2024-10-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Om vi håller oss till Stockholm så är det betydligt billigare med en äldre HR jämfört med en äldre BR, men även en nyproducerad HR är nog billigare än BR vid dagens ränteläge och även om man räknar net-WACC om 3%.

Att nån boomer som köpt en villa 1976 och bor billigt idag hör väl knappast hit? Eller nån som köpte BR pre-2013 och idag inte har några lån. Samt givetvis korkade personer som inte ser något värde i EK och tror att en BR blir jättebillig att bo i bara man slänger in 5 mille. "jAg bETalar baRa 4 200 kr i hyRa"

Om du med boomer syftar på mig har du fel här också.
Mina föräldrar är boomers, själv gjorde jag mina bostadsaffärer i början av 2000.

Jag och min familj har under dessa knappt 25 år byggt upp tillgångar efter lån på mellan 8-10 miljoner, något som inte skulle skett om jag hyrt lägenheten under dessa 25 år.

Jag har flera gånger visat att det finns fakta som visar hur det är ekonomiskt fördelaktigt att äga sitt boende. Även hyresgästföreningen säger detta vilket jag länkat till.

För att det skall fungera måste man ha en hygglig inkomst så att man klarar av att både amortera och spara. Med tiden kan amorteringen minska och sparandet öka.

Jag har inte heller någonsin påstått att alla kommer ha råd att göra detta men uppfyller man kraven ovan så är det bevisat och även beskrivet varför bostadsrätter är billigare än motsvarande hyresrätter.
Citera
2024-10-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Bor du i HR nu eller köpte du bostad som också kostade 17000 mer varje månad du inte köpte den?
Köpte mycket billigare hus på billig ort.
Citera
2024-10-26, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Min senaste lilla BR gav mig en förlust på 5,000 i månaden. Fick lite avdrag på förlusten. Minns inte skatteverkets upplägg, 30% på halva förlusten möjligtvis.
Så kan det gå. Men du bodde inte där så länge vilket ökar risken.
Citera
2024-10-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Mina föräldrar är boomers, själv gjorde jag mina bostadsaffärer i början av 2000.

Jag och min familj har under dessa knappt 25 år byggt upp tillgångar efter lån på mellan 8-10 miljoner, något som inte skulle skett om jag hyrt lägenheten under dessa 25 år.

Jag har flera gånger visat att det finns fakta som visar hur det är ekonomiskt fördelaktigt att äga sitt boende. Även hyresgästföreningen säger detta vilket jag länkat till.

För att det skall fungera måste man ha en hygglig inkomst så att man klarar av att både amortera och spara. Med tiden kan amorteringen minska och sparandet öka.

Jag har inte heller någonsin påstått att alla kommer ha råd att göra detta men uppfyller man kraven ovan så är det bevisat och även beskrivet varför bostadsrätter är billigare än motsvarande hyresrätter.
Du har så rätt. Både min bror och jag har blivit rika på att bo.
Citera
2024-10-26, 17:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Samtidigt finns det folk som har skulder från bostadsaffärer från tidigt 90-tal, så din historia är just bara din egna och dessutom inget som betyder något för framtiden. De senaste 30 åren kanske inte blir särskilt representativa för de kommande 30

Nu är dock ditt resonemang väldigt vanligt vilket pekar på en viss typ av bubbeltendens i marknaden när det ständigt basuneras ut att "man blir rik på att bo - skynda att köpa" samt "räntan blir snart låglåg igen så låna på för fullt".
Citera
2024-10-26, 17:48
Medlem
DVikings avatar
Sverigehusen från SD vet jag inte om de varit uppe här i tråden:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverigehusen-bygglovsbefriade-smahus-sds-vinst-i-tidoforhandlingen

"Tanken är att det ska leda till att fler hus byggs och till en lägre kostnad. Men både arkitekter och oppositionen rasar."

Fler hus på kortare tid till lägre pris. Att arkitekter blir arbetslösa kan vi nog leva med, och oppositionen vill ju mest vara emot allt. Att just MP är starkt mot det hela är ju mer ett bekräftande att det är bra.
Citera
2024-10-26, 19:04
Medlem
Citat:
Samtidigt finns det folk som har skulder från bostadsaffärer från tidigt 90-tal, så din historia är just bara din egna och dessutom inget som betyder något för framtiden. De senaste 30 åren kanske inte blir särskilt representativa för de kommande 30

Nu är dock ditt resonemang väldigt vanligt vilket pekar på en viss typ av bubbeltendens i marknaden när det ständigt basuneras ut att "man blir rik på att bo - skynda att köpa" samt "räntan blir snart låglåg igen så låna på för fullt".

Nej, jag skriver om att det är billigare att äga sitt boende oavsett att man tjänar pengar på att sälja.

En av många artiklar på ämnet
https://hurvibor.se/boendekostnader/jamfor-boendeformer/

Skulle din länk om SDs satsning på billiga hus bli verklighet så kommer det bli ännu bättre att äga sitt hus.
Citera
2024-10-26, 19:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Nej, jag skriver om att det är billigare att äga sitt boende oavsett att man tjänar pengar på att sälja.

En av många artiklar på ämnet
https://hurvibor.se/boendekostnader/jamfor-boendeformer/

Skulle din länk om SDs satsning på billiga hus bli verklighet så kommer det bli ännu bättre att äga sitt hus.

Så enligt dig ska jag ge upp min HR-våning på Östermalm med 10k/mån i hyra för 150kvm och köpa en BR istället?

Eller nån med en trea i Grimsta med hyra på 7k/mån ska istället köpa en BR för 2.5m med en avgift på 4k/mån? Det lönar sig i längden på något vis eller hur tänker du?
Citera
2024-10-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ser man till HR vs BR ur ett helhetsperspektiv (för nyproduktion) så kan man se att:

- Kommunen tar betydligt mer betalt för BR-mark än HR
- BRF betalar ofta ett överpris för både mark och entreprenad (BRF-styrelsen kontrolleras av bostadsutvecklaren)
- BRF sköts av ett gäng glada amatörer som inte helt sällan ser kortsiktigt på ägandet. Fastighetsförvaltningen blir därmed eftersatt och dyrare jämfört med en professionell aktör.

?

Då tar vi en källa på det också.
Citera
2024-10-26, 19:40
Medlem
Citat:
Så enligt dig ska jag ge upp min HR-våning på Östermalm med 10k/mån i hyra för 150kvm och köpa en BR istället?

Eller nån med en trea i Grimsta med hyra på 7k/mån ska istället köpa en BR för 2.5m med en avgift på 4k/mån? Det lönar sig i längden på något vis eller hur tänker du?

Jag vet inte om du spelar dum.

Men för sista gången, det är billigare att bo i bostäder man äger, bland annat på grund av skattereglerna.
Vilket jag visat flera gånger.

Med ett eget boende kan man bygga upp ett eget kapital samt använda bostaden för att få de billigaste lånen på marknaden vilket kan finansiera andra saker än bostaden.
Man behöver inte ta Blanco lån tex.

Hade det funnits ett överflöd av hyresrätter i attraktiva fastigheter till rimligt pris kunde det varit ett alternativ men så ser det inte ut.

För en familj är en villa som ofta har fri parkering för två bilar och möjlighet att välja en plats lämplig för barn det mest ekonomiska sättet att bo. Och ger dessutom en hög levnadskvalitet.

Allt detta jag skriver om är inga hemligheter eller ens kontroversiellt vilket förklarar varför bostadsformerna är så populära.

Att man dessutom om man gör sin omvärldsanalys väl kan tjäna stora summor gör det bara ännu bättre.

För att det skall funka måste man ha råd och med råd menar jag inklusive amorteringar och helst med marginaler nog för att spara.

Att du är nöjd med att sitta fast i en hyresrätt och bara hoppas att inte din värd gör något som får din hyra att skena är din business. Det skulle inte ha funkat för mig och min familj.
Citera
2024-10-26, 20:07
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag vet inte om du spelar dum.

Men för sista gången, det är billigare att bo i bostäder man äger, bland annat på grund av skattereglerna.
Vilket jag visat flera gånger.

Med ett eget boende kan man bygga upp ett eget kapital samt använda bostaden för att få de billigaste lånen på marknaden vilket kan finansiera andra saker än bostaden.
Man behöver inte ta Blanco lån tex.

Hade det funnits ett överflöd av hyresrätter i attraktiva fastigheter till rimligt pris kunde det varit ett alternativ men så ser det inte ut.

För en familj är en villa som ofta har fri parkering för två bilar och möjlighet att välja en plats lämplig för barn det mest ekonomiska sättet att bo. Och ger dessutom en hög levnadskvalitet.

Allt detta jag skriver om är inga hemligheter eller ens kontroversiellt vilket förklarar varför bostadsformerna är så populära.

Att man dessutom om man gör sin omvärldsanalys väl kan tjäna stora summor gör det bara ännu bättre.

För att det skall funka måste man ha råd och med råd menar jag inklusive amorteringar och helst med marginaler nog för att spara.

Att du är nöjd med att sitta fast i en hyresrätt och bara hoppas att inte din värd gör något som får din hyra att skena är din business. Det skulle inte ha funkat för mig och min familj.

Det är du som tvärsäkert påstår att ett ägt boende alltid är det mest ekonomiskt fördelaktiga, medan jag istället säger "det beror på".

Köper du fel bostad, vid fel tidpunkt, i fel stad/område, till fel pris kan det bli en mycket dyr historia.

Hyr du däremot en lägenhet tar du väldigt liten risk och får du tag på rätt hyreskontrakt är det väldigt fördelaktigt jämfört med att köpa i samma område.

Att de flesta med ägt boende tjänat på detta de senaste 30 åren betyder som sagt inte särskilt mycket för de kommande 30. Att en familj gärna bor i villa stämmer säkert men det betyder inte att det är det mest ekonomiska, men de kan säkert trivas bra där även om det kostar mer än en HR.

"Att man dessutom om man gör sin omvärldsanalys väl kan tjäna stora summor gör det bara ännu bättre." Rolig BLT-hybris
Citera
2024-10-26, 20:11
Medlem
Citat:

Köper du fel bostad, vid fel tidpunkt, i fel stad/område, till fel pris kan det bli en mycket dyr historia.

Du menar alltså att om jag köper en skokartong i en förort till Kabul för 10 miljoner kronor så kan det vara en dålig affär?

Har du fler självklarheter som du vill bjuda på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in