2024-10-26, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Men snälla, Paulus själv förklarar att "Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel." (2 Kor 11:14).

Din törst efter att jag ska erkänna Satan som en gud är störande.

Du kan göra det. Ja, du kan erkänna Satan som en gud. Men jag kommer inte göra det. Det vore obibliskt.

Du har ännu inte svarat på frågan: Existerar det andra gudar som man inte ska ha vid sidan av Gud?
Citera
2024-10-26, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Nej det existerade inte tro på treenighet bland tänkare i Judendomen eftersom treenighet inte omnämns i den Hebreiska Bibeln.

Filon var Jude, inte en tänkare inom Judendomen.

Det finns tänkande Svenskar som tror på Buddhism, men det betyder inte att Svenskarna (generellt) är buddhister.

Filon var absolut en tänkare inom judendomen. Han tillhörde den alexandrinska judendomen i Egypten, och hans skrifter fick stort genomslag.

Filons skrifter har överlevt till eftervärlden, genom pergament och munkars arbete i dåligt ljus.

Att du försöker framställa honom som en twittrande Svensson är löjeväckande.

Så jo, det existerade absolut en tanke om Guds Treenighet bland judiska tänkare innan kristendomens framträdande.
Citera
2024-10-26, 18:58
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Filon var absolut en tänkare inom judendomen. Han tillhörde den alexandrinska judendomen i Egypten, och hans skrifter fick stort genomslag.

Filons skrifter har överlevt till eftervärlden, genom pergament och munkars arbete i dåligt ljus.

Munkar är kristna som avfallit från Judendomens tro på Gamla testamentet.

Filon var kanske stor bland de som avfallit från Israels Gud, men absolut inte en del av Judendomen.
Citera
2024-10-26, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du har ännu inte svarat på frågan: Existerar det andra gudar som man inte ska ha vid sidan av Gud?
Det gör det. Det existerar, enligt Bibeln, en mängd himmelska varelser. De brukar normalt definieras som änglar eller demoner.
Citera
2024-10-26, 19:01
Avslutad
Citat:
Munkar är kristna som avfallit från Judendomens tro på Gamla testamentet.

Filon var kanske stor bland de som avfallit från Israels Gud, men absolut inte en del av Judendomen.

Min poäng var att Filon är ett exempel på en judisk tänkare som upptäckte Guds Treenighet innan kristendomens framträdande.

Är du redo för hans argument?
Citera
2024-10-26, 19:06
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Min poäng var att Filon är ett exempel på en judisk tänkare som upptäckte Guds Treenighet innan kristendomens framträdande.

Är du redo för hans argument?
Nej, för det har inte stöd i Gamla eviga testamentet.

En jude som bor i alexsandria och skriver trams inspirerat av grekisk hedendom, det är som en Svensk som bor i USA och skriver om buddhism.

Filo var inte en del av Judendomens tänkare, lika lite som Svensken i mitt exempel berättar något om vad Svenskar tror.
Citera
2024-10-26, 19:12
Avslutad
Citat:
Nej, för det har inte stöd i Gamla eviga testamentet.

En jude som bor i alexsandria och skriver trams inspirerat av grekisk hedendom, det är som en Svensk som bor i USA och skriver om buddhism.

Filo var inte en del av Judendomens tänkare, lika lite som Svensken i mitt exempel berättar något om vad Svenskar tror.

Ok. Låt oss reducera Filon till det absolut lägsta. Ett öldrickande fyllo i nätlinne.

Det förändrar ju inte det faktum att Treenigheten hade upptäckts av judar innan kristendomens framträdande.

Eller hur?
Citera
2024-10-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ok. Låt oss reducera Filon till det absolut lägsta. Ett öldrickande fyllo i nätlinne.

Det förändrar ju inte det faktum att Treenigheten hade upptäckts av judar innan kristendomens framträdande.

Eller hur?

Treenigheten hade upptäckts i hedniska religioner flera tusen år innan avfallna kristna tog till sig det.
Citera
2024-10-26, 19:54
Medlem
Citat:
Det gör det. Det existerar, enligt Bibeln, en mängd himmelska varelser. De brukar normalt definieras som änglar eller demoner.

Talar bibeln om andra gudar?
Citera
2024-10-26, 20:04
Avslutad
Citat:
Treenigheten hade upptäckts i hedniska religioner flera tusen år innan avfallna kristna tog till sig det.

Det finns sanning även i hedniska religioner: Såklart.

Det är därför Paulus säger:

-Det har han gjort för att de skulle söka Gud och kanske kunna treva sig fram till honom – han är ju inte långt borta från någon enda av oss. (Apg 17:27)
Citera
2024-10-26, 20:11
Avslutad
Citat:
Talar bibeln om andra gudar?

Well, andra mosebok säger:

- Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig (2 Mos 20:3).

Har du andra gudar?
Citera
2024-10-26, 20:29
Medlem
Citat:
Well, andra mosebok säger:

- Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig (2 Mos 20:3).

Har du andra gudar?

Nej, inte vid sidan av Gud.

Erkänner du att det existerar gudar som man inte ska ha vid sidan av Gud enligt andra mosebok ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in