Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Så enligt dig ska jag ge upp min HR-våning på Östermalm med 10k/mån i hyra för 150kvm och köpa en BR istället?
Eller nån med en trea i Grimsta med hyra på 7k/mån ska istället köpa en BR för 2.5m med en avgift på 4k/mån? Det lönar sig i längden på något vis eller hur tänker du?
Jag vet inte om du spelar dum.
Men för sista gången, det är billigare att bo i bostäder man äger, bland annat på grund av skattereglerna.
Vilket jag visat flera gånger.
Med ett eget boende kan man bygga upp ett eget kapital samt använda bostaden för att få de billigaste lånen på marknaden vilket kan finansiera andra saker än bostaden.
Man behöver inte ta Blanco lån tex.
Hade det funnits ett överflöd av hyresrätter i attraktiva fastigheter till rimligt pris kunde det varit ett alternativ men så ser det inte ut.
För en familj är en villa som ofta har fri parkering för två bilar och möjlighet att välja en plats lämplig för barn det mest ekonomiska sättet att bo. Och ger dessutom en hög levnadskvalitet.
Allt detta jag skriver om är inga hemligheter eller ens kontroversiellt vilket förklarar varför bostadsformerna är så populära.
Att man dessutom om man gör sin omvärldsanalys väl kan tjäna stora summor gör det bara ännu bättre.
För att det skall funka måste man ha råd och med råd menar jag inklusive amorteringar och helst med marginaler nog för att spara.
Att du är nöjd med att sitta fast i en hyresrätt och bara hoppas att inte din värd gör något som får din hyra att skena är din business. Det skulle inte ha funkat för mig och min familj.