Citat:
Ursprungligen postat av
Wippet
I det här fallet tänker jag att det mesta redan är diskuterat, dessutom flera gånger om.
GM är dömd i TR och HR av en enig rätt.
Läser man FUP så ser man dessutom att han inte kan hålla sig till sin berättelse, utan ändrar den hela tiden, och försöker att slingra sig för att hitta alternativa vägar ut ur sin situation.
Han erkänner dessutom att han har problem med sitt sexuella beteende, och konsumerar porr på obskyra sidor.
Det i sig är troligtvis inget brott, men stärker bilden av honom som människa.
Barnet i frågan har förhörts av utbildade poliser, och förhöret ger en trovärdig bild av händelseförloppet.
Det finns någon i tråden som hävdar att det inte kan vara trovärdigt eftersom barnet bara har förhörts en gång, men det är bara trams.
Ett förhör idag filmas, och frågorna ställs flera gånger med lite olika infallsvinklar, för att få en helhet av förloppet, och för att kunna bedöma trovärdigheten.
Tekniken med att filma digitalt gör också att fler kan ta del av förhöret, och göra bedömningar av trovärdigheten, eftersom man får med kroppsspråk och minspel, pauser mm.
I FUP står det dessutom tydligt att förhöret med flickan är en sammanfattning av det inspelade förhöret (med tre kameror), och man bör se hela förhöret för att få en korrekt bild av det.
Och i tråden har det också nämnts att flickan har sagt att hon inte har tagit på GM:s snopp, men det är helt felaktigt, hon har sagt ”Jag vet inte”, och det är väl ganska naturligt att man inte vet exakt vad det är man håller i när man är i den åldern, och har ögonen förbundna.
Och att anklaga mamman för att ”inte vara frisk” har också förekommit livligt i tråden, liksom att blanda in eventuell politisk eller religiös ställning, men alltid utan hänvisningar till någon fakta, utan i syfte att flytta fokus från kärnfrågan.
Allting framgår i FUP, så om man orkar läsa igenom den, då kan man få en hygglig bild av hela ärendet.
Personligen anser jag att den är välgrundad, och det enda märkliga är att GM i det här fallet kan få ”rabatt” på straffet, på grund av att det är synd om honom, för han fick sparken från sitt jobb.
Observera också att jag avser bara precis detta rättsfall, det finns naturligtvis andra rättsfall, som har helt andra förutsättningar.
Att endast låta göra ett förhör och dessutom frånta GM’s försvarare rätten att ställa frågor/ motfrågor är den mest fundamentala i ett rättstat som inte fungerar. Ex varför säger flickan att hunden var hemma och bevisligen via bilder så vistades hunden på helt annan ord aktuella dagen och tiden.. varför finns inte DNA i den påstådda mössan av flickan. Finns DNA av andra men inte hon. För mig är detta bara två saker ( men finns mycket mer) i berättelsen som inte stämmer eller är logiskt omöjligt
Nej wippet, hasafot, vedklyven, spiskroken jag kommer inte hänvisa någonstans eftersom alla bör läsa FUP och speciellt mammans förhör för där framgår en tydlig bild att denne ” inte är frisk”. Först släpper denne en träningscykel på flickans fot, när hon är ledsen är hennes första fråga ” har du tagit på GM snopp” se alla gånger de nämner något allmänt om GM, alltid hänvisning att han har så mycket grejer, elbil, fyrhjuling, nya bilar osv.. läs skaffa er egen uppfattning
Du har helt rätt, GM är dömd, avtjänat sitt straff. Men du har väl hört om den stora rörelsen som har startat i Sverige för alla oskyldigt dömda i sexualmål pga ett rättsväsendet som helt tappat rättssäkerhet. Upprättelse väntar