2024-10-03, 13:51
  #229
Medlem
Vakuumankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemo85
Ja bor i Skåne, har varit ute och letat, , har inte hittat någon,, har inte hittat, några hagar, eller betesmarker, har hittat några ängar, men väldigt högt gräs så är svårt att se. Tycker att det inte finns så mycket svamp, i Skåne..

Har varit rätt varmt i Skåne, typ 15 grader , och inget regn dom senaste dagarna

...

Det finns tusentals, bara du vet vart du ska leta. Mossiga gräsmattor, gärna i skuggan, intill skogen vid ängarna trivs de allra bäst. Vädret är optimalt just nu. Själv hittat snart tusen stycken på ett par, tre timmar. Fortsätt din jakt, men kom ihåg: det är svampen som ska hitta dig och inte tvärtom.
Citera
2024-10-03, 13:53
  #230
Medlem
trueforgoods avatar
Var och letade i sö Småland idag i mina favorit som alltid brukar leverera så här års, men hittade bara två stycken. Det var helt tomt på svamp, inklusive fulsvamp. Misstänker att det har att göra med att det är för torrt ute då september varit en riktig sommarmånad, och i så fall borde det dyka upp med snart. Samtidigt har det varit en frostnatt nyligen... Märkligt år.
Citera
2024-10-03, 14:34
  #231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Var och letade i sö Småland idag i mina favorit som alltid brukar leverera så här års, men hittade bara två stycken. Det var helt tomt på svamp, inklusive fulsvamp. Misstänker att det har att göra med att det är för torrt ute då september varit en riktig sommarmånad, och i så fall borde det dyka upp med snart. Samtidigt har det varit en frostnatt nyligen... Märkligt år.
Jag letar oxo i sö Småland och du har helt rätt i att det är för torrt i många hagar. Som tur är har jag en som i år producerar helt sjukt många och stora så har redan hittat mer än jag gjorde total senaste 2 åren på dom drygt 10 ställen jag brukar leta på.
Väderprognosen ser lovande ut framöver så tappa inte hoppet då dom vissa år går att hitta in i december
Citera
2024-10-03, 16:16
  #232
Medlem
Trilljannes avatar
Letade idag i en fårhage, hittade ingenting alls. Första gången jag ger mig ut och letar så kan ha varit att jag gjorde fel i själva sökandet. Men det var fullt av gräs och fårbajs överallt, så marken var helt klart välnärd. Letade i grästuvor som folk här sagt. Är det dålig luck eller dålig skill från min sida?

Stället låg i Uppland, temperaturen har varit lite upp och ner senaste dygnen men inget under 5 eller över 15.
Citera
2024-10-03, 16:42
  #233
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trilljanne
Letade idag i en fårhage, hittade ingenting alls. Första gången jag ger mig ut och letar så kan ha varit att jag gjorde fel i själva sökandet. Men det var fullt av gräs och fårbajs överallt, så marken var helt klart välnärd. Letade i grästuvor som folk här sagt. Är det dålig luck eller dålig skill från min sida?

Stället låg i Uppland, temperaturen har varit lite upp och ner senaste dygnen men inget under 5 eller över 15.


Vissa ställen har inget eller så är timing fel. Kan gå på en hage och leta i flera veckor och inte hitta något sen helt plötsligt finns det 50 tals etc


Kollar när det är torrt och på kvällen när solen börjar lägga sig lite, lättare att se då. Sen kolla runt dina fötter när du går och ta det långsamt.
Citera
2024-10-03, 16:57
  #234
Medlem
Hej! 4år erfarenhet med toppisar. Vill börja med att säga att jag tror norrland har ett skitår, eller så hittar inte svampen mig helt enkelt. Året är 2022 jag är på ett av mina favoritställen får med mig hem ungefär 400 st. år 2024 hittar inget ens. Året 2024 har enbart varit att jag slumpmässigt då jag promenerat med hunden hittat ungefär 50 st. Med att jämnföra de ställen vi gick på 2022 så hittade jag ungefär 100st varje månad.
Vad händer?
Det jag märkt iallfall är då jag plockat hem 20 st så känns de nästan som 50 man tagit. Moder natur kanske körde på kvalitet istället för kvantitet?

Varit toppförhållanden i norrland men ändå så pass lite just i år.
2022 herregud 2024 wtf
Citera
2024-10-03, 17:49
  #235
Medlem
Jag har varit ute och kikat i några nya hagar.

Jag har sett två fall där någon (förmodligen svampletare) valt att bända/skruva taggtråden med hjälp av en större gren för att kunna ta sig in i hagen.

Vänligen respektera andras egendom. Ska svampletare bete sig på detta sätt är det större risk för irritation hos markägare.

Man kan med lätthet ta sig in i en hage utan att åsamka skada på staketen. Gå genom tilltänkt passage/öppning i hagen eller leta efter ett ställe där man kan krypa under staketet.

Skärpning!!
Citera
2024-10-03, 19:20
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leo155
Har ni någon taktik för o inte se så suspekta ute i hagarna? Känner mig alltid så misstänksam när jag är ute och letar..

Är folk här så himla nojiga? Om nån frågar så säger jag att jag letar svamp och om de frågar vad jag letar efter så säger jag toppslätsskivling. Tror ni nån skulle ringa 112? "Hej, det är en person som går runt på ängen här och letar toppisar". Får inte så hög prio va
Citera
2024-10-03, 19:55
  #237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trilljanne
Letade idag i en fårhage, hittade ingenting alls. Första gången jag ger mig ut och letar så kan ha varit att jag gjorde fel i själva sökandet. Men det var fullt av gräs och fårbajs överallt, så marken var helt klart välnärd. Letade i grästuvor som folk här sagt. Är det dålig luck eller dålig skill från min sida?

Stället låg i Uppland, temperaturen har varit lite upp och ner senaste dygnen men inget under 5 eller över 15.
Det kan vara så enkelt att det inte växer något i den hagen, jag skulle säga att det växer kanske på 10 % av ställena man tycker ser väldigt bra ut. Så det är bara att leta vidare. Sen blir det mycket lättare när man har hittat några bra ställen, då är det bara att gå tillbaka dit varje år.

Sen kan man se svampen som riktigt bortskämd också. Det ska inte vara för varmt. Inte för kallt. Inte för blött. Inte för torrt. Osv. Det är väldigt många parametrar som ska stämma för att svampen ska trivas
__________________
Senast redigerad av Broks 2024-10-03 kl. 20:00.
Citera
2024-10-03, 21:13
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakuumanka
Det finns tusentals, bara du vet vart du ska leta. Mossiga gräsmattor, gärna i skuggan, intill skogen vid ängarna trivs de allra bäst. Vädret är optimalt just nu. Själv hittat snart tusen stycken på ett par, tre timmar. Fortsätt din jakt, men kom ihåg: det är svampen som ska hitta dig och inte tvärtom.

Antar att du inte rör dig i centrala/västra skåne för än så länge är min yield här väldigt låg. Tror det dröjer 2-3 veckor till innan det börjar växa ordentligt här
Citera
2024-10-04, 08:36
  #239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internetuppkopplad
Antar att du inte rör dig i centrala/västra skåne för än så länge är min yield här väldigt låg. Tror det dröjer 2-3 veckor till innan det börjar växa ordentligt här
Enligt svampkartan är det som du säger, just nu sämre i mellersta och västra Skåne. Jag var i östra delen av länet häromdagen och lyckades kamma 30-40st. Men detta är hagar som kan ge hundra- och tusentals.. Så det bästa ligger framför oss. Det ska regna i veckan som kommer, och temperaturen ska ligga klockrent. Jag tror på riktigt bra chans om 2 veckor fram.
Citera
2024-10-04, 08:48
  #240
Medlem
Jäkligt dimmigt & fuktigt idag i Sthlms området, dock soligt på dagen

Ska ändå ta en kikning på stället jag hittade i onsdags, då jag är ganska säker på att jag missade en del. Där jag hittade som mest så kammade jag bokstavligen bara en liten del av den plätten.

Win-win när man har spliff, te & matlåda med sig ut i naturen där man är helt ensam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in