2024-10-28, 23:05
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Det här med vintertid är ett djävulens påfund. Man hinner ju inte ut och plocka efter jobbet längre...
Lyckligtvis finns det helger också
Citera
2024-10-29, 08:12
Medlem
Vad är den generella uppfattningen om hur fort de växer? Plockade i en hage i lördags, på söndagen kom ganska bra med regn, och kommande lördag kommer frosten. Frågan är om en vecka räcker...
Citera
2024-10-30, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telperi0n
Vad är den generella uppfattningen om hur fort de växer? Plockade i en hage i lördags, på söndagen kom ganska bra med regn, och kommande lördag kommer frosten. Frågan är om en vecka räcker...

Om det regnar varje dag och är optimal temp så räcker det med ett par dagar. Så ge dig ut innan frosten kommer så ksn du säkert skörda åtminstone några till
Citera
2024-10-30, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cpnprice
Om det regnar varje dag och är optimal temp så räcker det med ett par dagar. Så ge dig ut innan frosten kommer så ksn du säkert skörda åtminstone några till

Tog en timme i samma hade idag, en del nya som poppat upp men måste säga att det var magert. Börjar nog avta nu. Gör nog ett sista försök på fredag när jag har lite extra tid i dagsljus.
Citera
2024-10-31, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telperi0n
Tog en timme i samma hade idag, en del nya som poppat upp men måste säga att det var magert. Börjar nog avta nu. Gör nog ett sista försök på fredag när jag har lite extra tid i dagsljus.

Tjäna! Var ute i början av oktober med dåligt resultat. Tänkte att jag skulle ge mig ut imorgon. Finns det fortfarande chans att hitta toppisar?
Mvh
Citera
2024-11-01, 14:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RPGE
Tjäna! Var ute i början av oktober med dåligt resultat. Tänkte att jag skulle ge mig ut imorgon. Finns det fortfarande chans att hitta toppisar?
Mvh
Det beror på vad det är för väder där du bor. Om det har regnat en del och frosten inte varit framme har du en chans.
Citera
2024-11-01, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av upplyst28369
Vet någon om ens naturens godis (svampen) växer i Stockholm, har gått ut flera gånger till flera hagar, men har inte hittat nån, har dock letat bara i norra Stockholm. Jag har till och med köpt en karta där dem visar vart dem växer och sånt, men har it hittat nån. Har aldrig tagit svamp i mitt liv men är jättenyfiken, jag har undersökt denna svampen i två år men har inte hittat en enda!. Hjälp mig du som läser:/
Jadå, klart de finns i Stockholm. Leta i fler hagar eller typ andra sorters gräsmattor.
Citera
2024-11-01, 14:56
Medlem
I Upplandsområdet / norr om Stockholm har jag inte sett några nya på ca 10 dagar nu, har varit ute varje dag och de sista jag hittade var antingen torkade eller på väg att ruttna bort.

Det börjar även minska av andra svampsorter i hagarna nu och dom som finns är mest gamla på väg att ruttna. Jag är rädd att förra veckans frost avslutade det hela men hoppas på en nystart om det blir lite varmare nästa vecka nu när det regnat ett par dagar.

Återkommer om jag ser att nya börjar komma upp igen, ni som letar i området Stockholm / norr om Stockholm får gärna berätta om ni ser nya komma upp igen

P.S Skicka gärna ett pm med område om ni vill dela med er av vart ni ser nya
Citera
2024-11-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonnzee24
Jadå, klart de finns i Stockholm. Leta i fler hagar eller typ andra sorters gräsmattor.

Jaså, jag ska gå och leta den här helgen, men jag ska även plocka röda flugsvampen, jag hörde att om man gör ett te av den och filtrerar bort toxinerna ORDENTLIGT så kan den ge euforiska effekter, har ni hörts tala om det? Och vet ni vad för skillnad dem har, toppis och röd flugsvampen.
Citera
2024-11-01, 15:44
Medlem
Citat:
Jaså, jag ska gå och leta den här helgen, men jag ska även plocka röda flugsvampen, jag hörde att om man gör ett te av den och filtrerar bort toxinerna ORDENTLIGT så kan den ge euforiska effekter, har ni hörts tala om det? Och vet ni vad för skillnad dem har, toppis och röd flugsvampen.

Jag menade skillnad på effekter😇
Citera
2024-11-01, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humancentered21
I Upplandsområdet / norr om Stockholm har jag inte sett några nya på ca 10 dagar nu, har varit ute varje dag och de sista jag hittade var antingen torkade eller på väg att ruttna bort.

Det börjar även minska av andra svampsorter i hagarna nu och dom som finns är mest gamla på väg att ruttna. Jag är rädd att förra veckans frost avslutade det hela men hoppas på en nystart om det blir lite varmare nästa vecka nu när det regnat ett par dagar.

Återkommer om jag ser att nya börjar komma upp igen, ni som letar i området Stockholm / norr om Stockholm får gärna berätta om ni ser nya komma upp igen

P.S Skicka gärna ett pm med område om ni vill dela med er av vart ni ser nya

norra stockholm, är det sollentuna och vallentuna? för att jag letar där, men jag tänker åka ner till syd stockholm, för att det finns mer chans att det växer där. iallafall jag skickar om jag hittar några godis
Citera
2024-11-01, 17:05
Medlem
Sheps avatar
Citat:

Det finns en tråd om flugsvamp
(FB) Stora tråden om Muskimol - En guide för hur du använder torkad Röd Flugsvamp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in