Citat:
Ursprungligen postat av
AJFANE
Jag prövade på att leta toppisar för första gången under 2023 men lyckades inte hitta någonting förmodligen på grund av min brist på information om svampen och är rätt så sugen på att faktiskt hitta några i år någon som skulle ha några tips för en nybörjare?
Leta i hagar. Jag har hittat i ko-, tjur- och fårhagar, men finns säkert i alla hagar som har djur. Med undantaget hagar med alpackor för dom ser så flummiga ut så dom lär käka upp dom själva
Kolla i grästuvor och titta noga för svamparna är ofta riktigt små. Scanna av områden relativt snabbt och ge inte upp i en hage bara för att du inte hittar nåt direkt. Jag vet en hage som är rätt stor men det är bara i en liten del av den som dom växer.
Om det växer träd i hagen är det ingen idé att kolla just där. Toppisar växer inte bland träd, men med det sagt kan man kan hitta dom i närheten av träd - bara inte just bland dom. Så skogar och sånt ska du aldrig leta i för där finns dom inte. Dom brukar i regel växa där det är kortare vegetation med en blandning av gräs, mossa och diverse ängsväxter. Klassisk hage med andra ord.
När det är fuktigt ute och regnat är dom mörkare, typ chokladfärgade. När det är torrt ute är dom ljusa, typ beige och kan nästan vara vita vid första anblick. Dom kan växa en och en och ibland i större klungor, men hittar du en scanna av området runt omkring då chansen är stor att du hittar fler.
Kolla bilder som fan på nätet och printa in i din hjärna hur dom ser ut. Dom är verkligen unika i sitt utseende och när du väl lärt dig hur dom ser ut vet du precis när du hittat en.
Ge inte upp utan leta, leta, leta. Jag gav mig ut på jakt efter nya jaktmarker förra året och letade igenom ett femtiotal hagar innan jag stötte på guld. Det är lika random som med kantareller eller andra svampar vart dom växer. Habitatet kan vara perfekt men trots det ingen svamp. Och så rätt som det är hittar man ett ställe där dom växer.
Lycka till!