2024-10-17, 13:08
Medlem
Sheps avatar
Lite bilder från föregående vecka.
https://imgur.com/a/toppis-8MMYwmL

Gjorde ett litet test och vägde svampen, från 95,68g (färsk) till 6,39g (torr). Ca 93% i vikt förlorar den alltså.
Citera
2024-10-17, 13:18
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snussmumriken
Var ute å plockade för första gången på tisdag å onsdag, hittade skapligt mycket!
https://imgur.com/a/Tc8Uvn2

Släng rubbet! Ser ut som två olika sorter fulsvamp dessutom?
Citera
2024-10-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snussmumriken
De e sent på kvällen, inte så ljust ute ljust nu.

Kollade upp svamparna du nämnde å de verkar inte likna de jag gar plockat, har märkt att dom är lite väl ljusa men det kan väl bara bero på att dom legat i solen?

Mumsade i mig några för ett par dagar sedan å märkte inge konstigt förutom att jag kände mig som jag rökt på lite.
Toppslätskivlingar kan anta en gul-vit ton när de är torra, du kan hitta bilder på Google, men de ser inte ut som dina svampar. Det som i mina ögon skiljer dina från toppisar är formen på foten och skivornas färg. Skivorna ska vara mörkbruna till brunlila.

Med det sagt får du såklart äta vad du vill, så länge du har plockat i rätt miljö ska det inte finnas några dödligt giftiga förväxlingssvampar.
Citera
2024-10-19, 11:00
Medlem
populopiduss avatar
Var ute igår i Danmark och hittade 250st igår på en stor äng, alltså inte på nån betesmark överhuvudtaget.

På andra sidan skogen var däremot en stor hage där fyra danskar gick och plockade för fullt, men ingen letade på ängen. Var över själv i hagen sen och hittade ytterligare 25st, men i övrigt var det rensat.

Hur som helst var det väldigt oväntat att hitta på en äng, vilket jag aldrig tidigare gjort - åtminstone inte i större antal. Blir att dra ut med bilen och leta mer nu i dagarna då jag bara testade på första bästa ställe och det blev jackpot
Citera
2024-10-19, 14:23
Medlem
Tips till er som ska äta toppisar, kolla på filmen Mästerkatten 2, den är 100% gjord för att trippa på.
Citera
2024-10-19, 16:23
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movdov
Tips till er som ska äta toppisar, kolla på filmen Mästerkatten 2, den är 100% gjord för att trippa på.

Kollade bilder från filmen. Vad i helvete haha, den verkar ju söndertrippad. Har du själv provat trippa till den?

Kan för övrigt starkt rekommendera Dr Snuggles på toppisar!

Har du hittat några i år btw?
Citera
2024-10-19, 17:45
Medlem
Fullt tryck i Västra Götaland.
5 timmar i samma hage 2 mil öst om Gbg.
165g blött. Ingen aning hur många men borde vara ca 700.

https://imgur.com/a/sdZ2PA9
Citera
2024-10-19, 22:27
Medlem
Nu ska ni få höra på nya rön! De senaste veckorna har det varit frost flera nätter och 3 minusgrader i mitten av veckan. Då alla vet att säsongen är slut när frostnätterna har kommit vägrade min vanliga vapendragare hänga med ut i fredags efter jobbet men jag lät hoppet leva och drog ut ensam. Väl ute i hagen möttes jag av ett överflöd och plockade ungefär 200 svampar, huvudsakligen nya exemplar, på några timmar.

Med andra ord, låt inte några frostnätter hindra er om vädret är milt i allmänhet.
Citera
2024-10-21, 10:35
Medlem
NioLivs avatar
Nån som vet hur det är i södra Dalarna?
Har ju varit en del frost som sagt, men varmt igen...
Citera
2024-10-23, 12:34
Medlem
Det finns massor, plockade ca 450 gram häromdagen!
Citera
2024-10-24, 10:20
Medlem
Börjar det bli för sent nu tror ni? Var ute i en hage i fyra timmar härom dagen, på landet en bit utanför Göteborg. Hittade fyra ynka exemplar. Är nybörjare på att plocka men har i alla fall lärt mig identifiera dem nu.
Citera
2024-10-24, 12:47
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordane
Börjar det bli för sent nu tror ni? Var ute i en hage i fyra timmar härom dagen, på landet en bit utanför Göteborg. Hittade fyra ynka exemplar. Är nybörjare på att plocka men har i alla fall lärt mig identifiera dem nu.

Nejdå, så länge vi inte drabbas av en tidig kall vinter kan du räkna med att hitta ett bra tag framöver. Förra året hittade jag tills i mitten av november eller nåt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in