2024-10-27, 14:06
Medlem
Harry_s avatar
sista beställningen jag gjorde på AliX för 50kr
fick jag på 2v
Citera
2024-10-27, 15:17
Medlem
Vad bra! Då har det blivit bättre alternativt just den säljaren använde bättre frakt. Har inte handlat där sen det här med moms från första kronan infördes och då var 5-6 veckor standard.
Citera
2024-10-30, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Ni glömmer väl inte bort att kolla prisjusteringen emellanåt?
Om priset på produkten du köpte har sänkts inom 30 dagar så får du pengarna insatta på ditt Temukonto (ibland får man de till bankkontot igen).

Har tack vare denna funktion fått tillbaka flera hundra (om inte någon tusenlapp redan).

Du går till
Du —> Dina beställningar —> Skickad —> Klicka på de tre punkterna på vänster sida (om knappen prisjustering inte syns) bredvid Lämna recension och välj prisjustering.

Ps Temu är som ett jvla gift och du kan lätt bli beroende av att shoppa där.

Tack för tipset! Det där kände jag inte till. Fick några kronor tillbaka. Man får ju gå in då och då och hålla koll helt enkelt.

Du beskriver appen va? Använder man dator/browser får man klicka upp beställningen (öppna den, så man ser varorna man beställt). Då finns en meny till höger. Näst sista knappen, Price Adjustment.

Ja, håller med dig. Har inte handlat jättemycket, men nog är det vanebildande. Älskar hur smidigt allt funkar. T.ex. att man har lite tid på sig efter beställning att göra ändringar, om man ångrar ett köp eller glömt att lägga till nåt.

Likaså returer. Sist hade ett set med 4 puckar i glas (har ett speciellt användningområde) fått en smäll. Märkligt, då de var synnerligen väl packade, först i cellplast med ett hål för varje puck och lock över. Två såg ut som om de fått en smäll med en hammare på kanten. Svårt att tro att det var en transportskade, såg snarare ut som de fått en smäll innan de packades. Om lådan tappats hade inte skadan sett ut så där. Men...

Jag fotade med visst besvär skadorn, inte lätt att fota klart glas, men när jag skickat in min beskriving samt bilder kom omedelbart ett meddelande upp om att jag fick fick pengarna tillbaka och inte behövde returnera varan. Så jag fick två gratis och det var precis så många jag egentligen behövde. 😁

Är det nån som behövt skicka tillbaks någonting? Har en känsla av att det är så här det alltid går till.
Citera
2024-10-30, 14:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Tack för tipset! Det där kände jag inte till. Fick några kronor tillbaka. Man får ju gå in då och då och hålla koll helt enkelt.

Du beskriver appen va? Använder man dator/browser får man klicka upp beställningen (öppna den, så man ser varorna man beställt). Då finns en meny till höger. Näst sista knappen, Price Adjustment.

Ja, håller med dig. Har inte handlat jättemycket, men nog är det vanebildande. Älskar hur smidigt allt funkar. T.ex. att man har lite tid på sig efter beställning att göra ändringar, om man ångrar ett köp eller glömt att lägga till nåt.

Likaså returer. Sist hade ett set med 4 puckar i glas (har ett speciellt användningområde) fått en smäll. Märkligt, då de var synnerligen väl packade, först i cellplast med ett hål för varje puck och lock över. Två såg ut som om de fått en smäll med en hammare på kanten. Svårt att tro att det var en transportskade, såg snarare ut som de fått en smäll innan de packades. Om lådan tappats hade inte skadan sett ut så där. Men...

Jag fotade med visst besvär skadorn, inte lätt att fota klart glas, men när jag skickat in min beskriving samt bilder kom omedelbart ett meddelande upp om att jag fick fick pengarna tillbaka och inte behövde returnera varan. Så jag fick två gratis och det var precis så många jag egentligen behövde. 😁

Är det nån som behövt skicka tillbaks någonting? Har en känsla av att det är så här det alltid går till.

Om det var fermenteringsvikter så brukar dom ju vara gjorda av ett rätt så tufft glas som tål en hel del innan det blir skador.
Citera
2024-10-30, 17:20
Medlem
Ja, precis vad det var! De här: https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099657061618 . De var packade precis så tajt och fint som det ser ut på bilden. Inte en chans att de kan ha fått de skador som jag beskrev om lådan tappats. Nåt måste ha träffat vikterna precis på kanten.

Beställde samtidigt ett fermenteringskärl i glas. Ganska tunnt glas, visade det sig. Det kom också i en frigoliåda. men inte lika tight som den till vikterna. Så om paketet tappats borde snarare det kärlet ha gått sönder, men det var helt.

Men nu blev ju allt till det bästa för mig. Jag behövde inte så många vikter. Det var bara så att det var bäst pris på 4-packet just då. Men gratis som det blev är ju det allra bästa! 😁
Citera
2024-10-31, 01:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Ja, precis vad det var! De här: https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099657061618 . De var packade precis så tajt och fint som det ser ut på bilden. Inte en chans att de kan ha fått de skador som jag beskrev om lådan tappats. Nåt måste ha träffat vikterna precis på kanten.

Beställde samtidigt ett fermenteringskärl i glas. Ganska tunnt glas, visade det sig. Det kom också i en frigoliåda. men inte lika tight som den till vikterna. Så om paketet tappats borde snarare det kärlet ha gått sönder, men det var helt.

Men nu blev ju allt till det bästa för mig. Jag behövde inte så många vikter. Det var bara så att det var bäst pris på 4-packet just då. Men gratis som det blev är ju det allra bästa! 😁

Har själv kollat efter fermenteringskärl, men dragit mig för att beställa då tydligen dom flesta kärlen på typ Temu/Amazon är väldigt tunna och tål inte värme (massor med folk som rapporterat att dom spricker om man häller i riktigt hett vatten för sterilisering).
Citera
2024-10-31, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe987
Tackar!

Kul grej. Synd att man inte upptäckte det här tidigare.

Men som jag fattar det går det bara att göra med beställningar som är på väg, inte sådana man hämtat ut. Bättre än inget.
Du kan göra det i 30 dagar från den dagen du beställer och det spelar ingen roll om du hämtat ut varorna.
Jag försöker komma ihåg att kolla prisjustering en gång om dagen. Ibland varar prissänkningen inte mer än några timmar och samma varor kan sänkas flera gånger under de 30 dagarna. Det kan gå lång tid innan det blir några prisförändringar och ibland blir det många samma dag.
Citera
2024-11-02, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har själv kollat efter fermenteringskärl, men dragit mig för att beställa då tydligen dom flesta kärlen på typ Temu/Amazon är väldigt tunna och tål inte värme (massor med folk som rapporterat att dom spricker om man häller i riktigt hett vatten för sterilisering).

Aha! Tack för upplysningen. Då ska jag vara försiktig. Men vill ju inte skära sig och inte få flera liter vätska på golvet heller, inte när man har breda golvspringor. Jag har flera jäskrukor, så egenligen var den här byttan onödig. Kul grej mer och tänkte att det kan vara bra med nåt där man ser hur det uvecklas, när man testar nya grejer och så.
Citera
2024-11-02, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Du kan göra det i 30 dagar från den dagen du beställer och det spelar ingen roll om du hämtat ut varorna.
Jag försöker komma ihåg att kolla prisjustering en gång om dagen. Ibland varar prissänkningen inte mer än några timmar och samma varor kan sänkas flera gånger under de 30 dagarna. Det kan gå lång tid innan det blir några prisförändringar och ibland blir det många samma dag.

Så man kan alltså få tillbaks flera gånger för samma pryl? Kollade en beställning som är på väg och jag kunde få 75 öre tillbaka. Var osäker på om jag var dum när jag tog den - ifall det blir större prissänkning senare. Men då är det bara att köra på! Tack igen! 😉
Citera
2024-11-02, 02:18
Medlem
Håller på att bunkra en massa camping- och utflykts-grejer. Det är otroligt vad mycket billigare det är.

Kolla det här vindskyddet för stormkök och liknande på Biltema för 129:-
https://www.biltema.se/soksida/?query=vindskydd

Och det här på Temu för 30:59.
https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099592703449

Kommer säkert från samma fabrik. Det på Temu är dock en större modell. 10 cm högre och 25 cm längre, så skulle alltså kosta mer än 129:- på Biltema om de hade det.

Vindskyddethar jag redan fått. Inget att anmärka på det. Nu är rostfria muggar och tallrikar och lite sånt på ingång. Till nästa sommar är jag redo! 😋
Senast redigerad av filifjonken 2024-11-02 kl. 02:29.
Citera
2024-11-02, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only

Ja, du har rätt. Jag vet inte riktigt vad jag höll på med där.

Tackar för tipset om att kolla upp ofta, jag sparade ett par kronor även idag.
Citera
2024-11-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Tänkte jag kan försöka visa dig tjockleken på min. Glaset är inte lövtunt, skulle säga att de är ungefär tändstickstjockt. Stadigt dricksglas snarare än vinglas. Kan ju vara något tunnare i själv byttan, svårt att avgöra.
https://i.postimg.cc/Y96nYqQ4/fermjar.jpg

Det var den här jag köpte.
https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099625524149

Men det behöver inte bara hänga på tjockleken. När jag var ung lånade jag och kompisarna en jättestor dammejeanne av nåns släkting, tror den var 60 liter, jättetjockt glas, tung. Dammig och full med skräp så klart. Jag stod och höll den över badkaret och skvimpade runt hett vatten från duschen i den. Dammejannen liggande och jag hade en hand under i varje ände. Plötlligt smällde det till och den gick i två delar. Inte en skråma fick jag, men jag ryser när jag tänker på vad som kunde ha hänt med tanke på tyngden på skärvorna. Såna här grejer är ju gjutna och jag tror den där gjutfogen kan vara en svag länk när det blir spänningar i glaset, t.ex. p.g.a. temperaturförändringar. Glasets tjocklek kanske är ojämn och då bidrar det säkert också.
Senast redigerad av filifjonken 2024-11-02 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in