2024-10-26, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Nej, inte vid sidan av Gud.

Erkänner du att det existerar gudar som man inte ska ha vid sidan av Gud enligt andra mosebok ?

Kallar Jehovas Vittnen Jesus "en gud"?
Citera
2024-10-27, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Kallar Jehovas Vittnen Jesus "en gud"?

Du svarade inte på frågan igen, men ok.
Ja, Jehovas Vittnen kallar Jesus för "en gud" på liknande sätt som andra kallas för gudar, Jesus sade:

"Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar" (Joh 10:25 Bibel2000)
Citera
2024-10-27, 07:59
Medlem
Citat:
Ok, du har ju citatet från Paulus:

"denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror" (2Kor 4:4 Bibel2000)

Vem tror du är "denna världens gud"?

Gud ser inte djävulen som en gud. Det är människor som ser djävulen som en gud. Därav att han av den Högste kallas den här världens gud. Dom är lurade.

Djävulen själv har ju fått storhetsvansinne och vill bli som Gud. Han tror ju själv att han är Gud.

Jesus ÄR den djävulen vill bli.

Jesaja 14:13-14

13 Du sade i ditt hjärta:
’Jag ska stiga upp till himlen,
jag ska resa min tron
ovanför Guds stjärnor.
Jag ska sätta mig på mötesberget
längst upp i norr.
14 Jag ska stiga upp
över molnens höjder,
jag ska bli som den Högste.’
Citera
2024-10-27, 08:16
Medlem
Citat:
Du svarade inte på frågan igen, men ok.
Ja, Jehovas Vittnen kallar Jesus för "en gud" på liknande sätt som andra kallas för gudar, Jesus sade:

"Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar" (Joh 10:25 Bibel2000)

Men Jesus citerar ju Psaltaren 82 här. Domarna på den tiden hade ett gudomligt uppdrag att döma. Alltså kunde dom kallas gudar.

Men dom ska alla dö, läs vers 7.

Till skillnad från Jesus som LEVER och ÄR den LEVANDE GUDEN.

Psaltaren 82:6-7

6 "Jag har sagt att ni är gudar,
att ni alla är den Högstes söner.
7 Men ni kommer att dö
som människor dör
och falla som alla furstar faller."
Citera
2024-10-27, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Alltså kunde dom kallas gudar.

Tack. Låt oss se vad Tubbo svarar, han påstår att det inte existerar andra gudar:

Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Ja, du kan erkänna Satan som en gud. Men jag kommer inte göra det. Det vore obibliskt.

"denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror" (2Kor 4:4 Bibel2000)

Vem är "denna världens gud"? Tubbo har inte svarat på detta.
Citera
2024-10-27, 09:56
Medlem
Citat:
Tack. Låt oss se vad Tubbo svarar, han påstår att det inte existerar andra gudar:

Men det finns bara en LEVANDE GUD. Dom andra är döda gudar i Herrens ögon och bara något som människor i denna världen tillber som gudar. Människorna ÄR denna världen.

Den LEVANDE GUDEN visar sig i tre personer. Det är den ENDA SANNA GUDEN för det är den enda Guden som kan ge liv med rätt att döma.

Så varför ska man erkänna djävulen som en gud? Han är en falsk Gud en, en högmodig självutnämnd gud. Han har ingen behörighet att kallas Gud. Inte ens "en gud".

Jesus ÄR den sanna levande Guden. Att påstå att Jesus är "en gud" precis som djävulen, är att i sitt hjärta låta djävulen vinna. För det är precis det han vill, bli som Jesus. Vara istället för Jesus.
Citera
2024-10-27, 13:45
Medlem
Citat:
Men det finns bara en LEVANDE GUD. Dom andra är döda gudar i Herrens ögon och bara något som människor i denna världen tillber som gudar.

Ja, och därför förbjuder Gud att man tillber dessa gudar:

"Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig." (2 Mose 20:3 Bibel2000)
Citera
2024-10-27, 15:49
Medlem
Citat:
Ja, och därför förbjuder Gud att man tillber dessa gudar:

"Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig." (2 Mose 20:3 Bibel2000)
Och Jesus är ju Gud eftersom Han lever, kan ge liv med rätt att döma?
Citera
2024-10-27, 15:55
Medlem
Citat:
Och Jesus är ju Gud eftersom Han lever, kan ge liv med rätt att döma?

Nja, Jesus är en gud, på liknande sätt som domarna var gudar som hade rätt att döma:

"Jesus sade: »Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar, och skriften kan inte upphävas. " (Joh 10:34-35 Bibel2000)
Citera
2024-10-27, 15:57
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Det finns bara en (1) sann Gud, alla andra “gudar” är falska. Därmed tror JV att Jehova ärar och upphöjer en falsk gud. Gud sa själv att före honom fanns ingen annan Gud och efter honom ska det inte heller finnas någon. (Jesaja 43:10)

Vidare säger Gud i Jesaja 43:11 att förutom honom finns det ingen som kan rädda (frälsa) och Apostlagärningarna 4:12 säger att det finns inget annat namn än Jesus under himlen vi kan bli räddade genom.

Så det blir svårt för Jehovas vittnen att diskutera bibeln utanför sin gemenskap, blir bara en hop med motsägelser. Därför isolerar dom sig så de ständigt kan få medhåll och bekräftelse tillsammans med sin egna förfalskade bibelöversättning.

Jesus är Gud. Endast Gud kan rädda.
Det finns bara en sann Gud, alla andra gudar är falska gudar.
Citera
2024-10-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Det finns bara en (1) sann Gud, alla andra “gudar” är falska.

Ja, Jesus och Djävulen är falska gudar, men dom är ändock gudar som man inte ska tillbedja:

"Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig" (2 Mos 20:3).
Citera
2024-10-27, 16:28
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ja, Jesus och Djävulen är falska gudar, men dom är ändock gudar som man inte ska tillbedja:

"Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig" (2 Mos 20:3).

Man kan kalla sig själv för vad man vill men det finns bara ett Gudsväsen, Fadern, Sonen och den Heliga Anden som alla tre individuella personligheter är av samma väsen: Gud.

Så du anser att Jesus är en falsk gud? När JV kallar Jesus för “en gud” så kallar de alltså Jesus för en falsk gud? Så JV måste dyrka Jehova och ära den falska guden Jesus?

Du ärar en falsk gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in