2024-10-20, 16:05
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Och gemensamt för de olika typerna är att de består av iskristaller.

Precis och man kan om man nu tror på tramset fundera på varför följande benämningar är borttagna.

Cirrus intortus
Cirrus vertebratus
Cirrus radiatus
Cirrus duplicatus
Cirrocumulus castellanus
Cirrocumulus floccus
Altocumulus castellanus
Altocumulus floccus
Stratus fractus
Cumulus fractus
Nimbostratus virga

Kan vara roligt att höra från konspiratörerna 😂
Citera
2024-10-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
det jag sa var att den ökade molnbildningen/de mer kvarliggande spåren kan ju bero på att fler partiklar/aerosoler avges från flygplanet, varför molnen/spåren består av, förutom vatten, även dessa kemikalier.....

För en gångs skull är vi överens. Spåren består av iskristaller och en mikroskopisk kondensationskärna.

Däremot så är vi inte överens om att mängden kondensationskärnor påverkar hur snabbt isen förångas. När väl en iskristall bildats så är det omgivningens temperatur, luftfuktighet och tryck som avgör hur länge isen förblir is.

Vidare är jag ytterst tveksam till att man blandar in mer "partiklar" i flygbränslet. Jag tror helt enkelt inte SAS skulle gilla det främst för att det skulle sabba flygmotorerna.

Citat:
själva tekniken började användas på slutet av 40-talet är vad jag har fått lära mig....

Så "tekniken" du pratar om är alltså att man får till mer sot i avgaserna för att på så sätt få fler kondensationskärnor?

Det tragiska är att ni foliehattar inte ens är konsekvanta med vad ni tror på.

Citat:
vad jag förstår så är den stora flottan av 'chemtrails-plan' ombyggda jetflyg som är helt dedikerade till att spraya, samt är fjärrstyrda. att det skulle vara inblandat i bränslet på kommersiella plan är alltså inte vad det handlar om i första hand.

Varför ska man ha ombyggda flygplan när det enligt dig handlar om att motorerna ska skapa mer sot?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-10-20 kl. 20:47.
Citera
2024-10-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Jasså har amerikanska militären använt begreppet, och det hra du en källa på?

Eller blandar du ihop med en vad som beskrevs i en rapport från USAF 1996 se https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chemtrail_conspiracy_theory#History

du syftar på dokumentet ’Owning the Weather’ från 1996?

”The number of specific intervention methodologies is limited only by the imagination, but with few exceptions they involve infusing either energy or chemicals into the meteorological process in the right way, at the right place and time. The intervention could be designed to modify the weather in a number of ways, such as influencing clouds and precipitation, storm intensity, climate, space, or fog.
[…]

If clouds were seeded (using chemical nuclei similar to those used today or perhaps a more effective agent discovered through continued research) before their downwind arrival to a desired location, the result could be a suppression of precipitation. In other words, precipitation could be “forced” to fall before its arrival in the desired territory, thereby making the desired territory “dry.” The strategic and operational benefits of doing this have previously been discussed.”

https://wikispooks.com/w/images/d/dd/Owning_the_Weather.pdf

’chemtrails’ var titeln på amerikanska flygvapnets instruktionsmanual i kemi för studenter 1990 (och även 1991). dock verkar begreppet bara förekomma i titeln, tillsammans med en bild på ett stort (förmodat) kemiskt moln kommandes från en bunsenbrännare. (så påståendet att det i detta fall explicit syftar på flygplansspår får jag eventuellt äta upp).
Citera
2024-10-20, 20:53
Medlem
Citat:
För en gångs skull är vi överens. Spåren består av iskristaller och en mikroskopisk kondensationskärna.

Däremot så är vi inte överens om att mängden kondensationskärnor påverkar hur snabbt isen förångas. När väl en iskristall bildats så är det omgivningens temperatur, luftfuktighet och tryck som avgör hur länge isen förblir is.

Vidare är jag ytterst tveksam till att man blandar in mer "partiklar" i flygbränslet. Jag tror helt enkelt inte SAS skulle gilla det främst för att det skulle sabba flygmotorerna.

öh? den större mängden kondensationskärnor innebär ju att vattnet har bättre förutsättningar att samlas och bilda större droppar runt dessa, för att sedan kondensera och bilda moln. tänkte jag.

att molnen skulle bli mer varaktiga av ökad mängd kondensationskärnor låter väl också rimligt tycker jag.
Citera
2024-10-20, 21:02
Medlem
Citat:

Så "tekniken" du pratar om är alltså att man får till mer sot i avgaserna för att på så sätt få fler kondensationskärnor?

Det tragiska är att ni foliehattar inte ens är konsekvanta med vad ni tror på.

tekniken innebär att medvetet spruta ut partiklar i atmosfären.

Citat:
Varför ska man ha ombyggda flygplan när det enligt dig handlar om att motorerna ska skapa mer sot?

det handlar om att sprida ut partiklar/aerosoler, vilket kan göras på flera olika sätt. ett är att använda ombyggda flygplan som är helt dedikerade till att spraya. ett annat sätt vore att tillsätta dessa partiklar i bränslet för vanliga plan.
Citera
2024-10-20, 21:29
Medlem
Citat:

det handlar om att sprida ut partiklar/aerosoler, vilket kan göras på flera olika sätt. ett är att använda ombyggda flygplan som är helt dedikerade till att spraya. ett annat sätt vore att tillsätta dessa partiklar i bränslet för vanliga plan.

Så du har ingen som aning om hur och varför. Utan du helt enkelt bara har på känn att det är läskigt med strimmor.

Och så blir nu förvånade att ingen tar er på allvar?

Citat:

Du är ju mer än lovligt infantil. Tekniken (i singularis) handlar om olika tekniker att sprida aerosoler? Det går ju för fan inte att ta er på allvar.

Citat:
det ska alltså vara ombyggda jetflygplan såsom exempelvis Boeing KC-135 och - 707. ombyggda för att anpassa deras inre för spray-operationer, medan deras yttre rimligtvis inte ska gå att skilja från vanliga.

Okej... så vi kan lägga det här spåret om "vanliga plan" åt sidan?

Citat:
vad jag förstår så är den stora flottan av 'chemtrails-plan' ombyggda jetflyg som är helt dedikerade till att spraya, samt är fjärrstyrda. att det skulle vara inblandat i bränslet på kommersiella plan är alltså inte vad det handlar om i första hand.

Jag får intrycket att man inte ska ta det du "förstår" på så stort allvar. Ena veckan handlar det om ombyggda jetflyg och att det är osannolikt med något inblandat i bränslet. Och nästa vecka handlar det om kondensationskärnor i vanligt flygbränsle.

Berätta gärna mer om dessa fjärrstyrda plan. Låter spännande.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-10-20 kl. 21:51.
Citera
2024-10-20, 21:33
Medlem
Citat:
öh? den större mängden kondensationskärnor innebär ju att vattnet har bättre förutsättningar att samlas och bilda större droppar runt dessa, för att sedan kondensera och bilda moln. tänkte jag.

att molnen skulle bli mer varaktiga av ökad mängd kondensationskärnor låter väl också rimligt tycker jag.

Nä. Droppens storlek har såklart ingen som helst koppling till om det finns andra kondensationskärnor någon annanstans

Citat:

Nopp. Det låter extremt orimligt och strider mot grundläggande fysik. Du behöver läsa på lite mer om varför och när is smälter.
Citera
2024-10-20, 22:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Tror inte tillsatta partiklar i flygbränsle vore en speciellt bra idé faktiskt då det lär öka slitaget på motorerna.
Citera
2024-10-21, 17:37
Medlem
Citat:
Så du har ingen som aning om hur och varför. Utan du helt enkelt bara har på känn att det är läskigt med strimmor.

Och så blir nu förvånade att ingen tar er på allvar?

jag har noterat hur karaktären på flygplansspåren har förändrats drastiskt, och finner det rimligt att detta skulle bero på att någonting i spårens innehåll har förändrats.

Citat:
Jag får intrycket att man inte ska ta det du "förstår" på så stort allvar. Ena veckan handlar det om ombyggda jetflyg och att det är osannolikt med något inblandat i bränslet. Och nästa vecka handlar det om kondensationskärnor i vanligt flygbränsle.

Berätta gärna mer om dessa fjärrstyrda plan. Låter spännande.

om det handlar om en global operation för att sprida enorma mängder aerosoler i atmosfären, kan det ju mycket väl vara så att båda metoder används.

fjärrstyrda plan är ingen nyhet eller något mystiskt, du kan söka själv.
Citera
2024-10-21, 17:38
Medlem
Citat:
Nä. Droppens storlek har såklart ingen som helst koppling till om det finns andra kondensationskärnor någon annanstans

frågan är ju varför en ökad molnbildning av flygplansspåren sker. en ökad mängd kondensationskärnor skulle ju förklara detta.
Citera
2024-10-21, 18:34
Medlem
Citat:
jag har noterat hur karaktären på flygplansspåren har förändrats drastiskt, och finner det rimligt att detta skulle bero på att någonting i spårens innehåll har förändrats.

Jaha... du är relativt ensam om att notera detta. Har inte hört ett smack om detta utanför chem-kretsar.

Har du några publicerade vetenskapliga artiklar om ämnet?

Citat:
fjärrstyrda plan är ingen nyhet eller något mystiskt, du kan söka själv.

Var inte så lat, slå dig ihop med några plane-spotters och ge dig ut att fotografera dessa mystiska självflygande plan. Det är ju enligt dig en enormt omfattande operation så det borde ju vara pissenkelt att dokumentera både flygplan och flygplatser.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-10-21 kl. 18:44.
Citera
2024-10-21, 18:40
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Jaha... du är relativt ensam om att notera detta. Har inte hört ett smack om detta utanför chem-kretsar.

Har du några publicerade vetenskapliga artiklar om ämnet?

Var inte så lat, slå dig ihop med några plane-spotters och ge dig ut att fotografera dessa mystiska självflygande plan.

Fyfan vad Ai krossade era argument för en månad sen.

Det var så vackert.

Ni har dock motbevisats långt innan det genom videos där chemtrails filmas medans contrails bildas i bakgrunden =det är inte samma sorts streck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in