2024-11-04, 18:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Jag började fundera på vad sjutton en ansvarig utgivare och utgivningsbevis är för något, det kanske trots allt inte är så självklart nu för tiden. Ser man till det här fallet, eller Dumpen i stort är det tydligt att Sara brister i sitt ansvar som ansvarig utgivare. Högst troligtvis beror det på okunskap. Jag kan tänka mig att Sara bara tror syftet är att enbart ge rätt att publicera vad som helst och slippa ansvar, vore det så enkelt hade varenda publikation haft en målvakt som ansvarig utgivare sedan länge.
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Här framgår det ju tydligt att det är chefredaktören personligen som döms till dagsböter:
https://www.dagensmedia.se/tidningar-och-tidskrifter/kvallspress/expressens-chefredaktor-doms-for-fortal/

Men en förutsättning är väl att den ansvariga utgivaren faktiskt har möjlighet att utöva sitt ansvar, det kan ju inte en målvakt göra.
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Du borde verkligen läsa på om Aftonbladets historia under Lars Johan Hiertas dagar. På den tiden var det precis så de gjorde för att kringgå trubbel. Varje gång de hamnade i klammeri med rättvisan så skapade de vad som till namnet var en ny tidning (”det fjärde Aftonbladet”, ”det femte Aftonbladet”, och så vidare). De hade också en ny ansvarig utgivare för varje ny tidning. Mot slutet plockade de praktiskt taget upp fyllon från gatan för att låta dem tjänstgöra som ansvarig utgivare. Vad vi idag skulle kalla en målvakt.

Som sagt, seriösa tidskrifter håller inte på med sådant nuförtiden. Men i teorin? Ett någorlunda färskt exempel är det så kallade Björn Borg-målet, mål B 8-13-89 (Stockholms tingsrätt). Det handlade om tidningen Z som påstått att Björn Borg brukat kokain. En viss person fungerade i praktiken som tidningens ansvarige utgivare, en man vid namn Jörgen. Den som däremot formellt var anmäld var en annan person, en man vid namn Jan. Han hade tidigare tjänstgjort vid tidningen, men vid publiceringstillfället var det inte han som var utgivare, annat än rent formellt. Jan gjorde aldrig någon invändning om att han inte var tidningens ansvarige utgivare, och därför så åkte han också dit när det blev en fällande dom för grovt förtal. Det var alltså Jan som dömdes att betala böter, inte Jörgen.
Citat:
Låter inte som ett särskilt lyckat recept på att erhålla trovärdighet som nyhetsmedium men om det är så som du säger så har det ju uppenbarligen fungerat för Aftonbladet och vem är då jag att säga emot?

För mig är ansvariga utgivare främst att ses som en kvalitetsstämpel. Släpper de igenom publikationer som visar sig vara osanna eller felaktiga gång efter annan är det riktigt illa och inte så lättlöst som att sätta nån ny på ansvaret för 34:e gången.
Lars Johan Hiertas äventyr ägde rum på 1830-talet. Med risk för att chocka, så kan jag berätta att systemet ändrats lite sen dess.

Det är idag inte tillåtet med "målvakter" som ansvariga utgivare. En ansvarig utgivare måste ha en reell möjlighet att förhandsgranska och stoppa det som ska publiceras.
Citera
2024-11-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är idag inte tillåtet med "målvakter" som ansvariga utgivare. En ansvarig utgivare måste ha en reell möjlighet att förhandsgranska och stoppa det som ska publiceras.

Att det inte är tillåtet med målvakter som ansvariga utgivare låter rimligt. Likaså att den ansvariga utgivaren sköter sin uppgift. Det var vad som fick mig att fundera. Just Saras liv kanske inte ändras radikalt om hon åker på ett skadestånd på några miljoner, jag vet inte hur hennes ekonomi ser ut men jag kan tänka mig att man inte blir imponerad.

Vad händer i de fall Sara som ansvarig utgivare inte har råd att betala vare sig utdömda böter eller skadestånd? Jag gissar att brottsoffermyndigheten inte kommer stötta Dumpens "offer" nämnvärt eftersom brottsoffermyndigheten är mer för misshandel och sånt som ger fysiska skador mer än psykiska när det kommer till att betala ut ersättningar.
Citera
2024-11-04, 18:36
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Lars Johan Hiertas äventyr ägde rum på 1830-talet. Med risk för att chocka, så kan jag berätta att systemet ändrats lite sen dess.

... trots det så var det i exemplet jag nämnde Jan som ådömdes böter, inte Jörgen (som var den som hade en reell möjlighet att förhandsgranska och stoppa det som ska publiceras). Det var inte på 1830-talet, utan på 1990-talet.
Citera
2024-11-04, 18:38
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Har fått intrycket att det är just den personen som blir dömd att betala skadestånd (men seriösa tidningar betalar naturligtvis åt sin utgivare)

Den som äger den periodiska skriften (TF 11:2 2 st.) eller den som bedriver programverksamheten eller har låtit framställa den tekniska upptagningen (YGL 9:2 2 st.) är tillsammans med utgivaren ansvarig för skadestånd (solidariskt ansvar). Men, ja, seriösa tidningar betalar åt sin utgivare.

Citat:
Jag började fundera på vad sjutton en ansvarig utgivare och utgivningsbevis är för något, det kanske trots allt inte är så självklart nu för tiden. Ser man till det här fallet, eller Dumpen i stort är det tydligt att Sara brister i sitt ansvar som ansvarig utgivare. Högst troligtvis beror det på okunskap. Jag kan tänka mig att Sara bara tror syftet är att enbart ge rätt att publicera vad som helst och slippa ansvar, vore det så enkelt hade varenda publikation haft en målvakt som ansvarig utgivare sedan länge.

Så enkelt är det inte heller, se min kommentar strax nedan i detta inlägg.

Citat:
Här framgår det ju tydligt att det är chefredaktören personligen som döms till dagsböter:
https://www.dagensmedia.se/tidningar-och-tidskrifter/kvallspress/expressens-chefredaktor-doms-for-fortal/

Men en förutsättning är väl att den ansvariga utgivaren faktiskt har möjlighet att utöva sitt ansvar, det kan ju inte en målvakt göra.

Den situationen är reglerad i de tillämpliga grundlagarna:

Om utgivaren för en periodisk skrift var utsedd för skens skull eller uppenbarligen saknade befogenhet att utöva bestämmande över innehållet, är ägaren istället ansvarig för tryckfrihetsbrott (TF 8:3 2 st. 2 p.).

Om utgivaren var utsedd för skens skull eller uppenbarligen saknade befogenhet att utöva bestämmande över innehållet, är den som bedriver sändningsverksamhet eller låter framställa en teknisk upptagning istället ansvarig för yttrandefrihetsbrott (YGL 6:3 2 p.).

”För skens skull” liksom befogenhetskriteriet (alternativa rekvisit) träffar målvakts/bulvanfall.
Senast redigerad av Lessler 2024-11-04 kl. 18:46.
Citera
2024-11-04, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu har "Impulskollen" blivit avstängda från Dumpen och har också hastigt lagt ned verksamheten.
Kan detta påverka juryn i förevarande fall?
Allt måste läggas fram för domstolar. En jury kan döma på känslor men inte på annat än vad som tas upp och läggs fram.

Advokatbyrån, om den vill ha renommé att fortsätta, bör anlita sakkunnig eller expertvittne om att Dumpen inte är brottförebyggande, utan istället tvärtom. Den faller precis som Impulskollen när så sker.
Citera
2024-11-04, 18:53
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
... trots det så var det i exemplet jag nämnde Jan som ådömdes böter, inte Jörgen (som var den som hade en reell möjlighet att förhandsgranska och stoppa det som ska publiceras). Det var inte på 1830-talet, utan på 1990-talet.

Det ska också vara så, att det ”uppenbarligen” är så att den reella möjligheten saknas, det vill säga extremt högt ställt beviskrav. Beträffande ”för skens skull” finns inget uppenbarhetsrekvisit dock.

Sedan var det så, av vad du nämnde om det fallet, att invändning inte gjordes från Jans sida om att han blott var bulvan.
Senast redigerad av Lessler 2024-11-04 kl. 18:57.
Citera
2024-11-04, 19:01
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Det ska också vara så, att det ”uppenbarligen” är så att den reella möjligheten saknas, det vill säga extremt högt ställt beviskrav. Beträffande ”för skens skull” finns inget uppenbarhetsrekvisit dock.

Sedan var det så, av vad du nämnde om det fallet, att invändning inte gjordes från Jans sida om att han blott var bulvan.
Korrekt, det gjorde han inte. I alla fall inte i tid (enligt TF 8:13 resp. YGL 6:8).

Sen var han ju inte heller någon bulvan i den bemärkelsen. Snarare var det bara tidningen som hade slarvat med det byråkratiska pappersarbetet hos PRV. Men det var ändå ett exempel på ett fall där, i någon mening, ”fel” person dömdes.
Citera
2024-11-04, 19:57
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Vad händer i de fall Sara som ansvarig utgivare inte har råd att betala vare sig utdömda böter eller skadestånd? Jag gissar att brottsoffermyndigheten inte kommer stötta Dumpens "offer" nämnvärt eftersom brottsoffermyndigheten är mer för misshandel och sånt som ger fysiska skador mer än psykiska när det kommer till att betala ut ersättningar.

Vid grovt förtal är det möjligt att erhålla brottsskadeersättning från Brottsoffermyndigheten. I övrigt blir det till för målsäganden att anställa indrivningsmyndighet för att få utdömda belopp om de ej betalas i tid. Men visst, det blir svårt om Sara Nilsson saknar utmätningsbara tillgångar.

Jag kikade nu i stämningsansökan. I yrkandet om skadestånd hålls enbart Sara Nilsson ansvarig. Med andra ord, målsäganden har inte framställt något skadeståndskrav mot Dumpen AB, vilket är möjligt enligt YGL. Utan sådant yrkande kan inte Dumpen AB åläggas skadeståndsansvar. Det här förefaller vara en brist i stämningsansökan, särskilt som Dumpen AB enligt årsredovisningen för 2023 framstår som en liten kassako.
Senast redigerad av Lessler 2024-11-04 kl. 20:02.
Citera
2024-11-04, 20:30
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Jag kikade nu i stämningsansökan. I yrkandet om skadestånd hålls enbart Sara Nilsson ansvarig. Med andra ord, målsäganden har inte framställt något skadeståndskrav mot Dumpen AB, vilket är möjligt enligt YGL. Utan sådant yrkande kan inte Dumpen AB åläggas skadeståndsansvar. Det här förefaller vara en brist i stämningsansökan, särskilt som Dumpen AB enligt årsredovisningen för 2023 framstår som en liten kassako.
Så underligt. Finns det något juridiskt eller annat tänkbart skäl till varför de gjort så?

Låter konstigt att göra ett sådant misstag om advokaten inte är helt grön.
Citera
2024-11-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Så underligt. Finns det något juridiskt eller annat tänkbart skäl till varför de gjort så?

Visst finns det fortfarande möjligheter att ändra det om advokaten känner för det? Det är väl först efter den muntliga förhandlingen som det rent formellt är försent? För visst är det vad som framgår under den muntliga förhandlingen som gäller? Även i civila mål? Är det även ett enskilt åtal eller det hoppar han över?
Citera
2024-11-04, 22:52
Medlem
Lesslers avatar
Citat:

Jag kan inte se något juridiskt skäl. Det är ju bara vinst i att göra det, jag menar om man nu ändå stämmer och yrkar skadestånd på grund av brott. Uppspelning av konfrontationsfilmen är en del av åtalet och den betraktas som sändning i YGL:s mening.

Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Visst finns det fortfarande möjligheter att ändra det om advokaten känner för det? Det är väl först efter den muntliga förhandlingen som det rent formellt är försent? För visst är det vad som framgår under den muntliga förhandlingen som gäller? Även i civila mål? Är det även ett enskilt åtal eller det hoppar han över?

Det är ett enskilt åtal. Sedan har skadeståndsyrkande framställts mot Sara Nilsson, vilket är en talan i sig men den förenas med talan om straffansvar (åtalet). Om skadeståndsyrkande hade framställts även mot Dumpen AB, skulle bolaget också ha stämts, det vill säga blivit en part i rättegången. Nu är inte bolaget instämt, alltså är inte bolaget part i målet. Talan måste väckas mot bolaget för att det ska bli part. Muntlig förberedelse hölls i september, så målet har ju kommit en bra bit på väg.
Senast redigerad av Lessler 2024-11-04 kl. 23:25.
Citera
2024-11-05, 00:19
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Att det inte är tillåtet med målvakter som ansvariga utgivare låter rimligt. Likaså att den ansvariga utgivaren sköter sin uppgift. Det var vad som fick mig att fundera. Just Saras liv kanske inte ändras radikalt om hon åker på ett skadestånd på några miljoner, jag vet inte hur hennes ekonomi ser ut men jag kan tänka mig att man inte blir imponerad.

Citat:
Citat:
Den som äger den periodiska skriften (TF 11:2 2 st.) eller den som bedriver programverksamheten eller har låtit framställa den tekniska upptagningen (YGL 9:2 2 st.) är tillsammans med utgivaren ansvarig för skadestånd (solidariskt ansvar). Men, ja, seriösa tidningar betalar åt sin utgivare.

Så enkelt är det inte heller, se min kommentar strax nedan i detta inlägg.

Den situationen är reglerad i de tillämpliga grundlagarna:

Om utgivaren för en periodisk skrift var utsedd för skens skull eller uppenbarligen saknade befogenhet att utöva bestämmande över innehållet, är ägaren istället ansvarig för tryckfrihetsbrott (TF 8:3 2 st. 2 p.).

Om utgivaren var utsedd för skens skull eller uppenbarligen saknade befogenhet att utöva bestämmande över innehållet, är den som bedriver sändningsverksamhet eller låter framställa en teknisk upptagning istället ansvarig för yttrandefrihetsbrott (YGL 6:3 2 p.).

”För skens skull” liksom befogenhetskriteriet (alternativa rekvisit) träffar målvakts/bulvanfall.
Citat:

Citat:
Korrekt, det gjorde han inte. I alla fall inte i tid (enligt TF 8:13 resp. YGL 6:8).

Sen var han ju inte heller någon bulvan i den bemärkelsen. Snarare var det bara tidningen som hade slarvat med det byråkratiska pappersarbetet hos PRV. Men det var ändå ett exempel på ett fall där, i någon mening, ”fel” person dömdes.
Citat:

Citat:
Vid grovt förtal är det möjligt att erhålla brottsskadeersättning från Brottsoffermyndigheten. I övrigt blir det till för målsäganden att anställa indrivningsmyndighet för att få utdömda belopp om de ej betalas i tid. Men visst, det blir svårt om Sara Nilsson saknar utmätningsbara tillgångar.

Som Lessler skrivit så låter det helt enkelt som att den ansvarige utgivaren på pappret helt enkelt inte försvarade sig ordentligt.

När det gäller skadestånd så har Lessler rätt i att man bara kan få brotsskadeersättning (att staten betalar skadeståndet, och sen tar över fordran och kräver in den från gärningsmannen) om det handlar om grovt förtal.

Vad som händer i brottmål är att alla domar där skadestånd utdömts skickas till Kronofogden, vilka sen kontaktar den målsägande och frågar om han vill ha hjälp med att driva in skadeståndet. Det bör man tacka ja till, för det är gratis i brottmål (eller snarare, Kronofogden äter kostnaden och driver sen in den från gärningsmannen). Målsättningen är att de som lidit skada genom brott inte ska behöva ha kontakt med den som förövat brottet mot dem.

Detta till skillnad från civilmål, där man om man vinner själv blir ansvarig för att driva in beloppet, och måste anlita Kronofogden på samma sätt som för vilken skuld som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in