Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-11, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Just bänken tror jag är ett indicium till ”sanningen” för huruvida förekomsten av falskt minne existerar eller inte. Något som varit ämne för diskussion i tråden. ”Jag vet vad jag minns” osv.

Tror de flesta som minns detta idag ser framför sig en nutida konstruktion med plexiglas och ”sportbilstolar” typ. Minns (tror jag) att jag blev ganska förvånad när jag såg den faktiska bänken som länkats från matchen i tråden.

Det är ju en riktig bänk. Utan ryggstöd om jag minns rätt

Stämmer detta in på ditt minne GBG? Får du upp en bild av hur den såg ut när det panorerades?

En vanlig bänk i mitt minne. Man ser hela högen där deppa.
Citera
2024-11-11, 19:51
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
I så fall handlar det ju också om ett konstruerat och falskt minne. Alla minns ju hur ett gäng satt samlat framför denna (relativt ointressanta) match. Kameran onoterade över den kamerunska bänken och Hegerfors uttalade frasen. Alla i rummet insåg diiirekt det oerhört komiska i citatet, och efteråt blev det ett vanligt skoj på skolgården.

Allt det är du med på är falska minnen?

Det kan ju ha blivit skoj på skolgården även om Kamerun-citatet är falskt. Jag minns själv att vi hade skoj åt det på skolgården.

Men jag upptäckte en sjuk Mandelaeffekt nyss. Den har med Liseberg att göra. Kommer ni ihåg den klassiska lilla bergbanan för barn som fanns i flera decennier fram till 2008? Vad hette den? Tänk igenom ditt svar innan du läser spoilern.

Citera
2024-11-11, 19:53
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det kan ju ha blivit skoj på skolgården även om Kamerun-citatet är falskt. Jag minns själv att vi hade skoj åt det på skolgården.

Men jag upptäckte en sjuk Mandelaeffekt nyss. Den har med Liseberg att göra. Kommer ni ihåg den klassiska lilla bergbanan för barn som fanns i flera decennier fram till 2008? Vad hette den? Tänk igenom ditt svar innan du läser spoilern.

Jag är född efter 1985 och jag har åkt den. Fake news.
Citera
2024-11-11, 19:56
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
En vanlig bänk i mitt minne. Man ser hela högen där deppa.

Men vad är en vanlig bänk för dig? En ”vanlig fotbollsbänk” av nutida stil eller vad du kan se 10:20 in här exempelvis?

https://www.youtube.com/watch?v=QMMwsmeEsEI

Citera
2024-11-11, 20:00
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

Hahaha! Det är ju det här som är Mandelaeffekten. Du tror att du gjort det men har inte gjort det. Du är en kopia på de som är övertygade om att de sett Arne Hegerfors säga Kameruncitatet.

Sök själv runt på nätet så får du se. Du hittar inte en enda bild på Nyckelpigan på Liseberg efter 1985.

Här är ytterligare en länk som bekräftar detta: https://www.gp.se/nyheter/goteborg/jakten-pa-nyckelpigan-lisebergs-barndomsklassiker.e528ce5a-4269-4200-bb44-a380a5f2d606
Senast redigerad av Knattarna 2024-11-11 kl. 20:04.
Citera
2024-11-11, 20:09
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jasså det säger du

Men du är i gott sällskap. Jag var också helt övertygad om att jag åkt den på 90-talet och blev helt golvad av att den försvann 1985. Sett kommentarer online från väldigt unga personer som är övertygade om att de åkt den på 2000-talet också.

Kanske den näst bästa svenska Mandelaeffekten efter Arne Hegerfors...
Citera
2024-11-11, 21:03
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Hahaha! Det är ju det här som är Mandelaeffekten. Du tror att du gjort det men har inte gjort det. Du är en kopia på de som är övertygade om att de sett Arne Hegerfors säga Kameruncitatet.

Sök själv runt på nätet så får du se. Du hittar inte en enda bild på Nyckelpigan på Liseberg efter 1985.

Här är ytterligare en länk som bekräftar detta: https://www.gp.se/nyheter/goteborg/jakten-pa-nyckelpigan-lisebergs-barndomsklassiker.e528ce5a-4269-4200-bb44-a380a5f2d606
Nyckelpigan har jag åkt på Gröna Lund. Där har den väl funnits i 30 år? Kanske lätt att blanda ihop om ni nån gång besökt hufvudstaden.

Förövrigt vore det rätt roligt nu med hjälp av AI att faktiskt använda Arne Hegerfors röst och klippa ihop med några sekvenser från Sverige-Kamerun…
Vem är duktig på detta? Kan lova att det kommer bli en Youtube-klassiker
Folk skulle kolla på klippet, se dom gamla bilderna och höra Hegerfors säga ”det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk ”

”Ja just fan det där kommer jag ihåg!!”
Citera
2024-11-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
I så fall handlar det ju också om ett konstruerat och falskt minne. Alla minns ju hur ett gäng satt samlat framför denna (relativt ointressanta) match. Kameran onoterade över den kamerunska bänken och Hegerfors uttalade frasen. Alla i rummet insåg diiirekt det oerhört komiska i citatet, och efteråt blev det ett vanligt skoj på skolgården.

Allt det är du med på är falska minnen?

Är så många som har historier om att de pratat om det i skolan eller på arbetsplatser, att de såg matchen i grupp, att någon ropade från TV-rummet "hö hö hö, hörde ni?" osv osv. Vilket känns helt osannolikt för en av otaliga ordvitsar från Hegerfors och som inte ens är varken unik eller superkul. Inte fasiken skulle de där orden ha nått längre än ett leende från de som i så fall hörde det och en massa eftersnack är som sagt helt osannolikt. Nej, sammantaget är allt givetvis en skröna. Och jag hävdar fortfarande att den nog är en översatt och lite förändrad version av brittisk medias alla artiklar och reportage om Zaire 1974, där man ofta körde rubriker som ungefär "the dark side of football" och illustrerade med en lagbild.
Citera
2024-11-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Men vad är en vanlig bänk för dig? En ”vanlig fotbollsbänk” av nutida stil eller vad du kan se 10:20 in här exempelvis?

https://www.youtube.com/watch?v=QMMwsmeEsEI

Det var inte alls den bilden jag har i huvudet Även om många tror detta är matchen som det gäller. Så är detta inget jag minns. Så det måste varit en annan match. Här ser jag att spelarna har grönt matchställ på sig men jag har för mig också att dom hade vitt på sig.
Citera
2024-11-12, 10:23
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det var inte alls den bilden jag har i huvudet Även om många tror detta är matchen som det gäller. Så är detta inget jag minns. Så det måste varit en annan match. Här ser jag att spelarna har grönt matchställ på sig men jag har för mig också att dom hade vitt på sig.
Det måste ha varit i en annan match som det inte hände?
Citera
2024-11-12, 13:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det måste ha varit i en annan match som det inte hände?

Ja, nu får alla se till att söka på "Det ser mörkt ut på [insert afrikanskt land]s avbytarbänk".
Citera
2024-11-12, 18:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Men vilken?

Ojmr spelade Kamerun 82, 90 och 94, och det verkar inte finnas så många passande matcher.

82 var du förmodligen för ung och Kamerun hade chansen att gå vidare till sista minuten i matchen mot Italien, så de hade ingen anledning till att deppa.

94 gick de inte vidare från gruppen och det är väl tveksamt att Arne skulle ha kommenterat Br-Kr eller Ry-Kr. I första matchen spelade de 2-2 mot Sverige - Dahlin kvitterade i minut 75 - det kan inte heller vara rätt match för stockholmsbögen kommenterade den.

Återstår 90 när Kamerun spelade fem matcher och förlorade två, mot CCCP och England. Det är väl inte troligt att de deppade över 0-4 mot CCCP, för de hade i princip redan vunnit sin grupp.

Det återstår Kr-En och citatet måste vara från minut 105 och framåt.

Förövrigt var det trist att Kamerun inte vann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in