2024-11-02, 14:25
Medlem
Det följde med instruktioner också. Lite roligt i sammanhanget. 😂

https://postimg.cc/Q91BKnnw
Citera
2024-11-02, 15:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Tänkte jag kan försöka visa dig tjockleken på min. Glaset är inte lövtunt, skulle säga att de är ungefär tändstickstjockt. Stadigt dricksglas snarare än vinglas. Kan ju vara något tunnare i själv byttan, svårt att avgöra.
https://i.postimg.cc/Y96nYqQ4/fermjar.jpg

Det var den här jag köpte.
https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099625524149

Men det behöver inte bara hänga på tjockleken. När jag var ung lånade jag och kompisarna en jättestor dammejeanne av nåns släkting, tror den var 60 liter, jättetjockt glas, tung. Dammig och full med skräp så klart. Jag stod och höll den över badkaret och skvimpade runt hett vatten från duschen i den. Dammejannen liggande och jag hade en hand under i varje ände. Plötlligt smällde det till och den gick i två delar. Inte en skråma fick jag, men jag ryser när jag tänker på vad som kunde ha hänt med tanke på tyngden på skärvorna. Såna här grejer är ju gjutna och jag tror den där gjutfogen kan vara en svag länk när det blir spänningar i glaset, t.ex. p.g.a. temperaturförändringar. Glasets tjocklek kanske är ojämn och då bidrar det säkert också.

Samma som jag kollat på och omdömena har varit ganska blandade.
Citera
2024-11-02, 15:37
Medlem
Min är i produktion nu. Låter den stå på diskbänken för säkerhets skull.

Jag såg bara positiva omdömen, men jag skrollade nog inte så långt. Känns OK. De kan ju vara att folk hällt kokande vatten i den. Det skulle jag inte göra.
Citera
2024-11-02, 15:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Min är i produktion nu. Låter den stå på diskbänken för säkerhets skull.

Jag såg bara positiva omdömen, men jag skrollade nog inte så långt. Känns OK. De kan ju vara att folk hällt kokande vatten i den. Det skulle jag inte göra.

Majoriteten av dom negativa för den modellen var på på Amazon dock
Citera
2024-11-02, 17:41
Medlem
Tror du inte det är handhavandefel då? Glas är glas. Klart man måste vara försiktig. Eller har nån sagt att kärlet spruckit spontant när det bara stått där?

Fast det är klart att kermikkrukor är billigare. Gå att hitta till hyfsat pris ute i Europa. Det är rätt många år sen jag köpte, så har inga aktuella tips. Blir ju frakt (om det inte är typ Amazon), men jag köpte flera på en gång, så då tyckte jag det var OK.
Senast redigerad av filifjonken 2024-11-02 kl. 17:43.
Citera
2024-11-02, 19:33
Medlem
Sen finns det säkert flera fabrikat. De ser lite olika ut. Kan ju vara nåt som är mer skräp än de andra.
Citera
2024-11-03, 12:42
Medlem
Citat:
Fast det är klart att kermikkrukor är billigare. Gå att hitta till hyfsat pris ute i Europa.

Oj då. Där var fingrarna snabbare än hjärnan. Så klar är inte keramik billigare. Jag menade att skriva att det är bättre och säkrare.
Citera
2024-11-03, 21:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Tror du inte det är handhavandefel då? Glas är glas. Klart man måste vara försiktig. Eller har nån sagt att kärlet spruckit spontant när det bara stått där?

Fast det är klart att kermikkrukor är billigare. Gå att hitta till hyfsat pris ute i Europa. Det är rätt många år sen jag köpte, så har inga aktuella tips. Blir ju frakt (om det inte är typ Amazon), men jag köpte flera på en gång, så då tyckte jag det var OK.

Främsta klagomålet jag såg var att den inte tålde värme ordentligt utan spricker vid kontakt med hett vatten (vilket ju behövs för att sterilisera kärlet för bra resultat på syrningen och vanligaste, och enklaste, metoden är värme).
Citera
2024-11-03, 21:33
Medlem
swimp78s avatar
Tiden mellan att det påstås att tullklarering är klart och att det överlämnas till svensk
Budfirma är rätt lång ibland .

Tror det stod som lämnad till Early Bird för fyra dar sen men early Bird skriver att paketet hanteras av e-handlare fortfarande
Citera
2024-11-04, 10:42
Medlem
Har fått ett "erbjudande" från Temu att spendera 200kr och få 900kr i krediter tillbaka. Vad är dessa 900kr krediter? Kuponger i olika former? De har en del erbjudanden att få kupongpaket tillbaka. Det är väl inte samma sak som krediter?
Citera
2024-11-05, 00:19
Medlem
Oj! Varför har jag inte fått det?

Vet inte, men tror du inte det helt enkelt är pengar på kontot på Temu? Som du alltså kan handla på Temu för?
Citera
2024-11-05, 00:50
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Har fått ett "erbjudande" från Temu att spendera 200kr och få 900kr i krediter tillbaka. Vad är dessa 900kr krediter? Kuponger i olika former? De har en del erbjudanden att få kupongpaket tillbaka. Det är väl inte samma sak som krediter?

Citat:
Oj! Varför har jag inte fått det?

Vet inte, men tror du inte det helt enkelt är pengar på kontot på Temu? Som du alltså kan handla på Temu för?

får sånt hela tiden
aldrig brytt mig
vet inte ens hur det fungerar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in