresserad av Helena. Om inte annat blev ju allt uppenbart för KB.

KM:s sambo arbetade natt i Skövde. För den någorlunda intresserade användaren i tråden har detta framgått med all önskvärd tydlighet sedan lääääänge. Har du problem med att läsa och ta till dig det som skrivs? Eller vill du vara den där finnen i arslet?

Mina resonemang om PU bygger till nästan 100 procent på det som PU själv har skrivit i tråden - vilket jag också har skrivit många, många gånger! En liten del bygger också på det som PK har lagt PU till last. Och faktum är ju att PU inte har förnekat mycket av det som PK har skrivit. PU har dock förnekat att han skulle ha bett och bönat om alibi i PK:s lägenhet på morgonen den 14 juni - och att PU har vägrat att svara på PK:s fråga om han (PU) tog sin egen bil ner till stan. Jag tror att alla förstår varför PU inte ville svara på den frågan!
Citera
2024-11-13, 01:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja tänka sig han hade rätt i detta i alla fall att KM ringde från en telefonkiosk på torget. . Mycket bra jobbat där RFT. Klapp på axeln.

I och med detta konstaterande så tycker RFT det är sak samma om det var till hemmet eller till jobbet då. Yes. Big deal va ? KM visste ju mycket väl att KB skulle jobba denna natt och inte skulle komma hem. Det är ju också därför han sätter in en allvarlig stöt på Helena just denna kväll. Sambons nära vän som han varit intresserad av en längre tid. IQ.

Det har alltså väldigt stor betydelse om vart detta samtal gick. KM hade då te x den nykterhet i vart fall att ha hjälpt Helena att ringa hem en halvtimme innan stängning och sedan gått ut med Helena vid stängning, skilts åt vid trappen som han säger då han går direkt mot torgplattan och ringer sambon från en telefonkiosk där. Han är också så pass nykter så han ringer samtalet och kommer ihåg numret utantill eller får upp lappen med numret på till den avdelning hon jobbar på.

Att han sedan skall ha denna lucka på 1 timma och 15 minuter efter detta där han inte kan redogöra för vad han gjort och varit stämmer väldigt dåligt med vad han är i skick att göra dessförinnan. Jag vet mycket väl vad som krävs för berusningsgrad för en sådan lucka, full var inte KM. Det är ju så här att dagen eller dagarna efter så får man ju dessa obehagliga flashbacks av fragment av minnen som kan pusslas ihop. Ibland med hjälp av andra som vet exakt vad man haft för sig sagt och gjort...dessvärre. Hm.

Har man dock varit helt själv och varit på platser där man "ej kan bevittnas av andra" så blir det svårare. Skillnaden var ju att KM sade ju att han "visst mindes och hade minnesbilder" men det är "inget som polisen bryr sig om". Just det. Hmm..hm..hmmm.

Det råder ingen tvekan om att KM har en mycket besvärande minneslucka under natten. Och samma sak gäller för PU - som har antingen två minnesluckor (om vi tror på den påstådda taxiresan) eller bara en lång, alltså mellan 02:00 och bortåt 06:00. Och PU hade tillgång till sin bil.
Citera
2024-11-13, 07:35
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Den store Sherlock är i farten ...

Ja, det har varit val i USA och jag har haft mycket att göra. Jag har INTE behövt någon "betänketid".

Varför ska jag lägga upp en skärmdump på PM:et från Freija21 när du nu har bestämt att det är fejk? Du är nu pappa till att en sådan publicering är meningslös!
Det som står i det PM:et är att brovittnet hade "pekat ut" KM. Vad som sedan menas med "pekat ut" får var och en ha en egen idé om.

Jodå, vi redde ut alltsammans ganska snart. Mitt inlägg från 2018 bottnade i ett missförstånd från min sida, ett missförstånd som jag djupt ångrar att jag gav uttryck för i tråden. Allt det här finns självklart dokumenterat i PM:en (ja du vet, de där som jag har manipulerat enligt dig ...), men det är ju givetvis inget som du bryr dig om.

Första fetmarkeringen:
Jodå, lägg du upp en skärmdump på PM:et om du kan? Det finns säkert andra som är intresserade av det och som också kan bedöma om det är fejk eller inte.

Andra fetmarkeringen:
Fast det rimmar ju dåligt med det du skrev i inlägget från 2018 nämligen: "Jag har aldrig riktigt litat på dig, för jag känner att det finns en betydande osäkerhetsfaktor kring dig." Sen är ju inte just det inlägget det enda från 2018 där du ifrågasätter Freija21. Du får ett exempel till men det finns många fler.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jahaja, ett litet "hot"? Om man har "något negativt att säga om dina ansträngningar" är man automatiskt emot att fallet får en lösning? Seriöst! Jag har en varningsflagg på dig, och anledningen är att du gick ut hårt i tråden och beskrev dig själv som en nära vän till Helena. Men det dröjde inte länge förrän du svajade grovt (för att inte säga helt fallerade!) i turerna om Helenas och Karins gymnasiegång. Efter det har du svajat flera gånger. Ibland får jag intrycket att du kan vara (jag säger inte att du är det) med på ett hörn i avsikten att "förvilla" och ge vissa uppgifter och strömningar mer legitimitet än andra.

Jo, jag vill att fallet ska lösas, men jag finner mig inte i vad som kan liknas vid en mildare form av utpressning.
Citera
2024-11-13, 18:36
Medlem
Citat:
Fokusera på brottet: vem, hur, varför?

Tja, vi vet ju att Ugglan har PU som sin "prime suspect", enligt Ugglans egna poster. Om jag minns ratt fran traden sa har det framkommit att denne man har tre kvinnor som alibi for taxiresa och spontan overnattning. Det ar, i min mening, ganska svart att knacka det alibit.

For det forsta sa ar det nagot som tar aven den mest inkompetente polis mindre an ett par dagar att kolla och verifiera. Om det varit logner sa skulle det ha varit av hogsta intresse for Harry Haffa direkt. For det andra sa ar det kvinnor, jag haller det som ytterst osannolikt att tre separata kvinnor skulle alla ljuga och ge alibi rorande ett kvinnoforsvinnande/kvinnomord i deras naromrade.

Ugglan, hur tanker du rorande detta ? Om vi nu fokuserar pa din misstankte en stund.
Senast redigerad av MrConwell 2024-11-13 kl. 18:39.
Citera
2024-11-14, 11:01
Medlem
Xeitums avatar
Misstänker att många redan sett detta, men iaf. Aldrig för sent tydligen. Vill man lösa en gåta kanske man ska leta i det våta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...na-lillemor-16
Citera
2024-11-14, 19:50
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Misstänker att många redan sett detta, men iaf. Aldrig för sent tydligen. Vill man lösa en gåta kanske man ska leta i det våta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...na-lillemor-16

Ja, jag hörde detta. Efter över 50 år så finner de skelettdelar i Ångermanälven... Vad säger Sculley om detta ?

Skulle man dumpat Helenas kropp i Vänern kanske det ändå finns kvar skelettdelar då ? Sculley vad tror du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in