2024-10-26, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, du sade att Gud inte existerade innan Jesus:
Vad är det som du inte förstår med att Jesus är Gud? Om Jesus är Gud kan naturligtvis inte Gud existera innan Jesus eller tvärtom? Gud i det metafysiska blir till när Gud människan går ur tiden. Samma person, två tillstånd.

Alltså är Jesus Guds upphov men jag kan lika gärna skriva att Gud är Jesus upphov eller att Gud är sitt eget upphov eller att Jesus är sitt eget upphov. Allt betyder samma sak.

Jag använder ibland olika ord för att beskriva samma sak eftersom det är så svårt att få dig att förstå vad jag menar. Antagligen för att det är så djupt rotat hos dig att Gud och Jesus är två olika personer.
Citera
2024-10-26, 16:39
Medlem
Citat:
Nej, du sade att Gud inte existerade innan Jesus:

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Vad är det som du inte förstår med att Jesus är Gud? Om Jesus är Gud kan naturligtvis inte Gud existera innan Jesus eller tvärtom? Gud i det metafysiska blir till när Gud människan går ur tiden. Samma person, två tillstånd.

Alltså är Jesus Guds upphov men jag kan lika gärna skriva att Gud är Jesus upphov eller att Gud är sitt eget upphov eller att Jesus är sitt eget upphov. Allt betyder samma sak.

Jag använder ibland olika ord för att beskriva samma sak eftersom det är så svårt att få dig att förstå vad jag menar. Antagligen för att det är så djupt rotat hos dig att Gud och Jesus är två olika personer.
För övrigt så säger jag inte att han kallades Jesus som människa och Gud som uppstånden. Han heter Jesus i båda tillstånden och han är den som är hela världens Gud och skapare. Genom sig själv.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-26 kl. 16:44.
Citera
2024-10-26, 17:05
Avslutad
Citat:
Du undviker att svara på mina argument.

Förlåt, jag kan inte minnas dina argument. Det jag minns är att du anser att Satan är en gud.
Citera
2024-10-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Förlåt, jag kan inte minnas dina argument. Det jag minns är att du anser att Satan är en gud.

Ok, du har ju citatet från Paulus:

"denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror" (2Kor 4:4 Bibel2000)

Vem tror du är "denna världens gud"?
Citera
2024-10-26, 17:17
Avslutad
Citat:
Ok, du har ju citatet från Paulus:

"denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror" (2Kor 4:4 Bibel2000)

Vem tror du är "denna världens gud"?

Jag tror att Paulus målar en bild i motsättning till hans förståelse om "Gud, vår fader, och herren Jesus Kristus." (2 Kor 1:2)
Citera
2024-10-26, 17:27
Medlem
Citat:
Jag tror att Paulus målar en bild i motsättning till hans förståelse om "Gud, vår fader, och herren Jesus Kristus." (2 Kor 1:2)

Så du tror inte att "denna världens gud" handlar om Satan, utan om Jesus som: "förblindar förståndet hos dem som inte tror"?

Ok, handlar detta om Satan eller om Gud:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt. " (Lukas 4:5-7 Bibel2000)

Är det Gud som frestar Jesus om världens makt, eller är det Djävulen?

Kan du se likheten i detta skriftställe:

Citera
2024-10-26, 17:29
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Inte ett enda kapitel i de kristnas tillägg till (den hebreiska) bibeln handlar om treeningheten. Treenigheten hittade kristna på efter att nya testamentet var skrivet.

Jesus undervisade att man ska be till Vår Fader som bor i himlen, inte till tre personer som samtidigt är en person.

Treenigheten blev det slutgiltiga avfallet från Israels Gud som bara är En:
Hör, Israel! Herren vår Gud, Herren är En.
Och du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta[c] och av hela din själ och av hela din kraft.
5 Mosebok 6:4-5
Citera
2024-10-26, 17:35
Avslutad
Citat:
Så du tror inte att "denna världens gud" handlar om Satan, utan om Jesus som: "förblindar förståndet hos dem som inte tror"?

Ok, handlar detta om Satan eller om Gud:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt. " (Lukas 4:5-7 Bibel2000)

Är det Gud som frestar Jesus om världens makt, eller är det Djävulen?

Kan du se likheten i detta skriftställe:

Det står uttryckligen att djävulen frestar Jesus.

Men jag kommer därmed inte bekänna att satan är en gud, eftersom han är en fallen ängel.

Ja, Bibeln talar uttryckligen om den "eviga eld som väntar djävulen och hans änglar." (Matt 25:41)

Vad håller du på med?
Citera
2024-10-26, 17:37
Medlem
Citat:
Det står uttryckligen att djävulen frestar Jesus.

Men jag kommer därmed inte bekänna att satan är en gud, eftersom han är en fallen ängel.

Ja, Bibeln talar uttryckligen om den "eviga eld som väntar djävulen och hans änglar." (Matt 25:41)

Vad håller du på med?

Så du tror inte att det existerar andra gudar som man inte ska ha vid sidan av Gud?
Citera
2024-10-26, 17:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Inte ett enda kapitel i de kristnas tillägg till (den hebreiska) bibeln handlar om treeningheten. Treenigheten hittade kristna på efter att nya testamentet var skrivet.

Jesus undervisade att man ska be till Vår Fader som bor i himlen, inte till tre personer som samtidigt är en person.

Treenigheten blev det slutgiltiga avfallet från Israels Gud som bara är En:
Hör, Israel! Herren vår Gud, Herren är En.
Och du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta[c] och av hela din själ och av hela din kraft.
5 Mosebok 6:4-5

Judar förstod Treenigheten redan innan Jesus framträdande.
Faktum är att Treenigheten upplyser de hebreiska skrifterna. Det mest välkända exemplet är när Gud uppsöker Abraham:

- Herren visade sig för Abraham i Mamres lund. Abraham satt i tältöppningen under den hetaste tiden på dagen. Han såg upp och fick se tre män stå där framför honom. (1 Mos 18:1-2)

Varsågod. Gud kom som tre. Där har du Treenigheten.
Senast redigerad av Tubbo 2024-10-26 kl. 17:54. Anledning: Stavning och tillägg
Citera
2024-10-26, 17:47
Avslutad
Citat:
Så du tror inte att det existerar andra gudar som man inte ska ha vid sidan av Gud?

Jo, men djävulen förstås, enligt kristen tradition, som en fallen ängel. Inte en gud.

Du kan tillbe djävulen som en gud om du vill, men blanda inte in mig i det.
Citera
2024-10-26, 17:57
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Judar hittade Treenigheten redan innan Jesus framträdande.

Ja, Filon av Alexandra talade om den treeniga Guden som de hebreiska skrifterna förklarar.
Filon var en religgonsblandare, en synkretist, som blandade Judendom och Grekisk trosuppfattning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Filon

Inte ett enda kapitel i nya testamentet diskuterar Filons villoläror.
Inte ett enda kapitel i NT diskuterar treenigheten, den blev kristen senare.

3 änglar sända av Gud till Abraham: https://jewsforjudaism.org/knowledge/articles/abrahams-three-visitors
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-10-26 kl. 18:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in