2024-08-20, 10:35
  #37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka

Om man har spirituell tro är det även uppenbart att du öppnar upp spirituella dörrar till allt möjligt, inte nödvändigtvis goda krafter. Detta är mer sant med hallucinogener är någon annan drog.

För mig som kristen är det tveksamt att syssla med detta över huvud taget, men det är många andra saker jag gör också.
Detta växer i alla fall i vår egen skog, får mig ut i naturen extra mycket och jag ber alltid om skydd från allt ont, att detta ska ta mig närmare Gud om något, gör korstecknet osv. Särskilt om det blir en mer intensiv tripp, men jag är ingen intensiv trippare utan håller mig helst på 10-20 toppisar.


Detta är inte för alla.


Bra att du tar upp detta.
Toppisen öppnar dörrar till positiva och negativa väsen.
Toppisar är inte för alla och ingenting man egentligen ska göra för nöjets skull.
Terapi syfte 100% i mina ögon.
__________________
Senast redigerad av El0l 2024-08-20 kl. 10:40.
Citera
2024-08-20, 22:15
  #38
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartbergstop
Hur är det med golfbanor? Hört mycket om dom genom åren.

Att det skulle växa mycket toppisar på golfbanor tror jag börjar bli en urban myt. Eller så vill folk som verkligen är inne på psykedelika lura iväg de som "bara" vill testa.

Med tanke på hur ofta gräset på golfbanor klipps så är det inte det optimala stället för toppisar.
Citera
2024-08-20, 23:41
  #39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elgrandehuevo
Att det skulle växa mycket toppisar på golfbanor tror jag börjar bli en urban myt. Eller så vill folk som verkligen är inne på psykedelika lura iväg de som "bara" vill testa.

Med tanke på hur ofta gräset på golfbanor klipps så är det inte det optimala stället för toppisar.

Inte en myt. De växer runtom där det inte klipps, har själv hittat en del runt golfbanor.
Citera
2024-08-21, 10:07
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartbergstop
Hur är det med golfbanor? Hört mycket om dom genom åren.

Det är bara skitsnack. Har aldrig hittat en toppis på en golfbana. Har plockat i en del år.
Citera
2024-08-21, 10:09
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Bra att du tar upp detta.
Toppisen öppnar dörrar till positiva och negativa väsen.
Toppisar är inte för alla och ingenting man egentligen ska göra för nöjets skull.
Terapi syfte 100% i mina ögon.

Jag skulle säga att psilocybin öppnar ditt undermedvetna, och när vissa ser detta, kan det vara otroligt skrämmande, men det kan också vara den mest läkande upplevelsen i någons liv om man integrerar vad man lärt sig på rätt vis.
Citera
2024-08-21, 15:23
  #42
Medlem
ttnkpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Brukar det komma arga tanter när man går ut å letar?
Aldrig, har letat nära stigar i kohagar och träffat på folk, de nickar glatt och går vidare.
Ett tips är att klä dig efter omgivningen, klä dig som en friluftsmänniska och ha gärna med en kamera hängandes runt halsen eller ta fram telefonen och börja fotografera dina fynd. Det ska se ut som att du fotograferar, inte plockar.
Klä dig absolut INTE som en negerblatte, intet tre streck på varken byxor eller tröja, ingen Hoodrich tröja med luva du skyggt gömmer huvudet i, inga neger-sneakers.
Ha heller inte en stor plastkasse som är tydligt full av svamp på dig då det ger extra upphov till att fråga vad för svamp du plockar.

Skulle en vanlig Svenne-banan mot all förmodan ifrågasätta din aktivitet så är det förarbetet om den ekologiska floran i området till den rapport du ska skriva i en natur-kursen du pluggar på kvällarna.
Citera
2024-08-21, 21:48
  #43
Medlem
infamousbombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbjorn
V. Götaland 😊


Vart i v. Götaland?
Citera
2024-08-22, 11:31
  #44
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dadden66
Jag skulle säga att psilocybin öppnar ditt undermedvetna, och när vissa ser detta, kan det vara otroligt skrämmande, men det kan också vara den mest läkande upplevelsen i någons liv om man integrerar vad man lärt sig på rätt vis.

Precis så är det, och rädslor förvränger ens sinne och kan skapa idéer om onda andar och annat nonsens. Det är bara en förvrängd perception under påverkan av en psykedelisk drog. Allt trams om att man öppnar portaler, kan släppa in demoner och andar och allt vad det är, är inget annat än vidskeplighet.
Citera
2024-08-22, 19:40
  #45
Medlem
Adelsdams avatar
Någon som hittat något i Uppland?
Citera
2024-08-23, 09:32
  #46
Medlem
Jag prövade på att leta toppisar för första gången under 2023 men lyckades inte hitta någonting förmodligen på grund av min brist på information om svampen och är rätt så sugen på att faktiskt hitta några i år någon som skulle ha några tips för en nybörjare?
Citera
2024-08-23, 10:05
  #47
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AJFANE
Jag prövade på att leta toppisar för första gången under 2023 men lyckades inte hitta någonting förmodligen på grund av min brist på information om svampen och är rätt så sugen på att faktiskt hitta några i år någon som skulle ha några tips för en nybörjare?

Leta i hagar. Jag har hittat i ko-, tjur- och fårhagar, men finns säkert i alla hagar som har djur. Med undantaget hagar med alpackor för dom ser så flummiga ut så dom lär käka upp dom själva

Kolla i grästuvor och titta noga för svamparna är ofta riktigt små. Scanna av områden relativt snabbt och ge inte upp i en hage bara för att du inte hittar nåt direkt. Jag vet en hage som är rätt stor men det är bara i en liten del av den som dom växer.

Om det växer träd i hagen är det ingen idé att kolla just där. Toppisar växer inte bland träd, men med det sagt kan man kan hitta dom i närheten av träd - bara inte just bland dom. Så skogar och sånt ska du aldrig leta i för där finns dom inte. Dom brukar i regel växa där det är kortare vegetation med en blandning av gräs, mossa och diverse ängsväxter. Klassisk hage med andra ord.

När det är fuktigt ute och regnat är dom mörkare, typ chokladfärgade. När det är torrt ute är dom ljusa, typ beige och kan nästan vara vita vid första anblick. Dom kan växa en och en och ibland i större klungor, men hittar du en scanna av området runt omkring då chansen är stor att du hittar fler.

Kolla bilder som fan på nätet och printa in i din hjärna hur dom ser ut. Dom är verkligen unika i sitt utseende och när du väl lärt dig hur dom ser ut vet du precis när du hittat en.

Ge inte upp utan leta, leta, leta. Jag gav mig ut på jakt efter nya jaktmarker förra året och letade igenom ett femtiotal hagar innan jag stötte på guld. Det är lika random som med kantareller eller andra svampar vart dom växer. Habitatet kan vara perfekt men trots det ingen svamp. Och så rätt som det är hittar man ett ställe där dom växer.

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av populopidus 2024-08-23 kl. 10:09.
Citera
2024-08-23, 19:43
  #48
Medlem
Bakaxels avatar
Hur ser miljön ut i era favoritfyndplatser? Jag har god kännedom om hur själva svampen ser ut, men i år ska jag göra ett allvarligt försök att hitta mycket.Var i en kohage relativt nyss där kor varit de senaste två veckorna. Men jag funderar om marken kan vara för hårt brukar för toppslätskivlingen. Innan korna släpptes där stod det midjehögt grässom de slog för någon månad sen. Är all form av "brukad" gräsåker på det sättet utesluten? För jag har ju hört om folk som hittat flera på vanliga gräsmattor.

Mitt best bet hittills är en igenvuxen fotbollsplan, där tror jag starkt på fynd. Välgödslat av rådjur och vildsvin.

Bor i trakterna kring sydvästra Värmland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in