2024-10-21, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Treenigheten gör kristendomen en schizofren religion och helt ologisk.

Lyssna, det här är inte svårt.

Du tänker 1+1+1=3.

Kristna säger 1x1x1=1

Kan du förstå det?
Citera
2024-10-21, 19:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Lyssna, det här är inte svårt.

Du tänker 1+1+1=3.

Kristna säger 1x1x1=1

Kan du förstå det?

Bra analogi.
Citera
2024-10-21, 22:58
Medlem
Alltså detta är ju en tråd om treenighetsläran inte en tråd om vilka som tror på den.
Det är flera kristna grupper och samfund, kristna random-individer och troende bibelforskare som inte tror på en treenig gud. Det är inte exklusivt endast för Jehovas vittnen. Även om just det verkar vara den största kristna grupp som har en antitrinitarisk tro. I och med att den läran är så grundmurad för Jehovas vittnen så är det därtill rimligt att mycket forskning har bedrivt i frågan genom deccenierna.
Därför finns det mycket litteratur framtaget om treenighetsläran och antitrinitarismen från dem.
Den är enligt mig skriven ur ett rätt opartiskt synsätt och kan brukas av alla som är intresserad av frågan. Jag har personligen haft väldigt nytta av deras hemsida /onlinebibliotek i frågan. https://wol.jw.org/sv/wol/h/r14/lp-z

Jag har några vänner som är med i EFS och de tror på en tvåening gudom.
Det var ju också så det var ifrån början vid kyrkomötet år 325 i Nicaea. Det var ju inte förens senare som helig ande impelmenterades i läran i Konstantinopel år 381.
Citera
2024-10-22, 00:52
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
vi tillber Jesus som Gud.
Om Jesus, som är likställd med Sonen och Ordet, även är likställd med Gud, hur kan man då säga om Gud i Johannesevangeliet 1:18:
Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss.
No man hath seene God at any time: the onely begotten Sonne, which is in the bosome of the Father, he hath declared him.
Och om Jesus är likställd med Gud, vad var syftet med att be till sig själv i Lukasevangeliet 6:12?:
Vid samma tid gick han upp på berget för att be, och natten igenom bad han till Gud.
And it came to passe in those dayes, that hee went out into a mountaine to pray, and continued all night in prayer to God.
Men enligt Johannesevangeliet 20:17 ansåg Jesus att han hade en Gud som också var lärjungarnas Gud:
Jesus sade: »Rör inte vid mig, jag har ännu inte stigit upp till min fader. Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud.«
Iesus saith vnto her, Touch me not: for I am not yet ascended to my Father: but goe to my brethren, and say vnto them, I ascend vnto my Father, and your Father, and to my God, and your God.
Ur Bibel 2000 och King James.
Citera
2024-10-22, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Om Jesus, som är likställd med Sonen och Ordet, även är likställd med Gud, hur kan man då säga om Gud i Johannesevangeliet 1:18:
No man hath seene God at any time: the onely begotten Sonne, which is in the bosome of the Father, he hath declared him.
För att den personen som är Gud var en människa.

Citat:
Men enligt Johannesevangeliet 20:17 ansåg Jesus att han hade en Gud som också var lärjungarnas Gud:
Jesus sade: »Rör inte vid mig, jag har ännu inte stigit upp till min fader. Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud.«
Det finns bara en Gud så vem ska han som människa peka på då han inte öppet ville göra anspråk på vem han var och istället antog rollen av en Guds tjänare? Han säger däremot om sig själv, såsom uppstigen, att han har varit en människa:

Jes 44:6 Så säger Herren, Israels Kung, och hans Återlösare, Herren Sebaot: Jag är den förste, och jag är den siste. Utom mig finns ingen Gud.

Upp 1:17 När jag såg honom, föll jag ner som död för hans fötter. Men han lade sin högra hand på mig och sade: "Var inte rädd. Jag är den förste och den siste 18 och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheters evighet.

Han upphöjde sig alltså inte som människa men blev istället upphöjd som människa från den han blev efter sin död.

Heb 1:8 Men om Sonen säger han:
Gud, din tron består
i evigheters evighet,
och ditt rikes spira
är rättens spira.
9 Du älskar rättfärdighet
och hatar orättfärdighet.
Därför, Gud, har din Gud
smort dig med glädjens olja
mer än dina medbröder.
10 Och:
I begynnelsen lade du, Herre,
jordens grund,
och himlarna är
dina händers verk.
11 De ska gå under,
men du ska bestå.
De ska alla nötas ut som kläder,
12 du ska rulla ihop dem
som en mantel
och de ska bytas ut
som kläder.
Men du är densamme,
och dina år har inget slut.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-22 kl. 07:58.
Citera
2024-10-22, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Texten säger på flera andra ställen att det är genom en enda som allt är till så därför behöver du antingen välja det ena eller det andra om du inte tar det där om att "Gud sade:...", som att det är Guds Ord och tar det som att det avser Jesus Kristus som har namnet Guds Ord.

Upp 19:13 ... hans namn är Guds Ord.

På liknande sätt behöver man tolka "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord" som att det är i Kristus allt skapades eftersom det står så på andra ställen samt att han är den som är "begynnelsen".

Joh 8:25 De frågade: "Vem är du då?" Jesus svarade: "Begynnelsen, vilket jag också har sagt er.

Ja och denna enda är Gud. I skapelseberättelsen får vi veta att det var Gud som skapade allting, inklusive människorna.

I samma berättelse får vi veta att dom var flera som deltog i skapelsen, till vilka vi människor blev skapade lika. Vi får också där veta att denna avbild till vilken vi skapades ÄR Guds avbild.

Det betyder för mig att alla dom som deltog här ÄR Gud. Men i flera personer. Det som av människor kallas treenigheten.

Gud ÄR ett, men existerar i flera personer. I bibeln får vi veta att dom är tre, Fadern, Sonen och Den Helige Anden.
Citera
2024-10-22, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Ja och denna enda är Gud. I skapelseberättelsen får vi veta att det var Gud som skapade allting, inklusive människorna.

I samma berättelse får vi veta att dom var flera som deltog i skapelsen, till vilka vi människor blev skapade lika. Vi får också där veta att denna avbild till vilken vi skapades ÄR Guds avbild.

Det betyder för mig att alla dom som deltog här ÄR Gud. Men i flera personer. Det som av människor kallas treenigheten.

Gud ÄR ett, men existerar i flera personer. I bibeln får vi veta att dom är tre, Fadern, Sonen och Den Helige Anden.
Låt mig tala i klarspråk nu:

Det är en människa som här på Jorden skapar det som är grunden till all existens och han är Gud. Det är därför Gud såsom uppstånden beskrivs som lik en människa.

Alltså är inte människan skapad till att vara lik Gud utan vi är lika Gud för att han var en av oss.
Citera
2024-10-22, 08:12
Medlem
Citat:
Exakt hur det fungerar är egentligen mycket enkelt.

Gud blev människa men är det inte längre efter att han som människa dött.

Som uppstånden är han i alla tider och därför även under den tid han var människa. Så en kort tid hade han två huvuden kan man säga, mer än så är det inte.
Och ändå i uppenbarelseboken kapitel fem sitter det någon på tronen som inte kan öppna bokrullens sigill? Utan en annan person är den som är värdig? Som tar detta sigill ur den på tronens högra hand?

Vem sitter då på tronen?
Citera
2024-10-22, 08:16
Medlem
Citat:
Låt mig tala i klarspråk nu:

Det är en människa som här på Jorden skapar det som är grunden till all existens och han är Gud. Det är därför Gud såsom uppstånden beskrivs som lik en människa.

Alltså är inte människan skapad till att vara lik Gud utan vi är lika Gud för att han var en av oss.
Men Han var ju inte människa då, innan skapelsen. Dessutom är avbilden vi skapats till flera personer. Det ÄR vad bibeln säger.

Vad du säger är oväsentligt.
Citera
2024-10-22, 08:18
Medlem
Citat:
Och ändå i uppenbarelseboken kapitel fem sitter det någon på tronen som inte kan öppna bokrullens sigill? Utan en annan person är den som är värdig? Som tar detta sigill ur den på tronens högra hand?

Vem sitter då på tronen?
Som uppstånden är han icke-rumslig och därför inte i tiden. Som människa kommen ur tiden blir han därför ett med sig själv som uppstånden vid sin död.
Citera
2024-10-22, 08:29
Medlem
Citat:
Men Han var ju inte människa då, innan skapelsen. Dessutom är avbilden vi skapats till flera personer. Det ÄR vad bibeln säger.

Vad du säger är oväsentligt.
Nu kommer vi till kärnan.

Det är från en människa den allsmäktige och evige kommer. Det var som människa han skapade det som blev allt. Det är därför det kan sägas att han som människa var i Guds famn från början och själv är Gud och att allt blev till genom honom och utan honom fanns det ingenting.

Det är skapelsen som är det tidlösa, permanenta och oförstörbara materialet som är orsaken till allt som existerar mer än noll, både fysiskt och metafysiskt. Detta material skapar Gud såsom en människa vid tidens slut.

Det du beskriver är ett grupparbete från några som saknar förklaring till sin egen existens och det är helt enkelt inte sanningen.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-22 kl. 08:35.
Citera
2024-10-22, 10:30
Medlem
Citat:
Som jag sa tidigare med andra ord så beror detta tänkande på att du väljer att tolka första moseboken bokstavligt och just därför behöver du då stryka ut vad Jesus säger om sig själv som den allsmäktige. Att han var människa och att det är genom denne grunden till allting blev skapat.

Ta hellre första moseboken med en nypa salt och ta ställena där "Gud sade: ... och det blev till" som att det är Guds Ord, vilken vi vet vem det är personifierad.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-22 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in