2024-04-09, 00:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Ja, det verkar ju rimligt givet rutinerna.

Men är det särskilt troligt med en förlikning ? Patrik & Sara har ju hela tiden haft en otroligt hög svansföing. En förlikning skulle ofelbart signalera att de erkänner att de gjort fel ?

Vilket I så fall skulle skulle innebära en överhängande risk för att hela deras maskineri punkteras då de satt en gränslös prestige i sitt agerande i Dumpenverksamheten.

I praktiken har de satt sig i en rejäl rävsax.

Torskar de riskera det att kosta rejält både ekonomiskt och även för Dumpen trovärdighet.

Ingår de förlikning blir det i princip samma resultat som om de torskar.

Vinner de är allt bra. Eller ? Det finns juridiska hål de inte har täckt och som någon annan uthängd kanske bestämmer sig för att pröva. Facebookdelen är ett sådant hål och där bör det finnas ganska goda möjligheter att få dit dem för bland annat förtal, ofredande och kanske ännu mera då det inte i det läget bör spela nån större roll vad gäddan trodde eller ej samt vad gäddan gjorde eller ej. Även skyldiga kan vinna förtalsmål.

Paradoxalt nog sitter även då de delst förtalet ridigt till enligt lex Näthatsgranskaren.

Även om de vinner gungar nog marken en aning under P & S.

Oavsett allt ovan är det viktigt att tillägga att gäddan inte blir någon trevligare människa för det.
Förlikning innebär potentiellt en mängd stämningar. Förlust med högt skadestånd utan egna rättegångskostnader innebär än fler. Kanske alla.
ETC, många andra, advokatfirman vet nog vem alla gäddor är som kan stämma Dumpen.

Om advokatfirman vinner så har de lätt arbete för flera år.

"inte blir någon trevligare människa" Jag känner inte honom, gör du det?
Citera
2024-04-09, 00:18
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tforka
Är det bra eller dåligt att jag vet vem initialerna står för i den domen?
Det är bra för kvinnor att känna till. Även för övriga som har kvinnor i sin familj. Då minskar man risken att bli utsatt själv.

Det är skälet till att IT-gäddan publicerades. Brottsförebyggande.
Citera
2024-04-09, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Men fattar du dåligt? Det finns inget frivilligt sex mellan ett barn och en vuxen enligt lagstiftaren. Det är våldtäkt oavsett. Och den våldtäkten kan ha grova inslag eller mindre grova inslag, men lagstiftaren, dvs staten, dvs du och jag anser att det är våldtäkt.
Jag förstår innebörden av våldtäkt mot barn. Jag undrar om du tycker omfattningen av rubriceringen är propertionerlig.
Jämför exempelvis ringa misshandel till grov misshandel. Det är typ från en örfil till en spark i ansiktet. Betydligt snävare spann än begreppet våldtäkt mot barn.
Så igen, tycker du personligen att våldtäkt är en passande beskrivning av brottet när en 14-åring tjatar om sex med en 20-åring?
Citera
2024-04-09, 00:28
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
När ett riktigt barn får en bild på ett skrumpet sviskon som någon kallar för sin kuk så svarar de aldrig "ååh, så fin du är, skall vi ses?".

Jo det är det. Jag har aldrig stött på ett barn online som försökt tjata sig till en sexträff med en 50-åring.

I Dumpenverkligheten är det enkelt att skydda sina barn mot pedofiler. Man behöver bara lära dem att inte tjata sig till sexmöten med gubbar online och erbjuda dem avsugningar för ett ciggpaket. Kan man bara lära sina barn det så är de helt trygga emot den typ av folk som Dumpen fiskar upp och hänger ut.
Straff och förnedring förstår pedofiler men det är därför man inte publicerar dem. Det är skälet till att domen inte blir så hård som ni hoppas.
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
För att inte tala om att det faktiskt är ett sexuellt övergrepp att sätta ett barn framför grova porrbilder och porrchattar med vuxna.. Det vore århundradets rubrik: "Sara från Dumpen försvarar sig i rätten genom att erkänna ett sexövergrepp".
Nu är du emot det helt plötsligt. Men du förstår ju vad jag menar så det var onödigt sagt.

Hon har inte begått sexövergrepp så där har vi din kopierade tolkning: Det var första gången, barnet var inte på riktigt. Därför är det okej.
Citera
2024-04-09, 00:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Jag förstår innebörden av våldtäkt mot barn. Jag undrar om du tycker omfattningen av rubriceringen är propertionerlig.
Jämför exempelvis ringa misshandel till grov misshandel. Det är typ från en örfil till en spark i ansiktet. Betydligt snävare spann än begreppet våldtäkt mot barn.
Så igen, tycker du personligen att våldtäkt är en passande beskrivning av brottet när en 14-åring tjatar om sex med en 20-åring?
Nu frågar du Benny, men jag kan väl också svara.

Jag tycker att det är bra att det är olagligt. Däremot tycker jag inte att det är rimligt att kalla det våldtäkt. Det var bättre som det var förr, när det hette sexuellt utnyttjande av minderårig. Hade kunnat tänka mig att alltid kalla det för våldtäkt för yngre åldrar, säg elva-tolv eller så. Men som du själv insinuerar så är det lite väl magstarkt att kalla det för våldtäkt när en fjortonåring är den drivande mot en artonåring.
Citera
2024-04-09, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Det är självförvållat. Beter man sig som en hora inför hela befolkningen så får man inga fördelar av domstolen. Nån som har kunskap inom juridik får gärna vidareutveckla den biten.

Nu försökte du dig åter på en retorisk kullerbytta.

Det finns inget likhetstecken melan vad folk tycker om pedofiler och att gäddan med automatik därför förlorar målet. Ta till dig det permanent.

Och sluta med PM. Debattera här !
Citera
2024-04-09, 00:34
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Nu försökte du dig åter på en retorisk kullerbytta.

Det finns inget likhetstecken melan vad folk tycker om pedofiler och att gäddan med automatik därför förlorar målet. Ta till dig det permanent.
Nu görs ju bedömning om förtal.
Horan som försöker ha sex med barn blir inte favoriserad. Man gör inte bedömning efter om man blir trevligare eller otrevligare. Isf får alla förmildrat brott. Det funkar inte så.

Nu är inte gäddan åtalad men man kommer inte ta hänsyn till att han har betett sig illa.
Citera
2024-04-09, 00:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Exemplet som nämns i länken är att en person publicerade bilder på en kvinna på en hemsida den 27 december 2017. Ett flertal av bilderna visade kvinnans delvis nakna kropp. Han raderade bilderna från hemsidan den 16 januari 2018.

Han fick två månaders fängelse och betalade ut 15000 kr.
IT-gäddan tror att han ska få tio gånger mer för att vara exakt.
Det där är en ganska stor kontrast till Dumpen. Är du seriös? 👀Det är självförvållat. Beter man sig som en hora inför hela befolkningen så får man inga fördelar av domstolen. Nån som har kunskap inom juridik får gärna vidareutveckla den biten.

Stockholms tingsrätt dömde MD på Samhällsnytt att betala 20 000 kr i skadestånd till näthatsgranskaren TÅ. Den stora pucken blir kanske hur rättegångskostnaderna fördelas, får SN betala motpartens kostnader så blir det lite svettigare. I näthatsgranskarens fall så blev det ju inte så, tur för honom hade han crowdfundat ihop pengarna till sitt enskilda åtal, rättegångskostnaderna uppgick enligt uppgift till dryga 300 000 kr.

Edit: Hovrätten dömde Lamotte att betala skadestånd på 40 000 kr till TÅ, och ersätta TÅs rättegångskostnader på 295 000 kr. Lamotte saknade utgivningsbevis, publicerade på Facebook, men frågan om rättegångskostnaderna förbryllar.

Att kalla någon djurplågare kanske inte ses som så allvarligt juridiskt? Eventuellt är det så då man inte heller döms till så stränga straff för såna brott. Spekulation från min sida.

2003 dömde HD Expressens ansvarige utgivare att betala 50 000 i skadestånd till Gudrun Schyman (vänsterpartiet) för påståendet om att hon skulle spela in sexfilm. Nu har skadeståndsnivåernna i stort sett fördubblats sen dess.
Senast redigerad av Tforka 2024-04-09 kl. 00:56.
Citera
2024-04-09, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veymuere
Förlikning innebär potentiellt en mängd stämningar. Förlust med högt skadestånd utan egna rättegångskostnader innebär än fler. Kanske alla.
ETC, många andra, advokatfirman vet nog vem alla gäddor är som kan stämma Dumpen.

Om advokatfirman vinner så har de lätt arbete för flera år.

"inte blir någon trevligare människa" Jag känner inte honom, gör du det?

Korrekt. Jag gjorde ett tankefel baserat på risk för preskription. Men det verkar vara så, vilket är logiskt, att "brottet" pågår så länge materialet finns kvar.

Nej jag känner inte gäddan. Men givet att han har ett utövande intresse av barn gör att jag klassar honom som en andra klassens medborgare.

Det finns säkert rätt många som i fantasin gärna skulle ligga med någon ung. Men nästan alla låter det bara bli en fantasi eftersom de har spärrar och aldrig skulle utöva det. Detsamma gäller nog en hel del sexuella böjelser av olika slag. Men nu kommer vi ifrån ämnet.
Senast redigerad av Snorrelino 2024-04-09 kl. 00:43.
Citera
2024-04-09, 00:43
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Det jag ville bemöta var bara de som i tråden menat att det krävs en direkt fysisk handling för att kunna fällas för vållande till annans död. Resten i det fallet saknar jag kunskap för att kunna ha en vettig åsikt om.

Eftersom du och jag har avhandlat detta med vållande till annans död senaste dygnet, vill jag betona att åtminstone inte jag har menat att det krävs en direkt fysisk handling; lagen ställer inte upp något krav på hur orsakandet har gått till. Det jag har menat är bara att just i fråga om rena yttranden, får det generellt anses marigt att etablera ett juridiskt relevant orsakssamband mellan ord och död.

Särskilt mot bakgrund av yttrandefriheten bör vad som sägs och skrivs i mycket stor utsträckning anses vara ett tillåtet risktagande, för att tala med Jareborg, i förhållande till (den faktiskt orsakade) effekten död när vi pratar om vållande till annans död. Därför knepigt med juridiskt relevant orsakssamband.

Med uppmaning till självmord, som du har lyft fram, ligger det iallafall närmare till hands att kika på relevansen i orsakandet: Redan i den straffbelagda gärningen anger ju lagstiftaren ”uppmanar” och ”psykisk påverkan”, det vill säga yttrade ord får betydelse för relevansprövningen av orsakandet på ett annat, mer direkt, vis än vid vållande till annans död.

Med det sagt, tror jag ändå att det är en rätt lång och krokig väg att gå för den som vill få Dumpenföreträdare (eller andra) dömda för uppmaning till självmord på grund av vad som har publicerats på Dumpens Facebook.
Citera
2024-04-09, 01:30
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tforka
Stockholms tingsrätt dömde MD på Samhällsnytt att betala 20 000 kr i skadestånd till näthatsgranskaren TÅ. Den stora pucken blir kanske hur rättegångskostnaderna fördelas, får SN betala motpartens kostnader så blir det lite svettigare. I näthatsgranskarens fall så blev det ju inte så, tur för honom hade han crowdfundat ihop pengarna till sitt enskilda åtal, för det rörde sig om 200 000 om jag minns rätt?

Att kalla någon djurplågare kanske inte ses som så allvarligt juridiskt? Eventuellt är det så då man inte heller döms till så stränga straff för såna brott. Spekulation från min sida.

2003 dömde HD Expressens ansvarige utgivare att betala 50 000 i skadestånd till Gudrun Schyman (vänsterpartiet) för påståendet om att hon skulle spela in sexfilm. Nu har skadeståndsnivåernna i stort sett fördubblats sen dess.
Den som stämmer någon ska betala ansökningsavgift 900 till 2800 kronor.
Vad brukar en vanlig rättegångskostnad ligga på?

Barn och djur är måttstock för empati så socialt är det riktigt illa. Räknar man ut konsekvenserna så är det värre att misshandla än katt än en man.

Juridiskt.
Lägsta straffet för att misshandla en man grovt är 5 år. Högsta straffet för att misshandla ett djur är 4 år.

Jag tycker man ska räkna ut skadeståndskostnader med stor marginal om man anklagas som oskyldig när det kommer till förtal. Om en oskyldig hade publicerats på Dumpen hade jag stått bakom maxstraff. Konsekvenserna kommer vara livet ut om man blir anklagad som peddo. Barn är värst och ingen kan tala ur sig det hur mycket man än försöker.

Den här lilla IT-gäddan får stå sitt kast.
Att han får skadestånd/böter till Dumpen, möjligt. Att Dumpen får fängelse, nej.
Senast redigerad av sunless 2024-04-09 kl. 01:32.
Citera
2024-04-09, 01:50
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Eftersom du och jag har avhandlat detta med vållande till annans död senaste dygnet, vill jag betona att åtminstone inte jag har menat att det krävs en direkt fysisk handling; lagen ställer inte upp något krav på hur orsakandet har gått till. Det jag har menat är bara att just i fråga om rena yttranden, får det generellt anses marigt att etablera ett juridiskt relevant orsakssamband mellan ord och död.

Särskilt mot bakgrund av yttrandefriheten bör vad som sägs och skrivs i mycket stor utsträckning anses vara ett tillåtet risktagande, för att tala med Jareborg, i förhållande till (den faktiskt orsakade) effekten död när vi pratar om vållande till annans död. Därför knepigt med juridiskt relevant orsakssamband.

Med uppmaning till självmord, som du har lyft fram, ligger det iallafall närmare till hands att kika på relevansen i orsakandet: Redan i den straffbelagda gärningen anger ju lagstiftaren ”uppmanar” och ”psykisk påverkan”, det vill säga yttrade ord får betydelse för relevansprövningen av orsakandet på ett annat, mer direkt, vis än vid vållande till annans död.

Med det sagt, tror jag ändå att det är en rätt lång och krokig väg att gå för den som vill få Dumpenföreträdare (eller andra) dömda för uppmaning till självmord på grund av vad som har publicerats på Dumpens Facebook.
Du förklarade det bra.
Kom in på ett liknande ämne som jag tycker berör det här ämnet gällande förtal.

(Använder radikalare exempel så att alla förstår.)

Om jag vet att du risletar eller är påväg att skadas allvarligt av en person. Mitt ända sätt att varna dig är att skriva det öppet så att även andra ser. Går det verkligen under förtal?

Om jag vet att ditt hem kommer explodera men väljer att hålla tyst, skulle jag gå fri från ansvar om man kunde bevisa att jag kunde förhindrat det i rätten? T.ex. att jag kunde ha ringt dig. En person här ansåg att det inte var brottsligt. Vad skulle du säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in