2024-10-24, 14:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordane
Börjar det bli för sent nu tror ni? Var ute i en hage i fyra timmar härom dagen, på landet en bit utanför Göteborg. Hittade fyra ynka exemplar. Är nybörjare på att plocka men har i alla fall lärt mig identifiera dem nu.

Vissa hagar kan vara fett torra, beror på marken osv. Förra året hittade jag på ett ställe när det legit var snö och frost ute, svamparna var helt stela och fast frusna. Kan fortfarande vara för tidigt i säsongen t.om
Citera
2024-10-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dadden66
Det är bara skitsnack. Har aldrig hittat en toppis på en golfbana. Har plockat i en del år.

Jag plockar bara på ett enda ställe som är en golfbana. Första gången för i år jag var ute idag och 120 stk på just min älskade golfbana
Citera
2024-10-25, 14:44
Medlem
Vakuumankas avatar
Provade en ny hage en bit från där jag brukar vara. Hagen jag plockat i tidigare är jag inte längre välkommen in i för hästarna som slagit ro. Kul för dem, mindre kul för mig. Men oj, oj, oj! Kammade hem över 500 st på ett par, tre timmar. Var först sur över hagen som blivit invaderad av hästar, men får nästan tacka dem nu när de lett mig in på andra spår. Säsongen kommer hålla på minst en månad till här nere i Skåne. 🍄
Citera
2024-10-25, 15:24
Medlem
Vet någon om ens naturens godis (svampen) växer i Stockholm, har gått ut flera gånger till flera hagar, men har inte hittat nån, har dock letat bara i norra Stockholm. Jag har till och med köpt en karta där dem visar vart dem växer och sånt, men har it hittat nån. Har aldrig tagit svamp i mitt liv men är jättenyfiken, jag har undersökt denna svampen i två år men har inte hittat en enda!. Hjälp mig du som läser:/
Citera
2024-10-25, 18:25
Medlem
Vill bara berätta att 2020 var jag sjukskriven och åkte runt o kolla hundratals hagar, hittade i ca 25% och av dam valde jag ut 8 -10 som gav bäst som jag sen letat i.
Åren efter har bästa hagarna blivit kassa vissa år och dom jag då tyckte va kassa har i år gett massvis.... Dvs: att du inte hittar nått ett år i en hage betyder inte att svampen inte finns där och kan komma upp i mängder ett annat år.
Citera
2024-10-25, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Vill bara berätta att 2020 var jag sjukskriven och åkte runt o kolla hundratals hagar, hittade i ca 25% och av dam valde jag ut 8 -10 som gav bäst som jag sen letat i.
Åren efter har bästa hagarna blivit kassa vissa år och dom jag då tyckte va kassa har i år gett massvis.... Dvs: att du inte hittar nått ett år i en hage betyder inte att svampen inte finns där och kan komma upp i mängder ett annat år.

år 2020 var jag i deep sleep, alltså jag var inte vaken då, men vart åkte du runt?, var det i stockholm?.
Citera
2024-10-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upplyst28369
år 2020 var jag i deep sleep, alltså jag var inte vaken då, men vart åkte du runt?, var det i stockholm?.
Sydöstra Småland, men har för mig att det var ett exceptionellt bra år i stora delar av landet.
Citera
2024-10-26, 12:31
Medlem
NioLivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burgerManiac
Det finns massor, plockade ca 450 gram häromdagen!
Ok, tack!
Citera
2024-10-26, 22:53
Medlem
Tog en sväng förbi favorit-hagen i kväll precis innan det började skymma när jag ändå var i närheten.
Hade kanske 40 min av "ljus" och körde ca 20 min i hyfsat mörker. Blev ett litet gäng, kanske 80-100st
Blir regn igen imorgon och måndag och sen ytterligare några dagar med milt väder, så ger mig nog ut igen på torsdag eller fredag. Sen tror jag säsongen är slut, när tempen väl sjunker nu så tror jag inte att det blir milt nog igen.
Senast redigerad av Telperi0n 2024-10-26 kl. 22:56.
Citera
2024-10-27, 23:12
Medlem
Hittade inga i 4 hagar varav en det alltid brukar finnas i, kollade dom för 2 veckor sedan typ, kan de plopppat upp i dom hagarna nu?
Citera
2024-10-28, 10:46
Medlem
Ngn som vet om säsongen är över i norra Västerbotten? Har ju varit ovanligt milt väder, men ändå men en del frostnätter...
Mitt enda ställe kräver en ganska lång bilfärd så åker helst inte i onödan.
Citera
2024-10-28, 20:51
Medlem
Det här med vintertid är ett djävulens påfund. Man hinner ju inte ut och plocka efter jobbet längre...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in