2024-07-13, 16:26
  #1
Medlem
populopiduss avatar
Eftersom allt som blommar och växer i naturen har varit tidigt i år skapar jag även årets Toppissäsongen-tråd tidigt, då jag misstänker att det finns goda chanser att även toppisarna kommer tidigare i år.

När är det tidigaste ni hittat? För min del är det nog början på september, men vet folk som hittat betydligt tidigare än så. Förra året var för övrigt en lyckad säsong för en annan, inte minst då ett nytt guldställe hittades inte långt ifrån där jag bor.

Ser väldigt mycket fram emot årets säsong!
Citera
2024-07-13, 16:30
  #2
Medlem
RightRites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Eftersom allt som blommar och växer i naturen har varit tidigt i år skapar jag även årets Toppissäsongen-tråd tidigt, då jag misstänker att det finns goda chanser att även toppisarna kommer tidigare i år.

När är det tidigaste ni hittat? För min del är det nog början på september, men vet folk som hittat betydligt tidigare än så. Förra året var för övrigt en lyckad säsong för en annan, inte minst då ett nytt guldställe hittades inte långt ifrån där jag bor.

Ser väldigt mycket fram emot årets säsong!

Har aldrig plockat själv, men funderar på att göra det i år.

Odlade fram ungefär 100 g som jag smaskat på i ett år nu, och sista dosen gick precis åt. Denna gång funderar jag på plocka.

Men när man kan plocka beror väl på temperaturen va?

För övrigt så är väm shrooms något av det mest fantastiska som vi har här på jorden. 100% kärlek.
Citera
2024-07-13, 16:49
  #3
Avstängd
Anatoliys avatar
Jag har egen bil och möjlighet att ta mig till ganska stora skogar. Kan någon snälla ge mig en nybörjarguide (eller länk) till hur jag hittar toppisar? Jag är inte desperat efter toppisar, men det skulle motivera mig till att gå ut i naturen och jag skulle jättegärna vilja titta mot marken samtidigt om jag visste vad jag skulle leta efter. Jag har ätit toppisar flertalet gånger så det är inga problem, men jag har aldrig sett dom växa vilt i naturen.
Citera
2024-07-13, 17:05
  #4
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Blir ut och leta för min del med, har gjort det sporadiskt under de senaste åren. Odlade en del en gång i tiden, men det ger inte samma fulländade upplevelse enligt mig.

Edit: Odlade cubbar alltså...

Citat:
Ursprungligen postat av Anatoliy
Jag har egen bil och möjlighet att ta mig till ganska stora skogar. Kan någon snälla ge mig en nybörjarguide (eller länk) till hur jag hittar toppisar? Jag är inte desperat efter toppisar, men det skulle motivera mig till att gå ut i naturen och jag skulle jättegärna vilja titta mot marken samtidigt om jag visste vad jag skulle leta efter. Jag har ätit toppisar flertalet gånger så det är inga problem, men jag har aldrig sett dom växa vilt i naturen.

Stora skogen är inte dess habitat. Kohagar däremot, eller andra välgödslade ängar...
__________________
Senast redigerad av PatrickEkwall 2024-07-13 kl. 17:07.
Citera
2024-07-13, 18:15
  #5
Medlem
Förra året var ju riktigt sent.
Jag bor en stor delnutomlands och åkte tillbaka från Sverige i mitten på september utan att hitta en enda liten toppas.

I år hoppas jag åka till Sverige i september eller oktober så en säsong som förra året hade varigt bra.

Det skall väl helst vara under 12 grader dagtid och ingen frost på.natten så det blir ju ett ganska smalt fönster att plocka i.
Citera
2024-07-14, 01:42
  #6
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Förra året var ju riktigt sent.
Jag bor en stor delnutomlands och åkte tillbaka från Sverige i mitten på september utan att hitta en enda liten toppas.

I år hoppas jag åka till Sverige i september eller oktober så en säsong som förra året hade varigt bra.

Det skall väl helst vara under 12 grader dagtid och ingen frost på.natten så det blir ju ett ganska smalt fönster att plocka i.

Det stämmer att det var väldigt sent förra året, men däremot varade säsongen väldigt länge, i alla fall där jag befann mig i södra Sverige. Tror det var minst tre, säkert fyra flushar jag hann plocka innan det var över. Och då kom det t om snö och frost några dagar följt av varmare väder igen och ny svamp.

Hittade en liten kohage där det fanns stora klungor med stora svampar som växte i grästuvorna, riktig jackpot. Däremot växte inte en enda svamp på dom ställena jag vanligtvis brukar plocka vilket var märkligt.

Tror vi har en riktigt bra säsong att vänta i år om denna typ av väder håller i sig, och såg i den stående toppistråden att någon redan hittat i Norge. Så blir forthoppningsvis tidigare även här i år.
Citera
2024-07-14, 08:35
  #7
Medlem
GustavllAdolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Eftersom allt som blommar och växer i naturen har varit tidigt i år skapar jag även årets Toppissäsongen-tråd tidigt, då jag misstänker att det finns goda chanser att även toppisarna kommer tidigare i år.

När är det tidigaste ni hittat? För min del är det nog början på september, men vet folk som hittat betydligt tidigare än så. Förra året var för övrigt en lyckad säsong för en annan, inte minst då ett nytt guldställe hittades inte långt ifrån där jag bor.

Ser väldigt mycket fram emot årets säsong!

Hur vet man att det är rätt svamp?
Går de inte att förväxla?
Hur mycket äter man?
Skall de tillagas?
Vilket rus får man?
Hur länge?
Citera
2024-07-14, 12:37
  #8
Medlem
swampy66s avatar
Undrar som förra skribenten: risker?
Citera
2024-07-16, 22:42
  #9
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavllAdolf
1. Hur vet man att det är rätt svamp?
2. Går de inte att förväxla?
3. Hur mycket äter man?
4. Skall de tillagas?
5. Vilket rus får man?
6. Hur länge?

1. Genom att man kollar en jäkla massa bilder och jämför med svamp man hittar. Man ska också se till att leta i rätt habitat, dvs inte i skogar och liknande där dom inte växer utan primärt hagar. Dom är väldigt speciella mot andra svampar och har man värt lärt sig hur dom ser ut är det omöjligt att ta fel.

2. Som sagt, om man vet hur dom ser ut skulle jag säga att det är ytterst svårt att förväxla. Däremot är det många nybörjare som gör det om man kollar i identifieringstråden här på Flashback. Det rör sig dock oftast om svampar som inte ens liknar toppisarna, t ex bläcksvampar. Dessa är mig veterligen inte direkt giftiga (om man inte dricker alkohol samtidigt, då dom innehåller samma ämne som antabus). Vad jag vet finns det inga direkt livsfarliga förväxlingssvampar men man ska alltid vara väldigt försiktig då vi har ett gäng dödligt giftiga svampar i Sverige. Så posta alltid bilder på fynd i tråden ovan innan ni äter dom - hur säkra ni än är på att det är rätt. Ta inte heller första persons godkännade för fakta utan invänta fler svar för att vara på den säkra sidan.

3. Det beror helt på vilket rus du vill åt. Allt från 4-5 st för micro dose till kanske 100 st eller mer för en rejäl tripp. Att rekommendera är dock 15-20 st om det är första gången, då man är olika känsliga för Psilocybin/Psilocin. Jag hade ett ex som blev lagom svängd på 10 st medan jag själv behöver runt 25 st för att riktigt känna av dom. Jag känner dock av effekter på betydligt färre men då är det inte värt det enligt mig, om det inte gäller micro dose.

4. Att rekommendera är att torka dom (bara att lägga på vanligt tidningspapper i något dygn). Sedan brukar jag ta önskad mängd och smula ner dom i ett shotglas och blanda i lite citronsaft. Det gör att man slipper magvärk, samt att dom slår snabbare, mer och varar kortare tid (vilket jag föredrar). Det finns också dom som gör te på dom eller använder i mat.

5. Intensiva känslor av lycka, förvrängd perception av tid och rum, samt ibland även spirituella eller filosofiska insikter. Kan dock även bli en riktig mardröm med intensiv rädsla och förvirring, särskilt om man är ovan och bär på mycket rädsla när man tar det. Allt är dock dosberoende. Tar du lägre så är inte så flummigt egentligen, och inte direkt några visuella effekter. Men på högre doser förvrängs verkligheten rejält och man kan få rejäla hallucinationer. Rekommenderar i övrigt att ta det i naturen då det känns som att det är gjort för det. Otroligt vackert, särskilt blommor och annat färgglatt.

6. Skulle säga mellan 4-6 timmar, ibland längre. Även här beroende på dos. Eftereffekter kan sitta i ganska länge, och sist jag tog (vilket var alldeles för mycket!) satt eftereffekterna i hela dagen efter. Dock inte vanligt att det håller i sig så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av swampy66
Undrar som förra skribenten: risker?

Risker med att ta svampen... Är du inte psykiskt stabil och ta för mycket kan vad som helst hända. Se ALLTID till att ta det med en "sitter" den första gången, dvs ha en nykter kompis med som kan hjälpa dig ifall det går snett. Om inte detta är möjligt ta en riktigt låg dos första gången, och senare när du vet hur du reagerar kan du ta mer.

Setting är viktigt, dvs se till att förbereda så mycket som möjligt så att du har dom bästa förutsättningarna när du tar det att det ska gå bra. Var utsövd, förbered med musik du gillar och som får dig att känna dig trygg, se till att du kommer vara ostörd dom närmaste 6-7 timmarna, berätta gärna för en polare innan att du ska ta det om du inte har en "sitter" - och kolla så att du kan ringa denne i värsta fall.

Oftast är det dock inga problem och även om man får en så kallad snedtripp så går det över när trippen försvinner.
Citera
2024-07-17, 19:05
  #10
Medlem
Hittade 2 stycken idag när jag var ute och plockade kantareller, en vuxen och en liten bebis! Bådar gott.
Citera
2024-07-19, 16:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbjorn
Hittade 2 stycken idag när jag var ute och plockade kantareller, en vuxen och en liten bebis! Bådar gott.

Vilken landsände ungefär?
Citera
2024-07-19, 22:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Vilken landsände ungefär?

V. Götaland 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in